Spring naar bijdragen

Er zijn zoveel verschillende christelijke stromingen...


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 117
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

@bernard 3

Ja zo had ik het ook wel begrepen, ik sprong denk ik even van de hak op de tak, excuus voor de verwarring.

In werkelijkheid hebben, zoals ik al aangaf oosters-orthodoxe kerken geen enkel probleem met de apostolische geloofsbelijdenis. Het probleem deed zich pas eeuwen later voor met de toevoeging van het Filioque aan de geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel.

En dat probleem doet zich nog steeds voor.

Ik zie die toevoeging ook niet meer terug in de geloofsbelijdenis. Het is inmiddels weer geschrapt begrijp ik?

Link naar bericht
Deel via andere websites
@bernard 3

Ja zo had ik het ook wel begrepen, ik sprong denk ik even van de hak op de tak, excuus voor de verwarring.

In werkelijkheid hebben, zoals ik al aangaf oosters-orthodoxe kerken geen enkel probleem met de apostolische geloofsbelijdenis. Het probleem deed zich pas eeuwen later voor met de toevoeging van het Filioque aan de geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel.

En dat probleem doet zich nog steeds voor.

Ik zie die toevoeging ook niet meer terug in de geloofsbelijdenis. Het is inmiddels weer geschrapt begrijp ik?

Als je doelt op het Filioque, dat staat nog steeds in Nicea-Constantinopel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En de heidenen dan? Die zijn vlgs mij volgens de reguliere christelijke theologie niet gered, maar (de 'beteren' onder hen) volgen toch Gods wetten die op hun harten geschreven staan. En die naar hun daardoor goede daden berecht zullen worden. Dus bij hun is het andersom? Zij worden gered omdat ze Gods wetten volgen?

En wwat zijn Gods wetten precies?

Je kan alleen gered worden uit genade, niet door wetten :)

Dus heidenen kennen ook genade?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Eh ja, dat zeg ik toch ook?

Als je de pagina opent zie je er 4 en had ik gelijk het idee van: oh, dus daar zijn ze t toch ook niet over eens. Maar bij nader inzien zijn ze toch wel hetzelfde met hier en daar een detail verschil.

En daarmee bedoel je de 10 geboden neem ik aan?

Nu we het er zo over hebben, hadden de apostelen later ook niet een soort uitgeklede versie van de Joodse wetten bedacht waar elke christen zich toch in elk geval aan diende te houden?

Ah, hier:

Handelingen 15:19 Daarom ben ik van mening dat we de heidenen die zich tot God bekeren geen al te zware lasten moeten opleggen, 20 maar dat we hun moeten schrijven dat ze zich dienen te onthouden van wat door de afgodendienst bezoedeld is, van ontucht, van vlees waar nog bloed in zit en van het bloed zelf. 21 In haast elke stad wordt de wet van Mozes immers al sinds mensenheugenis verkondigd en op iedere sabbat in de synagogen voorgelezen.’

Bij mijn weten is er nergens een, wat u noemt, "uitgeklede versie " van Christus' eigenhandig geschreven geboden te vinden in Gods Woord, en dit noch voor de Christenen uit de Joden noch voor de Christenen uit de heidenen

En wat Handelingen 15: 19 betreft hier gaat het in het geheel niet over hetgeen Christus zelf opschreef.( en Christenen worden toch in de eerste plaats verondersteld volgelingen van Christus te zijn , toch?), maar over het al of niet onderhouden van de wet betreffende de besnijdenis en de overige ceremoniële wetten die Mozes opgeschreven had ( lees eens gans het hoofdstuk 15 vanaf het begin aub)

Hoe meer ik van jou lees, hoe onbijbelser en wetticistischer ik het vind worden. Dat is dus het gevaar van privé-interpretatie; quod erat demonstrandum.

je zegt on-Bijbels; wat is er nu on-Bijbels aan de bemerking dat een christen de eigenhandig geschreven voorschriften van Christus dient te bewaren!?? dat begrijp ik nu echt goed hoor leg dat nu eens wat duidelijker uit

En dat men gered is door genade maar dat het gevolg daarvan is dat men nu uit liefde voor hetgeen christus heeft volbracht zijn geboden onveranderd wil bewaken en bewaren omdat zij de veruitwendiging zijn van Gods liefde voor de mens en hem zodoende onderwijst hoe hij in de best mogelijke situatie kan leven.

Is dat dan volgens u wetticisme!!?? leg eens uit aub

Link naar bericht
Deel via andere websites
En de heidenen dan? Die zijn vlgs mij volgens de reguliere christelijke theologie niet gered, maar (de 'beteren' onder hen) volgen toch Gods wetten die op hun harten geschreven staan. En die naar hun daardoor goede daden berecht zullen worden. Dus bij hun is het andersom? Zij worden gered omdat ze Gods wetten volgen?

En wwat zijn Gods wetten precies?

Je kan alleen gered worden uit genade, niet door wetten :)

Dus heidenen kennen ook genade?

Die kunnen ze gaan leren kennen, je kan geen genade van God kennen als je niet in Hem gelooft toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar het kan je wel gegeven worden zonder dat je erom hebt gevraagd.

Genade wordt niet gegeven maar aangeboden en dient door diegene die ze aangeboden krijgt aanvaard te worden.

En het aanvaarden van de aangeboden genade ligt hierin dat men diegene die de genade schenkt wil volgen en zijn systeem gehoorzamen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan alleen gered worden uit genade, niet door wetten :)

Dus heidenen kennen ook genade?

Die kunnen ze gaan leren kennen, je kan geen genade van God kennen als je niet in Hem gelooft toch?

Er is een verschil tussen genade 'kennen' en genade ontvangen. Volgens mij is het heel Bijbels om te zeggen dat 'goede' heidenen bij hun oordeel genade zullen ontvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar het kan je wel gegeven worden zonder dat je erom hebt gevraagd.

Genade wordt niet gegeven maar aangeboden en dient door diegene die ze aangeboden krijgt aanvaard te worden.

En het aanvaarden van de aangeboden genade ligt hierin dat men diegene die de genade schenkt wil volgen en zijn systeem gehoorzamen.

Oh, dan krijgen heidenen bij het Oordeel dan nog de keus? Of is er een verschil tussen genade hier op aarde en genade/een goed oordeel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar het kan je wel gegeven worden zonder dat je erom hebt gevraagd.

Genade wordt niet gegeven maar aangeboden en dient door diegene die ze aangeboden krijgt aanvaard te worden.

En het aanvaarden van de aangeboden genade ligt hierin dat men diegene die de genade schenkt wil volgen en zijn systeem gehoorzamen.

Oh, dan krijgen heidenen bij het Oordeel dan nog de keus? Of is er een verschil tussen genade hier op aarde en genade/een goed oordeel?

Het antwoord op uw opmerking staat duidelijk te lezen in Romeinen 2: 12-24

Alle mensen kennen heel goed de morele wetten en dat dit zo is hebben veel mensen vastgesteld toen zij in contact kwamen met zogenaamde ongeciviliseerde stammen.

Ook bij die mensen wist men zeer goed wie eerlijk of een leugenaar was wie overspel pleegde en wie niet, wie stal en wie niet...enz.

Een tweede kans voor een bepaalde groep mensen is dus niet nodig om te weten wie de morele wet schendt en wie niet . Weliswaar is hij die meer kennis ontvangen heeft dan ook voor meer verantwoordelijk en zal dan ook navenant beoordeeld worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Genade wordt niet gegeven maar aangeboden en dient door diegene die ze aangeboden krijgt aanvaard te worden.

En het aanvaarden van de aangeboden genade ligt hierin dat men diegene die de genade schenkt wil volgen en zijn systeem gehoorzamen.

Oh, dan krijgen heidenen bij het Oordeel dan nog de keus? Of is er een verschil tussen genade hier op aarde en genade/een goed oordeel?

Het antwoord op uw opmerking staat duidelijk te lezen in Romeinen 2: 12-24

Alle mensen kennen heel goed de morele wetten en dat dit zo is hebben veel mensen vastgesteld toen zij in contact kwamen met zogenaamde ongeciviliseerde stammen.

Ook bij die mensen wist men zeer goed wie eerlijk of een leugenaar was wie overspel pleegde en wie niet, wie stal en wie niet...enz.

Een tweede kans voor een bepaalde groep mensen is dus niet nodig om te weten wie de morele wet schendt en wie niet . Weliswaar is hij die meer kennis ontvangen heeft dan ook voor meer verantwoordelijk en zal dan ook navenant beoordeeld worden.

Aha, dus een gelovige is een eerlijk mens?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, dan krijgen heidenen bij het Oordeel dan nog de keus? Of is er een verschil tussen genade hier op aarde en genade/een goed oordeel?

Het antwoord op uw opmerking staat duidelijk te lezen in Romeinen 2: 12-24

Alle mensen kennen heel goed de morele wetten en dat dit zo is hebben veel mensen vastgesteld toen zij in contact kwamen met zogenaamde ongeciviliseerde stammen.

Ook bij die mensen wist men zeer goed wie eerlijk of een leugenaar was wie overspel pleegde en wie niet, wie stal en wie niet...enz.

Een tweede kans voor een bepaalde groep mensen is dus niet nodig om te weten wie de morele wet schendt en wie niet . Weliswaar is hij die meer kennis ontvangen heeft dan ook voor meer verantwoordelijk en zal dan ook navenant beoordeeld worden.

Aha, dus een gelovige is een eerlijk mens?

Een gelovige is iemand die aanvaardt en uitleeft wat diegene die hij volgt leert.

Een X - gelovige zal dus de leer van X volgen en uitleven en daarbij kan het best voorkomen dat hij daarbij niet eerlijk moet zijn of bijvoorbeeld een ander mag doden.

Een Christen gelovige echter zal dan ook de leer van Christus vervat in de Tien Geboden ongewijzigd aanvaarden, bewaren en bewaken en zijn uiterste best doen om ze uit te leven

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Het antwoord op uw opmerking staat duidelijk te lezen in Romeinen 2: 12-24

Alle mensen kennen heel goed de morele wetten en dat dit zo is hebben veel mensen vastgesteld toen zij in contact kwamen met zogenaamde ongeciviliseerde stammen.

Ook bij die mensen wist men zeer goed wie eerlijk of een leugenaar was wie overspel pleegde en wie niet, wie stal en wie niet...enz.

Een tweede kans voor een bepaalde groep mensen is dus niet nodig om te weten wie de morele wet schendt en wie niet . Weliswaar is hij die meer kennis ontvangen heeft dan ook voor meer verantwoordelijk en zal dan ook navenant beoordeeld worden.

Aha, dus een gelovige is een eerlijk mens?

Een gelovige is iemand die aanvaardt en uitleeft wat diegene die hij volgt leert.

Een X - gelovige zal dus de leer van X volgen en uitleven en daarbij kan het best voorkomen dat hij daarbij niet eerlijk moet zijn of bijvoorbeeld een ander mag doden.

Een Christen gelovige echter zal dan ook de leer van Christus vervat in de Tien Geboden ongewijzigd aanvaarden, bewaren en bewaken en zijn uiterste best doen om ze uit te leven

Hmmm, was dat niet wat de rijke jongeling al deed? Of is de leer van Jezus toch wel van verdeel uw rijkdom onder de armen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, die staat niet in de 10 geboden maar is wel iets wat Jezus leerde, toch?

Genade wordt niet gegeven maar aangeboden en dient door diegene die ze aangeboden krijgt aanvaard te worden.

En het aanvaarden van de aangeboden genade ligt hierin dat men diegene die de genade schenkt wil volgen en zijn systeem gehoorzamen.

Dus Gods genade heeft een prijs? Je verkoopt je ziel voor genade, hm...

Ik kan ook mijn ziel verkopen voor eeuwige roem, is me verteld.

Genade of roem, genade of roem, genade of roem,...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja, die staat niet in de 10 geboden maar is wel iets wat Jezus leerde, toch?
Genade wordt niet gegeven maar aangeboden en dient door diegene die ze aangeboden krijgt aanvaard te worden.

En het aanvaarden van de aangeboden genade ligt hierin dat men diegene die de genade schenkt wil volgen en zijn systeem gehoorzamen.

Dus Gods genade heeft een prijs? Je verkoopt je ziel voor genade, hm...

Ik kan ook mijn ziel verkopen voor eeuwige roem, is me verteld.

Genade of roem, genade of roem, genade of roem,...

Toen zeide Jezus tot zijn discipelen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij. 25 Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden

Matt 16:24

Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? Volstrekt niet! 16 Weet gij niet, dat gij hem, in wiens dienst gij u stelt als slaven ter gehoorzaamheid, ook moet gehoorzamen als slaven, hetzij dan van de zonde tot de dood, hetzij van de gehoorzaamheid tot gerechtigheid? 17 Maar Gode zij dank: gij wáárt slaven der zonde, doch gij zijt van harte gehoorzaam geworden aan die vorm van onderricht, die u overgeleverd is;

Rom 6: 15-17

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid