Spring naar bijdragen

Wie weet de waarheid...?


Aanbevolen berichten

Ben van plan om de bijbel te lezen?

Nee, de sleutelbegrippen en kernverhalen ken ik wel. Bovendien is de bijbel saai, en ik vraag me persoonlijk af: wat heb je eraan?

schatkaart.png

Vraag: Kun je een piraat serieus nemen, als hij klaagt over de uiterlijke verschijning van een schatkaart die hem zo schatrijk moet maken dat hij niet meer kan stoppen met lachen?

Is het dan voor hem of haar nog wel een kaart van een SCHAT??

Of toch gewoon een oud document, of stichtelijk woord, of verschonend wc-papier, of net gelijk welk ander doel en nut je in gedachten had - niet zijnde de meest belangrijke Schatkaart van je leven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ben van plan om de bijbel te lezen?

Nee, de sleutelbegrippen en kernverhalen ken ik wel. Bovendien is de bijbel saai, en ik vraag me persoonlijk af: wat heb je eraan?

Maar vanwaar? :)

Dat vind ik vreemd. Je kent dus alleen een willekeur aan bijbelverhalen, maar niet het complete verhaal? In de Bijbel staat toch wat je gelooft, en dan vraag je je af wat je eraan hebt? Als je hem niet leest, hoe weet je dan wat je gelooft? En als je je geloof saai vind, waarom geloof je het dan?

Het lijkt me moeilijk om iets te geloven wat me eigenlijk niet erg interesseert...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat vind ik vreemd. Je kent dus alleen een willekeur aan bijbelverhalen, maar niet het complete verhaal? In de Bijbel staat toch wat je gelooft, en dan vraag je je af wat je eraan hebt? Als je hem niet leest, hoe weet je dan wat je gelooft? En als je je geloof saai vind, waarom geloof je het dan?

Kijk, de mensen hier zijn intelligent, dat vind ik leuk! :)

Ik blijf je de antwoorden schuldig, en voor zover ik nu in kan schatten, blijf ik het niet weten... Als je erop staat dat ik hierop antwoord geef wil ik er wel over nadenken...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zeer goede vraag. Het antwoord is: ik geloof al zolang ik me kan herinneren. Maar momenteel heb ik Jezus aangenomen omdat ik mijn demonen niet zonder Hem kan verdrijven. De duivel heeft hele grote invloed gehad in mijn leven.

Je hebt God dus nodig om persoonlijke problemen het hoofd te bieden?

Ik vroeg het trouwens omdat me dan wat duidelijker is wat je aan het geloof dan wel interesseert, wat je eruit haalt zeg maar. :)

En waarom dan Jezus als ik vragen mag, en niet een andere God?

Bedoel je dat trouwens letterlijk, van de duivel en demonen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens mij zei je een paar dagen geleden dat je 'een half uur geleden' was bekeerd. Toch heb je al geloofd zolang je je kan herinneren? Of heb ik misschien iets verkeerd gelezen?

Nee, niet verkeerd gelezen :) Onder 'geloof' versta ik voor mezelf geloven in (in mijn geval de christelijke) God. Onder 'bekeren' versta ik Jezus Chistus aannemen als de Verlosser.

En waarom dan Jezus als ik vragen mag, en niet een andere God?

Bedoel je dat trouwens letterlijk, van de duivel en demonen?

Jezus is de Vredesvorst.

Ja, ik maak het mee in mijn leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe ervaar je dat dan? Of is die vraag te persoonlijk?

Dat doet er niet zo toe. En ik schrijf er inderdaad liever niet over en plain publique. Het komt erop neer dat de duivel steeds zijn darts stuurt op een kwetsbaarheid van mij. Ik schreef iemand wat me overkwam en die opperde dat het demonen konden zijn. Elders las ik dat gelovigen niet getroffen kunnen worden door demonen. Aangezien ik totaal uitgeput was, moest ik me dus wel bekeren. Aangezien het mij nu overduidelijk geworden was dat de duivel reëel is, was de stap naar bekering niet zo groot.

Echter, met veel van de opvattingen van gelovigen ben ik het niet eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, dat mag ook (wat mij betreft).

Zelf heb ik wat moeite met de verpersoonlijking van "het kwaad". Maar dat komt omdat ik om me heen heb gezien dat er mensen bang mee werden gemaakt, maar ook dat mensen daarmee de verantwoordelijkheid afschoven op 'de duivel' om er vervolgens zelf niets aan te veranderen. Terwijl de oorzaak en oplossing van problemen soms vrij voor de hand lagen. Ik bedoel, ik heb vaak gezien dat (psychische) problemen werden aangezien voor een geestelijke strijd o.i.d., en dat de oplossing in het geestelijke werd gezocht i.p.v. zelf de mouwen op te stropen. En dat vind ik een beetje listig, want daarmee kom je niet tot een echte oplossing, hooguit een tijdelijk lapmiddel. Maar dat is mijn ervaring. Ik hoop dat het voor jou niet geldt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ook moeite met de 'verpersoonlijking' van het kwaad. Maar aangezien ik het zelf niet in de hand lijk te hebben, heb ik hulp nodig.

Dat bij psychische problemen de oplossing in het psychische wordt gezocht is trouwens niet waar. Integendeel, de nadruk wordt heel erg gelegd op 'de mouwen opstropen'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid