Spring naar bijdragen

De wederkomst van Adam?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 140
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

In de Bijbel is "ziel" en "lichaam" nagenoeg synoniem. Wij kennen in ons taalgebruik ook begrippen als ....dat .. 'in een stad 17.000 zielen wonen'. Dat zijn geen geesten, dat zijn mensen. De mens he

Posted Images

Johannes was niet Elia, hij was zoals Elia. Op dezelfde manier is Jezus David (zo wordt de Messias ergens in Ezechiel genoemd) maar ook niet. Jezus wordt in het NT ook als tweede Adam aangeduid, als contrast met de eerste Adam. Niet omdat hij Adam is die terug gekomen is, maar omdat hij in bepaalde opzichten is zoals Adam.

Wbt de drie-eenheid, daarover is al een topic (waar ik als ik binnenkort veel tijd heb, nog wil reageren)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ken het boek niet maar dat de God in het oude testament uit 3 personen bestond is nergens in de bijbel te vinden, dat weet iedereen. Dat men later Jezus tot een Zoon van God heeft gemaakt om ons met Hem te verzoenen wegens de zogenaamde erfzonde is iets wat Paulus in de hand heeft gewerkt. Met de heilige Geest wist de kerk al helemaal geen raad en zo is de drieëenheid ontstaan, leuk bedacht maar allemaal fictie dus.

De oude Adam afleggen en de nieuwe Christus aanhangen..........allemaal hersenspinsels van Paulus.

Maar ik houd me aanbevolen als iemand hier het boek wil bespreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ken het boek niet maar dat de God in het oude testament uit 3 personen bestond is nergens in de bijbel te vinden, dat weet iedereen. Dat men later Jezus tot een Zoon van God heeft gemaakt om ons met Hem te verzoenen wegens de zogenaamde erfzonde is iets wat Paulus in de hand heeft gewerkt. Met de heilige Geest wist de kerk al helemaal geen raad en zo is de drieëenheid ontstaan, leuk bedacht maar allemaal fictie dus. De oude Adam afleggen en de nieuwe Christus aanhangen..........allemaal hersenspinsels van Paulus. Maar ik houd me aanbevolen als iemand hier het boek wil bespreken.

Bestaat er ergens een goede beschrijving van wat met 'Adam' bedoeld wordt? Neem alvast aan dat hier verschillende visies over bestaan, misschien nuttig om deze eerst even op te lichten? Ik denk hier maar even aan de 'naakte mens' zonder oordeel/mening die betrokken wordt in tijd en ruimte waar goed en kwaad hun spel spelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Adam is gegeven als naam voor "de mens".

In het begin van de Bijbel wordt er ook niet in "paren" gedacht en geschreven.

Dat komt daarna pas.

Je kunt je oude mens afleggen en een nieuwe mens worden.

Geloof in vergeving, het verleden loslaten en elke dag als nieuw te zien kan van jou een nieuwe mens maken.

Een nieuwe Adam dus.

Zo zie ik de metafoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is het mogelijk dat Adam wederkwam met de nieuwe naam Jezus, zoals Elia wederkwam met de nieuwe naam Johannus?

In de Bijbel wordt wel het principe van de reïncarnatie genoemd, omdat men het begrip kende in de tijd dat de eerste boeken ook daadwerkelijk werden opgeschreven.

Echter in de teksten, die ik me kan herinneren, is het een vraag die komt vanuit het volk, maar die wordt ontkend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Adam is gegeven als naam voor "de mens".

In het begin van de Bijbel wordt er ook niet in "paren" gedacht en geschreven.

Dat komt daarna pas.

Je kunt je oude mens afleggen en een nieuwe mens worden.

Geloof in vergeving, het verleden loslaten en elke dag als nieuw te zien kan van jou een nieuwe mens maken.

Een nieuwe Adam dus.

Zo zie ik de metafoor.

De Adam Kadmon. De Lichtmens. De mens zoals ie bedoeld is te zijn en eens weer zal zijn geworden. Het beeld en de gelijkenis van God. :Dhttps://www.miekemosmuller.com/nl/blog/adam-kadmon

Link naar bericht
Deel via andere websites
Johannes was niet Elia, hij was zoals Elia. Op dezelfde manier is Jezus David (zo wordt de Messias ergens in Ezechiel genoemd) maar ook niet.

Er staat toch echt in de tekst dat Johannes Elia was en niet zoals. Het Evangelie bijt niet met de reincarnatiegedachte. De joden in die tijd geloofden in reincarnatie. Het was algemeen bekend en daarom heeft Jezus er geen leer van gemaakt. Jezus is de Verlosser, ook de Verlosser uit de reincarnatie. Jezus Christus is met David niet te vergelijken, want uit Hem is alles gekomen, ook David. Hij is voordat David ook maar was. Jezus nam ook bepaald geen aanstoot aan de reincarnatiegedachte en weerlegde die niet. Hij vroeg de discipelen wie zij dachten dat Hij was. Degenen die een verkeerd antwoord gaven, "bestrafte" (reprimeerde) hij niet. Hij bevestigde alleen dat Petrus het enige juiste antwoord gaf en dat hij dat alleen kon doen omdat God hem dat inzicht had gegeven,

Jezus wordt in het NT ook als tweede Adam aangeduid, als contrast met de eerste Adam. Niet omdat hij Adam is die terug gekomen is, maar omdat hij in bepaalde opzichten is zoals Adam.

Ik zou dat omdraaien: Adam is , net als alle mensen, in bepaalde opzichten als Jezus, omdat hij, net als alle mensen, het beeld van Jezus in zich draagt. De gelijkenis is in wording. :D

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel gaat helemaal niet uit van 'reincarnatie'.

Het is een van de hoofdleringen van het occultisme.

Het is de leer van het "rad der wedergeboorte" of de "zielsverhuizing" .

400 miljoen hindoes en boeddhisten hangen deze leer aan, en in het westen wordt de leer verdedigd door theosofen, anthroposofen en vele spiritisten en vroeger ook door filosofen als Pythagoras, Schopenhauwer, Hegel en Goethe.

Men zegt dan dat de reincarnatie een onderdeel is van het evolutieproces waarin de ziel na wellicht miljarden reïncarnaties tenslotte het einddoel bereikt: het opgaan in de kosmische ziel, de wereldgeest, het goddelijk wezen, het AL.

Deze leer druist volkomen in tegen wat de Bijbel leert.

Deze misleiders beweren dat Christus Zelf, de reincarnatie-gedachte zou hebben geleerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jezus wordt in het NT ook als tweede Adam aangeduid, als contrast met de eerste Adam. Niet omdat hij Adam is die terug gekomen is, maar omdat hij in bepaalde opzichten is zoals Adam.

In welke opzichten is hij als Adam volgens jou?

Op de manier waarop Paulus dat beschrijft. 1kor15:45-47, Rom5:12-14. Ik bedoel dat Jezus bepaalde dingen goed deed die Adam fout deed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Johannes was niet Elia, hij was zoals Elia. Op dezelfde manier is Jezus David (zo wordt de Messias ergens in Ezechiel genoemd) maar ook niet.

Er staat toch echt in de tekst dat Johannes Elia was en niet zoals.

(...)

Joh1:22 waar aan Johannnes gevraagd wordt of hij Elia is. Antwoord: nee.

Luk1:17 in de geest en de kracht van Elia.

Mat11:14 Jezus zegt dat Johannnes de Elia is die komen zou

Drie gegevens die alleen met elkaar door 1 deur gaan als Johannnes wel is zoals Elia, maar niet de mens Elia van honderden jaren eerder

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Bijbel gaat helemaal niet uit van 'reincarnatie'.

Het is een van de hoofdleringen van het occultisme.

Het is de leer van het "rad der wedergeboorte" of de "zielsverhuizing" .

400 miljoen hindoes en boeddhisten hangen deze leer aan, en in het westen wordt de leer verdedigd door theosofen, anthroposofen en vele spiritisten en vroeger ook door filosofen als Pythagoras, Schopenhauwer, Hegel en Goethe.

Men zegt dan dat de reincarnatie een onderdeel is van het evolutieproces waarin de ziel na wellicht miljarden reïncarnaties tenslotte het einddoel bereikt: het opgaan in de kosmische ziel, de wereldgeest, het goddelijk wezen, het AL.

Deze leer druist volkomen in tegen wat de Bijbel leert.

Deze misleiders beweren dat Christus Zelf, de reincarnatie-gedachte zou hebben geleerd.

Oh ja?

Jacobus 3:6 Ook de tong is een vuur, zij is de wereld der ongerechtigheid; de tong neemt haar plaats in onder onze leden, als iets, dat het gehele lichaam bezoedelt en het rad der geboorte in vlam zet, terwijl zij zelf in vlam gezet wordt door de hel.
Joh.9:1-2

En voorbijgaande zag Hij een man, die sedert zijn geboorte blind was. En zijn discipelen vroegen Hem en zeiden: Rabbi, wie heeft gezondigd, deze of zijn ouders, dat hij blind geboren is?

De Joden geven Jezus dus twee opties. Hier was de gedachte, dat kinderen gestraft werden voor de zonden van de ouders. Want zo dachten de Joden in die tijd. Maar dit was niet de enige optie die ze Jezus gaven. Ze legden Jezus 2 opties voor. De andere optie was dat de blindgeborene zou hebben gezondigd voor hij geboren werd. Met andere woorden: de Joden geloofden in reïncarnatie. Althans, een groot deel van hen, inclusief deze joden die de vraag aan Jezus stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Johannes was niet Elia, hij was zoals Elia. Op dezelfde manier is Jezus David (zo wordt de Messias ergens in Ezechiel genoemd) maar ook niet.

Er staat toch echt in de tekst dat Johannes Elia was en niet zoals.

(...)

Joh1:22 waar aan Johannnes gevraagd wordt of hij Elia is. Antwoord: nee.

Nee, hij kan ook geen ja zeggen, want het is -gelukkig- niet een mens die dit exact weet van zichzelf noch van anderen. Was dat wel het geval dan zouden sommige figuren nog gerust in staat zijn om in het hier en nu bijvoorbeeld mensen ervan te gaan betichten dat ze de reincarnatie van Hitler zijn. Om maar een voorbeeld te noemen. Dan zouden ze hun idiote strijd blijven voortzetten en het kwaad versterken.

Luk1:17 in de geest en de kracht van Elia.

Mat11:14 Jezus zegt dat Johannnes de Elia is die komen zou

Drie gegevens die alleen met elkaar door 1 deur gaan als Johannnes wel is zoals Elia, maar niet de mens Elia van honderden jaren eerder

Nee hoor. De drie gegevens gaan ook heel goed door 1deur als beiden waar zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan me voorstellen dat het occultisme openstaat hiervoor. Ik herken dat ook in sommige posters. Het is volkomen onzin.

Adam is uit de aarde aards en is daarna teruggekeerd en wacht op de opstanding op de Jongste Dag. Net als alle andere OT oudvaders en gelovigen. Er is nergens in de Bijbel sprake van een wederkomst van Adam. Er is sprake van de Wederkomst van Christus ( de 2e Adam) .

Occult gedoe. Oh Ja? Jazeker occult gedoe.

Bijbelstudie? Ik dacht het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is het mogelijk dat Adam wederkwam met de nieuwe naam Jezus, zoals Elia wederkwam met de nieuwe naam Johannus?

In de Bijbel wordt wel het principe van de reïncarnatie genoemd, omdat men het begrip kende in de tijd dat de eerste boeken ook daadwerkelijk werden opgeschreven.

Echter in de teksten, die ik me kan herinneren, is het een vraag die komt vanuit het volk, maar die wordt ontkend.

Het reincarnatie in de Bijbel is denk ik alleen in uitzonderlijke gevallen zoals bij Elia.

God voorspelde dat Hij Elia weer zou sturen in Maleachi. En het volk wachte hierop.

Maleachi 4:5

Ziet, Ik zende ulieden den profeet Elia, eer dat die grote en die vreselijke dag des Heeren komen zal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik geloof niet dat de uitzonderlijke reincarnatie van Elia te vergelijken is met de reincarnatie van de Hindoes. Ik heb begrepen dat de hindoes geloven dat alle wezens constant reincarneren.

Meen dat je hier naar het proces van involutie en evolutie verwijst.

Deze evolutiefilosofie gaat veel verder dan het hier beschreven voorbeeld. Alles is eigenlijk onderhevig aan evolutie en involutie. Culturen, biologische soorten, atomen, zonnen. In de stoffelijke wereld zien we het verschijnen, de groei, de bloei en de neergang en dan het verdwijnen. Het evolueren (uitrollen), de manifestatie en dan het (involueren) inrollen. Dat is slechts een deel van het geheel, in de voor ons onzichtbare wereld vindt tegelijkertijd het omgekeerde proces plaats. Sommige aanhangers van theosofie geloven dat dit proces zich herhaalt, vandaar dat zij bij een mens van reïncarnatie spreken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Involutie_%28filosofie%29

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Bijbel gaat helemaal niet uit van 'reincarnatie'....Deze leer druist volkomen in tegen wat de Bijbel leert...Deze misleiders beweren dat Christus Zelf, de reincarnatie-gedachte zou hebben geleerd.

...Wie zeggen de mensen, dat Ik, de Zoon des mensen, ben? En zij zeiden: Sommigen: Johannes de Doper; en anderen: Elias; en anderen: Jeremia of een van de profeten.

Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben? (Math.16:14,15)

Ik heb hier nooit zo bij stil gestaan maar heel opmerkelijk dat Jezus zijn discipelen niet uitlegt dat Johannes, Elias en Jeremia dood waren en dat niemand die dood was terug kon komen. Een gemiste kans.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Bijbel gaat helemaal niet uit van 'reincarnatie'....Deze leer druist volkomen in tegen wat de Bijbel leert...Deze misleiders beweren dat Christus Zelf, de reincarnatie-gedachte zou hebben geleerd.

...Wie zeggen de mensen, dat Ik, de Zoon des mensen, ben? En zij zeiden: Sommigen: Johannes de Doper; en anderen: Elias; en anderen: Jeremia of een van de profeten.

Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben? (Math.16:14,15)

Ik heb hier nooit zo bij stil gestaan maar heel opmerkelijk dat Jezus zijn discipelen niet corrigeert door te zeggen dat Johannes, Elias en Jeremia dood waren en dat niemand die dood was terug kon komen. Een gemiste kans.

Inderdaad, en Hij zou die kans zeker niet gemist hebben als reincarnatie niet de regel was. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Blijkbaar kwam Jezus alleen maar op aarde om zich incognito te laten kruisigen.

Hij heeft wel wat gezegd over naastenliefde maar geen bestaande en toekomstige geloofsverschillen aan de orde gesteld zoals reïncarnatie, de zesdaagse schepping, de drieëenheid, erfzonde, uitverkiezing en hel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid