Spring naar bijdragen

Wat vind je het mooiste aan een kerkdienst?


Aanbevolen berichten

4 uur geleden zei Roelien:

Gezien mijn leeftijd kan ik niet meer naar de kerk. Daardoor mis ik de uitwisseling van gedachten na afloop van de preek. ik ben benieuwd hoe anderen onder deze omstandigheden dit ervaren?

Hoi Roelien, wat vervelend. Hoe oud ben je als ik vragen mag? Misschien via Skype met wat anferen online diensten bezoeken en nabespreken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-6-2017 om 22:27 zei Chaim:

Hoewel ik nooit Christen ben geweest & nu zelfs niet meer geloof in het bestaan van een schepper, vindt ik het erg interessant om als buitenstaander te lezen hoe een kerkdienst wordt beleefd en gevierd. Wordt in een dienst overigens ook de Zondag gevierd, of wordt er voornamelijk het geloof beleden? Ik vraag dit omdat ik me herinner hoe de Sjabbat wordt gevierd (we zijn geboden wekelijks de Sjabbat te houden in Exodus 20:8) en ik merk dat er best wel veel overeenkomsten zijn met de Christelijke versie van de wekelijkse kerkdienst; vooral de Katholieke dienst. Net zoals in jullie dienst de bevrijding  (van zonde) door Jezus centraal wordt gesteld, staat bij ons de bevrijding uit Egypte centraal (zie Deuteronomium 5:15). De Sjabbat is - zoals de Christelijke Zondag - eveneens een dag van rust & een dag van vrijheid. En - hoe uniek de Eucharistie ook is - we doen iets vergelijkbaars op Sjabbat (al is de betekenis uiteraard niet hetzelfde): voor het avondeten reciteert de oudste man het Kidoesj -- een gebed bij de wijn & een gebed bij het brood (challah). Daarna wordt het avondeten genuttigd. Sjabbat eindigt als de nacht inzet en de sterren zichtbaar worden, waarna havdalah (scheiding/verspreiding) wordt uitgevoerd.

Sjabbat wordt door het Jodendom beschreven als een bruid waarop men wacht en de komst wordt uitbundig gevierd:

Daar je over de eucharistie spreekt, zal ik dus de katholieke mis voor je proberen te duiden. De zondag is een eigen feestdag en staat los van de sabbat, die wij als niet-joden niet vieren. Op de zondag vieren we de verrijzenis van Christus en het heil dat Hij ons geschonken heeft. Hoogtepunt daarbij is de mis, hoewel deze dagelijks opgedragen kan worden. Tijdens de zondag mag geen zwaar werk worden verricht en dient men indien mogelijk de mis bij te wonen. De zondagsrust is dus niet zo streng als bij veel protestanten en bij veel joden gedurende de sabbat.
De mis heeft inderdaad veel raakvlakken met zowel de joodse tempeldienst als de joodse synagogedienst. Liturgische kleuren en kleding, een eigen liturgische taal, gezongen gebeden, een tabernakel met godslamp die wel wat weg heeft van de "thorakast" in de synagoge, een altaar, de centrale rol van de psalmen tijdens de gebeden, etc. Waarbij in het tabernakel werkelijk het Woord van God en het hemelse Manna verblijft, namelijk Christus zelf in de gedaante van geconsecreerd brood (de wijn mag niet worden bewaard).

De mis kent twee hoofddelen: de liturgie of dienst van het woord en de eucharistische liturgie. De liturgie van het woord heeft iets weg van de synagogedienst: er wordt gelezen uit de Schrift, met extra plechtigheid bij de lezing uit het Evangelie, het geloof wordt beleden, voorbeden worden verricht en er wordt ook een soort preek gehouden, genaamd de homilie.
De eucharistische liturgie lijkt echter meer op de tempeldienst. Het altaar wordt gereedgemaakt, brood en wijn worden aangebracht en opgedragen en het zeer plechtige eucharistische gebed wordt aangeheven, afgewisseld met enige voornamelijk vaste gezangen.
Hier wordt het Offer van Christus tegenwoordiggesteld en worden brood en wijn geconsecreerd tot het Lichaam en Bloed van Christus. Het tabernakel gaat open om het alreeds geconsecreerde Brood eruit te halen, er wordt meer gewierookt en met altaarbellen gerinkeld en voor een groot deel wordt er geknield. Uiteindelijk wordt de communie uitgereikt, nadat onder meer het onze vader is gebeden en we elkaar de vrede hebben toegewenst.

Christus wordt beleden als de Bruidegom en de Kerk als de Bruid. Met name op de belangrijkste hoogfeesten is de mis dus niet alleen plechtig, maar ook heel klassiek feestelijk van karakter. Een parochie kan flink uitpakken met wierook, luisterrijke gewaden, uitgebreide koorwerken, uitbundige bloemstukken en brandende kaarsen, processies met vaandels, gezangen en fanfares, bij eerste communievieringen bruidskleding voor de communicantjes, noem maar op.
Tijdens de mis delen we werkelijk in de dood en verrijzenis van Christus en nuttigen we werkelijk zijn Lichaam en Bloed. En het tabernakel is altijd voorzien van het Brood, dag en nacht, gemarkeerd met het godslampje, behalve op Goede Vrijdag en Stille Zaterdag. Christus is dus altijd aanwezig in de kerk, net zoals God altijd aanwezig was in het tabernakel destijds. Het is de meest volmaakte aanbidding die we God kunnen schenken en het grootste geschenk van God aan de mensheid. Want wat kan God immers meer geven dan zichzelf?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2017-6-8 om 22:27 zei Chaim:

Wordt in een dienst overigens ook de Zondag gevierd, of wordt er voornamelijk het geloof beleden?

In de charismatische samenkomsten denk ik, draait het meer om de bewustwording, van God's aanwezigheid, en is een vrije invulling gewenst, zodat iedereen, die een volgeling van Jezus is, iets kan doorgeven, een woord, een beeld, een tong met uitleg, maar ook aanbidding door middel van dans, muziek, zang, en creativiteit (bijv schilderij), met als gevolg een diepere openbaring van God zelf (het kennen van Jezus) en de hemelse reactie die vaak plaats vind, herstel naar geest ziel en lichaam van de bijwoners van de samenkomst.

die bewust wording kan natuurlijk altijd 24x7 maar de manifestatie van God, zijn tijdens samenkomsten met meerdere mensen toch weer anders.

we geloven niet dat bepaalde dagen meer geestelijk zijn dan andere, maar op zondag  en door de weeks s'avonds hebben de meeste mensen vrij, dus dat is alleen maar praktisch,

regelmatig zijn er doop feesten, (dat is niet overal hetzelfde)  dagelijks, wekelijks, vieren we de maaltijd van de Heer

als er gasten die bezeten zijn, kunnen er ook bevrijdingen van demonen plaatsvinden

ook het gebouw is voor ons niet interessant, mits het natuurlijk wel voldoet aan de wettelijke normen en voorschriften, want we beseffen dat wij nu de tempel zijn, zijn bruid, zijn kinderen, zijn koninklijke Familie..

door de tijdens de samenkomst opgedane inspiratie, wordt dit vaak op een hele spontane manier door gegeven op alle plekken waar we functioneren in deze maatschappij (licht van de wereld zijn)

om zo het evangelie van het Koninkrijk, gestalte te doen geven..

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 years later...

Al er avondmaal is het avondmaal.

En anders votum & groet en de zegen. Juist de vaste teksten vind ik erg mooi. Doordat je ze zo vaak hoort, in zoveel omstandigheden en gemoedstoestanden, en doorat ze al zo lang in zoveel gemeentes uitgesproken worden, zijn het zulke rijke woorden geworden. Zo vind ik het ook heel mooi dat er bij de geloofsbelijdenis gezegd wordt dat wij ‘instemmen met de kerk van alle tijden en van alle plaatsen’. 

bewerkt door Naeva
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid