Spring naar bijdragen

Relatie God en de schepping


Aanbevolen berichten

Een speculatieve vraag voor de gelovige users onder ons.

Als we geloven dat God de wereld geschapen heeft wat bedoelen we daarmee? Duidelijk is dat de wereld niet afhankelijk is van God aangezien God bestaan heeft ongeacht van de wereld. De wereld heeft echter zijn bestaan ontvangen door de scheppingsdaad van God. Gods bestaan is essentieel voor het bestaan van de wereld maar andersom is dit niet het geval.

Maar hoe essentieel is de relatie tussen God en de wereld na het initiële moment waarin de materiële wereld tot stand kwam. M.a.w. heeft de wereld nu onafhankelijk bestaan nadat het bestaan eenmaal door God is verleend? Een analogie (die zoals iedere analogie mank gaat) als ik een kunstwerk maar dan is het ontstaan van dat kunstwerk afhankelijk van mijn bestaan. Maar nadat ik het geschapen hebt bestaat het onafhankelijk van mij; als ik sterf blijft het bestaan. Kunnen de wereld ook zo zien?

Of is het bestaan van de wereld een permanent bestaan van permanente afhankelijkheid? Een analogie: zolang de elektriciteit blijft stromen geeft de lamp licht maar zodra de de elektriciteit verdwijnt is ook het licht weg. Is het bestaan ook zoiets? Een permanente afhankelijkheid?

Wat denken mensen hierover? En wat zegt het over ons beeld van schepping, God en de het leven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu ken ik de bijbel niet zo goed als meeste gelovigen.

Ik heb wel een brein wat mij aanzet tot denken, en het eerste wat mij te binnenschiet, is,

waarom zou je willen aanzetten tot speculeren over dit onderwerp..

Zoals ik het zie, is dit een milde tijdverspilling.

Aangaande meerdere onderwerpen, denk ik dat het overbodig is om erover na te denken...

Niemand kan het weten. Ik bedoel echt niemand. Misschien dat je na dit leven de inzicht zou kunnen krijgen dat nodig is om hier een antwoord op te vinden, maar ook dat kan geen mens je vertellen ;)

de enige 2 dingen aangaande dit onderwerp die mij binnenschieten zijn eigenlijk heel basic.

De aarde is gecreëerd. Als het tijd is voor de volgende wereld, komt Christus ons halen en het lot van deze aarde wordt omschreven in openbaringen.

Hoe de relatie, en wat voor relatie er bestaat tussen God en aarde, geeft geen valide onderwerp voor speculatie in mijn ogen.

Wees gezegend :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nu ken ik de bijbel niet zo goed als meeste gelovigen.

Ik heb wel een brein wat mij aanzet tot denken, en het eerste wat mij te binnenschiet, is,

waarom zou je willen aanzetten tot speculeren over dit onderwerp..

Nieuwsgierigheid.
Zoals ik het zie, is dit een milde tijdverspilling.

Aangaande meerdere onderwerpen, denk ik dat het overbodig is om erover na te denken...

Dat kan. In dat geval had je denk ik beter niet in dit topic kunnen reageren.
Niemand kan het weten. Ik bedoel echt niemand. Misschien dat je na dit leven de inzicht zou kunnen krijgen dat nodig is om hier een antwoord op te vinden, maar ook dat kan geen mens je vertellen ;)
God heeft de mens een rationele geest geschonken met het vermogen om na te denken. Daarnaast kan het wel degelijk nut hebben om over dit soort dingen na te denken voor de gelovige; het nadenken over God, het Hem vragen ons te verlichten en Hem beter te leren kennen is volgens mij fundamenteel voor het gelovig leven.
Hoe de relatie, en wat voor relatie er bestaat tussen God en aarde, geeft geen valide onderwerp voor speculatie in mijn ogen.
Prima. Maar in dat geval had je het jezelf kunnen besparen in dit topic te reageren. In dit topic stel ik namelijk een onderwerp waarover ik met anderen van gedachten wil wisselen. Als je dat niet wilt prima maar om dat dan speciaal te komen melden lijkt me overbodig.

Blijf aub ontopic; enkel mensen die willen reageren graag reageren. Ik heb geen zin om vanaf post 1 in een meta-discussie over deze discussie terecht te komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Prima. Maar in dat geval had je het jezelf kunnen besparen in dit topic te reageren. In dit topic stel ik namelijk een onderwerp waarover ik met anderen van gedachten wil wisselen. Als je dat niet wilt prima maar om dat dan speciaal te komen melden lijkt me overbodig.

Blijf aub ontopic; enkel mensen die willen reageren graag reageren. Ik heb geen zin om vanaf post 1 in een meta-discussie over deze discussie terecht te komen.

De reden dat ik reageer is omdat ook ik van gedachten wisselen wil.

God heeft de mens een rationele geest geschonken met het vermogen om na te denken. Daarnaast kan het wel degelijk nut hebben om over dit soort dingen na te denken voor de gelovige; het nadenken over God, het Hem vragen ons te verlichten en Hem beter te leren kennen is volgens mij fundamenteel voor het gelovig leven.

Je hebt gelijk. Hem vragen ons te verlichten en Hem beter te leren kennen is inderdaad fundamenteel. Alles wat ik probeer te zeggen, is dat de antwoorden met name in Openbaringen gegeven, die een beetje in de buurt komen, eigenlijk een vraag overbodig maakt.

Voorbeeld:

Over een uur moet je aan het werk.

Het is in de middag, en je moet nog eten, de vaat doen, en even je kinderen naar school rijden. Maar je verveeld je kapot, en begint na te denken over wat je wilt gaan doen.

Overbodig toch?

Vergeet niet: Ik deel alleen mijn mening over de speculatieve vraag de je stelt.

Ik zal dan ook niet meer reageren op dit topic, zoals gesuggereerd.

Wees Gezegend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je reactie is op zich interessant hoor want het illustreert wel een groot verschil tussen verschillende visies op de mens en God. Namelijk de vraag naar natuur en genade. Dus ook de verhouding tussen menselijke kennis en goddelijke kennis.

Jouw visie lijkt aan te sluiten bij de visie die typisch is voor veel reformatoren en ook moslims: dat goddelijke openbaring staat geheel los van alles dat wij als mensen doen. Nadenken over de dingen is dan ook zinloos; we moeten gewoon de openbaring in geloof accepteren en daar niet over reflecteren want dat is per definitie zinloos.

Dit is zeker een wijze waarop veel gelovigen nadenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, die visie lijkt me een zeer diepgaande toepassing van het tweede model uit de openingspost. De wijze waarop we naar dit soort dingen kijken zegt ook iets over hoe we naar onze relatie met de wereld kijken denk ik.

Het idee van een wereld die door God is gemaakt maar daarna als zelfstandig object betaald werkt vanzelf een vorm van mechanisme in de hand. De wereld als een machine die je net als iedere machine moet zien te opereren. De meest extreme toepassing hiervan is natuurlijk het deïsme.

Het panentheïsme ziet een meer intense relatie tussen God en het geschapene. Ook de plaats van de mens daarin is misschien meer als onderdeel van een dynamische wereld.

De consequenties die dit kan hebben voor omgang met de wereld, natuur, milieu, dieren etc. kan denk ik verstrekkende gevolgen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben panentheist, dus ik geloof dat het alles onderdeel is van God. Dus ook de geschapen materie, inclusief deze wereld. Dus jij, ik, alles wat wij kennen en (nog) niet kennen zijn onderdeel van God. Ondanks dat wij een vrije wil en een zondige natuur hebben.

Een soort van God is alles en alles is (in) God? Klinkt me wat new-agerig in de oren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
warningM.pngAdmod note:
Alleen het plaatsen van een link zonder inhoudelijke argumenten wordt niet op prijs gesteld, zoals uitgelegd in de FAQ:

6 - Eigen argumenten. Discussie valt of staat met argumenten. Het alleen plaatsen van een link of een zin die verwijst naar een andere site of forum helpt daar niet in. Indien dit toch gebeurt zal de link worden verwijderd. Links zijn bedoeld om je argumentatie te ondersteunen, maar niet om als argument te dienen.
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid