Spring naar bijdragen

Godsbeeld in aanbiddingsliederen Bijbels niet verantwoord


Aanbevolen berichten

Aanbiddingsliederen zijn "vooral ‘Jezusliederen’ en missen een trinitarisch belijden van God als Vader, Zoon en Geest."

"Jezus domineert het godsbeeld en verliest daarmee Zijn rol als Middelaar. Ook Zijn mensheid verdwijnt in de schaduw van een hoge christologie. Hij wordt daarmee tot een machtige ‘koning-god’, die altijd aan onze kant staat. Er ontstaat hierdoor een godsbeeld dat de toets van de Bijbel en de heilsgeschiedenis niet kan doorstaan."

Dat is de conclusie van Hans Riphagen, docent liturgiek aan het Baptisten Seminarium in Barneveld, in het evangelische theologische kwartaalblad Soteria na "een kritische analyse van godsbeelden in de hedendaagse aanbiddingsmuziek."

Voor zijn artikel onderzocht Riphagen de vijftig meest gezongen aanbiddingsliederen in de Verenigde Staten in 2012, aan de hand van de lijst die Christian Copyright Licensing International (CCLI) jaarlijks publiceert. Veel van deze liederen zijn ook in Nederland bekend, omdat ze in vertaling in de bundel Opwekking zijn opgenomen.

Tot de top 10 behoren liederen als "How Great Is Our God", "Mighty to Save", "Our God", "Blessed Be Your Name", "Here I Am To Worship" en "Amazing Grace". Riphagen analyseerde hoe in deze liederen de verhouding God en mens wordt beschreven, hoe wordt omgegaan met de Drie-eenheid en hoe Gods "karakter" naar voren komt.

Als het gaat om de verhouding God-mens, stelt Riphagen dat de meeste aanbiddingsliederen zijn gericht tót God. Juist in een aantal van deze liederen ligt echter een sterke nadruk op reflectie en ervaring. "Hier is terecht veel kritiek op, want de reflectie kan het karakter krijgen van geestelijk narcisme, dat samen met het hoge ervaringsgehalte maakt dat God niet meer is dan een projectie van onze eigen onvervulde verlangens."

Wat betreft de Drie-eenheid van God valt op dat er in de vijftig liederen maar één verwijzing is naar de triniteit. Naar de Vader wordt slechts in zes liederen verwezen, naar de Geest nog minder. In 29 liederen gaat het echter over Jezus. Daarbij wordt dan met name Zijn goddelijkheid benadrukt, een zogenoemde hoge christologie. Jezus wordt volgens de docent liturgiek "een soort superheld, die altijd aan de kant van de gelovigen staat en eigenhandig al zijn vijanden de baas is." Wat betreft de Vader: Die is "verdwenen in de schaduw van Jezus. De heilsgeschiedenis versmalt tot het verhaal van Jezus alleen."

Als het gaat om de "karakterisering" van God, spreken de liederen volgens Riphagen weliswaar in Bijbelse zin over Zijn eigenschappen, maar laten ze "een eenzijdigheid zien in metaforisch taalgebruik en een onbalans in de beschrijving van Gods liefde."

De analyse toont volgens de auteur dat er kritische vragen gesteld moeten worden bij wat er wordt gezongen in evangelische en pinksterkerken. "Door de dynamiek van de hedendaagse aanbiddingsmuziek wordt er gezongen wat ‘in’ is en wat de populaire artiesten zingen. Het vraagt om kritische theologische reflectie om de vraag wie ‘our God’ is en hoe we tot Hem zingen, in het midden van de gemeente te beantwoorden."

Bron: RD

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik herken die nadruk op Jezus wel een beetje vanuit mijn baptistenverleden. De vraag "Wie is Jezus voor jou?" was dan een veelgestelde vraag die als zeer persoonlijk werd beschouwd. Want, zo zei men, in God kan iedereen wel geloven, maar geloven in Jezus is een ander verhaal. Jezus wordt dan vooral als de concretisering, de verpersoonlijking van God gezien.

De heilige Geest was daarbij helemaal ingewikkeld en vaag, want die kon je je dan niet echt als Persoon voorstellen. God als oude man, Jezus als jonge man, maar wat is dan de Geest? En de Drie-eenheid werd ook vooral beleefd als een ingewikkeld, theologisch concept dat niet echt raakpunten had in het gebed en het dagelijks leven. Heel veel liederen die er worden gezongen gaan dan inderdaad vooral over Jezus en zijn verlossingswerk, ook in de liedbundel van de baptisten zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
[...]

De analyse toont volgens de auteur dat er kritische vragen gesteld moeten worden bij wat er wordt gezongen in evangelische en pinksterkerken. "Door de dynamiek van de hedendaagse aanbiddingsmuziek wordt er gezongen wat ‘in’ is en wat de populaire artiesten zingen. Het vraagt om kritische theologische reflectie om de vraag wie ‘our God’ is en hoe we tot Hem zingen, in het midden van de gemeente te beantwoorden."Bron: RD

Kritische theologische reflectie is altijd een goed idee voor alle christenen van alle denominaties, niet alleen voor de liederen, en ook niet alleen voor de evangelische en pinksterkerken. En laten we vooral bij onszelf beginnen met de bezinning (P) . Medechristenen bekritiseren is maar al te vaak een vorm van jezelf verheffen boven een ander, wat slechts onenigheid, kerkscheuringen en meer van dergelijke ongein tot gevolg heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil overigens toevoegen dat ik de liederen ook vaak n hele ongezonde kijk vind hebben op het leven en de natuur. Teksten als "Jesus Your love is better than life" werken bij mij de abstractie die ik zo ervaar bij t christendom in de hand. Jesus IS het leven. Het leven, hier, nu. Ook komen de dieren en de natuur er karig van af in t erg antropocentrische beeld wat geschets wordt. Verder worden vaker bergen, bomen en oceanen genoemd dan dieren (op de bbekende symbolische leeuwen en lammen na). Dit volgens mij omdat dit de abstractie in de weg staat.

Ik vind dat echt een heel erg iets. De ontvluchting van de realiteit, de nadruk leggen op n hiernamaals, het buiten spel zetten van de tastbare goedheid en pracht van God in t hier en nu en altijd maar benadrukken dat God hoger en ergens anders is. Heel kwalijk. Ik denk zelfs dat t medeverantwoordelijk is voor t feit dat wwij christenen NIET voorop lopen in de strijd voor n nieuwe hemel en aarde. Bang om de rol als instrument voor Zijn koninkrijk op te nemen en passief wachten tot de dag komt waarop God in één keer al onze fouten herstelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Aanbiddingsliederen zijn "vooral ‘Jezusliederen’ en missen een trinitarisch belijden van God als Vader, Zoon en Geest."

Grappig zo'n opmerking. Drie-eenheid en trinitarisch, zijn woorden die nergens in de bijbel voorkomen. De bijbel spreekt alleen over dopen in naam van Vader,zoon en heilige geest. Verder bestaat het woord drie-eenheid niet in het woord van God.

"Jezus domineert het godsbeeld en verliest daarmee Zijn rol als Middelaar.

Is dat niet juist wat trinitarisme veroorzaakt? Dat mensen Jezus tot God Almachtig verklaren en totaal voorbijgaan aan wat de bijbel zegt...dat Jezus een MIDDELAAR is.

(zoek bemiddelaar eens op in je woordenboek)

Jezus heeft nooit de plaats van God willen innemen. Hij bidt, smeekt en verzoekt zijn Vader. Hij zegt herhaaldelijk dat hij is gezonden en alleen de wil van zijn vader kan doen. Johannes hoofdstuk 17.

Tot wie bidt Jezus als God 1 is? Was Christus schizofreen of zijn trinitariërs polytheisten? Sprak Christus in zichzelf of tot een deel van zichzelf? Was hij dan ook maar deels gestorven voor ons omdat er nog een deel elders was?

Vergelijk Handelingen 17:31 en Handelingen 2:32

Is Jezus in feite niet echt voor ons gestorven omdat dat degene tot wie hij steeds bad eigenlijk een deel van hem was? Of is het gewoon zoals de Bijbel, Gods woord ons zegt?

Denk er eens rustig na als je het evangelie leest. Niemand verbied je de bijbel te lezen en niemand kan je verbieden te lezen wat Christus zegt over zichzelf en degene die hem heeft gezonden. Johannes 17:3

God is dichtbij wie hem zoeken.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Ik denk zelfs dat t medeverantwoordelijk is voor t feit dat wij christenen NIET voorop lopen in de strijd voor n nieuwe hemel en aarde. Bang om de rol als instrument voor Zijn koninkrijk op te nemen en passief wachten tot de dag komt waarop God in één keer al onze fouten herstelt.

Wie is "wij christenen"? Ik zie christenen wel voorop lopen in de strijd. Christenen zijn niet bang of afwachtend passief. Ik geef toe dat het een minderheid is, maar ze zijn wereldwijd elke dag zichtbaar.

Uit de bijbel haal ik dat Christus hoofd van de gemeente is, hoofd van zijn volgelingen sinds Pinksteren tot zijn terugkomst. Herhaaldelijk zegt hij dat we wakker moeten blijven.

Derhalve zijn mensen die niet voorop lopen, bang zijn en passief wachten geen tarwe maar onkruid. Geen echte christenen dus.

VergelijkMattheus 13:24-43, Mattheus 7:21-23, Hebreeën 10:39, Openbaring 3:16

Dus wie bedoel jij eigenlijk met "wij christenen"? Als jij bepaalde dingen waarneemt die niet goed zijn, is het dan geen tijd om die bange passieve "christenen" waar je het over hebt onder de loep te nemen aan de hand van wat Christus zei. Misschien kan je ze aansporen.

Of zal je zelf ook passief wachten tot de dag komt? Wat deed Noach? Mattheus 24:37

Link naar bericht
Deel via andere websites
In veruit de meeste liederen die ik ken (voornamelijk traditionele oudere liederen) wordt niet het gehele plaatje belicht maar wordt er een stukje uitgelicht en bezongen.

Een soort gelijk artikel ging in het ND over de Opwekkingsbundel.

Dat artikel had een beetje een teneur van 'ow, er is ook intern kritiek!'. Nou, dat is er al lang hoor, binnen evangelische kringen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie is "wij christenen"? Ik zie christenen wel voorop lopen in de strijd. Christenen zijn niet bang of afwachtend passief. Ik geef toe dat het een minderheid is, maar ze zijn wereldwijd elke dag zichtbaar.

Precies, we zijn in de minderheid. Ook percentueel gezien. Dus we lopen niet voorop. Dat bedoelde ik. In veel landen (NL incluis) lopen christenen zelfs voorop met het behandelen van dieren als louter producten, vanwege de grote populatie boeren binnen de christelijke gemeente.

Dus wie bedoel jij eigenlijk met "wij christenen"? Als jij bepaalde dingen waarneemt die niet goed zijn, is het dan geen tijd om die bange passieve "christenen" waar je het over hebt onder de loep te nemen aan de hand van wat Christus zei. Misschien kan je ze aansporen.

Ik doe mijn best.
Of zal je zelf ook passief wachten tot de dag komt? Wat deed Noach? Mattheus 24:37
Ik ben dagelijks in gevecht om niet passief te zijn.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Aanbiddingsliederen zijn "vooral ‘Jezusliederen’ en missen een trinitarisch belijden van God als Vader, Zoon en Geest.""Jezus domineert het godsbeeld en verliest daarmee Zijn rol als Middelaar. Ook Zijn mensheid verdwijnt in de schaduw van een hoge christologie. Hij wordt daarmee tot een machtige ‘koning-god’, die altijd aan onze kant staat. Er ontstaat hierdoor een godsbeeld dat de toets van de Bijbel en de heilsgeschiedenis niet kan doorstaan."Dat is de conclusie van Hans Riphagen...

Dit herken ik ook! Ik geloof dat dit mede te wijten is aan de drie-eenheidsleer zelf. Ook al heb ik in de loop van de jaren gemerkt dat de leer op zich zelf niet zo schadelijk is. Wanneer iedere christen in de 3-1-heid gelooft zoals deze in de 4e eeuw is vastgesteld, zouden dit soort excessen niet bestaan. Ik geloof dat mensen de originele 3-1-heid niet begrijpen, het ontbreekt ons dan ook aan kennis van Plato om de gedachtengang hiervan te vatten. Hierdoor komen er eigen uitleggingen met alle gevolgen van dien.

Zelf ben ik opgevoed in een gereformeerde traditie, waar de verhouding tussen de Vader en de Zoon helder was. Hier miste ik wel eens de persoonlijke relatie met God en een grotere nadruk op het verlossingswerk van Christus. Tegenwoordig kom ik veelal in pinkster en evangelische gemeenten, waar Jezus de plek van de Vader heeft gekregen. En wanneer we aan de voeten van Jezus tot rust komen en Hem als de Almachtige Vader gaan aanbidden, voelen we uiteraard geen behoefte om naar God de Vader te gaan.

Ik zeg: terug naar de Psalmen, of laten we de Vader aanbidden in geest en in waarheid. En als we dan voor onze redding toch menen te moeten geloven in een 3-1-heid, neem dan de originele versie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid