Spring naar bijdragen

Jongeren die met Stichting Different traject te maken hebben


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 72
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Iedere samenleving kent wel haar seksuele taboes, ook de onze. Homoseksualiteit is nu redelijk geaccepteerd, maar je mag nog altijd niet met meerdere partners tegelijk getrouwd zijn, een oude man die met een piepjonge doch volwassen vrouw trouwt wordt zéér schreef aangekeken, verschillende professionele relaties sluiten liefdesrelaties ook uit (denk aan psychiater-patiënt, docent-leerling, etc.), incest tussen volwassen familieleden is ook ronduit verboden, óók als er geen kinderen van kunnen komen, etc.

Maar ook tegen veel parafiliën wordt (zeer) afkeurend aangekeken, zoals necrofilie (met lijken), zoöfilie (ook als het dier in kwestie geen last ervan kan hebben), in zekere mate ook BDSM, efebofilie (met pubers), gerontofilie (met bejaarden), etc. Ook infantilisme, waarbij volwassenen graag zich als baby's gedragen en kleden, verzorgd door een deelnemer aan het spel, wordt vaak bijzonder heftig afgekeurd, terwijl zo iemand daar in feite natuurlijk niemand kwaad mee doet. Het ziet er alleen wanstaltig uit, dat is alles.

Kortom, ook in onze samenleving zijn er heel veel taboes, ook voor relaties of seksuele voorkeuren die de facto niet per se schadelijk hoeven te zijn. Homofilie is nu sinds enkele decennia voor veel mensen grotendeels aan dat taboe ontsnapt, bravo. Maar voor veel mensen ook níét en als je dat niet begrijpt, kijk dan even naar je eigen taboes.

Taboes zijn nu eenmaal niet altijd rationeel en soms kan daar een goede reden voor zijn. Ze lijken dan heel onnatuurlijk (van nature willen mensen geen pijn, geen seks met dieren, etc.), zien er zeer onsmakelijk of afschrikwekkend uit of komen volstrekt niet liefdevol of volwassen over.

Een homopaar dat elkaar zoent, kan voor veel mensen daardoor dezelfde reacties oproepen als een blote volwassen man in een luier, in een wieg.

Net zoals een bittere smaak nog weleens afschuw opwekt, óók bij onschuldige groenten als bloemkool, omdat de natuur ons leert dat bitterheid vaak op gif kan duiden, zo kan een "vreemde" seksuele of relationele voorkeur afschuw opwekken vanwege bovenstaande.

Helemaal niet rationeel en ook niet altijd even wenselijk of politiek-correct, maar toch is zo'n waarschuwingssysteem niet altijd onhandig. Een taboe kun je dan enkel wegnemen door "normale" voorbeelden te tonen, die laten zien dat "de bloemkool écht niet giftig is."

Je begrijpt dat parkeerplaatshomo's en blote homo's in bootjes daar niet bijzonder bij helpen en ook bij gewone huis-tuin-en-keukenhomo's niet zelden ergernis opwekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat laatste klopt wel, maar het is ook zo dat sommige mensen zich wel heel snel beledigd voelen, of die afschuw al meteen hebben.

Ik had een goede vriend die homosexueel was. We kwamen wel eens in hetzelfde café, waar een aantal jongens nogal moeite met hem had, omdat hij homosexueel was. Maar één van die jongens is ooit naar hem toegekomen en heeft gezegd: "Ik heb nooit geleerd hoe ik met homo's om moet gaan. Daarom doe ik zo."

In een ideale wereld zouden we een parafilie zien en denken: "och niemand ondervindt hier schade aan, het zijn volwassenen mensen, dus laat ze." In diezelfde ideale wereld zouden de beoefenaars van deze parafilieën hun grenzen zo streng bewaken dat er nooit onwenselijke gevolgen zijn. Totdat de wereld ideaal is moeten we misschien accepteren dat we nu eenmaal vooroordelen hebben. En als we dat eenmaal weten, ons er niet door laten leiden.

Ik geloof dat ik zojuist ene open deur heb ik getrapt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had een goede vriend die homosexueel was. We kwamen wel eens in hetzelfde café, waar een aantal jongens nogal moeite met hem had, omdat hij homosexueel was. Maar één van die jongens is ooit naar hem toegekomen en heeft gezegd: "Ik heb nooit geleerd hoe ik met homo's om moet gaan. Daarom doe ik zo."

Fantastisch. Wat 'n held.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Je begrijpt dat parkeerplaatshomo's en blote homo's in bootjes daar niet bijzonder bij helpen en ook bij gewone huis-tuin-en-keukenhomo's niet zelden ergernis opwekken.

Helpen de volgens mij inmiddels veel masaalere hordes hetero's die in clubs en grote hallen elkaar in alle gaten penetreren met rubberen speelpakjes aan ook niet echt bij de acceptatie van heteroseksualiteit? :)
Link naar bericht
Deel via andere websites

Vinden mensen over het algemeen ook nogal, ja, vreemd tot verwerpelijk. Maar heteroseksualiteit hoeft, zoals je ook wel begrijpt, niet geaccepteerd te worden, want dat is statistisch gezien nog altijd de "normale gang van zaken" in zo'n beetje alle culturen en tijden. Betekent niet dat homo's meteen verkeerd, zondig of knetter zijn, maar wel dat hun geaardheid veel meer uitzonderlijk is. Het is bepaald niet fifty-fifty qua verhouding homo-hetero.

En de idee dat de homoscene gemiddeld wat losser omgaat met seksuele contacten, is ook niet helemaal uit de lucht gegrepen. Er zijn dan ook genoeg homo's die bijvoorbeeld juist niets van het homohuwelijk moeten hebben, die geen behoefte voelen om "hetero's te imiteren."

Link naar bericht
Deel via andere websites
En de idee dat de homoscene
Wat is dat?
gemiddeld wat losser omgaat met seksuele contacten, is ook niet helemaal uit de lucht gegrepen. Er zijn dan ook genoeg homo's die bijvoorbeeld juist niets van het homohuwelijk moeten hebben, die geen behoefte voelen om "hetero's te imiteren."
Heb je daar ook cijfers bij, want volgens mij zijn er namelijk ook heel wat hetero's die niks moeten hebben van het huwelijk.

En wat is hetero's imiteren? Het enige waar een homo zich anders in gedraagd dan een hetero is op het sexuele vlak en zelfs dan nog lang niet altijd. 't zijn net mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En de idee dat de homoscene gemiddeld wat losser omgaat met seksuele contacten, is ook niet helemaal uit de lucht gegrepen. Er zijn dan ook genoeg homo's die bijvoorbeeld juist niets van het homohuwelijk moeten hebben, die geen behoefte voelen om "hetero's te imiteren."

De homoscene? Ik vraag me af of homo's gemiddeld wel meer seksuele partners hebben dan hetero's hoor. Enne hetero's imiteren? Het homohuwelijk heeft volgens mij vrij weinig met imiteren te maken.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat zijn mensen opeens Roomser dan de paus hier. "de homoscene" bestaat wel degelijk (tot afschuw van sommige homo's) en er zijn legio onderzoeken die aan hebben getoond dat homoseksuele mannen gemiddeld meer losse contacten hebben dan hetero's. Een feit blijft een feit, ook als het je niet bevalt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is ook nooit goed he...

Anyway, voor zover ik weet zijn veel van die onderzoeken slecht uitgevoerd, uit de jaren 70 en gesponsord door christelijke centra. Ik ken ook onderzoeken die t omgekeerde aantonen. Ik ben benieuwd naar recente, onpartijdige onderzoeken. Het liefst meta-studies. Niemand ontkent dat er n homo scène is, maar insinueer ajb niet dat er geen hetero scène is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat zeg ik ook niet hè? Natuurlijk is er ook een heteroscene en natuurlijk is die ook niet even kuis. Maar ik heb zelf ook van verschillende homo's gehoord dat de contacten gemiddeld wel wat losser zijn. Niet dat ze maar wat in het rond krikken of zo, maar toch.

En wat betreft het imiteren van het heterohuwelijk: dat heb ik niet van mijzelf. Er zijn namelijk wel degelijk homo's die het homohuwelijk niet zien zitten, die geen behoefte hebben om hetero's in alles na te doen. Ze vormen misschien geen meerderheid, maar zijn er wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoi!

Ik ben op zoek naar jongeren die te maken hebben gehad met Stichting Different (https://www.totheildesvolks.nl/different/home), en vanwege hun homoseksualiteit daar een traject doorlopen hebben. Ik ben werkzaam voor VICE.com en zou graag jullie verhaal horen! Mag natuurlijk anoniem.

Ik ben hier te bereiken, via een privébericht, of via charlotte.simons@vice.com :) .

Groetjes, Charlotte

TS vraagt concreet naar de ervaring met de stichting. Lijkt me best boeiend daar een artikel over te lezen.

Ik behoor niet tot de doelgroep, dus kan daar niet bij helpen.

Ondertussen zijn we aardig van de TS afgedwaald en is dit een topic geworden over homosecualliteit in het algemeen.

Speciaal aangaande Different:

Ik heb het niet eerder willen, doen daar linken naar andere fora misschien niet zo "come il faut is".

Toch is het mi. nu de handigste manier om te verwijzen naar een voorbeeld.

Daarom zou ik de aandacht willen vestigen op het FT topic over deze kwestie.

Different is daar nl. uitgebreid besproken:

17-01-2012,

Kamer eist stop homotherapie

Evenals het voorbeeld ervan dat vorig jaar in het nieuws kwam.

Dat kan één van de voorbeelden zijn waar Charlotte op doelt.

Toch maar even de link, daar we hier niet verder komen voor wat betreft Different.

Nav. dit laatste topic Instant not gay anymore kun je de link leggen naar Elk weekend was ik in de meest ordinaire gayclubs te vinden

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het ging hier om de zg. verplichte vergoeding van de homo"therapie" door de officiële zorgverzekeraars.

Homotherapie niet langer vergoed

7 juni 2012

Zorgverzekeraars hoeven de behandeling van homo's door de christelijke instelling Different niet te vergoeden. Dat blijkt vandaag uit een brief die minister Schippers naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Stichting Different beweert met psychiatrische behandeling hun cliënten van hun homoseksualiteit af te kunnen helpen. Het idee dat homofilie te genezen valt komt al in de jaren zestig op. Andere Tijden maakte een uitzending over.

In de jaren zestig zien wetenschappers homoseksualiteit als ziekte. Zij vinden dat deze zieke homoseksuelen het recht hebben om van hun kwaal genezen te worden. Homoseksuelen namelijk zijn neurotisch en om die reden zien zij zelf niet in dat zij ziek zijn. Als homo’s deze neurotische aandoening inzien door middel van therapie, staat de weg naar genezing open.

De theorieën vinden binnen Evangelische kringen veel navolging

[........]

Verweer Different:

Minister van Volksgezondheid Edith Schippers (VVD) schreef vandaag in een brief aan de Tweede Kamer dat er geen sprake is van een psychiatrische stoornis bij mensen die om religieuze redenen problemen hebben met hun geaardheid. De oorsprong ligt volgens de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) bij de geloofsovertuiging. Zorgverzekeraars hoeven de omstreden therapie dan ook niet te vergoeden.

Directeur Henk van Rhee van Tot Heil des Volks, waar Different onder valt, is totaal verrast door de brief van Schippers. “Dit komt voor ons als een konijn uit de hoge hoed. Mensen mogen vanwege hun geloof niet uitgesloten worden van geestelijke gezondheidszorgâ€, zegt hij in een reactie. Volgens Van Rhee heeft iedereen recht op geestelijke gezondheidszorg, ongeacht de geloofsovertuiging.

Als begeleiding en niet voor vergoeding in aanmerking komend zijn ze blijven bestaan.

Hun motivatie en doelstellingen zijn nu anders.

Homepage Different:

Different biedt psychopastorale begeleiding aan christenen die te maken hebben met homoseksuele gevoelens. Ook begeleiden we familieleden en vrienden, geven we lezingen en cursussen.

Individuele hulp

Bij Different kennen we de spanning die kan ontstaan tussen de eigen seksuele gerichtheid en een orthodox-bijbelse geloofsovertuiging. In hulpgesprekken staan we onder andere stil bij het conflict dat iemand kan ervaren tussen enerzijds het geloof en christen-zijn en anderzijds de seksuele gevoelens. Onze hulpverlening is erop gericht om mogelijke spanning rondom gevoelens en geloof een plek te geven en er op een gezonde en hanteerbare manier mee om te gaan.

Tarieven en vergoeding

Onze hulpgesprekken worden niet vergoed door de zorgverzekering. Wij vragen voor een individueel hulpgesprek van zestig minuten een financiële bijdrage van 50 euro. De betaling kan na afloop van een gesprek contant of via pinnen voldaan worden. Cliënten die verzekerd zijn bij christelijke zorgverzekering Pro Life kunnen via hun aanvullende verzekeringspakket de kosten geheel of gedeeltelijk vergoed krijgen

Financiële steun.

Het werk van Different wordt - naast de financiële bijdrage van cliënten voor de ontvangen hulp - vooral uit giften betaald. Wanneer u wilt, kunt u ons financieel ondersteunen.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Onze hulpverlening is erop gericht om mogelijke spanning rondom gevoelens en geloof een plek te geven en er op een gezonde en hanteerbare manier mee om te gaan.

Gezond?

Hanteerbaar een leven lang je eigen aard negeren?

Gelovige holibi's zou ik aanraden misschien toch maar eens bij Wielie gaan kijken en/of luisteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik hoor ook wel eens christenen zeggen dat de aarde letterlijk in 6 dagen geschapen is, hoeft nog niet per se waar te zijn.

Nee, maar als deze christenen zouden zeggen dat in hun kerken het creationisme algemeen wordt aanvaard, waarom zou ik hen dan niet geloven?

En t westerse, moderne huwelijk is helemaal niet per se een universeel instituut waar anderen zich aan hoeven te spiegelen. Ook al is dat t vanuit n theologisch perspectief wel.natuurlijk.

Vanuit theologisch perspectief is het westerse, burgerlijke huwelijk voor veel kerken sowieso al niet zonder meer het huwelijk zoals God het instelde. Een klassiek christelijk huwelijk is onverbrekelijk, óók gericht op het op natuurlijke wijze stichten van een gezin en daarom dus ook uitsluitend gesloten tussen man en vrouw. En nog beter is het natuurlijk als het in de kerk sacramenteel is gesloten.

Het zijn vooral seculieren die het westers huwelijk als universele maatstaf zien. Veel christenen weten wel beter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vervang 'westerse, noderne huwelijk' dan door 'kerkelijk huwelijk' en mijn punt blijft staan.

Verder probeer je met je eerste zin een analogie te trekken die niet klopt. Het gaat erom dat jij 'e'en of meerdere homo's kent die zeggen dat de gemiddelde contacten wat losser zijn. Hearsay, anekdotisch. Meer niet. Dat was t punt van mijn analogie. Ik had t ook gewoon direct kunnen vertellen ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid