Spring naar bijdragen

Heiligverklaring Moeder Teresa


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 141
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Dit geeft wat van beide geluiden weer, alhoewel meer kritiek dan lof, maar wie goed leest kan er beide wel uit halen:

http://www.forbes.com/2010/08/10/forbes ... eview.html

Het stuk lijkt me vrij duidelijk.

Beide geluiden worden er weer gegeven, maar de bedoeling is wel dat de lezer zich daarmee een oordeel vormt.

De kritiek is heel specifiek:

Followers and volunteers are questioning the quality of service given in the care centers. They feel the Missionaries’ care centers are allergic to using modern-day therapy and technology to care for the inhabitants. Often untrained volunteers are given tasks that would normally require one to be trained in medicine and therapy. Missionaries has always kept change at bay. But in a world where it is very difficult to hide behind secrecy, the number of disillusioned followers is increasing. Missionaries doesn’t keep a tab on the financial transactions that take place. No one other than the sisters knows where the money that is donated is spent. Donations continue to pour in but people are asking for transparency on how the money is used.

En er staat ook 'lof' in. Een broeder looft haar en zegt:

Other than being very simple and having high moral values, Mother Teresa was a strict disciplinarian, a smart organizer

Dat is inderdaad lof. Maar als je dit naast het eerste stuk legt, zul je toch inzien dat die lof vrij belachelijk overkomt. 'Hoge morele waarden', 'goede organisatie'? Serieus, als je leest hoe het er daar toe gaat dan zie je toch in dat dit loze kreten zijn die niet overeenkomen met situatie in de praktijk ?

Ik heb vroeger ook lang gedacht dat moeder Teresa alleen maar goed deed.

Maar uiteindelijk zijn er zo veel concrete verhalen van wantoestanden, terwijl de goede kanten alleen maar in vage algemene bewoordingen worden benadrukt, dat de conclusie onontkoombaar is: ze is nep.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nogmaals de vraag, en nu dan maar specifiek aan jou... Ben je wel eens in n sloppenwijk in India geweest?

Ik zou aan alle atheïsten weleens de vraag willen stellen

Stel je kan kiezen:

1. Iemand gaat alleen op straat dood en dan naar de hel

2. Iemand wordt verzorgt en sterft dan en gaat dan naar de hemel.

Wat zou je kiezen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nogmaals de vraag, en nu dan maar specifiek aan jou... Ben je wel eens in n sloppenwijk in India geweest?

Ik zou aan alle atheïsten weleens de vraag willen stellen

Stel je kan kiezen:

1. Iemand gaat alleen op straat dood en dan naar de hel

2. Iemand wordt verzorgt en sterft dan en gaat dan naar de hemel.

Wat zou je kiezen?

Het is natuurlijk een valse tegenstelling die je maakt.

Oké, God bestaat niet, maar wat zou die God die niet bestaat met je doen als je op het einde van je leven niet snel nog even christen wordt.

Maar om je vraag je beantwoorden: geen idee. Ik heb namelijk geen idee wat de hemel is of wat de hel is. Wat ik van de hemel hoor, een soort eindeloze toestand waar je een entiteit moet aanbidden, zou ik persoonlijk niemand gunnen.

Dan zou ik persoonlijk nog eerder iemand een rustige dood toewennsen, waar niks gebeurt.

Maar mag ik hier vanuit gaan dat je denkt dat een niet-christen die in een arme sloppenwijk in India sterft, aan het einde van zijn zware leven in armoede naar de hel gaat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nogmaals de vraag, en nu dan maar specifiek aan jou... Ben je wel eens in n sloppenwijk in India geweest?

Ik zou aan alle atheïsten weleens de vraag willen stellen

Stel je kan kiezen:

1. Iemand gaat alleen op straat dood en dan naar de hel

2. Iemand wordt verzorgt en sterft dan en gaat dan naar de hemel.

Wat zou je kiezen?

Het is natuurlijk een valse tegenstelling die je maakt.

Oké, God bestaat niet, maar wat zou die God die niet bestaat met je doen als je op het einde van je leven niet snel nog even christen wordt.

Maar om je vraag je beantwoorden: geen idee. Ik heb namelijk geen idee wat de hemel is of wat de hel is. Wat ik van de hemel hoor, een soort eindeloze toestand waar je een entiteit moet aanbidden, zou ik persoonlijk niemand gunnen.

Dan zou ik persoonlijk nog eerder iemand een rustige dood toewennsen, waar niks gebeurt.

Maar mag ik hier vanuit gaan dat je denkt dat een niet-christen die in een arme sloppenwijk in India sterft, aan het einde van zijn zware leven in armoede naar de hel gaat?

Dus je verwerpt de vraag, vanwege je atheisische paradgima.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Als je er vanuit gaat dat God niet bestaat dan hoef je je natuurlijk ook niet af te vragen wat hij zou gaan doen als x of als y.

Nee, maar dan is een oordeel over de beweegredenen van moeder Theresa dus ook onmogelijk.

Onzin. En trouwens ik verwerp je vraag niet, ik heb hem beantwoord zo goed als mogelijk.

En om de vraag van MN te beantwoorden: nee, ik ben niet in sloppenwijken in India geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Oké. Ik wel en ik kan me zo voorstellen dat zelfs iemand even van de straat afhalen en waardig laten sterven ipv op n druk verkeerspunt een act of kindness kan zijn.
Misschien dat een hard legerbed in een ziekteverspreidende kamer inderdaad voor sommigen een betere plek is om te sterven dan op straat. Dat zou kunnen. Echter als ik een persoon op straat zie sterven, en ik breng hem niet naar het ziekenhuis dan ben ik strafbaar. En terecht, want ik heb nu eenmaal die plicht. En ik ben van mening dat wanneer je een organisatie opricht ten behoeve van de noodlijdende medemens, je al helemaal die plicht moet hebben. Nu is het waarschijnlijk ondoenlijk om alle terminaal zieke mensen in de sloppenwijken van India naar een ziekenhuis te brengen. Daarom hadden ze die personen natuurlijk medisch moeten opvangen in de homes for the dying. Het verplaatsen van een persoon naar een andere locatie, lost uiteindelijk wezenlijk niks op. De nalatigheid van moeder Teresa daarin is schrijnend.

Daarnaast ging het niet alleen om personen die op sterven lagen. Ze brachten genoeg zieke mensen (ook kinderen) binnen die door een simpele ingreep gered konden worden. Het willens en wegens laten doodgaan omwille van het lijden, terwijl je de financiele, organisatorische en medische middelen hebt is gewoon extreem verwerpelijk. En ik snap niet dat niet meer mensen daar zo verbaasd over zijn als ik. In dit topic wordt op een enkeling na door niemand op de feiten ingegaan. Alles wordt een beetje met de mantel der liefde bedekt, onder algemeenheden en eufemismes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Oké. Ik wel en ik kan me zo voorstellen dat zelfs iemand even van de straat afhalen en waardig laten sterven ipv op n druk verkeerspunt een act of kindness kan zijn.
Misschien dat een hard legerbed in een ziekteverspreidende kamer inderdaad voor sommigen een betere plek is om te sterven dan op straat. Dat zou kunnen. Echter als ik een persoon op straat zie sterven, en ik breng hem niet naar het ziekenhuis dan ben ik strafbaar. En terecht, want ik heb nu eenmaal die plicht. En ik ben van mening dat wanneer je een organisatie opricht ten behoeve van de noodlijdende medemens, je al helemaal die plicht moet hebben. Nu is het waarschijnlijk ondoenlijk om alle terminaal zieke mensen in de sloppenwijken van India naar een ziekenhuis te brengen. Daarom hadden ze die personen natuurlijk medisch moeten opvangen in de homes for the dying. Het verplaatsen van een persoon naar een andere locatie, lost uiteindelijk wezenlijk niks op. De nalatigheid van moeder Teresa daarin is schrijnend.

Daarnaast ging het niet alleen om personen die op sterven lagen. Ze brachten genoeg zieke mensen (ook kinderen) binnen die door een simpele ingreep gered konden worden. Het willens en wegens laten doodgaan omwille van het lijden, terwijl je de financiele, organisatorische en medische middelen hebt is gewoon extreem verwerpelijk. En ik snap niet dat niet meer mensen daar zo verbaasd over zijn als ik. In dit topic wordt op een enkeling na door niemand op de feiten ingegaan. Alles wordt een beetje met de mantel der liefde bedekt, onder algemeenheden en eufemismes.

Je blijft vanuit je westers-atheïstisch dogmatisch systeem naar de wereld kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dezelfde kritiek heb je ook in India hoor. Ik vind het ook totaal geen argument: vanuit je westerse computer in je luie stoel kritiek geven. Geef eens aan waar ik inhoudelijk niet juist zit dan. Een discussie valt of staat met argumenten.

je zit gewoon totaal gevangen in je atheïsme, dus snap je niets van andere mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dezelfde kritiek heb je ook in India hoor. Ik vind het ook totaal geen argument: vanuit je westerse computer in je luie stoel kritiek geven. Geef eens aan waar ik inhoudelijk niet juist zit dan. Een discussie valt of staat met argumenten.

je zit gewoon totaal gevangen in je atheïsme, dus snap je niets van andere mensen.

Heb je nu daadwerkelijk niks interessants te melden?
Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid