Spring naar bijdragen

1 kor 1:12 in katholieke exegese


Aanbevolen berichten

Citaat

Ik bedoel dit: Ieder van u schijnt zijn eigen leus te hebben: ‘Ik ben van Paulus.’ ‘Ik van Apollos.’ ‘Ik van Kefas.’ ‘Ik van Christus'

Disclaimer vooraf: ik snap dat katholieke exegese voor niet-katholieken weinig te betekenen heeft. Ik neem aan dat het even makkelijk te begrijpen is dat in dit topic het niet bijzonder nuttig is te komen vertellen dat de katholieke exegese fout is. Het is een mogelijke exegese, en ik vind het dan weer niet zo relevant of die al dan niet past in een niet-katholieke exegetische traditie. 

Mijn docent exegese op het seminarie gaf als uitleg bij deze tekst:

Paulus, die weliswaar graag vertelt dat hij geen gebruik maakt van de retorica, toont in zijn brieven juist dat hij de regels van de griekse retorica van zijn tijd prima beheerste. Dit citaat is daar een mooi voorbeeld van: hij noemt niet vier willekeurige namen in willekeurige volgorde, maar hij gebruikt een opbouw van het kleinste naar het grootste. Daar doorheen gebruikt hij het stijlmiddel van het zichzelf omlaag halen om in alle bescheidenheid juist zijn gezag te doen gelden.

Wat betekent dat voor de exegese van deze zin? 

Paulus begint bij het kleinste, dus bij zichzelf. Daarna komt Apollos, die naar we weten leiding gaf aan de door Paulus gestichte kerk. Apollos was dus bisschop. De dan overtreffende trap is Kefas, Petrus, die als eerste paus voorzitter was van het bisschoppencollege. Tenslotte is daar Christus, het hoofd van de Kerk. Wat Paulus dus zegt is "u maakt een tegenstelling van wat een geheel is. U plaatst diocees tegenover de katholieke Kerk, en de katholieke Kerk tegenover de Kerk van Christus. "

De Kerk leert dat de Kerk van Christus gevonden kan worden BINNEN de katholieke Kerk, niet andersom. Hoe verhoudt die leer zich tot de woorden van Paulus?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooie uitleg, zo had ik het nog niet eerder gelezen.

 

Ik heb het altijd als volgt begrepen:

Paulus is degene die vooral gelovigen van Romeinse afkomst aansprak. Intellectuele gelovigen identificeerden zich met Apollos, omdat hij een geleerde was uit Alexandrië. De joodse gelovigen voelden meer verwantschap met Kefas/Petrus en zij allen vallen onder het hoofd van de Kerk, Christus. Ik heb het altijd begrepen in de zin dat álle gelovigen, ongeacht achtergrond of geestelijke bagage zich thuis kunnen voelen in die Ene Kerk. Maar de opbouw van diocees naar universeel vindt ik ook mooi en eigenlijk complementair aan elkaar.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Flash Gordon:

De Kerk leert dat de Kerk van Christus gevonden kan worden BINNEN de katholieke Kerk, niet andersom. Hoe verhoudt die leer zich tot de woorden van Paulus?

 

In die zin dat het slechts een andere indeling is van het zelfde. Een leek staat niet tegenover een Benedictijn, maar ze behoren tot de zelfde club, al zal de roeping wellicht wat verschillen.

Ik vind het trouwens een wat aparte leer, het lijkt juist de suggestie te geven een onderscheid te maken, namelijk tussen de Kerk van Christus en de Katholieke Kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Olorin:

In die zin dat het slechts een andere indeling is van het zelfde. Een leek staat niet tegenover een Benedictijn, maar ze behoren tot de zelfde club, al zal de roeping wellicht wat verschillen.

Ik vind het trouwens een wat aparte leer, het lijkt juist de suggestie te geven een onderscheid te maken, namelijk tussen de Kerk van Christus en de Katholieke Kerk.

Maar dat onderscheid is er ook sinds vaticanum ii. Met bizarre discussies tot gevolg over de positie van oud-katholieken bijvoorbeeld

Link naar bericht
Deel via andere websites

De "hiërarchische uitleg" had ik inderdaad al eerder gehoord, maar ook de uitleg dat Paulus gewoon partijvorming binnen de kerk wilde voorkomen. Ik denk dat beide uitleggingen waar zijn. De Kerk is niet uitsluitend je eigen pastoor, je eigen bisschop, de paus of zelfs uitsluitend Christus. De Kerk is dat alles. Je kunt niet vroom roepen dat je de Kerk niet nodig hebt om tot Christus te komen, zoals de laatste leus lijkt te beweren. Nee, je hebt Christus nodig om tot de Kerk te komen. De vorming en voltooiing van de Kerk is het doel van Christus op aarde.

Christus is dus inderdaad binnen de Kerk te vinden. Natuurlijk is Hij nergens aan gebonden; Hijzelf kiest ervoor zich te binden, zoals ook in het topic over de machteloze God overwogen wordt. Als je Christus toebehoort, dan behoor je dus ook de Kerk toe, met de paus, de bisschoppen, de priesters, de monastieken, etc. En als je de bisschop volgt, zowel je eigen als die van Rome, dan volg je ook Christus.
Het is dus een totaalpakket en het is daarom volstrekt onwenselijk om de vele gaven die we binnen de Kerk ontvangen tegen elkaar uit te spelen, alsof het ene meer zou zijn dan het andere.

Je zou dit misschien zelfs nog op spiritueel niveau kunnen zien. Sommigen gaan er prat op dat ze dagelijks de rozenkrans bidden. Anderen zijn misschien weer van mening dat het getijdengebed het belangrijkste gebed is. En weer anderen hechten juist de meeste waarde aan de completatie, aan het stille gebed. "Ik ben van de rozenkrans!" "Ik van het getijdengebed!" "Ik heb al die vormen en technieken niet nodig om gemeenschap met God te hebben!"
Nee, zegt Paulus dan, zo behoor je niet te redeneren. Al deze gebeden zijn manieren om je tot God te richten en zijn ons door God gegeven. Je kunt het ene gebed, of de ene leefwijze, niet tegen de andere uitspelen, alsof het ene vromer of diepgaander zou zijn dan het ander. Ál deze gebeden en leefwijzen behoren tot de Kerk, leveren onschatbare verdiensten en genaden aan vrome gelovigen en uiteindelijk kunnen wij helemaal niets zonder Gods barmhartigheid. Je geestelijke instelling en je gedrag jegens je naasten bepaald uiteindelijk of en hoe God je gebeden verhoort, niet zozeer het gebed zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
Op 12-10-2016 om 14:57 zei Flash Gordon:

De Kerk leert dat de Kerk van Christus gevonden kan worden BINNEN de katholieke Kerk, niet andersom. Hoe verhoudt die leer zich tot de woorden van Paulus?

In verband met de Rooms Katholieke Kerk van de Oud Bisschoppelijke Clerezij is dat eveneens,de OK Bisschoppen zijn dit jaar op het vijf jaarlijkse bezoek geweest bij de Heilige Vader de Paus zo dat alle Bisschoppen dat moeten doen om verslag uit te brengen  over de Kerkprovincie.

Het is geen theologisch of Liturgisch geschil maar een kerkrechtelijk geschil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid