Spring naar bijdragen

Godsdienst voor eigen eer een groot struikerblok


Aanbevolen berichten

Hoi ben aantal jaren geleden tot geloof gekomen en vindt de bijbel erg krachtig werken, zit leven in Gods woord.

Nu lees ik vaak dat het niet goed afloopt met zelfzoekers, de boze is gevallen, ook adam en eva ,farizeeres en die mensen die hun land verkochten en de helft gaven aan de armen om er geeerd om te worden, ananias en safira, moeten we waken dat Godsdienstige zaken om de eer van God gaat, zag een dominee op internet die vermaand werd,voor zijn eigen eer bezig was

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt we moeten de eer van de schepper hooghouden, het gaat niet om onze eer, denk aan Amerikaanse tv predikers, ik kan hier vandaan niet oordelen, maar als iemand stinkend rijk wordt van vehalen over de bijbel, ongeacht even of ze een juiste visie hebben, dan kopt het gewoon niet

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoi ben aantal jaren geleden tot geloof gekomen en vindt de bijbel erg krachtig werken, zit leven in Gods woord.

Nu lees ik vaak dat het niet goed afloopt met zelfzoekers, de boze is gevallen, ook adam en eva ,farizeeres en die mensen die hun land verkochten en de helft gaven aan de armen om er geeerd om te worden, ananias en safira, moeten we waken dat Godsdienstige zaken om de eer van God gaat, zag een dominee op internet die vermaand werd,voor zijn eigen eer bezig was

Dag Klaas,

Jezus is vol van waarheid en vol van genade. Romeinen 14 leert ons dat als we iets doen in de eer van God, hij dat aanvaardt. We zouden inderdaad nooit onze eigen eer moeten zoeken... Om je een voorbeeld te geven, ken je Willem J. Ouweneel? Toch een "grote" meneer in de protestantse wereld, met verschillende titels achter zijn naam, toch voelt hij zich klein in de aanwezigheid van God en laat hij zich vrijelijk gebruiken door God... Meer nog, hij vindt sommige mensen die opgegroeid zijn in het geloof en altijd een bediening hebben geleid, groter dan hem, hij is "maar" een onderwijzer. Wees nederig, en laat je gebruiken door God waar hij je naartoe zendt. En weet je nog wat Jezus zei? Dat Hij niets kan doen zonder de vader, want de vader is in Hem, en Hij in de Vader?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zou gruwlijk bescheiden is Ouweneel niet..hij noemt zich professor, maar dat is zeker niet dankzij zijn academisch denkwerk, maar dankzij zijn status in de evangelische wereld.Bovendien is het gegeven door een onbeduidende Afrikaanse universtieit. Dat hij zich daar toch veel mee tooit is typisch een voorbeeld van jezelf door je geloof belangrijk aken

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja dat door de gehele geschiedenis heen de kerken zichzelf hebben verrijkt ten koste van hun lidmaten is een open deur intrappen.

Maar door die en andere praktijken verlaten mensen al jaren de kerken van de christenheid..............

Was dat al niet voorzegt door de apostel johannes in Openbaring.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Er zijn vele redenen waarom mensen de christelijke kerken en overige groepen zoals het WTG verlaten. Zelfverrijking van mensen is er maar een van.

Zelfverrijking komt bij het WTG niet voor, voorgangers krijgen niets meer dan onkostenvergoeding

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoi ben aantal jaren geleden tot geloof gekomen en vindt de bijbel erg krachtig werken, zit leven in Gods woord.

Nu lees ik vaak dat het niet goed afloopt met zelfzoekers, de boze is gevallen, ook adam en eva ,farizeeres en die mensen die hun land verkochten en de helft gaven aan de armen om er geeerd om te worden, ananias en safira, moeten we waken dat Godsdienstige zaken om de eer van God gaat, zag een dominee op internet die vermaand werd,voor zijn eigen eer bezig was

Inderdaad. En inderdaad, godsdienst kan ook een struikelblok blijken. Steeds als de mens het zelf wil gaan doen, gaat het fout. Zelfredzaamheid, maakbaarheid, haalbaarheid, zijn allemaal begrippen die in het oude testament eruit geramd werden, om dan vervolgens in het christendom terug te komen in afvalligheid als "verantwoordelijkheid" en Gods "heilige zekerheden" op aarde. Dus waar God vraagt om heiliging in de werken, en om geloof dat niet bouwt op wat de ogen zien, daar kiest de mens voor mensenwerken. Maar Gods heil en Gods plan en Gods zegen komen door genade alleen. Het onaanzienlijke en het verstotene en het afgekeurde komt in aanmerking door God bestemd te worden tot Gods heil. Dat moet, omdat het vlees vecht tegen de geest. Gods heil komt steeds uit genade door de Geest.

Genade, dat is het heilige in hogere macht van 7 maal 70 of bijvoorbeeld in onze begrippen bijvoorbeeld 7.7.7. De werken van de mens, dat is het maakbare buiten God, dat is het werken in hogere macht van 6 maal 60 of in onze termen bijvoorbeeld 6.6.6. En het getal van het beest is dan het uitrekenen wat op deze aarde uit genade uit God is, en wat uit de eigen maakbaarheid uit de werken van de mens (het vlees) is. Zou ik denken.

En dat geeft voldoende stof tot nadenken en bezinning. Tot bekering.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ook bij het WTG komen zaken als zelfverrijking voor. Het is ontzettend naïef om te denken dat het niet voor komt. Lees bijvoorbeeld maar eens over de vastgoedzwendel van het WTG in de VS.

Over welke zwendel hebben we het hier precies, want wat het WTG betreft wordt nogal vaak het woord zwendel gebruikt...

Verder, terwijl ik eclammers visie nogal zeer positivistisch vind ten opzichte van de JG en terug het dualistisch wereldbeeld ondervind die zo eigen is aan vele fundamentalistische religies, en zeker de JG, moet ik zeggen dat ik JG wat geld betreft wel tamelijk zuiver vind. Zo is alles wat ze je geven gebaseerd op vrijwillige bijdragen, zelfs de boeken (misschien wat het papier betreft niet van danig kwaliteit, maar wel mooi afgewerkt)... Wat uiteraard niet wil zeggen dat ze niet Rijk zouden zijn, dat zijn ze wel. Hun volletijddienaars zijn vrijwilligers (en dan mogen we ook niet vergeten dat hen dat verschillende rechten oplevert)... Ze krijgen dus veelal uitsluitend een onkostenvergoeding vanuit het centraal bestuur, maar dat wil niet zeggen dat ze daarom noodzakelijk financieel standvastig moeten zijn op zichzelf, zo krijgen de kringdienaars vanuit de gemeentes alle vier jaar een nieuwe wagen en wordt er door individuele getuigen geld toegestopt aan die kringdienaars, verder eten en slapen ze meestal bij gastgezinnen.

Om nu meteen te stellen dat andere religieuze groepering allemaal zwendelaars zijn die uit zijn op geld, vind ik wat kort door de bocht. Ik ken genoeg personen die als christen werk te verrichten uit overtuiging... Natuurlijk zijn er bepaalde beroepen in de officiële religies waarvoor die personen dus een loon krijgen... Zelf vind ik dat helemaal niet erg, als ik ga werken ergens dan verlang ik ook graag een loon... Maar er zijn ook in verschillende gemeentes ouderlingen en dienaars die werk doen zonder dat ze betaald worden.

Er is b.v. ook een tijd geweest, ettelijke eeuwen terug, dat er serieus wat armoede heerste onder de priesters, vooral toen ze in feite onder leiding van de wereldse heersers stonden, dan was armoede echt troef.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank voor de positieve en realistische post Zenodotus.

Het is inderdaad zo dat Gods Woord zegt dat volgelingen van Jezus goddelijke kennis en wijsheid krijgen zonder dat ze daarvoor moeten betalen. Op hun beurt moeten zij anderen weer onderwijzen in Gods wegen en daar ook geen geld voor vragen.

Historisch is het wel zo gegroeid dat geld wordt gevraagd voor bewezen geestelijke diensten, maar dat is nooit zo geweest en het is ook niet van Gods wege.

Maar is dat inherent aan de "afval" (van het ware christelijke geloof) dat ook in de Bijbel is voorzegd.

(Mattheüs 10:7, 8) . . .Predikt op UW tocht en zegt: ’Het koninkrijk der hemelen is nabij gekomen.’ 8 Geneest zieken, wekt doden op, maakt melaatsen rein, werpt demonen uit. GIJ hebt om niet ontvangen, geeft om niet.

Natuurlijk kosten dingen geld drukken van lectuur, drukpersen, gebouwen, reiskosten voor reizende opzieners, bouw en renovatie van koninkrijkzalen, onderhouden van zendelingen, en ga zo maar door.

Terecht zeg je dat dat door vrijwillige gaven van de meer dan 8 miljoen getuigen wordt bekostigd. Maar wat de organisatie is op de been en in leven houd zijn niet de gelden maar is Gods Heilige Geest......

(Zacharia 4:6) . . .’„Niet door een krijgsmacht, noch door kracht, maar door mijn geestâ€, heeft Jehovah der legerscharen gezegd.

God heeft mensen die geen volk waren (uit alle natiën, volken, stammen en talen) tot één volk gemaakt voor Zijn naam niet voor niets zij hadden een werk te doen namelijk......

(Titus 2:13, 14) . . .Christus Jezus, die zich voor ons heeft gegeven om ons van elke soort van wetteloosheid te bevrijden en zich een volk te reinigen dat uitsluitend zijn eigendom zou zijn, ijverig voor voortreffelijke werken.

Zijn getuigen hebben krachtige instrumenten om mensen te onderwijzen, instrumenten door Gods Geest ondersteund.

Al jaren zitten de Wachttoren en de Ontwaakt! (resp. 52,9 en 51,8 miljoen) bovenaan de top 10 van tijdschriften met de hoogste oplage (en dat gratis). De eerst volgende commerciële tijdschrift heeft een oplage van 22,4 miljoen.

Getuigen - 8,2 miljoen - doen de werk van de heer Jezus en predikten vorig jaar bijna 2 miljard uren in 239 landen en eilanden en gaven 9,2 miljoen mensen Bijbelstudie.

Het is duidelijk dat Getuigen dit werk doen niet voor eigen eer maar voor Hem die het toekomt....

(Openbaring 4:11) „Gij, Jehovah, ja onze God, zijt waardig de heerlijkheid en de eer en de kracht te ontvangen, want gij hebt alle dingen geschapen, en vanwege uw wil bestonden ze en werden ze geschapen.â€

fijne dag toegewenst,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah... ja dat denk ik ook. Ik ken überhaupt weinig demografische groepen die 'beter' zijn dan anderen. Ik ken wel individuen die veel meer betere werken verrichten, onzelfzuchtiger zijn en meer voor God en Liefde doen dan gemiddeld.

EDIT: waarbij ik wel voor de mogelijkheid open sta dat christenen meer onzelfzuchtiger kunnen zijn in de maatschappij, maar ik weet oet of t echt zo is, en hoe ik dat zou moeten vaststellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Christenen zouden zeker onzelfzuchtig moeten zijn, zij moeten zichzelf verloochenen (wegcijferen) t.b.v. Gods zaak, het verkondigen van zijn Koninkrijk onder Christus en dus dienstbaar zijn aan de mensen om hen heen.

Jezus zei .....

(Markus 8:34, 35) . . .: „Wil iemand achter mij komen, dan moet hij zichzelf verloochenen en zijn martelpaal opnemen en mij voortdurend volgen. 35 Want wie zijn ziel wil redden, zal ze verliezen; maar wie zijn ziel verliest ter wille van mij en het goede nieuws, zal ze redden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid