Spring naar bijdragen

Vrouwen onderdanig?


Aanbevolen berichten

Allereerst, wat ontzettend gaaf en goed deze pagina!! Te gek om mijn kennis en vragen te mogen delen met andere christenen!! God is goed en zegent dit :D

Ik was net aan het bijbel lezen in het boek Korinthe en kwam deze tekst tegen: ''Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken, maar bevolen onderdanig te zijn, zoals ook de wet zegt. En als zij iets willen leren, laten zij dat dan thuis aan hun eigen man vragen. Het is immers schandelijk voor vrouwen om in de gemeente te spreken.'' Als je deze verzen (1 Korinthe 14:34-35) in hun context leest, gaat het over hoe God wil dat een gemeente functioneert.

Eerlijk gezegd schrik ik hier van, wacht, ik word zelfs een beetje kwaad. Kan iemand die dit gedeelte bestudeerd heeft mij misschien wat meer duidelijkheid geven? Ik kan namelijk denken van ''ja de tijden veranderen etc.'', maar ik vind het belangrijk om de bijbel heel serieus te nemen en ook letterlijk te lezen. Ik wil er niet mijn eigen ding van maken, maar erachter komen wat God hiermee bedoelt. Iemand?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 71
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Nou ja, als je zelf de bijbel heel letterlijk wil lezen en er niet "je eigen ding" van wil maken, dan lijkt het mij vrij duidelijk wat er staat. Toch? Dan maakt het toch niet meer uit of je er boos van zou worden of niet? ;)

In de meeste kerken kunnen vrouwen weliswaar niet altijd priester of dominee worden, maar kunnen ze bijvoorbeeld wel gewoon catechese geven, als pastoraal werkster werken, voorzitter zijn van een bestuur van een kerkvereniging, dat soort dingen. En in sommige kerken kunnen vrouwen ook dominee of voorganger worden.

En over het algemeen wordt er tijdens de mis of eredienst toch al geen gesprekken gehouden of zo, maar houdt men zich gewoon aan de gebeden en lezingen en antwoorden zowel man als vrouw op de woorden van de voorganger zoals de liturgie voorschrijft.

Als dit gedeelte je dus aangaat, dan mag ik aannemen dat je dus bij een kerk hoort en dat je hiermee al te maken hebt gehad. De vraag is dan wat jouw kerk hierover zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik was net aan het bijbel lezen in het boek Korinthe en kwam deze tekst tegen: ''Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken, maar bevolen onderdanig te zijn, zoals ook de wet zegt. En als zij iets willen leren, laten zij dat dan thuis aan hun eigen man vragen. Het is immers schandelijk voor vrouwen om in de gemeente te spreken.''

O tempora, o mores!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Makkelijker gezegd dan gedaan, blijkbaar.

Kennelijk. Het blijft mij verbazen. Eerst kiest men een god uit, en vervolgens doet men alsof die keuze niet herzien kan worden

Het verbaast mij dan weer dat er zo luchtig over denkt. Bijna niemand kiest in één keer voor God. Je godsbeeld ontwikkelt zich. En soms raak je na verloop van tijd overtuigd van minder leuke aspecten van je godsbeeld. En veelal kiest men niet, maar kiezen ouders.

Enneh, 'doet men alsof' klinkt mij alsof je vindt dat men pretendeert of zich aanstelt? Mocht je dat denken, zit je er denk ik flink naast.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Makkelijker gezegd dan gedaan, blijkbaar.

Kennelijk. Het blijft mij verbazen. Eerst kiest men een god uit, en vervolgens doet men alsof die keuze niet herzien kan worden

Het verbaast mij dan weer dat er zo luchtig over denkt. Bijna niemand kiest in één keer voor God. Je godsbeeld ontwikkelt zich. En soms raak je na verloop van tijd overtuigd van minder leuke aspecten van je godsbeeld. En veelal kiest men niet, maar kiezen ouders.

Enneh, 'doet men alsof' klinkt mij alsof je vindt dat men pretendeert of zich aanstelt? Mocht je dat denken, zit je er denk ik flink naast.

Als je me nou eens geen woorden in de mond legt, en alvast reageert op wat je denkt dat ik zou kunnen bedoelen?

Natuurlijk start je met wat je ouders je leren, maar vervolgens kies je toch echt zelf. En ja, het idee dat je niet een andere keuze kan maken is echt iets dat mensen zichzelf wijs maken.

Waarom jij kennelijk denkt dat jezelf iets wijsmaken hetzelfde is als pretenderen of aanstellen weet ik niet. Maar ik heb geen zin in een gesprek waarbij ik me moet verdedigen tegen jouw projecties die je op mij los laat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit soort reacties verwacht ik niet van jou. Dit is meer t soort reacties wat pas na vele irritaties over en weer gangbaar is, voor mij dan. Ik denk dat jij niet geschikt bent als gesprekspartner voor mij via internet. Je neemt nooit de moeite om als er door jou wordt geconstateerd dat de ander iets anders begrijpt dan je bedoelde om het gesprek gewoon doorgang te laten vinden.

Ik leg je nergens woorden in de mond.

Ummm... Doei dan maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit soort reacties verwacht ik niet van jou. Dit is meer t soort reacties wat pas na vele irritaties over en weer gangbaar is, voor mij dan. Ik denk dat jij niet geschikt bent als gesprekspartner voor mij via internet. Je neemt nooit de moeite om als er door jou wordt geconstateerd dat de ander iets anders begrijpt dan je bedoelde om het gesprek gewoon doorgang te laten vinden.

Ik leg je nergens woorden in de mond.

Ummm... Doei dan maar.

Your list of allies grows thin...

(Net weer eens naar Lord of the Rings gekeken)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het ene van context voorziene citaat beantwoord met het andere uit ieder verband getrokken citaat.

Bederf is niet alleen de weg van alle vlees, maar ook van alle Nederlandse christelijke fora. Jammer.

Achterliggende gedachte was dat Jezus aangaf hoe we met alle mensen om moeten gaan. De Bijbel is geschreven in een tijd dat vrouwen onderdanig waren aan mannen. Dat was in die tijd normaal en in sommige culturen is dat nog steeds zo. Je kan die culturen niet met onze vergelijken. En omdat het in die tijd normaal was staat het ook in de Bijbel. Maar dat maakt het niet christelijk, in mijn gedachte tenminste. Ik snap dat dat overkomt als een tegenstrijdigheid, maar dat maakt de Bijbel voor mij superieur aan de Koran. Het feit dat er, voor goeddenkende mensen, "fouten" in staan en door Jezus(grondlegger van het christelijke geloof) verworpen kunnen worden uit moreel inzicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bewondering voor je wijsheid. Eindelijk eens iemand die me kan vertellen hoe het zit. Maar ik ben er nog niet.

Kun je even aangeven welke Bijbelverzen we kunnen verwerpen? En wellicht voor mensen die minder verlicht zijn dan ik onder woorden brengen op grond van welke autoriteit je hiertoe besloten hebt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik bewondering voor je wijsheid. Eindelijk eens iemand die me kan vertellen hoe het zit. Maar ik ben er nog niet.

Kun je even aangeven welke Bijbelverzen we kunnen verwerpen? En wellicht voor mensen die minder verlicht zijn dan ik onder woorden brengen op grond van welke autoriteit je hiertoe besloten hebt?

Op een hele simpele manier. Ik denk wat Jezus hier over zou denken. Hij zelf verwierp ook een tekst. Oog om oog, tand om tand.??.. Jezus zei dat als iemand je slaat, keer dan ook je andere wang toe. Is totaal het omgekeerde. Dus ik denk dat dit een legitieme manier is om naar de Bijbel te kijken als een christen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar werden de Brieven van Paulis aan Korinthe niet geschreven na de dood van Jezus? Dus hoe weet jij nu wat Jezus zou denken? Kijk ik snap je wel, maar alle andere mensen misschien niet. Kun je dit voor hen toelichten>

Anders leg jij het even uit. Jij snapt het, zeg je. Het lijkt me vrij duidelijk wat ik bedoel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij sommigen lijkt t wel alsof ze de Bijbel alleen op waarde zouden willen schatten als t één groot, consistent boek vol met duidelijke, tijdloze en universele regels. Wat n ik nogal kinderachtig vind. Vaak ex-christenen die eerst zelf zo tegen de Bijbel aankeken. Uiteraard zijn er veel christenen die de Bijbel ook als n dergelijk boek beschouwen, dus ik snap t ook wel weer n beetje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid