Spring naar bijdragen

Dagen in Genesis 1 miljoenen jaren?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 84
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Je kan door simpelweg te tellen uitrekenen dat van Adam tot Jezus zo'n circa 4000 jaar passeerd, en van Jezus tot nu ong. 2000.

Nog terugkomend op dat andere over Lucifer. Hij wordt overste der engelen genoemd, toen hij nog dienaar van God was. Een derde deel van de engelen dat zijn partij koos is ook terug te vinden, ik weet zo snel even niet waar. In de statenvertaling staat in Ezechiel 28:14 over de satan dat hij een gezalfde was. Een gezalfde is altijd een koning. Saul was de gezalfde des Heren, David werd GEZALFD tot koning, en ook Jezus wordt de gezalfde genoemd. Mischien was hij niet koning over de aarde, maar er wordt iniedergeval geimpliceert dat hij een koning was.

Please read this: viewtopic.php?f=13&t=28699&start=160#p1144786.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat je het zo moet zien:

In den beginne schiep GOD de hemel en de aarde. (PUNT)

Ik denk dat er tussen vers 1 en vers 2 een gat zit van tijd. dat kan 1 dag zijn en dat kan 1 miljard jaar zijn. Daar zegt de Bijbel niks over, al zal het waarschijnlijk een lange periode zijn geweest.

Ten eerste, God is volmaakt, wat hij schept is volmaakt, waarom zal hij iets scheppen wat woest en ledig is?

De aarde is al bewoond geweest voor de huidige schepping die circa 6000 jaar geleden begon.

Er wordt in de Bijbel namelijk gezegd dat Lucifer, de lichtdrager, de morgenster nog in zijn positie was als allerhoogste engel het koningschap had over de aarde. Hij was hier de koning en hij werd hoogmoedig, en wilde zelf een God zijn. Als gevolg hierop is de aarde in verval geraakt (woest en ledig)

Er zijn zeer veel bewijzen dat er een schitterende aarde moet zijn geweest voor de schepping van de mens. Er wordt bijvoorbeeld gas en olie gevonden op plekken waar geen leven mogelijk is, dat toont dus aan dat er op die plaatsen vroeger bomen en planten moeten hebben gestaan. Zo zijn er nog veel bewijzen die aantonen dat er voor de huidige schepping zoals wij die nu kennen de aarde ook al bewoont is geweest. Een schitterende aarde met Lucifer daarover als aangestelde heerser. Deze aarde raakte door de rebellie van de duivel en 1/3 van de engelen in verval en zo komen we uit bij 'woest en ledig' Want er dus op moet wijzen dat er tussen vers 1 en vers 2 een tijdsperiode moet zitten.

Dat geloof ik ook, dat heet de restitutieleer.

Waarbij vermeld>> dat na de val van Lucifer vanwege een rebellie in de hemel der hemelen ( 3e hemel)( vermeld in Jesaja 14 en Ezechiël 27 of 28, meen ik ) de aarde en de twee hemelen werden tot een chaos, de kosmos is dus hersteld in gewoon 6 dagen van 24 uur, het was gewoon morgen en avond geweest de 2e of 3e dag, later zegt de Here Jezus iets over de uren die in een etmaal gaan. Geen enkele reden om die dagen anders te zien dan de indeling met een morgen en een avond enz...zoals wij dat nu nog zien.

De oerschepping werd overigens slechts 1 maal genoemd in de 2e Petrus brief waar wordt gezegd, "de wereld van overlang" men maakt altijd van deze grote vloed, de vloed van Noach, maar uit het verband blijkt dat het daar niet over gaat, maar dat misverstand is zo hardnekkig, daar valt nauwelijks over te discussiëren.

Dat de aarde hersteld werd was nodig omdat de aarde en de hemelen vol water stonden vanwege een oordeel. En dat water liet God weglopen via de sluizen der aarde en zo rees de aarde op uit het water.

Deze aarde is gewoon dezelfde als die bij Noach en zelfs dezelfde als bij Adam, maar werd toen wel hersteld of noem het opnieuw ingericht.

Dat er mensen waren in die oerschepping zou kunnen, maar zij zouden dan "ish" heten want de mensheid nà Adam, zijn Adamieten. Voor die tijd waren er geen mensen zoals Adam die uit de aarde genomen waren en dus aards waren. Dat er bepaalde wezens waren zegt Genesis 6.

Wij stammen van Adam en de aarde is bij Noach niet vergaan anders zouden wij van Noach stammen. Bij Noach verging een gedeelte van de mensheid, maar er waren altijd nog 8 mensen behouden in het schip en dat waren afstammelingen van Adam.

Bovendien heeft het Licht waarover God sprak niet van doen met de lichten die later aan de hemels stonden, deze tekst spreekt over Christus. God sprak: "Daar zij Licht".

Er ontstond scheiding tussen licht en duisternis.

Vanuit het Hebreeuws lees je danook: "Sinds den beginne is God de Schepper van de hemelen ( meervoud) en de aarde. De aarde is woest en vormloos ( holte)( geweest)geworden (of de aarde werd woest en vormloos, ... met duisternis op het aanschijn ( gelaat)van de oervloed, maar adem van God reeds wervelend over het aanschijn van het water.

Dan zegt God: "kome er licht en er komt licht".

( vermeld dat er niet staat: 'er zij licht', omdat er dan moet volgen, er is licht, terwijl het hebreeuwse ww, meer betekent dan , eerst is het er niet en dan is het er wel , hajah, is meer dan "zijn" tegenover "nietzijn".)

God ziet het licht aan; "ja het is goed, zo brengt God scheiding aan tussen het licht en de duisternis.

God roept tot het licht "dag" en tot het duister heeft Hij geroepen "nacht", er komt een avond en er komt een morgen: één dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De oerschepping werd overigens slechts 1 maal genoemd in de 2e Petrus brief waar wordt gezegd, "de wereld van overlang" men maakt altijd van deze grote vloed, de vloed van Noach, maar uit het verband blijkt dat het daar niet over gaat, maar dat misverstand is zo hardnekkig, daar valt nauwelijks over te discussiëren.

Waarom blijkt dat uit de context?

De aarde is woest en vormloos ( holte)( geweest)geworden (of de aarde werd woest en vormloos, ... met duisternis op het aanschijn ( gelaat)van de oervloed,

Verkeerde vorm, alle hebraïci zijn het erover eens: 'de aarde was woest en ledig.'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom blijkt dat uit de context?

Dat moet je dan zelf maar ontdekken door 2 Petrus te lezen.

Verkeerde vorm, alle hebraïci zijn het erover eens: 'de aarde was woest en ledig.'

Dat kun je stellen,"verkeerde vorm" maar dat is te makkelijk en niet te controleren,wie zijn al die hebraïci?

In het engels is het misschien dichterbij door de werkwoordsvorm "was" ook te mogen omzetten in "werd". Zo eenvoudig is het, daar heb ik geen leger hebraiden voor nodig. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
4000 jaar van Adam tot Jezus? Ook met de mensen die 800 jaar werden enzo?

Inderdaad

Tamelijk goed uit te rekenen, omdat de Joodse jaartelling zo rekent.

De Bijbel geeft in Genesis al het aantal jaren aan totdat de wet kwam. Het is een rekensom, maar ze staan op internet nauwkeurig met bijbelteksten.

Bij de Barmhartige Samaritaan zegt de Heer dat Hij na 2 dagen terugkomt om de man die hij tijdelijk met vooruitbetaalde kosten ( 2 daglonen, dus weer die 2) op te halen. Om daarvan 2000 jaar te maken lijkt mij voor de hand liggen.

Wij leven immers al in die derde dag en op de derde dag krijgt in de Bijbel iets gestalte, of vorm.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zie hier http://www.iflscience.com/space/stunnin ... ble-detail hoe een zonnestelsel wordt gevormd over vele jaren, niet 7 dagen.

Picca:

birthofplane.jpg?itok=mU0F1ne9

Met zo'n bericht kom je op een christelijk forum, en onder het kopje Bijbelstudie denk ik niet ver mee. Het is namelijk best absurd als je gelooft dat God almachtig is, dat hij onbegrensd is, dat je vervolgens daaraan gaat twijfelen omdat het wetenschappelijk gezien niet mogelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zou voor God iets te wonderlijk zijn?

Het was medisch gezien ook onmogelijk dat Abraham en Sarah een kind zouden kunnen krijgen, dus ik ben niet onder de indruk van allerlei foto's die aantonen dat een dag bij het herstel van de schepping geen 24 uur zouden zijn.

Ik mag hopen dat iemand die leest dat het morgen is geweest en avond is geweest dat hij dan niet miljoenen jaren thuis blijft zitten, als de volgende dag aanbreekt om naar zijn werk te gaan. _O_ Wat wijs is in de wereld is dwaasheid bij God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet nog even toevoegen dat er een uitzondering is namelijk "De Dag des Heeren" dat is niet de zondag uiteraard zoals in de BGT staat vermeld maar dat is de Dag die begint bij de verwoesting van Jeruzalem en eindigt bij de Jongste Dag vele jaren later dus bij de opstanding van alle ongelovigen en alle gelovigen van het OT

Dag is eigenlijk in de Bijbel een woord dat met oordeel te maken heeft, maar in onze taal ook.

Dag is dàt wat aan het licht brengt. Wij kennen dat als een dagvaardiging en de rijksdag en ook in de Bijbel staat dat, dat wat dag aan dag voortbrengt.

Kortom overdrachtelijk gezien is de Dag des Heeren een termijn en niet de zondag zoals verkeerd vermeld in de BGT.

Dat is de dag des HEEREN. Die begint bij de verwoesting van Jeruzalem.

De Heer is nu al Koning, maar verborgen. Alle dingen zijn onder Zijn voeten

onderworpen, maar nu zien wij nog niet dat Hem alle dingen onderworpen

zijn, maar wij zien Jezus met heerlijkheid en eer gekroond (Hebr. 2: 8, 9). Hij

heeft Zijn heerschappij nog niet opgeëist. In Zijn wederkomst zál Hij die

heerschappij opeisen en wordt Zijn Koninkrijk geopenbaard.

De dag des HEEREN is niet één dag, maar beslaat een periode. In die periode

zal Hij Zijn vijanden oordelen, maar ook Zijn Koninkrijk bouwen. Dat doet Hij

door de verkondiging van Zijn Woord door de 144.000 verzegelden (Openb. 7: 17

1 – 8). Bovendien zal daarvóór eerst Israël nog verzameld worden en uit die 12

stammen worden dan de 144.000 verzegeld voor de prediking van het

Evangelie aan de volkeren. Dat gebeurt uiteraard allemaal niet in één dag,

maar neemt een bepaalde tijd in beslag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom blijkt dat uit de context?

Dat moet je dan zelf maar ontdekken door 2 Petrus te lezen.

Gedaan. Waarom blijkt dat uit de context?

Dat kun je stellen,"verkeerde vorm" maar dat is te makkelijk en niet te controleren,wie zijn al die hebraïci?

"Een student heeft eens twintig vooraanstaande Amerikaanse deskundigen op het gebied van hebreeuws gevraagd: zijn er aanwijzingen in de tekst voor een veranderings-situatie in Gen. 1:2? Ze antwoorden allen zonder aarzelen, dat niets daar op wees."

drs. J.A. van Delden, Schepping en wetenschap

4000 jaar van Adam tot Jezus? Ook met de mensen die 800 jaar werden enzo?

Inderdaad

Tamelijk goed uit te rekenen, omdat de Joodse jaartelling zo rekent.

De Bijbel geeft in Genesis al het aantal jaren aan totdat de wet kwam. Het is een rekensom, maar ze staan op internet nauwkeurig met bijbelteksten.

viewtopic.php?f=13&t=28699&start=160#p1144786

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Een student heeft eens twintig vooraanstaande Amerikaanse deskundigen op het gebied van hebreeuws gevraagd: zijn er aanwijzingen in de tekst voor een veranderings-situatie in Gen. 1:2? Ze antwoorden allen zonder aarzelen, dat niets daar op wees."

drs. J.A. van Delden, Schepping en wetenschap

Ik kan een paar gewone leraren Engels en Nederlands noemen die heel goed aan kunnen tonen dat als de Engelsen zeggen de aarde was woest en ledig dat wij geheel legaal mogen zeggen dat de aarde woest en ledig geworden is of werd.

Verder is dit een veel te smal argument om aan te tonen dat er een gebeurtenis plaats vond waardoor die aarde en de hemelen tot een chaos werden. Want dat dat is gebeurd kun je veel uitgebreider aantonen dan alleen met een ww. vorm. Gewoon vanuit de Bijbel zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dat het scheppingsverhaal verrassend overeenkomt met het evolutiemodel. Hoe zien jullie dat?

Ja dat klopt. Het past erin. Hoewel ik zelf niet ervoor kies om precies te verklaren hoe God het precies deed. God hoeft niet de ene soort in de andere laten evalueren, hoewel Hij dat wel kan doen. Hij kan ook mensen naast elkaar scheppen van verschillende rassen naar de verschillende leefomstandigheden. Zo heb ik een vriendin uit Rwanda (wonend in Epe). Haar huid is beter bestand tegen het leven daar dan die van mij. Hoe God het precies deed weet ik niet. Echter weet ik wel, dat we allemaal door God zijn ontstaan. Hoe, is een bijzaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We zijn niet door God ontstaan, we zijn afstammelingen van Adam en uit de aarde aardse en de dagen in Genesis daarvan heb ik nog geen argument gelezen dat die langer zouden duren dan 24 uur. Dat er in de wereld die van toen is, beschreven in 2 Petrus 3 de termijnen ongetwijfeld anders van lengte waren zou kunnen dat weten we niet, maar God bracht scheiding aan tussen licht en duisternis en benoemde dat expliciet, in het vervolg van Genesis 1 wordt herhaaldelijk gezegd, het was avond geweest en morgen geweest of andersom denk ik, de 2e dag of de 3e dag en in de hele Bijbel vanaf de herschepping tot Openbaring wordt gesproken van dagen van 24 uur en jaren van 360 dagen, de tijdrekening die herhaaldelijk genoemd wordt is ook duidelijk. Als voorbeeld zijn de 1260 dagen gewoon 42 maanden of drie en een half jaar.

Er is geen enkele reden om de dagen van Genesis daar op te laten uitzonderen, maar dan spreek ik vanaf het moment dat God scheiding aan bracht.

Een uitzondering is "de Dag des Heeren" dit bestrijkt een langere periode omdat "dag" hier alles heeft te maken, met oordeel of dat wat aan het licht gebracht wordt.

Wij kennen dat als dagvaarding en de rijksdag.

Als de Dag des Heeren eindigt in de Jongste Dag dan zou dat ook niet persé 24 uur zijn, maar ook een termijn waarin de opstanding plaatsvindt van de OT gelovigen en van de ongelovigen van alle tijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er staat nergens in de Bijbel dat een dag 24 uur is. Sterker nog, iets wordt al als één dag gerekend als iets ook maar een fractie van die dag duurt, geldt ook voor jaren en maanden. Ook staat er nergens in de Bijbel hoe lang een jaar duurt.

Er staat wel dat één dag zon- en maanlicht bevat. Als de zon en de maan geweest zijn is het één dag geweest. Dat is dus 24 uur.

Maar tegelijkertijd zijn de zon en de maan pas op dag vier geschapen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De maan en zon staan vaak genoeg tegelijk aan de hemel.

Wat in genesis de lengte van de dag aangeeft is simpelweg de cyclus tussen dag en nacht. De zon komt op en gaat weer onder. Wel staat ergens in de bijbel dat een dag voor God als 1000 dagen is voor mensen, en dat 1000 dagen als 1 dag is (o.i.d.). Iets dat ook in de koran staat, voor de geïnteresseerden.

Kleine aanmerking: Dit (dwz dag-nacht cyclus als indicatie van tijd) gaat natuurlijk niet op voor gebieden in de poolcirkels, maar genesis is rond het Midden-Oosten geschreven in een tijd waar men niet wist dat de zon niet om de aarde draaide enzo dus dat verklaart het.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid