Spring naar bijdragen

Illegaal downloaden een zonde..... ?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 54
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Dus Humanist jij zou je kinderen leren dat eigenlijk alles wat ergens in eoa land toegestaan is, oké is? Of omgekeerd juist dat alleen toegestaan is als het in alle landen toegestaan is?

Nee, het is hartstikke logisch juist dat je jr houdt aan de wetten van t land waarin je leeft. Het klinkt n beetje als zoeken naar spijkers op laag water Humanist...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk/hoop dat God t me vergeeft als ik deze zonde bega, omdat Hij weet hoe ik geestelijk soms aan t randje sta.

God Zijn mening is volgens mij dat wij ons aan de wetten houden, als deze wetten niet tegen Hem en ons geweten ingaan. Dus als de wet verandert en nog steeds niet tegen Hem of ons geweten ingaat, moeten wij die wet blijven volgen. Uiteraard hoeft God zich daar niet aan te houden, dat is slechts jouw rare woordspelletje.

En als je nu verhuist naar een land waar het legaal is?

"Men" zegt dat alle zonden even zwaar tellen. Stel, op een bepaalde manier downloaden is legaal in NL, maar legaal in België. Hendrik uit Amersfoort begaat de zonde van het illegaal downloaden. Alfons uit Genk doet precies hetzelfde, maar het is legaal.

Ik weet dat je vaak zelfgevormde meningen hebt over God en het geloof en daar kan ik meestal wel in komen, dit houdt echter niet stand denk ik.

ik denk dat je dan naar het land van uit gave moet kijken ;)

Als ik kijk naar veel goede (groot verkochte) games kosten die vaak al €50 omdat ze in de prijs incalculeren hoeveel er al wel niet gedownload gaan worden en hoeveel er gekocht worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Gewoon bijbels en andere gratis cristelijke inhoud op download sites zetten.

Toen ik nog ongelovig was kwam ik ook bijbels tegen van iemand die ze erop zette.

In mijn gekochte Bijbel staat een plagiaat verklaring dat degene die meer dan 50 verzen citeert of kopieert, plagiaat begaat en dus strafbaar is ;). Bijzonder dat zij, de HSV, het evangelie claimen en jou verbieden het te verspreiden, alsof het ooit van hun is geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
@Davy: het Evangelie is niet van hun, maar die vertaling wel. Daar hebben zij tijd en geld in gestoken. Het Evangelie is niet hun product, die vertaling wel, en dus is het logisch dat ze er ook aan mogen verdienen.

Ja, en dat doen ze niet door alleen 55 euro per Bijbel te vragen?

Dat betreft vind ik de regel binnen de islam erg goed: er mag met het verkopen van korans geen winst gemaakt worden, alleen kostendekkend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet hoe dat zit met bijbels. Sommige uitgaven zijn luxueus. Ik weet niet hoe snel je winst maakt op de verkoop, want in de vertaling en productie gaan volgens mij enorm veel kosten zitten. En ik heb ook wel eens een Koran laten liggen in de winkel omdat ik 'm te duur vond. Ik vind het ook een mooi principe dat op de verkoop van Gods Woord geen winst gemaakt mag worden. Gelukkig kan je tegenwoordig via Biblija.net alle belangrijke vertalingen gewoon gratis van internet plukken, dus dat is het probleem niet meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het kan niet anders dan dat Biblija dit juridisch goed heeft geregeld.

En die Koran wilde ik kopen in een gewone reguliere boekhandel. Geen islamitische. Bestaan die trouwens - in Nederland?

Geen idee,vast wel ergens :P

Maar t punt is, deze koran wordt verkocht door geldgrage Nederlanders en waarschijnlijk ook vertaald en gedrukt door niet- moslims. Kijk op webshops, kan je ze kopen vanaf 6 euro ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kijk op boekwinkeltjes.nl, daar kan je boeken kopen voor 1 euro ;)

Waar kan je dan een Koran kopen waar geen winst op wordt gemaakt? In een moskee?

Misschien, weet niet of het daar toegestaan is.

Bij een islamistische instelling waar ze dat verkopen zal je het vast wel vinden. Of in het buitenland dan..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Was dit een islamitische winkel of bibliotheek, en in Nederland of het buitenland?

Schendt biblija dan ook niet de plagiaat regeling? Aangezien ze ook meer dan 50 verzen 'citeren'

Nee, dat doen ze niet. Als je een grote zoekopdracht geeft, bijvoorbeeld Psalm 119, dan zal niet het hele gedeelte verschijnen. Je krijgt dan onder het gedeelte de tekst:

Biblija.net hanteert een limiet m.b.t. de hoeveelheid tekst (inclusief eventuele noten) uit deze bijbelversie die in één keer mag worden opgevraagd. De opgevraagde passage is groter dan deze limiet, en daarom wordt de passage niet geheel weergegeven. U kunt het resterende deel van de passage bekijken d.m.v. één of meer aangepaste zoekopdrachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik ben het ermee eens dat ik niet de eerste zal zijn die zal oordelen. Wat iedereen doet moet hij of zij zelf bepalen. Voor mezelf, ik volg vaak mijn intuïtie en gezond verstand. Mijn gezond verstand zegt dat ik het niet moet doen, maar mijn intuïtie zegt dat ik de paar bestanden die ik gedownload heb mag houden omdat ik zo'n grote muziekliefhebber ben... dus wat te doen? Ik heb meestal geen geld om CD's te kopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik zou niet helemaal zeggen zonder er voor te betalen,de copyright vergoeding op hardware en opslag media geld nog steeds.

Je betaal ook voor je internet het is niet helemaal gratis,in dit geval stem ik op de piraten partij XD

"een echte kunstenaar deel zijn kunst ook gratis,hij wilt liever dan mensen het zien dan dat het niet gezien wordt" een bedrijf daar in tegen zou alleen het geld willen innen of een ochtend ster overladen met goud en juwelen zijn.

Een vrij arm mens zal gratis spullen altijd omarmen....

een die geld wilt zien zal belasting heffen of het in de winkel te koop aanbieden.

Maar een die geliefd wilt zijn deelt zijn brood in ruil voor ander loon.

Zo is een vrucht niet waardevoller? dan het geld waar mee gij het gekocht zou hebben? dan zijt gij niet armzalig en node u geen hulp.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zou niet helemaal zeggen zonder er voor te betalen,de copyright vergoeding op hardware en opslag media geld nog steeds.

Dat je de thuiskopieheffing betaald wil nog niet zeggen dat de artiesten er een cent van zien. En het rechtvaardigt al helemaal het downloaden niet :);)

Je betaal ook voor je internet het is niet helemaal gratis,in dit geval stem ik op de piraten partij XD

Ik zie niet hoe je dit een argument vind om materiaal met auteursrecht te downloaden?

"een echte kunstenaar deel zijn kunst ook gratis,hij wilt liever dan mensen het zien dan dat het niet gezien wordt" een bedrijf daar in tegen zou alleen het geld willen innen of een ochtend ster overladen met goud en juwelen zijn.

Een vrij arm mens zal gratis spullen altijd omarmen....

een die geld wilt zien zal belasting heffen of het in de winkel te koop aanbieden.

Maar een die geliefd wilt zijn deelt zijn brood in ruil voor ander loon.

Zo is een vrucht niet waardevoller? dan het geld waar mee gij het gekocht zou hebben? dan zijt gij niet armzalig en node u geen hulp.

Dat is heel leuk. Maar wederom geen argument om materiaal met auteursrecht te downloaden ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessante discussie. :)

Wat als je op Youtube een film kijkt? Er staan genoeg hele films op. Is dat legaal om te kijken?

Maar als ik diezelfde film download, kijk en weer weggooi.. Is het dan illegaal? Het principe komt op hetzelfde neer.

Als ik films download kijk ik ze meestal 1x (soms niet eens helemaal) en gooi ik ze weer weg. Ook kijk ik soms films op YouTube of streaming-websites waar films en series gratis worden aangeboden. Waarschijnlijk zou ik trouwens minder films kijken als ik ervoor zou moeten betalen, want heel boeiend vind ik films ook niet altijd. En muziek? Hm. De meeste muziek vind ik ook maar even leuk dus zou ik niet snel kopen, al heb ik wel een aantal albums van christelijke artiesten gekocht en ga soms naar optredens. Of het stelen is.. je hebt alleen een kopie, en tot pas geleden was films downloaden voor eigen gebruik niet illegaal.

Ik heb er nooit echt over na gedacht of het een zonde is..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Interessante discussie. :)

Wat als je op Youtube een film kijkt? Er staan genoeg hele films op. Is dat legaal om te kijken?

Maar als ik diezelfde film download, kijk en weer weggooi.. Is het dan illegaal? Het principe komt op hetzelfde neer.

Als het op youtube staat is het meestal met toestemming van de maker, want als dat niet zo is, dan wordt het meestal binnen een 1 a 2 uur verwijderd.
Als ik films download kijk ik ze meestal 1x (soms niet eens helemaal) en gooi ik ze weer weg. Ook kijk ik soms films op YouTube of streaming-websites waar films en series gratis worden aangeboden. Waarschijnlijk zou ik trouwens minder films kijken als ik ervoor zou moeten betalen, want heel boeiend vind ik films ook niet altijd. En muziek? Hm. De meeste muziek vind ik ook maar even leuk dus zou ik niet snel kopen, al heb ik wel een aantal albums van christelijke artiesten gekocht en ga soms naar optredens. Of het stelen is.. je hebt alleen een kopie, en tot pas geleden was films downloaden voor eigen gebruik niet illegaal.

Mee eens, popcorn time programmatje waarmee je vrijwel alle bioscoop films en amerkiaanse series kunt kijken, dat is wel wat voor jou dan.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Vreemd idee trouwens, dat een echte kunstenaar zijn (of haar) werk gratis zou moeten verspreiden. Dan zouden mensen als Van Gogh en Rembrandt, maar ook Mozart en Beethoven geen echte kunstenaars zijn geweest. Die probeerden immers ook hun brood te verdienen met hun werken, met wisselend succes.

Ik zie ook niet in waarom men niet zou moeten betalen voor kunst. Het is geen verplichte aankoop en het is iets waar mensen veel tijd, geld en energie in steken. Want het maken van kunst kost ook geld; je hebt de juiste materialen en ruimte(s) nodig en die zijn niet altijd even goedkoop.

Dat zie je ook op YouTube: de écht goede video's zijn gemaakt met apparatuur van hoge tot professionele kwaliteit. Je ziet en hoort het meteen wanneer dat niet het geval is (en sowieso wanneer iemand geen flauw benul heeft van cinematografie).

Mijns inziens is het goed om gewoon te betalen voor producten die je afneemt, of het nu om boodschappen, muziek of film gaat. Maar mijn vorige post blijft ook staan: het is ook goed als producenten het dan ook aantrekkelijker en gemakkelijker maken om dat te doen en om legale films te kijken of muziek te horen.

Daar is niet veel voor nodig: minder irritante meldingen en trage menu's bij films, geen draconische en vervelende beveiligingsmaatregelen die enkel de eerlijke gebruiker treffen, betaald streamen via internet, goedkopere prijzen, geen geldklopperij, etc.

En mijns inziens mag het auteursrecht ook wel wat soepeler: ik zie er bijvoorbeeld geen bezwaar in als iemand een door een ander geschreven of gezongen muziekstuk achter zijn filmpje zet, zolang hij maar fatsoenlijke credits daarvoor geeft. En waarom zouden werkplaatsen moeten betalen voor het mogen aanzetten van de radio?

Ik denk dat er best meer vrijheid en ruimte voor creativiteit mag zijn in deze tijd waar iedereen zich op laagdrempelige wijze kan bezighouden met muziek en film en waar je via internet wereldwijd alles kunt kopen of downloaden wat je maar wil. Het zou goed zijn als de huidige wet daarop werd aangepast.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid