Spring naar bijdragen

Knallend dilemma


Aanbevolen berichten

Vuurwerk oudejaarsavond

Het blijft elk jaar toch een beetje een terugkerend dilemma: het afsteken van vuurwerk door gewone mensen als jij en ik. Veel mensen vinden dat ontzettend gaaf om te doen en de oudejaarsnacht is daardoor in feite het enige echte straatfeest dat we in Nederland kennen. Waar mensen klokslag twaalf uit hun huizen de straat opgaan om de buren een gelukkig nieuwjaar te wensen en samen een authentiek spektakel te creëren.

Wanneer alleen professionele bedrijven vuurwerk zouden mogen afsteken, dan is dat straatgebeuren natuurlijk voor een deel verdwenen. Mensen blijven dan thuis, of ze staan al te wachten op de plaats waar het gebeurt. De straten zijn verder dan leeg en stil. Daarbij zou dit dan wederom iets zijn wat uitsluitend in handen valt van grote bedrijven, net zoals met zoveel leuke en mooie dingen gebeurt. Mensen lijken dan niets meer zelf te kunnen.

Dat laatste blijkt echter voor een deel wel bewaarheid te worden, elk jaar weer. Stunters die onverstandig met het vuur omgaan en daardoor letsel oplopen of zelfs overlijden, hulpverleners die worden mishandeld terwijl zij toch echt heel goed werk doen en zelfs dieren die worden gedood met vuurwerk op onbeschrijflijk wrede wijzen. Dit is dus hoe sommige mensen echt zijn, als ze zich niet meer beheersen, als de beschaving wegvalt.

Als je iets echt heel erg leuk of mooi vindt, dan kan het erg moeilijk zijn om de andere kant van de medaille te bezien en die kant serieus mee te wegen in je kijk erop. Er zijn heel veel uitstekende argumenten voor een vuurwerkverbod, maar toch zitten veel mensen daar niet op te wachten. Hun argument? Traditie, gezelligheid en het idee dat de goeden niet onder de kwaden behoren te lijden. Wat uiteraard een zeer terecht idee is.

Toch geloof ik wel dat God je vraagt om niet enkel vanuit de eigen verlangens te leven en om altijd kritisch en serieus te overwegen of jouw leefwijze of tradities geen onnodige schade toebrengen aan mens en dier. Dat betekent niet dat je alle leuke en lekkere dingen zou moeten afschaffen of aan commerciële bedrijven zou moeten overlaten. Maar het kan je wel aanzetten tot creatief denken en die leuke dingen misschien zelfs verrijken.

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ondanks dat ik (vooral siervuurwerk) fantastisch vind, ben ik voor n verbod. Zolang mensen hun buren terroriseren door brievenbussen op te blazen, katten opblazen etc lijd ik als 'goede' graag onder de 'slechte' en ben ik VOOR n verbod.
Ik dus eigenlijk ook wel, maar misschien wel met de notie dat er dan gecontroleerd professionele vuurwerkshows zijn.

Hoe leuk en gezellig ook, ik had maandag bijna een verkeersbord in mijn hoofd zitten. Gelukkig zag mijn vrouw dat er iets aangestoken was en remden we af, waardoor het bord 2 meter voor ons uitkwam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Siervuurwerk prima, maar moet ik mij een hele dag in een oorlogsgebied wanen door al die knallen?! De kat verdwijnt gepikeerd achter de tv-kast en komt er een dag later weer eens achter uit: het arme ding lag in zijn eigen urine.

Voor de kost van de behandeling van één zo'n brokkenpiloot kunnen de oogartsen heel wat mensen van hun blindheid afhelpen (naar het schijnt). Als we het geld van het vuurwerk nu eens investeren in hulp aan mensen die geen fles champagne kunnen kopen en dan ook nog een mooi spektakelvuurwerk voorzien op het pleintje in elk dorp dan zijn we weer een stapje dichter bij de beschaving.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Doos van Pandora.

Dan ga je uiteraard opmerkingen over ons drugs beleid terug krijgen.

Wat trouwens wel boeiend is, is dat Nederland met z'n zwaardere regels meer gezeur heeft met vuurwerk dan andere landen met soepelere regels.

Ja, verboden vruchten smaken altijd het lekkerst ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf hou ik er niet zo van als van bovenaf dit soort dingen verboden zouden moeten worden. Het beste is nog altijd om de mensen ervan te overtuigen dat het écht niet goed is om vuurwerk af te steken. Dat ze daarmee gevaar lopen, dat er ook veel kwaad mee wordt gedaan en dat het ook het milieu belast. Probleem is dan dus dat de meeste mensen er gewoon normaal feestelijk mee omgaan, dat ze liever zien dat kwaaddoeners hard worden gestraft in plaats van zijzelf en dat er zoveel dingen zijn die zwaarder het milieu belasten dan die ene dag van intensief geknal. De meeste gewonden vallen dan ook bij illegaal vuurwerk, soms ook nog in combinatie met drank of drugs.

Het valt me nog weleens op dat sommige mensen vrijheid van leefwijze voorstaan, maar vervolgens wel van alles verboden willen zien worden door de overheid. Roken, drugs, zwarte Piet, vuurwerk, het zou dan allemaal eigenlijk niet (meer) mogen. Want het is allemaal zo kwaad en of ongezond. Zo willen zij dus anderen hun wil opleggen, terwijl als hun redenen zo goed zijn, ze gemakkelijk ook andere mensen zouden moeten kunnen overtuigen ervan. Zodat mensen misschien gewoon uit hunzélf die dingen niet meer doen en dáárom er eventueel verboden over willen, in plaats van dat ze gaan proberen om onder de verboden uit te komen door het stiekem te doen.

Immers, het strafrecht is voor het grootste deel toch ook ontstaan uit een gemeenschappelijke verontwaardiging over zaken als inbraak, moord en mishandeling. Verreweg de meeste mensen vinden het volkomen terecht als een misdadiger wordt berecht en sommigen zouden de straffen zelfs nog wel zwaarder en extremer willen zien. Welnu, als je ook een gemeenschappelijke verontwaardiging weet te verkrijgen over iets als vuurwerk, dan zou je er een verbod over kunnen uitvaardigen. Maar afgelopen oudejaarsnacht heb ik toch vrij duidelijk mogen zien en horen dat veel mensen die verontwaardiging toch echt niet delen en gewoon het straatfeest met de buren willen aanhouden. En ik niet alleen. Mijn column is dan ook meer een persoonlijke overweging omtrent het vuurwerk. Niet dat ik vuurwerk afsteek, maar ik hoor en zie het wel heel graag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid