Spring naar bijdragen

Wat volgt na de dood


Aanbevolen berichten

Beste mensen,

nu ik al een lange tijd goed in de Bijbel aan het lezen ben ben ik mijn visie op een aantal dingen aan het aanpassen. Hieronder valt het idee wat de meeste christenen hebben van wat er na de dood gebeurt. Mijn visie nu is meer dat wanneer je dood gaat, je niet gelijk voor het aangezicht van God beoordeelt wordt en naar de hemel (of niet) gaat. Ik denk dat je pas voortleeft bij de wederkomst van Jezus. Kunnen jullie mij, naar aanleiding van wat jij denkt,Bijbelse verzen geven waar je die mening uithaalt?

:)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 156
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

De bijbel leert dat Als de mens sterft zijn lichaam vergaat tot stof en zijn geest terug gaat naar God die hem geschapen heeft .

Pred. 3:18-20 : Wat de mensenkinderen betreft, God wil hen schiften en laten zien, dat zij eigenlijk dieren zijn. 19 Want het lot der mensenkinderen is gelijk het lot der dieren, ja, eenzelfde lot treft hen: gelijk dezen sterven, zo sterven genen, en allen hebben enerlei adem, waarbij de mens niets voor heeft boven de dieren; want alles is ijdelheid, 20 alles gaat naar één plaats, alles is geworden uit stof, en alles keert weder tot stof.

De doden weten niets : de dood is als een slaap .

Pred. 9:5-6 : 5 De levenden weten tenminste, dat zij sterven moeten, maar de doden weten niets; zij hebben geen loon meer te wachten, zelfs hun nagedachtenis is vergeten. 6 Zowel hun liefde als hun haat en hun naijver zijn reeds lang vergaan; en zij hebben nimmer deel aan iets, dat onder de zon geschiedt.

Pred. 9:10 : 10 Al wat uw hand vindt om naar uw vermogen te doen, doe dat, want er is geen werk of overleg of kennis of wijsheid in het dodenrijk, waarheen gij gaat.

Joh. 11:11-14 : 11 Zo sprak Hij en daarna zeide Hij tot hen: Lazarus, onze vriend, is ingeslapen, maar Ik ga daarheen om hem uit de slaap te wekken. 12 De discipelen zeiden dan tot Hem: Here, als hij slaapt, zal hij herstellen. 13 Doch Jezus had het bedoeld van zijn dood; zij echter meenden, dat Hij het van de rust van de slaap bedoelde. 14 Toen zeide Jezus ronduit tot hen: Lazarus is gestorven,

Ps. 6:5 : Want in de dood is Uwer geen gedachtenis; wie zou U loven in het dodenrijk?

Ps.146:3-4 : 3 Vertrouwt niet op edelen, op een mensenkind, bij wie geen heil is; 4 gaat zijn adem uit, dan keert hij weder tot zijn aarde, te dien dage vergaan zijn plannen.

Jes. 38:18 : 18 Want het dodenrijk looft U niet, de dood prijst U niet; wie in de groeve zijn neergedaald, hopen niet op uw trouw.

Aan deze dodenslaap komt een einde als de doden opgewekt worden op de jongste dag .

Job14:10-12 : 10 Maar wanneer een man sterft, dan ligt hij krachteloos neer; geeft een mens de geest, waar is hij gebleven? 11 Zoals water verdampt uit een meer en een rivier verloopt en uitdroogt, 12 zo legt een mens zich neer en staat niet weer op; totdat de hemelen niet meer zijn, ontwaken zij niet en worden niet wakker uit hun slaap.

Dan.12 :2-3 : 2 Velen van hen die slapen in het stof der aarde, zullen ontwaken, dezen tot eeuwig leven en genen tot versmading, tot eeuwig afgrijzen. 3 En de verstandigen zullen stralen als de glans van het uitspansel, en die velen tot gerechtigheid hebben gebracht als de sterren, voor eeuwig en altoos.

-----------------------------

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Beste mensen,

nu ik al een lange tijd goed in de Bijbel aan het lezen ben ben ik mijn visie op een aantal dingen aan het aanpassen. Hieronder valt het idee wat de meeste christenen hebben van wat er na de dood gebeurt. Mijn visie nu is meer dat wanneer je dood gaat, je niet gelijk voor het aangezicht van God beoordeelt wordt en naar de hemel (of niet) gaat. Ik denk dat je pas voortleeft bij de wederkomst van Jezus. Kunnen jullie mij, naar aanleiding van wat jij denkt,Bijbelse verzen geven waar je die mening uithaalt?

:)

Waar maak je je druk om? Als we een tijd moeten rusten, nou dan doen we dat toch gewoon.

Of wil je weten hoeveel gB muziek je mee moet nemen graf in? ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat prediker in hoofdstuk 9 vooral het zichtbare vh sterven beschrijft van wat wij sterfelijke mensen waarnemen op aarde hiervan(daarom staat er ook bij dat dit zich afspeelt onder de zon)

Prediker 12 leert dat de geest vd overledene naar God gaat en die plek wordt ook het 'eeuwige huis' genoemd. En duidt weer op een voortbestaan na de dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat prediker in hoofdstuk 9 vooral het zichtbare vh sterven beschrijft van wat wij sterfelijke mensen waarnemen op aarde hiervan(daarom staat er ook bij dat dit zich afspeelt onder de zon)

Prediker 12 leert dat de geest vd overledene naar God gaat en die plek wordt ook het 'eeuwige huis' genoemd. En duidt weer op een voortbestaan na de dood.

“De levenden weten tenminste, dat zij sterven moeten, maar de doden weten niets; zij hebben geen loon meer te wachten, zelfs hun nagedachtenis is vergeten. Zowel hun liefde als hun haat en hun naijver zijn reeds lang vergaan; en zij hebben nimmer deel aan iets, dat onder de zon geschiedtâ€â€¦â€¦â€want er is geen werk of overleg of kennis of wijsheid in het dodenrijk, waarheen gij gaat.†(Prediker 9:5-10 )

Maar wanneer een man sterft, dan ligt hij krachteloos neer; geeft een mens de geest, waar is hij gebleven? Zoals water verdampt uit een meer en een rivier verloopt en uitdroogt, zo legt een mens zich neer en staat niet weer op; totdat de hemelen niet meer zijn, ontwaken zij niet en worden niet wakker uit hun slaap. ( Job 14:12 )

“ Maar gij, ga het einde tegen, en gij zult rusten en opstaan tot uw bestemming aan het einde der dagen.†( Daniël 12:13)

Zo sprak Hij en daarna zeide Hij tot hen: Lazarus, onze vriend, is ingeslapen, maar Ik ga daarheen om hem uit de slaap te wekken. De discipelen zeiden dan tot Hem: Here, als hij slaapt, zal hij herstellen. Doch Jezus had het bedoeld van zijn dood; zij echter meenden, dat Hij het van de rust van de slaap bedoelde. Toen zeide Jezus ronduit tot hen: Lazarus is gestorven, ( Joh 11:11 )

De Bijbel spreekt ook over de toestand der dood als over een droomloze en onbewuste slaap, en verwijst dus nooit naar een bewustzijn IN de dood, wel naar het rusten of het slapen van elk gestorven mens in de Hades of het dodenrijk.

Dit gebeuren wordt dan ook de eerste dood genoemd,waaruit iedereen op een bepaald moment door Christus zal opgewekt ( herschapen) worden:

-De ene ten leven, bij de terugkomst van Christus.

-De andere ten dode, na de duizend jaar (Openbaring20: 5-6)

“Verwondert u hierover niet, want de ure komt , dat allen die in de graven zijn, Zijn stem zullen horen; En zullen uitgaan, die het goede gedaan hebben tot opstanding ten leven, wie het kwade bedreven hebben tot opstanding ten oordeel. (Joh 5:28-29

Ook in het NT wordt zowel door Petrus als door Paulus aangetoond dat wanneer de mens sterft hij niet naar de hemel gaat maar onbewust in het graf (in de dood) verblijft en pas opstaat (herschapen wordt) als Christus terugkomt en allen opgewekt worden.

Handelingen 2: 29-34

“Mannen broeders, men mag vrijuit tot u zeggen van de aartsvader David, DAT HIJ ÈN GESTORVEN ÈN BEGRAVEN IS, EN ZIJN GRAF IS BIJ ONS TOT OP DEZE DAG. 30 Daar hij nu een profeet was en wist, dat God hem onder ede gezworen had een uit de vrucht zijner lendenen op zijn troon te doen zitten, 31 heeft hij in de toekomst gezien en gesproken van de opstanding van de Christus, dat Hij niet aan het dodenrijk is overgelaten, noch zijn vlees ontbinding heeft gezien. 32 Deze Jezus heeft God opgewekt, waarvan wij allen getuigen zijn. 33 Nu Hij dan door de rechterhand Gods verhoogd is en de belofte des heiligen Geestes van de Vader ontvangen heeft, heeft Hij dit uitgestort, wat gíj en ziet en hoort. 34 WANT DAVID IS NIET OPGEVAREN NAAR DE HEMELEN,….

Hebreeën 11:39-40

OOK DEZE ALLEN, hoewel door het geloof een getuigenis aan hen gegeven is, HEBBEN HET BELOOFDE NIET VERKREGEN, 40 daar God iets beters met ons voor had, ZODAT ZIJ NIET ZONDER ONS TOT DE VOLMAAKTHEID KONDEN KOMEN

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga er zelf vanuit dat je gewoon meteen in de hemel komt,

maar de teksten die ik hier lees zetten me wel aan het denken.

Ingewikkeld....

En dan zou ik de 'bijna-dood-ervaringen' ook anders moeten zien?

Sommige mensen getuigen ervan dat ze al een stukje van

de hemel hebben gezien/ervaren, maar als je niet meteen

in de hemel komt, zou dat dus betekenen dat ze er eigenlijk nog niet

naartoe onderweg waren. Zou zo'n ervaring dan meer een vooruitblik zijn geweest?

Betkent 'slapen' niet gewoon dat je dood bent, en in de hemel zit.

(Sorry als ik iets over het hoofd gezien heb in de verzen)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ga er zelf vanuit dat je gewoon meteen in de hemel komt,

maar de teksten die ik hier lees zetten me wel aan het denken.

Ingewikkeld....

En dan zou ik de 'bijna-dood-ervaringen' ook anders moeten zien?

Sommige mensen getuigen ervan dat ze al een stukje van

de hemel hebben gezien/ervaren, maar als je niet meteen

in de hemel komt, zou dat dus betekenen dat ze er eigenlijk nog niet

naartoe onderweg waren. Zou zo'n ervaring dan meer een vooruitblik zijn geweest?

Betkent 'slapen' niet gewoon dat je dood bent, en in de hemel zit.

(Sorry als ik iets over het hoofd gezien heb in de verzen)

Beste Matricularius

Om de Bijbelse betekenis van het woord “dood†te begrijpen moet men eerst begrijpen wat de Bijbel bedoelt met de uitdrukking †levend wezenâ€

Het ontstaan van leven op de aarde wordt beschreven in het boek Genesis.

“ En God zeide: Dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen; en het gevogelte vliege boven de aarde, in het uitspansel des hemels! En God schiep de grote walvissen, en alle levende wremelende ziel, welke de wateren overvloediglijk voortbrachten, naar haar aard; en alle gevleugeld gevogelte naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.â€â€¦..†En God zeide: De aarde brenge levende zielen voort, naar haar aard, vee, en kruipend, en wild gedierte der aarde, naar zijn aard! En het was alzo. (Genesis 1:20-24 Staten Vert)

En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel. (Genesis 2:7 Staten Vert ))

Toen formeerde de Here God de mens van stof uit de aardbodem en blies de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens tot een levend wezen.(Genesis2:7 NGB)

Wij stellen dus vast dat bij de Bijbelse beschrijving van de schepping, zowel mens als dier ontstaan door het samenvoegen van verschillende componenten , en dat deze nieuwe creaties dan benoemd worden als zijnde een levend wezen of een levende ziel

Elk van deze componenten op zich zijn levenloze zaken en nergens in de Bijbel wordt vermeld dat één van deze componenten (stof of levensadem) op zichzelf kan denken, bewustzijn heeft of kan voelen . Enkel nadat ze samengevoegd zijn ontstaat een nieuw wezen dat door de Bijbel wordt benoemd als een levend wezen of een levende ziel.

Dit begrip nu van een levend wezen; (levende) “ziel†of nephesh komt ongeveer 1700 maal voor in Gods woord, doch nergens staat vermeld of maakt de Bijbel er enige verwijzing naar of allusie op dat de ziel onsterfelijk is; wel integendeel :

“Zie, alle zielen zijn van Mij, zowel de ziel van de vader als die van de zoon zijn van Mij; de ziel die zondigt, die zal sterven.Ezechiël 18:4)

“En weest niet bevreesd voor hen, die wel het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden; weest veeleer bevreesd voor Hem, die beide, ziel en lichaam, kan verderven(doden ) in de hel.(Matt 10:28)

Het terug ontbinden van bovengenoemde creaties ( mens & dier ) in zijn oorspronkelijke componenten of onderdelen, zodat het geheel dat voorheen opgebouwd was uit deze componenten door deze ontbinding niet meer bestaat, wordt in de Bijbel steeds met het woord “ Dood†( sterven) benoemd of omschreven. “…….,

totdat gij tot de aardbodem wederkeert, omdat gij daaruit genomen zijt; want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren “ (.Genesis 3:19 )

“ Want het lot der mensenkinderen is gelijk het lot der dieren, ja, eenzelfde lot treft hen: gelijk dezen sterven, zo sterven genen, en allen hebben enerlei adem, waarbij de mens niets voor heeft boven de dieren; want alles is ijdelheid, alles gaat naar een plaats, alles is geworden uit stof, en alles keert weder tot stof. Wie bemerkt, dat de adem der mensenkinderen opstijgt naar boven en dat de adem der dieren neerdaalt naar beneden in de aarde? Prediker 3: 19-21)

Uit het voorgaande blijkt dus dat de mens ontstond uit een samenvoegen van lichaam, gemaakt van het stof der aarde, en geest , de adem des levens.

Als geheel wordt dit een levend wezen of een levende ziel genoemd.

De enkeling heeft één lichaam, één verstand,één geheugen,één rede,één geweten en één wil; hij is een persoonlijkheid met een karakter, een éénheid. Zolang de mens kan ademhalen is hij een levend wezen een levende ziel werkend, denkend met gevoelens van vreugde en verdriet.

Wanneer de mens echter sterft valt hij in de toestand terug waaruit hij genomen werd. De dood is de ontbinding van de levende ziel, het uiteenvallen in de componenten waar de mens bij de schepping uit geformeerd of samengesteld werd. De eenheid wordt verbroken. Sterven is het uitblussen van het leven. Het hart staat stil, de cellen worden niet meer gevoed, de spieren verstijven en de levensadem keert tot God terug

“verbergt Gij uw aangezicht, zij worden verdelgd, neemt Gij hun adem ( ruach = levensadem,levenskracht ) weg, zij sterven en keren weder tot hun stofâ€; zendt Gij uw Geest ( ruach = levensadem, levenskracht) uit, zij worden geschapen, en Gij vernieuwt het gelaat van de aardbodem.Psalm 104:29

“…..en het stof wederkeert tot de aarde, zoals het geweest is, en de geest (ruach = levensadem, levenskracht )wederkeert tot God, die hem geschonken heeft.†(Prediker 12:7)

Daar de uiteengevallen componenten; noch het stof noch de levensadem, op zichzelf een levend wezen of een levende ziel zijn en niet kunnen handelen , denken of voelen is er dus IN DE DOOD geen bewustzijn of leven

.

Dit wordt nadrukkelijk en meermaals door de Bijbel bevestigd.

“De levenden weten tenminste, dat zij sterven moeten, maar de doden weten niets; zij hebben geen loon meer te wachten, zelfs hun nagedachtenis is vergeten. Zowel hun liefde als hun haat en hun naijver zijn reeds lang vergaan; en zij hebben nimmer deel aan iets, dat onder de zon geschiedtâ€â€¦â€¦â€want er is geen werk of overleg of kennis of wijsheid in het dodenrijk, waarheen gij gaat.†(Prediker 9:5-10 )

De Bijbel spreekt ook over de toestand der dood als over een droomloze en onbewuste slaap,en verwijst dus nooit naar een bewustzijn IN de dood, wel naar het rusten of het slapen van elk gestorven mens in de Hades of het dodenrijk.

Dit gebeuren wordt dan ook de eerste dood genoemd,waaruit iedereen op een bepaald moment door Christus zal opgewekt ( herschapen) worden:

-De ene ten leven, bij de terugkomst van Christus.

-De andere ten dode, na de duizend jaar (Openbaring20: 5-6)

Aan het woord “ Dood†geeft de Bijbel dus steeds dezelfde betekenis . Het is een toestand waarbij de levende ziel, terug ontbonden wordt in zijn oorspronkelijk ( onbewuste) componenten.

Daar nu echter allen de doodstoestand zullen meemaken en na de opstanding van allen er terug een deel van de mensheid de tweede dood zullen sterven heeft de Bijbel een onderscheid gemaakt in het voorstellen en benoemen van de “ soorten †dood.

De eerste dood of de eerste ontbinding wordt als een tijdelijke slaaptoestand voorgesteld.

De tweede dood als een onomkeerbare en eeuwige vernietiging; een ontbinding in zijn onbewuste componenten door middel van vuur .

De eerste dood wordt in de Bijbel steeds benoemd als het tijdelijk verblijven in de Hades of Sheool (het dodenrijk , de onderwereld, de afgrond, het graf,).

Het woord Gehenna (Hel) daarentegen heeft steeds een definitieve betekenis, en wordt steeds gebruikt in verband met de tweede dood; een tweede maal in de toestand van ontbinding maar nu onomkeerbaar en voor eeuwig.

Het verwijst naar “ een poel van vuur (Limne) in het dal van Hinnom ( Gej Ben-Hinnom) waarin het afval door vuur volledig werd opgebrand ( dus ontbonden in zijn componenten).

CONCLUSIE

Uit het bijbels verslag van wat gebeurd tijdens en IN de dood kan men dus afleiden dat elke mens die op vandaag sterft, ontbonden wordt in zijn oorspronkelijke onbewuste componenten en deze onbewuste toestand door de Bijbel als “Hades en Scheool ( slaap, graf of dodenrijk ) betiteld wordt.

De hoop en het vertrouwen voor de Christen ligt dan hierin dat Christus door Zijn eigen opstanding uit de dood bewezen heeft dat de meerdere beloften die te vinden zijn in Gods woord zullen bewaarheid worden en dat de mens terug uit de dood zal opstaan ( herschapen worden ) en zal kunnen uitroepen:

“: De dood is verzwolgen in de overwinning. Dood, waar is uw overwinning? Dood, waar is uw prikkel? ( 1 Korr 15: 54-55)

Want :

“Zalig en heilig is hij, die deel heeft aan de eerste opstanding: over hen heeft de tweede dood geen machtâ€.., Openb.20:6

ZO IS ER DUS GEEN LEVEN IN DE DOOD

MAAR

IS ER EEUWIG LEVEN NA DE DOOD

Link naar bericht
Deel via andere websites

“De levenden weten tenminste, dat zij sterven moeten, maar de doden weten niets; zij hebben geen loon meer te wachten, zelfs hun nagedachtenis is vergeten. Zowel hun liefde als hun haat en hun naijver zijn reeds lang vergaan; en zij hebben nimmer deel aan iets, dat onder de zon geschiedtâ€â€¦â€¦â€want er is geen werk of overleg of kennis of wijsheid in het dodenrijk, waarheen gij gaat.†(Prediker 9:5-10 )

Prediker beweerd met deze tekst niet dat het voortbestaan vh menselijk bewustzijn ophoudt te bestaan. Maar wijst erop dat de mens (lichamelijk) niet langer deel uitmaakt van wat er zich onder de zon afspeelt. Dus wat betreft het dode lichaam betreft klopt deze tekst. Het lichaam komt vh stof der aarde en keert weer terug naar de aarde, maar de geest vd mens keert terug naar God(prediker hoofdstuk 12) naar z'n eeuwige huis! Tot de wederopstanding heeft het lichaam geen loon meer te verwachten.

Maar wanneer een man sterft, dan ligt hij krachteloos neer; geeft een mens de geest, waar is hij gebleven? Zoals water verdampt uit een meer en een rivier verloopt en uitdroogt, zo legt een mens zich neer en staat niet weer op; totdat de hemelen niet meer zijn, ontwaken zij niet en worden niet wakker uit hun slaap. ( Job 14:12 )

Dit is een poëtische uitdrukking wat refereert naar de vernieuwing vd de hemel en aarde en de opstanding der doden(de lichamelijke opstanding)

Uiteraard wil dit niet zeggen dat de geest en ziel niet voortleeft of geen bewustzijn hebben na de dood. Maar het lichaam (zonder ziel en lichaam) ligt krachteloos in het graf.

Het lichaam ligt in het graf(hebr. geber), en de ziel en geest gaan naar de sheol(dodenrijk en ander woord dan graf!)

Zo sprak Hij en daarna zeide Hij tot hen: Lazarus, onze vriend, is ingeslapen, maar Ik ga daarheen om hem uit de slaap te wekken. De discipelen zeiden dan tot Hem: Here, als hij slaapt, zal hij herstellen. Doch Jezus had het bedoeld van zijn dood; zij echter meenden, dat Hij het van de rust van de slaap bedoelde. Toen zeide Jezus ronduit tot hen: Lazarus is gestorven, ( Joh 11:11 )

Slapen is inderdaad een term die refereert aan de dood(in geval van overlijden). Maar wijst naar het lichaam wat dood is, niet de ziel of de geest, die gaan naar God vlgs prediker 12.

De Bijbel spreekt ook over de toestand der dood als over een droomloze en onbewuste slaap, en verwijst dus nooit naar een bewustzijn IN de dood, wel naar het rusten of het slapen van elk gestorven mens in de Hades of het dodenrijk.

Rusten vh lichaam in het graf, over het dodenrijk staat niet dat de zielen en geesten van overledenen slapen. Jezus geeft o.a. aan dat de moordenaar aan het kruis heden met Hem in het paradijs zou zijn(niet een toekomstig beeld als wordt deze tekst o.a. in de NWV wat verandert mbt leestekens om de visie van een zielenslaap te ondersteunen, maar het grieks geeft daar geen aanleiding toe.

[/b]“Mannen broeders, men mag vrijuit tot u zeggen van de aartsvader David, DAT HIJ ÈN GESTORVEN ÈN BEGRAVEN IS, EN ZIJN GRAF IS BIJ ONS TOT OP DEZE DAG. 30 Daar hij nu een profeet was en wist, dat God hem onder ede gezworen had een uit de vrucht zijner lendenen op zijn troon te doen zitten, 31 heeft hij in de toekomst gezien en gesproken van de opstanding van de Christus, dat Hij niet aan het dodenrijk is overgelaten, noch zijn vlees ontbinding heeft gezien. 32 Deze Jezus heeft God opgewekt, waarvan wij allen getuigen zijn. 33 Nu Hij dan door de rechterhand Gods verhoogd is en de belofte des heiligen Geestes van de Vader ontvangen heeft, heeft Hij dit uitgestort, wat gíj en ziet en hoort. 34 WANT DAVID IS NIET OPGEVAREN NAAR DE HEMELEN,….

Het graf met het lichaam daar gaat het over in vers 29(grieks woord voor graf is: mnaymiom, en hebr: geber, beiden refereren naar een aards graf en niet het dodenrijk waar de ziel en de geest vd overledene zich begeeft)

Vers 34 gaat over de lichamelijke opstanding van David niet gaat niet over de ziel of de geest van David die wel in de hemel zijn: hebr 12: 23/2 kor 5:8/fil 1:23-23

Na het sterven(wat een gewin wordt genoemd) neem men meteen intrek bij Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is opvallend hoeveel mensen die de zieleslaap aanhangen vrijwel uitsluitend en alleen teksten uit het OT aanhalen. En er dus vanuit gaan dat met het Offer van Christus daarin niets veranderd is en er niets meer over geopenbaard is.

Ik ga daar zelf niet vanuit.

Ik geloof dat met Christus' Offer de hemelpoort is geopend voor de rechtvaardigen en dat zij daarop verlangend hebben gewacht. Vóór Christus mocht de dood misschien duister en schimmig zijn, maar met Christus is hij verworden tot poort naar het nieuwe leven.

Het dodenrijk, het bestaan zonder God, zonder zijn aanwezigheid, bestaat echter nog steeds voor hen die niet met Hem willen leven. Zij wordt nu de hel, het eeuwige vuur of de buitenste duisternis genoemd en als een vreselijke straf beschouwd door hen die Hem volgen. Vandaar die beelden.

Want het is zwaarder te verblijven in een rijk, wetende dat velen gelukkig met God leven en bevrijd zijn van hun angsten en bitterheden, dan te verblijven in een rijk waar iedereen sowieso al terechtkomt.

De ziel zal na het sterven dus verenigd worden met Christus, of zonder Christus voortbestaan. Met de wederkomst zullen ook de lichamen verlost worden en weer verenigd met de ziel; de ene tot verheerlijking, de andere tot bitterheid.

Hemel en aarde zijn dan één en een ieder is in Christus, behalve zij dan die Hem afgewezen hebben in hun doen en laten. Zij sterven als het ware een tweede dood, want buiten Hem en vergeleken met Hem is er geen echt leven.

Zij zullen net als Kaïn blijven rondzwerven zoekende naar rust en nabijheid, of als de ballingen ver van alles wat mooi en vertrouwd is verblijven. Voor hen blijft het dodenrijk inderdaad een bittere realiteit, maar voor de rechtvaardigen is zij door Christus verleden tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is opvallend hoeveel mensen die de zieleslaap aanhangen vrijwel uitsluitend en alleen teksten uit het OT aanhalen.

Ook wel wat uit het NT(hebr en handelingen) haalde Bernard aan(moet ik toch even voor hem opkomen ;) ) Al denk ik net als jij dat de term : "slapen" gewoon een manier was om het wat anders uit te drukken dat iemand was overleden, dat is waar iemand een beetje op lijkt die overleden is.

Maar het zegt uiteraard niet dat de ziel of de geest slaap. Dat ben ik weer met jou eens ;)

En er dus vanuit gaan dat met het Offer van Christus daarin niets veranderd is en er niets meer over geopenbaard is.

Klopt al denk ik dat ook overledenen uit het OT niet sliepen na hun dood(maar hun lichaam alleen bij wijze van uitdrukking "sliep" omdat men het daar op vind lijken wat het lichaam vd overledene betreft)

Ik ga daar zelf niet vanuit.

Mooi een medestander :)

Ik geloof dat met Christus' Offer de hemelpoort is geopend voor de rechtvaardigen en dat zij daarop verlangend hebben gewacht. Vóór Christus mocht de dood misschien duister en schimmig zijn, maar met Christus is hij verworden tot poort naar het nieuwe leven.

Het dodenrijk, het bestaan zonder God, zonder zijn aanwezigheid, bestaat echter nog steeds voor hen die niet met Hem willen leven. Zij wordt nu de hel, het eeuwige vuur of de buitenste duisternis genoemd en als een vreselijke straf beschouwd door hen die Hem volgen. Vandaar die beelden.

Die verandering mbt het dodenrijk ben ik minder in thuis, wel een interessante visie.

De ziel zal na het sterven dus verenigd worden met Christus, of zonder Christus voortbestaan.

Ja dat ben ik met je eens op basis van fil 1 : 23 waarin het sterven een gewin wordt genoemd omdat je na je sterven je intrek bij Jezus neemt.

Met de wederkomst zullen ook de lichamen verlost worden en weer verenigd met de ziel; de ene tot verheerlijking, de andere tot bitterheid.

Amen! Dat geloofd Bernard zover ik weet ook, alleen hij denkt weer dat als de ziel en de geest los vh lichaam zijn na het sterven er geen bewustzijn meer van de geest/ziel is. Omdat alles alleen functioneert als geest en ziel in het lichaam zit(samengevoegd). Daarin verschillen we denk ik van mening met Bernard.

Hemel en aarde zijn dan één en een ieder is in Christus, behalve zij dan die Hem afgewezen hebben in hun doen en laten. Zij sterven als het ware een tweede dood, want buiten Hem en vergeleken met Hem is er geen echt leven.

Geloof ik ook inderdaad

Zij zullen net als Kaïn blijven rondzwerven zoekende naar rust en nabijheid, of als de ballingen ver van alles wat mooi en vertrouwd is verblijven. Voor hen blijft het dodenrijk inderdaad een bittere realiteit, maar voor de rechtvaardigen is zij door Christus verleden tijd.

ja in grote lijnen eens, hel wordt soms gezien als een plek van letterlijk vuur(poel van vuur) soms als een plek waar God niet is en daarom al vreselijk moet zijn(een plek zonder licht en liefde). Maar dat is net hoe men de hel definieert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is opvallend hoeveel mensen die de zieleslaap aanhangen vrijwel uitsluitend en alleen teksten uit het OT aanhalen. En er dus vanuit gaan dat met het Offer van Christus daarin niets veranderd is en er niets meer over geopenbaard is.

Ik ga daar zelf niet vanuit.

Ik geloof dat met Christus' Offer de hemelpoort is geopend voor de rechtvaardigen en dat zij daarop verlangend hebben gewacht. Vóór Christus mocht de dood misschien duister en schimmig zijn, maar met Christus is hij verworden tot poort naar het nieuwe leven.

Het dodenrijk, het bestaan zonder God, zonder zijn aanwezigheid, bestaat echter nog steeds voor hen die niet met Hem willen leven. Zij wordt nu de hel, het eeuwige vuur of de buitenste duisternis genoemd en als een vreselijke straf beschouwd door hen die Hem volgen. Vandaar die beelden.

Want het is zwaarder te verblijven in een rijk, wetende dat velen gelukkig met God leven en bevrijd zijn van hun angsten en bitterheden, dan te verblijven in een rijk waar iedereen sowieso al terechtkomt.

De ziel zal na het sterven dus verenigd worden met Christus, of zonder Christus voortbestaan. Met de wederkomst zullen ook de lichamen verlost worden en weer verenigd met de ziel; de ene tot verheerlijking, de andere tot bitterheid.

Hemel en aarde zijn dan één en een ieder is in Christus, behalve zij dan die Hem afgewezen hebben in hun doen en laten. Zij sterven als het ware een tweede dood, want buiten Hem en vergeleken met Hem is er geen echt leven.

Zij zullen net als Kaïn blijven rondzwerven zoekende naar rust en nabijheid, of als de ballingen ver van alles wat mooi en vertrouwd is verblijven. Voor hen blijft het dodenrijk inderdaad een bittere realiteit, maar voor de rechtvaardigen is zij door Christus verleden tijd.

Wat mij in uw antwoord opvalt is:

1) Dat je blijkbaar mijn reactie in het geheel niet gelezen heeft want ik gebruik weldegelijk NT citaten die zowel van Christus als van de apostelen Petrus en Paulus afkomstig zijn.

2) Dat je blijkbaar de OT principes niet beschouwd als zijnde van God afkomstig niettegenstaande zowel Christus als de apostelen steeds naar de OT teksten verwijzen als zijnde Gods Woord

3) Dat er in uw antwoord geen enkel Bijbelcitaat te vinden is die uw mening ondersteunt. Trouwens het kan ook niet want uw mening berust op de Babels- heidense leer die later door de Grieken verder werd verbreid en overgenomen door de RKK; als zou de mens bestaan uit een sterfelijk lichaam en een onsterfelijke ziel. Wat volledig in tegenspraak is met hetgeen God leert namelijk dat de mens gevormd werd uit twee onbewuste componenten namelijk stof en levensadem en zo een levende ziel of een levend wezen werd.. En dat bij het sterven de mens terug ontbonden wordt in beide onbewuste componenten totdat Christus hem terug herschept bij zijn wederkomst

4) Dat je dan ook niet verder ingaat op duidelijke NT teksten waarbij zowel Christus ,Petrus, Paulus en het boek Openbaring verklaren dat als de mens sterft Hij niet naar de hemel (of hel) gaat maar in het graf rust ( slaapt of onbewust is) totdat hij bij de wederkomst van Christus opgewekt wordt.

Waarbij de ene opgewekt wordt tot eeuwig leven en de andere een tweede maal de dood ( een volledige ontbinding in de onbewuste componenten) ondergaat die nu definitief en voor eeuwig is.

Een eeuwige pijniging voor een tijdelijk gebeuren (al is dit gebeuren nog zo erg) is een satanisch idee maar is niet te verenigen met Goddelijke liefde . Hij voert wel een rechtvaardig oordeel uit door hen die het offer van Christus niet aanvaard hebben de gevolgen van hun eigen daden te laten dragen ( met de maat waarmede je meet zal je gemeten worden.)

Maar deze straf is eindig met het eeuwig gevolg van niet en nooit meer als bewust wezen te bestaan.

En zodoende wordt dan ook voor eeuwig het universum gereinigd van de zonde en de zondaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij in uw antwoord opvalt is:

1) Dat je blijkbaar mijn reactie in het geheel niet gelezen heeft want ik gebruik weldegelijk NT citaten die zowel van Christus als van de apostelen Petrus en Paulus afkomstig zijn.

Dat klopt dat je ook het NT aanhaalt, al deel ik niet dezelfde interpretatie van deze NT Bijbelcitaten. Wellicht heeft Robert Frans die over het hoofd gezien, al geeft hij terecht aan dat in het NT wellicht wat zaken verandert zijn. En met name de leer van de zielenslaap voornamelijk op het OT is gebaseerd of de meeste steun vindt in het OT. Al zijn er ook NT teksten die je zou kunnen gebruiken hiervoor(als je geloofd dat ze de zielenslaap leer ondersteunen.) Maar dat zijn er denk ik wel wat minder dan de OT teksten.

Maar je baseert je inderdaad niet enkel en alleen op het OT. Dat is waar(nam het in die zin ook voor je op) Al kan Robert Frans uiteraard ergens overheen lezen(we zijn allemaal mensen)

Qua gedachtegoed lig ik meer in lijn met Robert Frans, maar niettemin is het een interessant topic. Ook als je er zoals jij anders over denkt ik ga er altijd wel weer over nadenken en spitten in de Bijbelteksten die gegeven worden ter ondersteuning.

2) Dat je blijkbaar de OT principes niet beschouwd als zijnde van God afkomstig niettegenstaande zowel Christus als de apostelen steeds naar de OT teksten verwijzen als zijnde Gods Woord

Oh ik vermoed dat Robert Frans dat niet bedoeld heeft(kan niet helemaal voor hem spreken) maar als ik zo zijn bijdrage lees ziet hij een verandering vd toestand vd doden in het OT en in het NT plaatsvinden(dat is hoe ik het begreep, corrigeer me als ik het verkeerd heb)

3) Dat er in uw antwoord geen enkel Bijbelcitaat te vinden is die uw mening ondersteunt.

Hij kan die altijd nog geven. Ook ik ken wel wat Bijbelcitaten(zie ook in mijn laatste bijdrage) die wijzen in de richting van een voortbestaan na de dood, en geen zielenslaap. Maar daar kunnen we uiteraard dieper in spitten ;)

Trouwens het kan ook niet want uw mening berust op de Babels- heidense leer die later door de Grieken verder werd verbreid en overgenomen door de RKK; als zou de mens bestaan uit een sterfelijk lichaam en een onsterfelijke ziel. Wat volledig in tegenspraak is met hetgeen God leert namelijk dat de mens gevormd werd uit twee onbewuste componenten namelijk stof en levensadem en zo een levende ziel of een levend wezen werd.. En dat bij het sterven de mens terug ontbonden wordt in beide onbewuste componenten totdat Christus hem terug herschept bij zijn wederkomst

Nou dat is niet helemaal waar dat de leer vd onsterfelijke ziel babelse heidense leer is. Ergens een etiket op plakken is makkelijk, maar inhoudelijk is die Griekse leer over de onsterfelijke ziel totaal verschillend met de leer van de onsterfelijke ziel die de bijbel leert.

(dat er een filosofie of godsdienst is die ook een onsterfelijke ziel leert wil niet zeggen dat het concept Ansich onbijbels is, net zoals het offeren als ritueel niet een heidens gebruik hoeft te zijn omdat er ook offers werden gebracht aan afgoden ipv aan de God vd bijbel. Dat een bepaald concept ergens anders voorkomt wil niet zeggen dat een concept ansich onbijbels is, dat is wat ik hiermee wil zeggen. Dus ook de leer vd onsterfelijke ziel hoeft ansich niet heidens te zijn omdat de Griekse leer een heidense variant hierop heeft.)

De Griekse heidense leer hield in dat de ziel tot de hogere ideeënwereld behoorde en de ziel ten gevolge van haar zinnelijke begeerte gekluisterd werd aan het stoffelijke, aan het lichaam.

Zo werd het lichaam als iets van mindere orde gezien. Het heil bestond dan daarin dat de ziel zich bevrijdde uit het lichaam. Vandaar dus dat de mens zich moest onthouden vd begeerten vh lichaam. Minachting vh huwelijk, verbod van spijzen zijn van deze opvatting het gevolg in de middeleeuwse kerk hebben we inderdaad kunnen zien hoe deze gedachten hebben doorgewerkt.

Maar dat is heel wat anders dan wat de bijbel leert over de onsterfelijke ziel. Zeer zeker vinden we onderscheid tussen ziel en , maar nimmer een onderwaardering van het lichaam ten opzichte vd ziel, alleen samen zijn ze de complete mens. Het lichaam is dus geen kerker voor de geest of de ziel, maar een huis.

In romeinen 8:23 lees je over: de verlossing van ons lichaam, en staat niet: de verlossing uit ons lichaam

Dat houdt in dat de gelovigen wat de innerlijke mens betreft al deel heeft aan de verlossing die door Jezus is bewerkt.

4) Dat je dan ook niet verder ingaat op duidelijke NT teksten waarbij zowel Christus ,Petrus, Paulus en het boek Openbaring verklaren dat als de mens sterft Hij niet naar de hemel (of hel) gaat maar in het graf rust ( slaapt of onbewust is) totdat hij bij de wederkomst van Christus opgewekt wordt.

Waarbij de ene opgewekt wordt tot eeuwig leven en de andere een tweede maal de dood ( een volledige ontbinding in de onbewuste componenten) ondergaat die nu definitief en voor eeuwig is.

Ik heb wat teksten geciteerd die kunnen wijzen op een voortbestaan na die dood. Maar wellicht komen we daar op terug

Een eeuwige pijniging voor een tijdelijk gebeuren (al is dit gebeuren nog zo erg) is een satanisch idee maar is niet te verenigen met Goddelijke liefde . Hij voert wel een rechtvaardig oordeel uit door hen die het offer van Christus niet aanvaard hebben de gevolgen van hun eigen daden te laten dragen ( met de maat waarmede je meet zal je gemeten worden.)

Maar deze straf is eindig met het eeuwig gevolg van niet en nooit meer als bewust wezen te bestaan.

En zodoende wordt dan ook voor eeuwig het universum gereinigd van de zonde en de zondaar.

We moeten altijd voorzichtig zijn met wat we naar onze beperkte en en door zonde aangetaste menselijk maatstaven wel of niet rechtvaardig vinden. Maar uiteraard zijn er diverse gedachten over de hel/en de straf van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij in uw antwoord opvalt is:

1) Dat je blijkbaar mijn reactie in het geheel niet gelezen heeft want ik gebruik weldegelijk NT citaten die zowel van Christus als van de apostelen Petrus en Paulus afkomstig zijn.

Dat klopt dat je ook het NT aanhaalt, al deel ik niet dezelfde interpretatie van deze NT Bijbelcitaten. Wellicht heeft Robert Frans die over het hoofd gezien, al geeft hij terecht aan dat in het NT wellicht wat zaken verandert zijn. En met name de leer van de zielenslaap voornamelijk op het OT is gebaseerd of de meeste steun vindt in het OT. Al zijn er ook NT teksten die je zou kunnen gebruiken hiervoor(als je geloofd dat ze de zielenslaap leer ondersteunen.) Maar dat zijn er denk ik wel wat minder dan de OT teksten.

Maar je baseert je inderdaad niet enkel en alleen op het OT. Dat is waar(nam het in die zin ook voor je op) Al kan Robert Frans uiteraard ergens overheen lezen(we zijn allemaal mensen)

Qua gedachtegoed lig ik meer in lijn met Robert Frans, maar niettemin is het een interessant topic. Ook als je er zoals jij anders over denkt ik ga er altijd wel weer over nadenken en spitten in de Bijbelteksten die gegeven worden ter ondersteuning.

2) Dat je blijkbaar de OT principes niet beschouwd als zijnde van God afkomstig niettegenstaande zowel Christus als de apostelen steeds naar de OT teksten verwijzen als zijnde Gods Woord

Oh ik vermoed dat Robert Frans dat niet bedoeld heeft(kan niet helemaal voor hem spreken) maar als ik zo zijn bijdrage lees ziet hij een verandering vd toestand vd doden in het OT en in het NT plaatsvinden(dat is hoe ik het begreep, corrigeer me als ik het verkeerd heb)

3) Dat er in uw antwoord geen enkel Bijbelcitaat te vinden is die uw mening ondersteunt.

Hij kan die altijd nog geven. Ook ik ken wel wat Bijbelcitaten(zie ook in mijn laatste bijdrage) die wijzen in de richting van een voortbestaan na de dood, en geen zielenslaap. Maar daar kunnen we uiteraard dieper in spitten ;)

Trouwens het kan ook niet want uw mening berust op de Babels- heidense leer die later door de Grieken verder werd verbreid en overgenomen door de RKK; als zou de mens bestaan uit een sterfelijk lichaam en een onsterfelijke ziel. Wat volledig in tegenspraak is met hetgeen God leert namelijk dat de mens gevormd werd uit twee onbewuste componenten namelijk stof en levensadem en zo een levende ziel of een levend wezen werd.. En dat bij het sterven de mens terug ontbonden wordt in beide onbewuste componenten totdat Christus hem terug herschept bij zijn wederkomst

Nou dat is niet helemaal waar dat de leer vd onsterfelijke ziel babelse heidense leer is. Ergens een etiket op plakken is makkelijk, maar inhoudelijk is die Griekse leer over de onsterfelijke ziel totaal verschillend met de leer van de onsterfelijke ziel die de bijbel leert.

(dat er een filosofie of godsdienst is die ook een onsterfelijke ziel leert wil niet zeggen dat het concept Ansich onbijbels is, net zoals het offeren als ritueel niet een heidens gebruik hoeft te zijn omdat er ook offers werden gebracht aan afgoden ipv aan de God vd bijbel. Dat een bepaald concept ergens anders voorkomt wil niet zeggen dat een concept ansich onbijbels is, dat is wat ik hiermee wil zeggen. Dus ook de leer vd onsterfelijke ziel hoeft ansich niet heidens te zijn omdat de Griekse leer een heidense variant hierop heeft.)

De Griekse heidense leer hield in dat de ziel tot de hogere ideeënwereld behoorde en de ziel ten gevolge van haar zinnelijke begeerte gekluisterd werd aan het stoffelijke, aan het lichaam.

Zo werd het lichaam als iets van mindere orde gezien. Het heil bestond dan daarin dat de ziel zich bevrijdde uit het lichaam. Vandaar dus dat de mens zich moest onthouden vd begeerten vh lichaam. Minachting vh huwelijk, verbod van spijzen zijn van deze opvatting het gevolg in de middeleeuwse kerk hebben we inderdaad kunnen zien hoe deze gedachten hebben doorgewerkt.

Maar dat is heel wat anders dan wat de bijbel leert over de onsterfelijke ziel. Zeer zeker vinden we onderscheid tussen ziel en , maar nimmer een onderwaardering van het lichaam ten opzichte vd ziel, alleen samen zijn ze de complete mens. Het lichaam is dus geen kerker voor de geest of de ziel, maar een huis.

In romeinen 8:23 lees je over: de verlossing van ons lichaam, en staat niet: de verlossing uit ons lichaam

Dat houdt in dat de gelovigen wat de innerlijke mens betreft al deel heeft aan de verlossing die door Jezus is bewerkt.

4) Dat je dan ook niet verder ingaat op duidelijke NT teksten waarbij zowel Christus ,Petrus, Paulus en het boek Openbaring verklaren dat als de mens sterft Hij niet naar de hemel (of hel) gaat maar in het graf rust ( slaapt of onbewust is) totdat hij bij de wederkomst van Christus opgewekt wordt.

Waarbij de ene opgewekt wordt tot eeuwig leven en de andere een tweede maal de dood ( een volledige ontbinding in de onbewuste componenten) ondergaat die nu definitief en voor eeuwig is.

Ik heb wat teksten geciteerd die kunnen wijzen op een voortbestaan na die dood. Maar wellicht komen we daar op terug

Een eeuwige pijniging voor een tijdelijk gebeuren (al is dit gebeuren nog zo erg) is een satanisch idee maar is niet te verenigen met Goddelijke liefde . Hij voert wel een rechtvaardig oordeel uit door hen die het offer van Christus niet aanvaard hebben de gevolgen van hun eigen daden te laten dragen ( met de maat waarmede je meet zal je gemeten worden.)

Maar deze straf is eindig met het eeuwig gevolg van niet en nooit meer als bewust wezen te bestaan.

En zodoende wordt dan ook voor eeuwig het universum gereinigd van de zonde en de zondaar.

We moeten altijd voorzichtig zijn met wat we naar onze beperkte en en door zonde aangetaste menselijk maatstaven wel of niet rechtvaardig vinden. Maar uiteraard zijn er diverse gedachten over de hel/en de straf van God.

Beste Dannyr, je schreef;

Ik heb wat teksten geciteerd die kunnen wijzen op een voortbestaan na die dood. Maar wellicht komen we daar op terug

Graag zou ik van je zoveel als mogelijk van deze teksten ontvangen , maar dan liefst ook met de context waarin ze in de Bijbel voorkomen

Neem daarvoor gerust de tijd om deze op te zoeken want vanaf nu tot 10 augustus heb ik niet meer de nodige tijd om uw reactie te lezen en eventueel erop te reageren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Graag zou ik van je zoveel als mogelijk van deze teksten ontvangen , maar dan liefst ook met de context waarin ze in de Bijbel voorkomen

Neem daarvoor gerust de tijd om deze op te zoeken want vanaf nu tot 10 augustus heb ik niet meer de nodige tijd om uw reactie te lezen en eventueel erop te reageren.

Dat is prima wellicht ook vakantie. Maar ik zal wat van die teksten citeren. Het is interessant hierover van gedachte te wisselen. Wellicht denken we anders over dit onderwerp maar het is altijd goed om elkaars standpunten en argumenten te lezen en te onderzoeken. Al wordt je het niet eens dan ga je elkaars standpunten wel beter begrijpen.

Kom hierop terug, heeft geen haast ;)

Dank voor je bijdragen tot dusver. Want ik heb jouw tekstcitaten ook opgezocht en bestudeerd(ook studiebijbels ernaast gelegd ed..) geeft toch verdieping.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste mensen,

nu ik al een lange tijd goed in de Bijbel aan het lezen ben ben ik mijn visie op een aantal dingen aan het aanpassen. Hieronder valt het idee wat de meeste christenen hebben van wat er na de dood gebeurt. Mijn visie nu is meer dat wanneer je dood gaat, je niet gelijk voor het aangezicht van God beoordeelt wordt en naar de hemel (of niet) gaat. Ik denk dat je pas voortleeft bij de wederkomst van Jezus. Kunnen jullie mij, naar aanleiding van wat jij denkt,Bijbelse verzen geven waar je die mening uithaalt?

:)

Waar maak je je druk om? Als we een tijd moeten rusten, nou dan doen we dat toch gewoon.

Of wil je weten hoeveel gB muziek je mee moet nemen graf in? ;)

Ik stel je humor op prijs :P Maar daarnaast moet ik er even serieus op reageren: Omdat het goed is kennis van zaken te hebben. Hoe meer kennis des te beter ( of niet, want God zei wie het weet en verwerpt zal daarvoor verantwoordelijk gehouden worden, maar dat ter zijde ;) ) Ik erger me soms ook (mateloos) aan een aantal christenen in (mijn/de) gemeente. Deze denken gewoon nergens over na. Dan vraag ik iets aan ze en dan is het 'weet ik niet, je moet niet zo nadenken over zulk soort dingen'. Dan krijg ik de indruk dat ik meer weet over de Bijbel dan zij, en dit terwijl zij ermee zijn opgegroeid en ik er pas 1,5 jaar in lees. Dit vind ik kwalijk. Stel je voor een ongelovige vraagt zulke dingen aan je en je zegt dat je het niet weet, en er ook niet de moeite voor doet om het te weten te komen, vind ik ook niet erg goed overkomen. En voor de onbelangrijkere zaken in de Bijbel: het mooie zit 'm in de details, toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zit toch weer te twijfelen, want de teksten die geciteerd zijn zoals 'alles gaat naar een plaats... tot stof zult u wederkeren' duidt nog steeds op het lichamelijke vergaan, en zegt niets over de ziel. De ziel kan immers dan ook terugkeren naar waar hij vandaan komt. naar God.

Bernard, dank voor je posts, ik kan je vaak maar moeilijk volgen moet ik zeggen. Ik vraag me ook af hoe je zo snel een met meerdere bijbel citaten onderbouwde post plaatst, petje af dat betreft ;) De citaten uit het Oude Testament zie ik wel als van God afkomstig, maar alles is natuurlijk veranderd na de dood en opstanding van Jezus. Dit kan als de eerste opstanding (dood)gezien worden waarna de graven open gingen en daarmee de weg naar de Eeuwige en de eeuwigheid open stond. Wanneer echter de tweede opstanding/dood plaats vindt krijgt de ziel weer een lichaam (of niet natuurlijk). Zo kan je het opvatten, mits je ziel en lichaam als gescheiden ziet. Ik zie ze wel als gescheiden en ik denk dat de ziel zonder lichaam kan voortbestaan.

Daarnaast wordt de hemel in de Bijbel (ik onthoud dingen die ik gelezen heb uit de Bijbel, maar ik kan niet vertellen waar ik het gelezen heb), genoemd als verblijfplaats van God en zijn Engelen en niet overledenen.Begrijp ik uit je reacties dat je ook niet in een hel geloofd? Aangezien je niet gelooft in leven in de dood en na de dood de zondige en niet-vergeven zielen 'vernietigd' worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
'Omdat het goed is kennis te hebben over zaken.'

Dit geldt soms wel, ja. Als je een hypotheek afsluit bijvoorbeeld. Maar waarom gaat dit in dit geval ook op? Kun je je hierop voorbereiden, mocht het waar zijn?

Waarop voorbereiden?

Het gaat in dit geval niet zo zeer om ergens op voorbereiden. Je moet je immers in beide opties voorbereiden op het oordeel als je dat bedoelt.

En ik vind alle kennis goed, zowel slechte als goede kennis. Dus voor mij geldt dat kennis van zaken altijd goed is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
"En ik vind alle kennis goed, zowel slechte als goede kennis. Dus voor mij geldt dat kennis van zaken altijd goed is."

Goed in wat voor zin? Waarom?

Wil je wat specifiekere vragen stellen en aub antwoorden op mijn vraag aan jou?

Ik kan 'goed in wat voor zin' niet uitleggen zo.

Ik probeer het toch maar eens:

Van kennis word je wijzer en verstandiger. Kennis van een fout gemaakte keuze zorgt ervoor dat jij die keuze niet fout maakt. Daarom is kennis goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zit toch weer te twijfelen, want de teksten die geciteerd zijn zoals 'alles gaat naar een plaats... tot stof zult u wederkeren' duidt nog steeds op het lichamelijke vergaan, en zegt niets over de ziel. De ziel kan immers dan ook terugkeren naar waar hij vandaan komt. naar God.

Bernard, dank voor je posts, ik kan je vaak maar moeilijk volgen moet ik zeggen. Ik vraag me ook af hoe je zo snel een met meerdere bijbel citaten onderbouwde post plaatst, petje af dat betreft ;) De citaten uit het Oude Testament zie ik wel als van God afkomstig, maar alles is natuurlijk veranderd na de dood en opstanding van Jezus. Dit kan als de eerste opstanding (dood)gezien worden waarna de graven open gingen en daarmee de weg naar de Eeuwige en de eeuwigheid open stond. Wanneer echter de tweede opstanding/dood plaats vindt krijgt de ziel weer een lichaam (of niet natuurlijk). Zo kan je het opvatten, mits je ziel en lichaam als gescheiden ziet. Ik zie ze wel als gescheiden en ik denk dat de ziel zonder lichaam kan voortbestaan.

Daarnaast wordt de hemel in de Bijbel (ik onthoud dingen die ik gelezen heb uit de Bijbel, maar ik kan niet vertellen waar ik het gelezen heb), genoemd als verblijfplaats van God en zijn Engelen en niet overledenen.Begrijp ik uit je reacties dat je ook niet in een hel geloofd? Aangezien je niet gelooft in leven in de dood en na de dood de zondige en niet-vergeven zielen 'vernietigd' worden.

Na 10 augustus zal ik verder ingaan op de door u gestelde vragen en reacties want nu trek ik er even op uit

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zit toch weer te twijfelen, want de teksten die geciteerd zijn zoals 'alles gaat naar een plaats... tot stof zult u wederkeren' duidt nog steeds op het lichamelijke vergaan, en zegt niets over de ziel. De ziel kan immers dan ook terugkeren naar waar hij vandaan komt. naar God.

Bernard, dank voor je posts, ik kan je vaak maar moeilijk volgen moet ik zeggen. Ik vraag me ook af hoe je zo snel een met meerdere bijbel citaten onderbouwde post plaatst, petje af dat betreft ;) De citaten uit het Oude Testament zie ik wel als van God afkomstig, maar alles is natuurlijk veranderd na de dood en opstanding van Jezus. Dit kan als de eerste opstanding (dood)gezien worden waarna de graven open gingen en daarmee de weg naar de Eeuwige en de eeuwigheid open stond. Wanneer echter de tweede opstanding/dood plaats vindt krijgt de ziel weer een lichaam (of niet natuurlijk). Zo kan je het opvatten, mits je ziel en lichaam als gescheiden ziet. Ik zie ze wel als gescheiden en ik denk dat de ziel zonder lichaam kan voortbestaan.

Daarnaast wordt de hemel in de Bijbel (ik onthoud dingen die ik gelezen heb uit de Bijbel, maar ik kan niet vertellen waar ik het gelezen heb), genoemd als verblijfplaats van God en zijn Engelen en niet overledenen.Begrijp ik uit je reacties dat je ook niet in een hel geloofd? Aangezien je niet gelooft in leven in de dood en na de dood de zondige en niet-vergeven zielen 'vernietigd' worden.

Na 10 augustus zal ik verder ingaan op de door u gestelde vragen en reacties want nu trek ik er even op uit

Dat had ik al begrepen, dank voor het herhalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zit toch weer te twijfelen, want de teksten die geciteerd zijn zoals 'alles gaat naar een plaats... tot stof zult u wederkeren' duidt nog steeds op het lichamelijke vergaan, en zegt niets over de ziel. De ziel kan immers dan ook terugkeren naar waar hij vandaan komt. naar God.

Dat is inderdaad waar ik kanttekeningen plaatste bij prediker hoofdstuk 9 waarin het vooral gaat wat wij op aarde zien van het fysieke sterven vd mens. Wij zien op aarde(daarom staat er ook meerdere keren bij in de tekst dat Prediker hetgene beschrijft wat we waarnemen onder de zon, dat is de contextuele samenhang van dit hoofdstuk)

In hoofdstuk 12 van prediker lees je over de geest die terugkeert naar God en wordt er gesproken over een eeuwig huis/woning(naar mening heeft die geest vd mens weldegelijk een bewustzijn na de dood)

Je wijst in je laatste zin inderdaad terecht naar hoofdstuk 12.

Bernard, dank voor je posts, ik kan je vaak maar moeilijk volgen moet ik zeggen. Ik vraag me ook af hoe je zo snel een met meerdere bijbel citaten onderbouwde post plaatst, petje af dat betreft ;) De citaten uit het Oude Testament zie ik wel als van God afkomstig, maar alles is natuurlijk veranderd na de dood en opstanding van Jezus. Dit kan als de eerste opstanding (dood)gezien worden waarna de graven open gingen en daarmee de weg naar de Eeuwige en de eeuwigheid open stond. Wanneer echter de tweede opstanding/dood plaats vindt krijgt de ziel weer een lichaam (of niet natuurlijk). Zo kan je het opvatten, mits je ziel en lichaam als gescheiden ziet. Ik zie ze wel als gescheiden en ik denk dat de ziel zonder lichaam kan voortbestaan.

Dat laatste zinnetje verschilt Bernard in met onze gedachten. Als wij hoofdstuk 12 lezen van prediker over de geest die terugkeert naar God(eeuwige huis). Redeneren wij dat deze geest voortleeft bij God.

Bernard geloofd dat die geest wel naar God gaat maar geen bewust zijn heeft daar en wacht tot het verenigd wordt(ziel/geest en lichaam) tijdens de opstanding, en dan weer compleet de mens vormt met de ziel en het lichaam, en dan pas weer compleet mens is met een bewustzijn.

Zover ik begrijp zit daar het grote verschil. Ik geloof namelijk net als jij dat de geest/ziel vd mens wel een bewustzijn heeft na de dood.

Dus daar gaat de discussie over :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid