Spring naar bijdragen

Bloed van Jezus op foute gedachten


Aanbevolen berichten

Ik heb dit bericht gemeld. Onvriendelijk zijn mag niet en terecht, maar sarcasme is ook geen basis om verder te praten, er staan bovendien verkeerde citaten en conclusies in de post van HenkJan 37. Zaken in iemands mond leggen die niet gezegd zijn is ook "not done".

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 156
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

@ kwispel

dat idee dat je hebt is pervers:

ik geloof, dus Ik bem heilig en doe niks fout, ik ben perfect. ik ben zo perfect dat ik alles mag uitvreten en dat dit niks afdoet aan mijn perfecte heiligheid.

iemamd die way anders gelooft en een goed leven lijdt, zal echter voor eeuwig branden in de hel?

Die perverse Paulus toch ook, die de Korintiers (nou niet de braafsten) "heiligen" noemde (net als alle andere gelovigen).

Maar ja, als je een karikatuur van iemands standpunt maakt, dan kun je altijd wel wat geks vinden. Wat je hier schrijft, is i.i.g. niet wat Kwispel schreef en lijkt te bedoelen. Het lijkt wel of meerdere users hier een wedstrijdje hoe-kan-ik-in-zo-kort-mogelijke-tijd-zo'n-absurd-mogelijke-karikatuur-verzinnen doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik uit zijn schrijven begrijp (en ik kan het verkeerd hebben), is dat als je in Christus leeft, je zonden al vergeven zijn en je "als vanzelf" niet meer de drang hebt om te zondigen.

Je ervaart dan geen strijd tegen het kwaad, omdat je zeker bent van je band met Christus en de reiniging van je zonden en omdat je Christus zodanig bemint, dat je Hem op geen enkele wijze wil beledigen.

Dat is inderdaad de ideale navolging van Christus. De katholieke kerk zelf leert ook dat een dergelijk volmaakte berouw en liefde zelfs geen biecht nodig heeft. Dat het sacrament van verzoening echter toch bestaat, is omdat gelovigen in de praktijk vaak niet altijd tot een dergelijke volmaakte "staat van genade" geraken, of die staat van genade niet lang volhouden, zeg maar. En dat zij die wel in die staat leven, zich des te meer bewust zijn van hun onvolkomenheden en toch graag zullen willen biechten.

De menselijke geest is nu eenmaal zwak, is niet meer gewend om vanzelfsprekend vanuit het volmaakt goede te leven, en zelfs Paulus geeft in zijn brieven al aan dat hij te strijden had tegen zijn eigen vlees, zijn eigen zondige neigingen. Zijn waarschuwingen om niet te zondigen zijn dan ook niet voor niets: als gelovige heb je daar écht dagelijks mee van doen; volmaakt liefhebben is niet vanzelfsprekend hier.

Ik denk dat daar ook het pijnpunt ligt. In veel eeuwenoude christelijke tradities is een belangrijk kenmerk van die staat van genade, of volmaakte band met Christus, dat je dan juist ervaart dat je maar klein, zondig en nietig bent en allesbehalve volmaakt, maar dat je uitsluitend Christus' volmaaktheid en reinheid ervaart.

Als iemand dan met de beste bedoelingen zegt dat hij (of zij) in Christus leeft, volmaakt met Hem verbonden is en dus geen strijd ervaart tegen het kwaad, dan komt dat op die "traditionele" christenen als vrij hoogmoedig over. Want juist in volmaakte staat zou je volmaakt beter moeten weten.

Daarbij speelt er nog iets mee. In diezelfde tradities weet men, vooral ook uit eigen ervaringen, dat hoe meer men in Christus is, hoe zwaarder de bekoringen zijn. Juist omdat men meer aankan, krijgt men ook meer gelegenheden om het geloof en de band met Christus te verdiepen, uit te zuiveren.

Als iemand dan meent zonder bekoringen te leven en die strijd dus niet te ervaren, dan komt dat buitengewoon vreemd over. Alsof diegene alreeds in de hemel leeft, terwijl hij toch echt nog op aarde rondloopt, in een schepping die nog niet is verlost van haar vergankelijkheid en zinloze bestaan (aldus Paulus).

Men kan daaruit echter ook concluderen dat diegene nog níét zo volmaakt in Christus is en dat hij die tijd van rust en vrede nodig heeft om aan te sterken en vertrouwt te raken met het geloof, om zich zo voor te bereiden op de echte strijd die nog komen gaat.

Als je dus vanuit een traditie leeft van bekoring, versterving en nederigheid, waarin de volmaakte vereniging met Christus het einddoel is en niet het beginpunt, dan kan het schrijven van Kwispel dus inderdaad vreemd en ongepast overkomen.

Ja, uiteindelijk zullen we volmaakt in Christus zijn en nu al kunnen we daar op aarde iets van meekrijgen door gebed, sacramenten en naastenliefde. De strijd tegen het kwaad is nooit tevergeefs en is nooit zonder Gods bescherming.

Maar als je zelf die strijd niet ervaart en daarom meent dat je er al bent, dat je al volmaakt in Christus bent, dan is dat voor veel gelovigen vooral een teken dat je er nog níét bent, dat je nog een mooie, maar harde weg met Christus te gaan hebt, namelijk de weg van het Kruis. Die gelukkig uiteindelijk eindigt in Pasen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ kwispel

dat idee dat je hebt is pervers:

ik geloof, dus Ik bem heilig en doe niks fout, ik ben perfect. ik ben zo perfect dat ik alles mag uitvreten en dat dit niks afdoet aan mijn perfecte heiligheid.

iemamd die way anders gelooft en een goed leven lijdt, zal echter voor eeuwig branden in de hel?

Die perverse Paulus toch ook, die de Korintiers (nou niet de braafsten) "heiligen" noemde (net als alle andere gelovigen).

Maar ja, als je een karikatuur van iemands standpunt maakt, dan kun je altijd wel wat geks vinden. Wat je hier schrijft, is i.i.g. niet wat Kwispel schreef en lijkt te bedoelen. Het lijkt wel of meerdere users hier een wedstrijdje hoe-kan-ik-in-zo-kort-mogelijke-tijd-zo'n-absurd-mogelijke-karikatuur-verzinnen doen.

Nou, Paulus noemt ze heiligen, maar benadrukt ook juist dat ze moeten strijden tegen de zonde. Dus Heilig betekent hier dat ze bij God horen, maar niet dat ze vrij zijn van de zonde, anders was die waarschuwing ook niet nodig.

Overigens redden werken niet, evenmin als geloof. Slechts genade redt.

Elke keer als in de Bijbel iets staat over: gered door geloof (de stukjes worden door protestanten gememoriseerd) zou je eens verder moeten lezen: er staat altijd achter..je moet nu wel de zonde achter je laten en het goede doen, anders heeft je geloof geen zin.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat ik uit zijn schrijven begrijp (en ik kan het verkeerd hebben), is dat als je in Christus leeft, je zonden al vergeven zijn en je "als vanzelf" niet meer de drang hebt om te zondigen.

Je ervaart dan geen strijd tegen het kwaad, omdat je zeker bent van je band met Christus en de reiniging van je zonden en omdat je Christus zodanig bemint, dat je Hem op geen enkele wijze wil beledigen.

Dat is inderdaad de ideale navolging van Christus. De katholieke kerk zelf leert ook dat een dergelijk volmaakte berouw en liefde zelfs geen biecht nodig heeft. Dat het sacrament van verzoening echter toch bestaat, is omdat gelovigen in de praktijk vaak niet altijd tot een dergelijke volmaakte "staat van genade" geraken, of die staat van genade niet lang volhouden, zeg maar. En dat zij die wel in die staat leven, zich des te meer bewust zijn van hun onvolkomenheden en toch graag zullen willen biechten.

De menselijke geest is nu eenmaal zwak, is niet meer gewend om vanzelfsprekend vanuit het volmaakt goede te leven, en zelfs Paulus geeft in zijn brieven al aan dat hij te strijden had tegen zijn eigen vlees, zijn eigen zondige neigingen. Zijn waarschuwingen om niet te zondigen zijn dan ook niet voor niets: als gelovige heb je daar écht dagelijks mee van doen; volmaakt liefhebben is niet vanzelfsprekend hier.

Ik denk dat daar ook het pijnpunt ligt. In veel eeuwenoude christelijke tradities is een belangrijk kenmerk van die staat van genade, of volmaakte band met Christus, dat je dan juist ervaart dat je maar klein, zondig en nietig bent en allesbehalve volmaakt, maar dat je uitsluitend Christus' volmaaktheid en reinheid ervaart.

Als iemand dan met de beste bedoelingen zegt dat hij (of zij) in Christus leeft, volmaakt met Hem verbonden is en dus geen strijd ervaart tegen het kwaad, dan komt dat op die "traditionele" christenen als vrij hoogmoedig over. Want juist in volmaakte staat zou je volmaakt beter moeten weten.

Daarbij speelt er nog iets mee. In diezelfde tradities weet men, vooral ook uit eigen ervaringen, dat hoe meer men in Christus is, hoe zwaarder de bekoringen zijn. Juist omdat men meer aankan, krijgt men ook meer gelegenheden om het geloof en de band met Christus te verdiepen, uit te zuiveren.

Als iemand dan meent zonder bekoringen te leven en die strijd dus niet te ervaren, dan komt dat buitengewoon vreemd over. Alsof diegene alreeds in de hemel leeft, terwijl hij toch echt nog op aarde rondloopt, in een schepping die nog niet is verlost van haar vergankelijkheid en zinloze bestaan (aldus Paulus).

Men kan daaruit echter ook concluderen dat diegene nog níét zo volmaakt in Christus is en dat hij die tijd van rust en vrede nodig heeft om aan te sterken en vertrouwt te raken met het geloof, om zich zo voor te bereiden op de echte strijd die nog komen gaat.

Als je dus vanuit een traditie leeft van bekoring, versterving en nederigheid, waarin de volmaakte vereniging met Christus het einddoel is en niet het beginpunt, dan kan het schrijven van Kwispel dus inderdaad vreemd en ongepast overkomen.

Ja, uiteindelijk zullen we volmaakt in Christus zijn en nu al kunnen we daar op aarde iets van meekrijgen door gebed, sacramenten en naastenliefde. De strijd tegen het kwaad is nooit tevergeefs en is nooit zonder Gods bescherming.

Maar als je zelf die strijd niet ervaart en daarom meent dat je er al bent, dat je al volmaakt in Christus bent, dan is dat voor veel gelovigen vooral een teken dat je er nog níét bent, dat je nog een mooie, maar harde weg met Christus te gaan hebt, namelijk de weg van het Kruis. Die gelukkig uiteindelijk eindigt in Pasen.

Ik zal niet op alles antwoorden, ik ben een "zij" en 68 jaar.Volgens mij heeft de Here Jezus de zonden van de hele wereld vergeven en niet alleen "die in Christus zijn".

Daarom heb ik aangegeven dat het werk van Jezus op het kruis van Golgotha een werk was aan de hele wereld.

Verder heb ik uitgelegd dat voor een wedergeboren Christen er een werk nu wordt gedaan door de Here Jezus als Hogepriester. Zie even wat dat inhoudt in met name de Hebr. brief.

Hij reinigt en heiligt Zijn Lichaam en dat onderscheid heb ik geprobeerd uit te leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

jammer, ik heb dat altijd wel een symphatiek idee gevonden. Ik geloof er zelf niet in hoor, maar ik hoop stiekum toch wel dat bijna alle mensen, behalve een paar supergemene gewoon behouden zijn!!

Maargoed.

Johannes 3:16

Ik zou zeggen..lees eens verder. De Bijbel bestaat niet uit losse zinnen maar uit verhalen. Dan gaat Jezus verder over rechtvaardigheid, over afzien van zonden, etc.

Zoals Robert Frans het veel mooier verwoord als mij: na je wedergeboorte zou je als christen perfect kunnen leven. Maar door de zonde lukt dat niet, de behoefte aan vergeving is steeds nodig. Juist voor gelovigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat in de Bijbel niet om perfect ( willen) leven, het gaat om de positie die je als gelovige inneemt en hoe God dus naar je kijkt en dat is volgens de Bijbel, "in Christus".

Verder kijken in de Bijbel? Hoeveel teksten wil je hebben?

Col 3 vers 3, .."want mijn leven is verborgen in Christus bij God". De Bijbel bestaat uit verhalen, dat is helemaal juist, maar dat is een te beperkte weergave van wat de Bijbel is.

Filippenzen en Colossenzen spreken in hoofdzaak over deze positie.

Fil 3 vers 20..."maar onze( gelovigen) wandel IS in de hemel, waaruit wij ook de Zaligmaker verwachten n.l. de Here Jezus Christus".

"Gelijk gij dan Christus Jezus de Heere hebt aangenomen, wandelt alzo in Hem" Col 2 vers 5

..."en gij zijt in Hem volmaakt, Die het Hoofd is van alle overheid en macht" Col 2 vers 10

God wil dat we naar ons zelf kijken zoals Hij kijkt naar ons, staande in de overwinning en niet navelstarend naaar zonden in onwetendheid.

"Wandelt met wijhsied bij degenen die buiten zijn , den bekwamen tijd uitkopende" Col. 4 vers 5 SV.

En ga zo maar door.

Link naar bericht
Deel via andere websites
..."[...]"="Robert Frans"Ik denk dat daar ook het pijnpunt ligt. In veel eeuwenoude christelijke tradities is een belangrijk kenmerk van die staat van genade, of volmaakte band met Christus, dat je dan juist ervaart dat je maar klein, zondig en nietig bent en allesbehalve volmaakt, maar dat je uitsluitend Christus' volmaaktheid en reinheid ervaart.

Als iemand dan met de beste bedoelingen zegt dat hij (of zij) in Christus leeft, volmaakt met Hem verbonden is en dus geen strijd ervaart tegen het kwaad, dan komt dat op die "traditionele" christenen als vrij hoogmoedig over. Want juist in volmaakte staat zou je volmaakt beter moeten weten."[....]"

Het gaat niet om beter moeten weten, het gaat er ook niet om dat je je klein, zondig en nietig moet voelen, het gaat om zoals Paulus zegt: 'Dat Christus leeft in mij en niet meer mijn "ik" ( oude natuur). Die is a.h.w. door de inwoning van de Heilige Geest ondergeschikt aan de nieuwe mens.

Strijd tegen het kwaad? Efeze 6 spreekt over de wapenrusting Gods, die we aan zouden doen, om bestand te zijn tegen het kwaad en de overheden en de machten in de lucht.

Ergens anders staat dat de gelovige meer dan overwinnaar is in en met Jezus Christus.

Ik leef niet in Christus, het is andersom Hij leeft in mij. Ik ben denk ik niet traditioneel, ik weet ook niet wat je hiermee bedoelt, maar ik weet en besef dat genade heerst en niet de zonde en dat ik mag leven vanuit die genade.

Dat is het principe van het wedergeboren zijn. Levend vanuit het nieuwe leven wat door de opstanding van Christus tot stand is gebracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heb je geen Bijbel? Ik heb toch de tekstplaatsen erbij genoemd?

Ga je een spelletje met mij spelen of gaan we serieus in gesprek anders ga ik niet mijn tijd hieraan verdoen.

Ik vroeg je om hele teksten te lezen, maar hele zinnen lukken niet. Tsja. Moet ik de rest van de brief van Paulus erbij zetten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het gaat in de Bijbel niet om perfect ( willen) leven, het gaat om de positie die je als gelovige inneemt en hoe God dus naar je kijkt en dat is volgens de Bijbel, "in Christus".

Verder kijken in de Bijbel? Hoeveel teksten wil je hebben?

Col 3 vers 3, .."want mijn leven is verborgen in Christus bij God"

.

Deze quote zegt niks over heiliging

De Bijbel bestaat uit verhalen, dat is helemaal juist, maar dat is een te beperkte weergave van wat de Bijbel is.

Filippenzen en Colossenzen spreken in hoofdzaak over deze positie.

Fil 3 vers 20..."maar onze( gelovigen) wandel IS in de hemel, waaruit wij ook de Zaligmaker verwachten n.l. de Here Jezus Christus".

Maar dan gaat het over onze gelovige wandel, dus niet over zonden en slechte zaken.

"Gelijk gij dan Christus Jezus de Heere hebt aangenomen, wandelt alzo in Hem" Col 2 vers 5

Dit spoort dus aan om het goede te doen om in Christus te blijven en niet er van af te wijken door het kwade te gaan doen

..."en gij zijt in Hem volmaakt, Die het Hoofd is van alle overheid en macht" Col 2 vers 10

Maar alleen in die dingen die in Jezus zijn, dat zegt niks over de hele mens

God wil dat we naar ons zelf kijken zoals Hij kijkt naar ons, staande in de overwinning en niet navelstarend naaar zonden in onwetendheid.

"Wandelt met wijhsied bij degenen die buiten zijn , den bekwamen tijd uitkopende" Col. 4 vers 5 SV.

Deze quote is niet relevant.

En ga zo maar door.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als dan toch niets relevant is, dan stop ik verder met mijn toelichting.

Misschien nog even de opmerking dat er geen wapenrusting nodig is als er geen strijd is.

Wij hebben immers wel degelijk te strijden tegen de omleidingen van de duivel, maar dat was niet aan de orde, het ging om de strijd tegen de zonde, zoals ik het begreep.

Efeze 6 vers 11: "Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivel. Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden , tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de licht.

Daarom neemt aan de gehele wapenrusting Gods opdat gij kunt wederstaan in de boze daag en alles verricht hebbende, staande blijven".

En dan volgt er vanaf vers 14 wat die wapenrusting inhoudt, waarvan ik het zwaard n.l. Gods Woord toch erg essentieel is.

Maar dit zal ook wel niet relevant zijn.

Voor mij wel in ieder geval.

Ik heb het niet over "heiliging" gehad dacht ik.

De teksten die ik noemde sporen inderdaad aan om in Christus te blijven, en Hem te volgen. Dus die boodschap is overgekomen gelukkig.

Ik ga het niet over zondige en kwade dingen hebben omdat ik niet kan bepalen voor een ander wat hij of zij zondig en kwaad acht te zijn, dat zijn zeer relatieve begrippen, om ook maar eens iets relatief te noemen.

Bij zondigen en dat soort zaken belanden we al gauw bij de wet, die ons de zonden doet leren kennen en zoals gezegd, ik leef niet uit de wet, maar uit genade.

Ook zeer uitgekauwde onderwerpen op forums wat altijd tot onenigheid leidt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}: Maak* de aardse praktijken dood: ontucht, onzedelijkheid, hartstocht, kwade begeerte en de hebzucht, die gelijk staat met afgoderij.
[6] Deze dingen roepen Gods toorn af over de ongehoorzamen.
[7] Ook u hebt u indertijd hieraan overgegeven en zo geleefd.
[8] Maar nu moet ook u dit alles vaarwel zeggen: woede, drift, kwaadaardigheid, gevloek en vunzige taal!
[9] En vertel elkaar geen leugens meer.

[9] Trek de oude mens met zijn gedragingen uit, [10] bekleed u met de nieuwe mens, die wordt vernieuwd tot het ware inzicht, naar het beeld van zijn schepper. [11] Dan is er geen sprake meer van Griek of Jood, besnedene of onbesnedene, barbaar, Skyth, slaaf, vrije mens. Maar alles in allen is Christus.
[12] Bekleed u, als Gods heilige en geliefde uitverkorenen, met tedere ontferming, goedheid, nederigheid, zachtheid en geduld. [13] Verdraag elkaar en vergeef elkaar als de een tegen de ander een grief heeft. Zoals de Heer u vergeven heeft, zo moet ook u vergeven. [14] Voeg bij dit alles de liefde, die de band van de volmaaktheid is. [15] En laat de vrede van Christus heersen in uw hart; daartoe bent u immers geroepen, als ledematen van één lichaam. En wees dankbaar. [16] Laat het woord van Christus in volle rijkdom onder u wonen. Leer en vermaan elkaar met alle wijsheid. Zing voor God met een dankbaar hart psalmen, hymnen en geestelijke liederen. [17] Doe alles wat u in woord of daad verricht in de naam van de Heer Jezus, God de Vader dankend door Hem.

Huisregels
[18] Vrouwen,* schik u naar uw man, zoals het christenen betaamt. [19] Mannen, heb uw vrouw lief en wees niet ruw tegen haar. [20] Kinderen, gehoorzaam je ouders in alles, want dit is de Heer welgevallig. [21] Vaders, vit niet op uw kinderen; anders worden zij moedeloos.
[22] Slaven*, wees in alles gehoorzaam aan je aardse heren, niet als ogendienaren om mensen te behagen, maar in eenvoud van hart, met ontzag voor de Heer. [23] Wat jullie ook doen, doe het van harte, alsof het voor de Heer was en niet voor mensen, [24] wetend dat je van de Heer als beloning het erfdeel* zult ontvangen. Jullie dienen de Heer Christus. [25] Wie onrecht doet, krijgt zijn onrecht terug; Hij kent geen aanzien des persoons.


Even een stukje uit Kollosenzen: regels alom!! Paulus benadrukt dat je moet leven als een Christus. Het is niet klaar met je bekering, dat is het begin. En wanneer je dat proces niet ingaat is er geen redding, want je keert je van God af.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Als dan toch niets relevant is, dan stop ik verder met mijn toelichting.

Misschien nog even de opmerking dat er geen wapenrusting nodig is als er geen strijd is.

Wij hebben immers wel degelijk te strijden tegen de omleidingen van de duivel, maar dat was niet aan de orde, het ging om de strijd tegen de zonde, zoals ik het begreep.

Efeze 6 vers 11: "Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivel. Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden , tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de licht.

Daarom neemt aan de gehele wapenrusting Gods opdat gij kunt wederstaan in de boze daag en alles verricht hebbende, staande blijven".

En dan volgt er vanaf vers 14 wat die wapenrusting inhoudt, waarvan ik het zwaard n.l. Gods Woord toch erg essentieel is.

Maar dit zal ook wel niet relevant zijn.

Voor mij wel in ieder geval.

Ik heb het niet over "heiliging" gehad dacht ik.

De teksten die ik noemde sporen inderdaad aan om in Christus te blijven, en Hem te volgen. Dus die boodschap is overgekomen gelukkig.

Ik ga het niet over zondige en kwade dingen hebben omdat ik niet kan bepalen voor een ander wat hij of zij zondig en kwaad acht te zijn, dat zijn zeer relatieve begrippen, om ook maar eens iets relatief te noemen.

Bij zondigen en dat soort zaken belanden we al gauw bij de wet, die ons de zonden doet leren kennen en zoals gezegd, ik leef niet uit de wet, maar uit genade.

Ook zeer uitgekauwde onderwerpen op forums wat altijd tot onenigheid leidt.

Nouja, je geeft argumenten om jou beeld te ondersteunen, alleen doen ze dat niet. Want of ze gaan over wat anders, of ze vertellen zelfs iets tegenovergestelds.

Maar hoe zie je die strijd tegen de Duivel dan? Waarom moet je daar tegen strijden wanneer je geen last van zonden meer hebt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bijbel in Gewone Taal?

Paulus zegt niet dat je moet leven als een Christus. Er is maar Eén Christus en het onbepaald lidwood suggereert wat anders.

Verder leert Paulus geen wet dus ook geen regels. Hij geeft prima adviezen aan gelovigen en niet aan ongelovigen. Deze adviezen hebben met je wandel te maken absoluut, maar doet niets af aan je behoud.

Je draait helaas alles om en denkt dat er redding is door het houden van wetten en regels en voldoen aan bepaalde normen, dat leert Paulus absoluut niet.

Hij heeft zijn wettisch leven van het Jodendom als drek en schade geacht.

je moet het trouwens niet zien als een aanval op jou of op je geloof hoor, ik toon alleen aan dat sola scriptara gezien jouw opvattingen niet Bijbels zijn. Overigens geloof ik zelf niet in de Sola's, alleen Sola gratia;)

Je toont helemaal niets aan en laat die latijnse woorden maar weg, Sola is een merk van bestek.

De strijd tegen de duivel of de overheden in de lucht zoals die vogels in de gelijkenissen ( mosterdboom) en bij de bakker ( bij Jozef) die deze overheden uitbeelden, zijn de machten die ons als gelovigen zeker aanvallen, maar ik vergelijk dat niet met de eventuele "strijd" tegen onze zondige natuur.

God heeft die oude natuur voor dood verklaard en dat is een groot dilemma tussen jou en mijn denken in relatie tot de Schrift en het roepen van "niet Bijbels" moeten we maar voorzichtig hanteren naar elkaar toe.

Want wat jij vindt, daarvan kun je je afvragen of dat ook zo IS.

De vertaling die jij gebruikt ontkracht zo de werkelijke betekenis en wijkt zo ver af van de grondtekst, daar kan ik niks mee. Ik kan ook niet vinden over welk Bijbelgedeelte je het nu hebt. Als je niet de moeite neemt omdat erbij te zetten, dan maar niet.

Ik herken wel direct dat het geen SV of NBG is of HSV.

De huiselijke plichten is dus sowieso een titel van de vertalers, het is de vraag of het daarover gaat.

Al heb ik geen moeite met de adviezen van Paulus, ik ervaar ze ook niet als 'regels',

Ik ben me bewust dat wat Kol. 3 vers 24 zegt: 'dat ik zal ontvangen de vergelding der erfenis omdat ik de Heer graag wil dienen', en dat ik tekort schiet, weet Hij, en daarom zegt Paulus later dat wij mogen naderen tot de troon der genade om hulp te krijgen te bekwamer tijd en wat het bestuderen van Gods Woord betreft omdat je de meeste dingen als onbijbels betitelt, daarvan zegt de Jacobusbrief dat als ik in wijsheid tekort schiet dan mag ik God om die wijsheid bidden.

En dan is het ook nog zo dat ik het loon kan derven, maar Rom 8 vers 38 zegt mij dat niets of niemand mij kan scheiden van de liefde Gods welke is in Christus Jezus. Zelfs de dood niet. Stel dat ik een losbandig en zondig leven zou lijden als Christen, dan doe ik de Heer zeker verdriet en mis ik loon, maar ik raak nooit mijn behoud of heil of zaligheid kwijt. Nicodemus stelde ook de vraag: "Kan een geboren kind terug in de moederschoot gaan?" Het ging over wedergeboorte. Nee zoals dat niet kan, kan een kind van God dat evenmin.

Belangrijke zekerheden voor een gelovige. Ik moet er niet aan denken aan een leven van strijd tegen de zonde of het houden aan allerlei regeltjes die mensen elkaar opleggen, via statuten of h.h. reglementen of bepaalde synodes.

Gal. 5 vers 1 zegt : " Staat dan in de vrijheid! met welke ons Christus heeft vrijgemaakt, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid ( wet) bevangen. Dat zijn tevens zaken die Gal. 4 vers 9 zegt: "En nu als Gij God kent, ja veelmeer van God gekend zijt, hoe keert gij u wederom tot de zwakke en arme beginselen welke gij wederom van voren aan wilt dienen?"

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Kwispel

Dus als het niet in de gereformeerde traditie is, is het een leugen? Met je SV?

Ik had gewoon de Willebrordversie, een stuk betrouwbaarder, al is het meer omdat betere grondteksten worden gebruikt en het Nederlands niet gekunsteld archaïsch is;)

Maar je mag rustig in je eigen traditie blijven, zoveel anders worden die teksten er ook weer niet door.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Kwispel

Dus als het niet in de gereformeerde traditie is, is het een leugen? Met je SV?

Ik had gewoon de Willebrordversie, een stuk betrouwbaarder, al is het meer omdat betere grondteksten worden gebruikt en het Nederlands niet gekunsteld archaïsch is;)

En dan is het ook nog zo dat ik het loon kan derven, maar Rom 8 vers 38 zegt mij dat niets of niemand mij kan scheiden van de liefde Gods welke is in Christus Jezus. Zelfs de dood niet. Stel dat ik een losbandig en zondig leven zou lijden als Christen, dan doe ik de Heer zeker verdriet en mis ik loon, maar ik raak nooit mijn behoud of heil of zaligheid kwijt. Nicodemus stelde ook de vraag: "Kan een geboren kind terug in de moederschoot gaan?" Het ging over wedergeboorte. Nee zoals dat niet kan, kan een kind van God dat evenmin.

Dat is sola fide bij uitstek, je kan 1000 maal per seconde zondigen, het maakt niets uit als je maar gelooft. Daarentegen is iemand die God niet kent verdoemt, ook al lijdt hij een perfect leven. Ik merk dat ik dat zo;n vreselijk standpunt vindt! Maar dat is misschien persoonlijk.

Misschien is het ook mijn katholieke achtergrond, maar ik merk dat als iemand zegt: ik ben gered, dat ik dan denk. Ben je God ofzo? Die bepaalt dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Paulus zegt niet dat je moet leven als een Christus. Er is maar Eén Christus en het onbepaald lidwood suggereert wat anders.

Verder leert Paulus geen wet dus ook geen regels. Hij geeft prima adviezen aan gelovigen en niet aan ongelovigen. Deze adviezen hebben met je wandel te maken absoluut, maar doet niets af aan je behoud.

De beste man somt allerlei regels op. Hoe kun je dat in vredesnaam ontkennen?

Je draait helaas alles om en denkt dat er redding is door het houden van wetten en regels en voldoen aan bepaalde normen, dat leert Paulus absoluut niet.

Hij heeft zijn wettisch leven van het Jodendom als drek en schade geacht.

]

Neehoor, dat doe ik niet. Redding is alleen door genade. Alleen ik geef aan dat geloof zonder werken dood geloof is, zoals de Bijbel ook overal doet. Bovendien redt geloof niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je spreekt jezelf regelmatig tegen, ik stop ermee.

Ik heb het nooit over "gereformeerd" gehad.

En ik zou als ik jou was met wat meer respect over Paulus spreken.

Paulus spreekt over dat genade heerst en niet de wet.

Leer wat van zijn consequentie, zou ik zeggen.

Ik betwijfel of je de Willibrordvertaling gebruikte. Maar goed je zult er niet om liegen mag ik hopen. De taal leek mij meer in de richting van de huidige tijd.

Maar ik stop ermee.

Geloof zonder werken is een dood geloof, helemaal eens, maar dat zei je niet.

En ik houd niet van dat gedraai.

Ik laat het hierbij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid