Spring naar bijdragen

Tiende/kerkbelasting/giften


Aanbevolen berichten

Mjah, wat ik van enkele priesterstudenten heb meegekregen, is het echter geen vetpot en wordt je wel degelijk heel sterk aanbevolen om, eenmaal priester zijnde, goed op je financiën te blijven letten en als student al je voor te bereiden op een soberder bestaan.

Het is inderdaad geen onprettige soberheid, om het zo te zeggen, en het scheelt ook dat je inwoning meestal niet hoeft te betalen, maar je moet je ook niet rijk rekenen als pastoor of bisschop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

er zit wel een groot verschil tussen 10% naar goede doelen En 10% naar een kerk.

stel een kerk heeft 1000 leden, wat zouden ze dan met 15 miljoen moeten gaan doen? elk jaar een nieuw gebouw? vliegtuig voor de dominee?

Dat heb ik ook is gezien op tv, henkjan37. Het was een zeer bekende priester uit Amerika, mega grote villa een eigen vliegveld met privé jet enz. Ongelooflijk, allemaal geld van hun leden. Hoe zo een mensen s'avonds een oog kunnen dicht doen is mij een raadsel.

Zoals ik het zie zijn er toch heel wat (protestantse) gemeentes die nog zendelingen en goede doelen steunen, vaak in andere landen, waar er ook veel geld naar toe gaat.

Verder hoeft de Katholieke kerk ook niet op zwart zaad te zitten... Een pastoor verdient misschien maar 1600 euro bruto op een maand, maar heeft meestal geen "huiskosten" zoals de gewone mens die heeft... Een msgr Leonard in België verdient dan weer zo'n grote 8000 euro bruto, heeft twee huizen en een firmawagen met chauffeur, dus die kan ook niet klagen. Persoonlijk vind ik dat zoveel geld niet nodig is, al vind ik wel dat, zoals ook al eerder aangehaald, het nodig kan zijn een voltijdse voorganger in dienst te nemen en die dan ook te betalen... Vroeger, in de eerste eeuwen van het christnedom werd dat ook al gedaan... Die werden betaald uit de schatkist van de kerk, net zoals weduwen en wezen en anderen die het moeilijk hebben.

Die tienden geven van wat men verdienst is trouwens één van de redenen dat de Mormoonse kerk in Amerika zo'n machtige positie heeft.

Ten zeerste bedankt voor deze info. Leonard in België verdient dan weer zo'n grote 8000 euro bruto, heeft twee huizen en een firmawagen met chauffeur. Nogal veel geld voor een persoon. Ik zou mij nogal schuldig voelen als je ziet dat er zoveel leden van de katholieke kerk zijn die honger lijden. Misschien heb ik het mis en geeft Leonard al zijn geld aan de armen, maar twee huizen is het nodig??? Vanwaar komt dit geld allemaal, zijn het giften van de leden van de katholieke kerk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gisteren las ik Romeinen 15 en daarin schrijft Paulus dat hij graag naar de gemeente te Rome wil komen als hij naar Spanje gaat. Eerst moet hij echter langs Jeruzalem om daar ingezamelde gaven te brengen voor de armen onder de heiligen. Vooral het 27ste vers deed mij aan dit topic denken.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:27 Zij hebben het namelijk goedgevonden, en zij zijn het ook aan hen verplicht. Immers, als de heidenen aan hun geestelijke weldaden deel gekregen hebben, zijn zij ook verplicht hen met stoffelijke te dienen.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij is er verschil tussen hoe in België het loon wordt uitbetaald en hoe dat in Nederland gebeurt. Ik had begrepen dat in België de bisschop door de overheid wordt betaald en dus wordt gesalariëerd conform de overheidsnorm voor hoge ambtenaren daar.

In Nederland wordt het loon echter door het bisdom zelf gesalariëerd. Daardoor kan het dus gebeuren dat een Belgische bisschop meer verdient dan een Nederlandse. Denk dat het ook per land verschilt hoe dat geregeld is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens mij is er verschil tussen hoe in België het loon wordt uitbetaald en hoe dat in Nederland gebeurt. Ik had begrepen dat in België de bisschop door de overheid wordt betaald en dus wordt gesalariëerd conform de overheidsnorm voor hoge ambtenaren daar.

In Nederland wordt het loon echter door het bisdom zelf gesalariëerd. Daardoor kan het dus gebeuren dat een Belgische bisschop meer verdient dan een Nederlandse. Denk dat het ook per land verschilt hoe dat geregeld is.

Wat denk jij er persoonlijke van dat een bisschop van de overheid wordt betaald en zeker zo een hoog bedrag?

Link naar bericht
Deel via andere websites

in België is dat historisch xo gegroeid, merkwaardig genoeg heeft het juist te maken mey de scheiding tussen kerk en staat.

Overigens heeft de pkn vergelijkbare loonscholrn in Nederland, de rkk ook, maar dan alleen voor leken en getrouwde priesters en diakens. Maar in Nederland komt dat uit vrijwillige giften.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mja, idd. Het aardige is dat de Belgische situatie juist vanuit de seculiere 'Franse verlichting' visie op scheiding tussen kerk en staat is ontstaan. De staat heeft als het ware de kerk 'opgeslokt'. Persoonlijk ben ik dan toch meer voor een Nederlands model. Minder bemoeienis van overheid met kerk en voor mij ook niet nodig dat de belastingbetaler salaris van geestelijken moet betalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens mij is er verschil tussen hoe in België het loon wordt uitbetaald en hoe dat in Nederland gebeurt. Ik had begrepen dat in België de bisschop door de overheid wordt betaald en dus wordt gesalariëerd conform de overheidsnorm voor hoge ambtenaren daar.

In Nederland wordt het loon echter door het bisdom zelf gesalariëerd. Daardoor kan het dus gebeuren dat een Belgische bisschop meer verdient dan een Nederlandse. Denk dat het ook per land verschilt hoe dat geregeld is.

Wat denk jij er persoonlijke van dat een bisschop van de overheid wordt betaald en zeker zo een hoog bedrag?

Zoals al gezegd wordt inderdaad de kerk gefinancierd door de staat in Belgie... Maar persoonlijk vind ik dat hij ook wel erg veel betaald wordt. Het had wat minder gekund.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid