Spring naar bijdragen

Wat is er mis met gnostiek?


Aanbevolen berichten

Het is jammer dat als ik zo overduidelijk nuance aanbreng en expliciet aangeef dat t uiteraard geen bewijs is (voor iets wat jij noch ik overigens kunnen bewijzen danwel ontkrachten) je maar over bewijs blijft doorgaan. Ik kan t niet beter verwoorden dan ik al heb gedaan. Ik snap niet zo goed wat daar niet duidelijk aan is...

En ik zie niet waar ik niet duidelijk ben.

Je bent idd duidelijk, vandaar mijn kritiek. Nogmaals, je insinueert dat dé (enige) conlcusie is dat 'het zegt dat mensen tot vreemde dingen in staat zijn op basis van wat ze geloven'. En daar heb ik bezwaar tegen. En nee, ik nam/neem geen aanstoot aan je gebruik van het woord 'vreemd'.
En je mag uitleggen waarom je over badmeesters en pedofielen begon. Welke relatie dat heeft met mijn schrijven ontgaat me.

Omdat ik het een rare, nietszeggende conclusie vindt. Zeker als dat je enige conclusie is. Dat is net zoiets zeggen als 'voetballers trekken allemaalk gekke bekken als ze scoren'. Geeft me een onbevredigend gevoel omdat het een oppervlakkig, niet op de inhoud ingaande, beschrijving is, het woord 'conclusie' niet waardig, imho.

Goed. Ik kan me dan beter bedienen van het woord 'gedrevenheid'. Dat kan zich ook uiten in het stichten van weeshuizen of rondgaan met de collectebus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 82
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

En zou je zeggen dat die 2 specifieke voorbeelden goede zaken zijn? En nee (ik maai vast wat gras weg ;) ), ik zeg niet dat t voorbehouden is aan religieuze mensen.

Als je duidt op het stichten van weeshuizen en rondgaan met collectebussen, dan is dat goed.

Maar het is geen bewijs voor de waarheid van een religie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom moesten volgens jullie de gnostici wel bestreden worden in de eerste eeuw en de joden niet?

Het christendom werd in de eerste eeuw bestreden door de joden. De machtsverhoudingen lagen toen nog iets anders dan in de daarop volgende eeuwen. Het waren de christenen die uit de synagoge werden gegooid, lang voordat de joden in de getto's werden opgesloten.

Los daarvan was er inhoudelijk niet een echt groot dispuut tussen "de christenen" (geen homogene groep!) en "de joden" (ook al geen homogene groep). Er was natuurlijk dat dingetje van Jezus erkennen of niet, maar het heeft christenen zelf ook aardig wat tijd gekost om te bedenken WAT daarover te erkennen was.

Arianisme, Orthodoxie en Christelijke Gnostiek, waren een paar van de grote en extreem nauw verwante varianten van hetzelfde. Dat roept snel meer discussie op, en vijandigheid. Net zoals Nederlanders (dus slecht Duits sprekende Duitsers) zich graag afzetten tegen de andere Duitsers, en weinig moeite hebben met Maori's.

Link naar bericht
Deel via andere websites
'Bewijs'... Laat maar... Ik heb mijn best gedaan, en jij ongetwijfeld ook :P

Niet om de discussie te rekken, maar toch wil ik wel eens weten wat je precies bedoelde met deze zin:

Het feit dat mensen ondanks vervolging, marteling etc toch de vroege Boodschap overbrachten zegt wat.

Wat 'zegt' het?

Twee dingen:

1. Dat die mensen erg geloofden in wat ze geloofden.

2. Dat MN gelooft dat er serieus vervolgd en gemarteld werd onder de eerste christenen.

Historici zijn het niet zonder meer met dat tweede puntje eens, overigens. Daar is best boeiend leesvoer over te vinden, maar ik heb even geen bronnen bij de hand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid