Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik ben cynthia en ben 20 jaar.

Ik ben gedoopt en heb mijn communie gedaan maar mijn vormsel heb ik niet gedaan.

Ik wil nu graag mijn vormsel wel doen maar ik weet niet hoe? Ik kreeg wel een mailtje van de kerk dat ik mijn vormsel pas over een jaar kan doen met de kinderen erbij en lessen in de kerk te nemen over het vormsel.. Maar ik weet al wat het inhoud

Is er een mogelijkheid om zonder kinderen erbij mijn vormsel als een volwassenen alleen te doen of moet ik persee een jaar wachten en het me de kinderen vieren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet hoe het bij jouw parochie het geregeld is. Maar wat volgens mij best gangbaar is en wat ik ook veel zie is dat er aparte vieringen voor doop en vormsel van volwassenen zijn.

Dat van een jaar is doorgaans voor mensen die helemaal nieuw zijn met het geloof enzo. Wat ik begreep is dat bij mensen die al een christelijke achtergrond hebben de voorbereiding met een half jaar kan volstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Cynthia,

Wat fijn dat je alsnog je vormsel wil doen. Ik kan me ook goed voostellen dat jij liever een op maat gesneden voorbereiding hebt en niet met een groep 11 a 12 jarige kinderen de voorbereiding wil doen.

Je hebt de weg naar je parochie zo te zien al gevonden. Op de site van de parochie staat waarschijnlijk ook het telefoonnummer/mail adres van de pastoor. Wellicht is het handiger om direct met hem contact op te nemen en de situatie uit te leggen. Waarschijnlijk zal hij enthousiast reageren en zullen er wel mogelijkheden zijn.

Succes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad, je kunt het beste gewoon de pastoor bellen. In sommige parochies zijn er voorbereidingsgroepen voor volwassenen, maar je kunt ook één op één (aanvullende) catechese krijgen. En gezien je katholieke achtergrond zal dat denk ik vooral een "opfriscursus" worden, ook over de kerk zelf, de sacramenten, etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gewoon uit vreselijke en onbedwingbare nieuwsgierigheid: waarom wil je je vormsel precies doen? En waarom nu? Als je geen antwoord wil geven, respecteer ik dat natuurlijk.

Ik heb bij mijn doopsel/communie/vormsel ook apart cathechese gevolgd van de koters, omdat ik al een stuk ouder was (22). Het kan dus, maar nu is de vraag of jouw parochie dat aanbied. Het kan natuurlijk dat bij de vormselviering met de kinderen de bisschop gevraagd wordt, omdat hij de normale bedienaar is van het vormsel. Dat kan de reden zijn dat je moet wachten, maar mijn vormsel is ook door een parochiepriester bediend dus het is geen absolute belemmering.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Cynthia,

Om te beginnen wat mooi dat je nog het vormsel wilt doen. Dit is een bijzonder sacrament, dat juist ook op volwassen leeftijd vol tot zijn recht komt: je maakt bewust de keuze voor de kerk en je vraagt God om Zijn Geest volop in je tot kracht te laten komen om je te steunen en kracht te geven in je geloof en je leven. Mooi!

Ik kan me goed voorstellen dat je dit liever niet doet met de kids, jij zit immers met heel andere vragen en dingen die je wilt doen als voorbereiding.

Ik zou je willen aanraden idd contact op te nemen met je paroochie en dan een keer met een pastoor of iemand anders uit het pastoraat te gaan praten. DAn kunnen jullie samen een traject bekijken ter voorbereiding. Meestal zal de pastoor je dan vragen samen met andere volwassenen die vormsel doen dit samen voor te bereiden, zeker in elke grotere plaats zijn hier groepen voor. Anders zal de pastoor (of een ander pastoraal persoon) waarschijnlijk samen met jou een serie persoonlijke gesprekken voeren, waarin jullie samen het geloof, de Bijbel en de catagismus kunnen onderzoeken om je op die manier klaar te maken het vormsel te ontvangen.

In principe wordt het vormsel het liefst in de periode rondom pinksteren door de bissschop toegediend, maar het kan ook door een priester op een ander moment van het jaar.

Ik wens je veel succes en inspiratie!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gewoon uit vreselijke en onbedwingbare nieuwsgierigheid: waarom wil je je vormsel precies doen? En waarom nu? Als je geen antwoord wil geven, respecteer ik dat natuurlijk.

Ik heb bij mijn doopsel/communie/vormsel ook apart cathechese gevolgd van de koters, omdat ik al een stuk ouder was (22). Het kan dus, maar nu is de vraag of jouw parochie dat aanbied. Het kan natuurlijk dat bij de vormselviering met de kinderen de bisschop gevraagd wordt, omdat hij de normale bedienaar is van het vormsel. Dat kan de reden zijn dat je moet wachten, maar mijn vormsel is ook door een parochiepriester bediend dus het is geen absolute belemmering.

Hallo, Ja ik wil graag mijn vormsel doen omdat ik gelezen heb dat het verplicht is en dat je dan pas voldaan katholiek bent.

Ja ik heb mijn parochie gemaild maar ze zeiden dat ik het met de kinderen moet doen vind het een beetje raar want ik weet natuurlijk al veel meer dan de kinderen.. Moet het persee in u eigen parochie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste Cynthia,

Om te beginnen wat mooi dat je nog het vormsel wilt doen. Dit is een bijzonder sacrament, dat juist ook op volwassen leeftijd vol tot zijn recht komt: je maakt bewust de keuze voor de kerk en je vraagt God om Zijn Geest volop in je tot kracht te laten komen om je te steunen en kracht te geven in je geloof en je leven. Mooi!

Ik kan me goed voorstellen dat je dit liever niet doet met de kids, jij zit immers met heel andere vragen en dingen die je wilt doen als voorbereiding.

Ik zou je willen aanraden idd contact op te nemen met je paroochie en dan een keer met een pastoor of iemand anders uit het pastoraat te gaan praten. DAn kunnen jullie samen een traject bekijken ter voorbereiding. Meestal zal de pastoor je dan vragen samen met andere volwassenen die vormsel doen dit samen voor te bereiden, zeker in elke grotere plaats zijn hier groepen voor. Anders zal de pastoor (of een ander pastoraal persoon) waarschijnlijk samen met jou een serie persoonlijke gesprekken voeren, waarin jullie samen het geloof, de Bijbel en de catagismus kunnen onderzoeken om je op die manier klaar te maken het vormsel te ontvangen.

In principe wordt het vormsel het liefst in de periode rondom pinksteren door de bissschop toegediend, maar het kan ook door een priester op een ander moment van het jaar.

Ik wens je veel succes en inspiratie!

Hallo dankjewel voor je leuke reacties!

Ik kreeg een mailtje terug van mijn parochie en ze zeiden dat het pas in februari word gedaan? Dus dan moet ik heel lang wachten jammer..

En is het ook verplicht om lessen ervoor te volgen want ik weet eigenlijk al wat het vormsel inhoud?

Groetjes Cynthia

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik weet niet hoe het bij jouw parochie het geregeld is. Maar wat volgens mij best gangbaar is en wat ik ook veel zie is dat er aparte vieringen voor doop en vormsel van volwassenen zijn.

Dat van een jaar is doorgaans voor mensen die helemaal nieuw zijn met het geloof enzo. Wat ik begreep is dat bij mensen die al een christelijke achtergrond hebben de voorbereiding met een half jaar kan volstaan.

Is zo een voorbereiding verplicht?

En ja ik kan pas in februari mijn vormsel doen met de kinderen..

Ze zeiden niks over volwassenen maar dat ik met de kinderen het moet doen..

dus ik weet eigelijk niet zo goed wat ik moet doen

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo Cynthia,

Wat fijn dat je alsnog je vormsel wil doen. Ik kan me ook goed voostellen dat jij liever een op maat gesneden voorbereiding hebt en niet met een groep 11 a 12 jarige kinderen de voorbereiding wil doen.

Je hebt de weg naar je parochie zo te zien al gevonden. Op de site van de parochie staat waarschijnlijk ook het telefoonnummer/mail adres van de pastoor. Wellicht is het handiger om direct met hem contact op te nemen en de situatie uit te leggen. Waarschijnlijk zal hij enthousiast reageren en zullen er wel mogelijkheden zijn.

Succes.

Hallo

Dankuwel!

Ik heb het nagevraagd en hij zei dat ik de vormsel met de kinderen moet doen en ook de lessen maar ik vind dat een beetje raar want ik weet natuurlijk al veel meer dan de kinderen.. dus ik weet niet zo goed wat ik moet doen?

groetjes cynthia

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Cynthia,

Wat lastig dat er zo slecht met je wordt meegedacht. Wellicht kan je die pastoor vragen of hij of een kappelaan, diaken of pastoraal werker toch een speciaal traject met je wilt lopen.

Wanneer je vormsel samen met de kids wordt uitgerijkt is dat op zich waarschijnlijk niet raar, maar het zou wel prettig zijn wanneer je gewoon een korte persoonlijke voorbereiding mag doen.

Als je al weet wat je wilt, zou je waarschijnlijk prima nog nog kunnen beginnen en dan met pinksteren het sacrament ontvangen.

Succes!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is zo een voorbereiding verplicht?

Eigenlijk wel.

En ja ik kan pas in februari mijn vormsel doen met de kinderen..

Ze zeiden niks over volwassenen maar dat ik met de kinderen het moet doen..

dus ik weet eigelijk niet zo goed wat ik moet doen

Ik kan me voorstellen dat je daar niet zo blij mee bent. Heb je er al eens een keertje over gehad wat je er dwars aan zit? Misschien dat ze wel ideeën hebben waar je je prettiger bij kunt voelen. Misschien een meer individuelere begeleiding, of misschien hebben ze samenwerking of contacten met mensen van een cursus bij een andere parochie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mocht je bij je parochie geen gehoor vinden, dan kun je altijd contact opnemen met je bisdom. Bij mijn weten is het niet verplicht om je vormsel in je eigen parochie te ontvangen (technisch gezien is namelijk de Bisschop bedienaar van het vormsel). Misschien dat zij dan beter met je kunnen meedenken.

Een voorbereiding is wel aan te raden, zeker een individueel traject. Je krijgt dan bagage om het sacrament ten volle te kunnen beleven, ook als je al weet wat het sacrament inhoud. Het vormsel is natuurlijk een sacrament waarin je jouw geloof bezegeld en het lijkt me dat een beetje verdieping dan nooit kwaad kan. Voor een groep kinderen in dezelfde leeftijd en ontwikkelingsfase iets organiseren is iets totaal anders dan voor een volwassen met een misschien reeds uitgebreid geloofsleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid