Spring naar bijdragen

Daniël en de profetie


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 151
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Wat jij hier doet is aannemen dat de Bijbel waar is, omdat er dingen in de Bijbel staan. Die dingen kloppen omdat ze in de Bijbel staan. Dus is de Bijbel het Woord van God want het is het Woord van God. Een flinke circelredenatie dus.Wat jij hier doet is aannemen dat de Bijbel waar is, omdat er dingen in de Bijbel staan. Die dingen kloppen omdat ze in de Bijbel staan. Dus is de Bijbel het Woord van God want het is het Woord van God. Een flinke circelredenatie dus.

schreef Henkjan

Dat doe ik nu juist helemaal niet, ik geef ARGUMENTEN en duidelijke berekeningen, alleen maar aannemen dat de bijbel klopt omdat het erin staat doe ik nooit en zeker niet bij de bijbel, ik heb 20 a 30 jaar studie achter de rug,ik kan alleen maar zeggen dat de bijbel subliem klopt en zeker in de chronologie.

Ezechiël 28:3 zie! gij zijt wijzer dan Daniël. Er zijn geen geheimen die u te machtig zijn gebleken.

Daniël 2:4848 Dientengevolge maakte de koning Daniël groot, en vele grote geschenken gaf hij hem, en hij maakte hem tot heerser over heel het rechtsgebied Babylon en tot opperprefect over alle wijzen van Babylon

schreef Antoon

Dat hoeft geen bewijs te zijn. Misschien dat de schrijver van Daniël Ezechiël had gelezen en zijn geschrift daarop baseerde.

Als bewijs, aks zodanig presenteer ik dit gedeelte niet, ik laat wel zien dat een vervalser door de mand kan vallen op zulke punten waar interactive harmonie aanwezig moet zijn, echter er is harmonie met overige boeken en dat is wederzijds.

Er is verder nog het getuigenis van Flavius dat het boek aangehaald werd tijdens Alexander de grote zijn intocht, ook schreef hij over het verblijf in Babylon van Daniel, aanhalingen in de schrift, Jezus zelf verwees naar een profetie, toch geloven dat het boek later werd geschreven en een vervalsing is spreekt de logica tegen, en niet de vergeten je eigen bijdrage met behoorlijke punten.

Maar ik wil nog steeds terugkomen op de overgang van Antiochus III (de grote) naar Keizer Augustus of Antiochus IV Epiphanes

De overgang naar Keizer Augustus klopt niet volgens onderzoekers er worden veel generaties overgeslagen, EN Atheïsten willen er al helemaal niet aan, dat past niet in hun straatje en is een duidelijk tegenargument betreffende een vervalser, toch ook naar Antiochus IV Epiphanes is een sprong van 2 generaties.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daniël 11:20 En in zijn positie moet er een opstaan die een afperser door het prachtige koninkrijk laat trekken, en in enkele dagen zal hij verbroken worden, maar niet in toorn, noch in oorlogvoering.

Degene die zo opstond kan de eerste Romeinse keizer zijn, Octavianus, die als Caesar Augustus bekend kwam te staan. "Het prachtige koninkrijk" van Augustus doet denken aan Sieraadland" — de Romeinse provincie Judea (Daniël 11:16).

In 2bc zond Augustus een afperser uit door een inschrijving of volkstelling te laten verrichten, waarschijnlijk om bevolkingscijfers te krijgen ten behoeve van belastingen en dienstplicht. Vanwege deze verordening reisden Jozef en Maria naar Bethlehem om zich te laten inschrijven, hetgeen tot gevolg had dat Jezus zoals de profetie daar geboren werd (Micha 5:2 en Mattheüs 2:1-12). In augustus 14 GT. niet heel lang na de inschrijving verordend te hebben stierf Augustus op 76-jarige leeftijd, niet "in toorn" door de hand van een moordenaar of "in oorlogvoering", maar als gevolg van een ziekte.

De koning van het noorden lijkt inderdaad veranderd van identiteit te zijn! Deze koning was nu het Romeinse Rijk geworden in de persoon van zijn keizers.

Daniël 11:21 En in zijn positie moet er een opstaan die te verachten is, en men zal hem stellig niet de waardigheid van [het] koninkrijk verlenen en hij zal werkelijk binnenkomen gedurende [een tijd van] onbezorgdheid en door middel van geslepen gladheid [het] koninkrijk bemachtigen. 22 En wat de armen van de vloed betreft, ze zullen wegens hem overstroomd worden, en ze zullen verbroken worden zo ook de Leider van [het] verbond.

Degene die te verachten was is Tiberius. De waardigheid van het koninkrijk werd hem pas na de dood van alle andere aannemelijke opvolgers met tegenzin verleend. Augustus adopteerde Tiberius in 4 GT. en maakte hem troonopvolger. En zo zien wij na de dood van Augustus dan de 54 jaar oude Tiberius — de verachte — "opstaan", de macht overnemen als keizer van Rome en als de koning van het noorden.

"Tiberius", aldus The New Encyclopædia Britannica, "speelde een politiek spelletje met de Senaat en liet zich bijna een maand lang [na Augustus’ dood] niet tot keizer uitroepen."

de Senaat vreesde en haatte hem, maar deinsde ervoor terug een republiek te restaureren die, evenals de oude, op in theorie souvereine Vergaderingen was gebaseerd. Ja, Tiberius ’bemachtigde het koninkrijk door middel van geslepen gladheid.

Dat is de juiste weergave volgens mij en ook een opmaat naar de eindtijd waarover enkele verzen verder gesproken word. ook als de theorie van Antiochus klopt vraag ik mij af wat je dan ook met Daniël 11:21 verder moet doen

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 6 months later...
Ja, maar dan zitten we in dezelfde dynastie, waarbij Antiochus IV pas weer een belangrijke daad doet voor de profetie.

Bedenk eens, als het alleen om de Seleuciden koningen ging in de profetie van de koningen noorden zuiden hoe komt het dan dat de profetie uitmond in onze tijd in de eindtijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja, maar dan zitten we in dezelfde dynastie, waarbij Antiochus IV pas weer een belangrijke daad doet voor de profetie.

Bedenk eens, als het alleen om de Seleuciden koningen ging in de profetie van de koningen noorden zuiden hoe komt het dan dat de profetie uitmond in onze tijd in de eindtijd.

Dat doet het helemaal niet, hoezo?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
antoon schreef

Bedenk eens, als het alleen om de Seleuciden koningen ging in de profetie van de koningen noorden zuiden hoe komt het dan dat de profetie uitmond in onze tijd in de eindtijd.

student schreef

Dat doet het helemaal niet, hoezo?

zo loopt het hoofdstuk af, let vooral op vers 40

Daniël 11:27-45

27 En wat deze twee koningen betreft, hun hart zal geneigd zijn het kwade te doen, en aan één tafel zullen zij louter leugen blijven spreken. Maar niets zal succes hebben, want [het] einde is nog voor de bestemde tijd. 28 En hij zal met een grote hoeveelheid have naar zijn land terugkeren, en zijn hart zal tegen het heilig verbond zijn. En hij zal doeltreffend handelen en stellig naar zijn land terugkeren.

29 Op de bestemde tijd zal hij terugkeren, en hij zal werkelijk tegen het zuiden komen; maar het zal in het laatst niet zo blijken te zijn als in het eerst. 30 En tegen hem zullen stellig de schepen van Kittim komen, en hij zal moedeloos moeten worden.

Invoegsel van mij

Het gaat hierom Willem II van Duitsland, hij moest weerstand bieden aan het zeeevarende westen (profetisch Kittim) in de vorm van Amerika die in 1917 daadwerkelijk aan de oorlog meedeed veel zeeslagen werden toen door de gealieerden gewonnen, Wilhelm en Duitsland werden moedeloos, en tekenden een onredelijk vredesverdrag

En hij zal werkelijk terugkeren en verdoemenissen tegen het heilig verbond slingeren en doeltreffend handelen; en hij zal moeten terugkeren en zal acht geven op hen die het heilig verbond verlaten. 31 En er zullen strijdkrachten opstaan die uit hem voortkomen; en ze zullen werkelijk het heiligdom, de vesting, ontwijden en het bestendige [kenmerk] verwijderen.En men zal stellig het walgelijke ding dat verwoesting veroorzaakt, plaatsen.

Invoegsel van mij

de koning keerde in de vorm van Hitler Duitsland terug, na de oorlog werd het walgelijke ding geplaatst in de vorm van de Volkerenbond

36 En de koning zal werkelijk doen naar zijn eigen wil, en hij zal zich verheffen en zich grootmaken boven elke god; en tegen de God der goden zal hij verwonderlijke dingen spreken. En hij zal stellig succesvol blijken te zijn totdat [de] openlijke veroordeling tot een eind zal zijn gekomen; want dat waartoe besloten is, moet geschieden. 37 En op de God van zijn vaderen zal hij geen acht geven; en op de begeerte der vrouwen en op elke andere god zal hij geen acht geven, maar boven iedereen zal hij zich grootmaken. 38 Maar de god der vestingen zal hij in zijn positie heerlijkheid geven; en een god die zijn vaderen niet gekend hebben, zal hij heerlijkheid geven door middel van goud en door middel van zilver en door middel van kostbaar gesteente en door middel van begeerlijke dingen. 39 En hij zal doeltreffend handelen tegen de zeer versterkte vestingen, te zamen met een buitenlandse god. Al wie [hem] erkenning heeft gegeven, zal hij overvloed van heerlijkheid verlenen, en hij zal hen werkelijk onder velen doen heersen; en [de] grond zal hij uitdelen tegen een prijs.

Invoegsel van mij

Hier herkennen we het communistische blok

40 En in de tijd van [het] einde zal de koning van het zuiden met hem in botsing komen, en de koning van het noorden zal op hem aanstormen met wagens en met ruiters en met vele schepen; en hij zal stellig de landen binnentrekken en overstromen en doortrekken.

We zijn nu in onze tijd, de schrift zegt de tijd van [het] einde

44 Maar er zullen berichten zijn die hem zullen ontstellen, van de opgang [der zon] en uit het noorden, en hij zal stellig uitgaan in grote woede ten einde te verdelgen en velen aan de vernietiging prijs te geven. 45 En hij zal zijn paleistenten planten tussen [de] grote zee en de heilige Sieraadberg; en hij zal volledig aan zijn eind moeten komen, en er zal geen helper voor hem zijn.

Invoegsel van mij

Dit is in de toekomst, maar wel binnen het kader tijd van het einde, de koning politieke macht komt geheel tot een einde staat er

psinvoegsels zijn beknopt om het duidelijk te houden

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan zal je met een betere verklaring moeten komen, ik heb de markantste punten van de profetie duidelijk verwerkt, eindtijd is eindtijd probeer daar maar wat anders van te maken.

Het is ook zo dat verschillende pun ten door andere bijbelboeken bevestigd worden

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben het er niet mee eens dat het hier over de eindtijd gaat. Hier is mijn visie en die van vele anderen over Daniël 11, je kan het beste de Bijbel Daniël 11 erbij houden:

Vers 2: Na Darius nog Cambyses, Smerdis en Darius I. De vierde, Xerxes I, heeft een grote rijkdom en vecht tegen de Grieken.

Vers 3: De heldhaftige koning is Alexander de Grote.

Vers 4: Na een korte tijd sterf Alexander en valt zijn rijk uiteen in het Syrische, Egyptische, Macedonische en Scythische rijk.

Vers 5: De koning van het Zuiden is Ptolemaios I, degene die machtiger is, is Seleucus I Nicator.

Vers 6: De dochter van de Koning van het Zuiden is Berenice Syra, die werd uitgehuwelijkt om vrede te bezegelen. Maar zij en haar zoon werden vermoord en haar man, Antiochus II werd waarschijnlijk vergiftigd.

Vers 7: Een van haar verwanten (haar broer), Ptolemaios III, valt succesvol Syrië aan.

Vers 9 en 10: Antiochus III viel Egypte aan en kwam zelfs tot Raphia.

Vers 11: Bij Raphia wint Ptolemaios IV van Antiochus III.

Vers 13, 14: Antiochus III viel ondanks de tegenslag Egypte aan geholpen door opstanden o.a. in Israël.

Vers 15, 16: Antiochus III wint van de Egyptenaren en vestigt zich in Israël.

Vers 17: Antiochus III geeft zijn dochter Cleopatra tot vrouw.

Vers 18: Antiochus III vocht ook tegen de Romeinen en Cyprus.

Vers 19: Antiochus III wordt vermoord.

Vers 20: Zijn zoon Seleucus IV zendt Heliodorus om hoge belastingen te innen, maar wordt door hem vermoord.

Vers 21: Antiochus IV Epiphanes wordt koning door vleierij.

Vers 22: Hij zet de hogepriester in Jeruzalem af. (Zie Groot Nieuws Bijbel.)

Vers 25: De Egyptenaren lijden en overweldigende nederlaag door Antiochus IV.

Vers 29: Antiochus onderneemt een nieuwe veldtocht naar Egypte.

Vers 30: Ingrijpen van de Romeinen, die met hun vloot naar Alexandrië waren overgestoken, dwong Antiochus echter onverrichter zake terug te keren naar Syrië

Vers 32-34: De opstandelingen krijgen “kleine hulp†van de Maccabeeën.

Vers 36: Epifanes betekent “de verschenen god.â€

Vers 37: Epifanes wil Zeus vereren, in plaats van andere goden.

Vers 44: Aan het eind van zijn leven moet Antiochus IV nog vechten tegen de Parthen en Armeniërs in het noorden en westen.

Vers 45: Antiochus IV sterft plotseling aan een ziekte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Bij dit alles is het besluit dat Amerika de laatst regerende koning moet zijn, ik haal dat er niet uit, zoals jij het aangeeft.Bij Vers 45: Antiochus IV sterft plotseling aan een ziekte, moet het gat naar de laatste WERELDMACHT niet te overbruggen zijn, of kan jij mij verassen ???

2564623-2e9e89933bd11e98f63706434a63caf3.png

de voeten moeten dan Amerika zijn, dat is in overeenstemming met

Openbaring 13:1 en hij bleef staan op het zand van de zee. En ik zag uit de zee een wild beest opstijgen, met tien hoorns en zeven koppen, en op zijn hoorns tien diademen

Openbaring 7:10 En er zijn zeven koningen: vijf zijn gevallen, één is er, de andere is nog niet gekomen, maar als hij gekomen is, moet hij een korte tijd blijven.

1 Egypte

2 Assyrie

3 Babylon

4 Perzie

5 Griekenland

6 Rome in Johannes zijn tijd

7 Amerika

Rome was de wereldmacht in de tijd van Johannes

Daarna komt de laatste die in de tijd van het einde opereert, dat moet Amerika zijn, houd ook in gedachten dat hoofdstuk 12 meteen over de tijd van het einde gaat

Link naar bericht
Deel via andere websites
Allereerst staat er verhaal over de wereldmachten niet in Daniël 11.

Ten tweede is er met Amerika ook een tijd die je moet overbruggen vanaf het Romeinse Rijk. Betere oplossingen zijn: Duitsland, Frankrijk, China o.i.d.

schreef student

Frankrijk en Duitsland zijn machten in de verleden tijd en de afloop van de eindtijd ligt nog voor ons, alleen Amerika komt er voor in aanmerking als de laatste wereldmacht gedurende de eindtijd, de profetie van Daniel en openbaring is overduidelijk

China past gewoon niet in het schema, ik kom er op terug

Link naar bericht
Deel via andere websites
11, je kan het beste de Bijbel Daniël 11 erbij houden:

Vers 2: Na Darius nog Cambyses, Smerdis en Darius I. De vierde, Xerxes I, heeft een grote rijkdom en vecht tegen de Grieken.

Vers 3: De heldhaftige koning is Alexander de Grote.

Vers 4: Na een korte tijd sterf Alexander en valt zijn rijk uiteen in het Syrische, Egyptische, Macedonische en Scythische rijk.

Vers 5: De koning van het Zuiden is Ptolemaios I, degene die machtiger is, is Seleucus I Nicator.

Vers 6: De dochter van de Koning van het Zuiden is Berenice Syra, die werd uitgehuwelijkt om vrede te bezegelen. Maar zij en haar zoon werden vermoord en haar man, Antiochus II werd waarschijnlijk vergiftigd.

Vers 7: Een van haar verwanten (haar broer), Ptolemaios III, valt succesvol Syrië aan.

Vers 9 en 10: Antiochus III viel Egypte aan en kwam zelfs tot Raphia.

Vers 11: Bij Raphia wint Ptolemaios IV van Antiochus III.

Vers 13, 14: Antiochus III viel ondanks de tegenslag Egypte aan geholpen door opstanden o.a. in Israël.

Vers 15, 16: Antiochus III wint van de Egyptenaren en vestigt zich in Israël.

Vers 17: Antiochus III geeft zijn dochter Cleopatra tot vrouw.

Vers 18: Antiochus III vocht ook tegen de Romeinen en Cyprus.

Vers 19: Antiochus III wordt vermoord.

Vers 20: Zijn zoon Seleucus IV zendt Heliodorus om hoge belastingen te innen, maar wordt door hem vermoord.

Volgens Student

Tot zover klopt het hierna neem je over van onderzoekers die ook vaak denken dat profetie achteraf geschreven is veel duidelijker is om gewoon over te stappen naar het Romeinse rijk, DAN vallen de dingen gewoon beter op hun plaats, in overeenstemming met de andere hoofdstukken van Daniel en de overige schrift.

Het walgelijke ding dat in verband met Antiochus gebracht wordt moest na de Tijd van Jezus nog steeds geplaatst worden, of Jezus is een leugenaar of de uitlegging klopt niet, ik ga van het laatste uit..

Mat 24

15 Wanneer GIJ daarom het walgelijke ding dat verwoesting veroorzaakt, waarover door bemiddeling van de profeet Daniël gesproken is, in een heilige plaats ziet staan (de lezer gebruike onderscheidingsvermogen), 16 laten dan zij die in Judea zijn, naar de bergen vluchten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens Student

Tot zover klopt het hierna neen je over van onderzoekers die ook vaak denken dat profetie achteraf geschreven is veel duidelijker is om gewoon over te stappen naar het Romeinse rijk, DAN vallen de dingen gewoon beter op hun plaats, in overeenstemming met de andere hoofdstukken van Daniel en de overige schrift.

Het walgelijke ding dat in verband met Antiochus gebracht wordt moest na de Tijd van Jezus nog steeds geplaatst worden, of Jezus is een leugenaar of de uitlegging klopt niet, ik ga van het laatste uit

En is er enige aanwijzing in de tekst dat er opeens een overstap naar 150 jaar verder moet plaatsvinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De ontwijding van Gods tempel met een varken was inderdaad walgelijk in Gods ogen, dat is niet te ontkennen, ze was geen aanleiding voor de verwoesting en verbranding van Jeruzalem en de tempel. Maar ongeveer 33 jaar na Jezus zijn offerandelijke dood zagen christenen inderdaad iets walgelijks Het walgelijke ding dat verwoesting veroorzaakt en wel in een bij een bij uitstek heilige plaats, nabij de tempel.

In het jaar 66 omsingelden heidense Romeinse legers de heilige stad Jeruzalem en de tempel, destijds was dat het epicentrum van de joodse zeloten in hun opstand tegen Rome.

Het walgelijke ding in de vorm van heidense legers stonden op een plek waar ze niet hoorden, walgelijk in Gods ogen.

Ik geef toe dat er een gat is van meer dan een eeuw, maar waarom moet het problemen opleveren , de profetie begon ook niet met de Seleuciden maar met ALEXANDER

OF BETER MET DE 3 KONINGEN

Daniël 11:1 En wat mij aangaat, in het eerste jaar van Darius de Meder stond ik op als een versterker en als een vesting voor hem. 2 Nu dan, wat waarheid is, zal ik u vertellen: Zie! Nog drie koningenzullen er voor Perzië opstaan, en de vierde zal grotere rijkdom vergaren dan alle [anderen]. En zodra hij sterk is geworden in zijn rijkdom, zal hij alles in beweging brengen tegen het koninkrijk Griekenland.

1 Cyrus de Grote,

2 Cambyses II,

3 Darius I.

nog even over XERXES maar dan valt er ook een behoorlijk gat naar Alexander ook ongeveer 150 jaar

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daniël 11:5 En de koning van het zuiden zal sterk worden, ja, [een] van zijn vorsten en hij zal de overhand over hem hebben en zal stellig met omvangrijke heerschappij heersen, [groter dan] diens heersende macht.

Daniël 11:6 En na verloop van [enige] jaren zullen zij zich met elkaar verbinden, en zelfs de dochter van de koning van het zuiden zal tot de koning van het noorden komen ten einde een billijke overeenkomst aan te gaan. Maar zij zal de kracht van haar arm niet behouden en hij zal niet standhouden, noch zijn arm en zij zal worden prijsgegeven, zijzelf en degenen die haar brachten, en hij die haar geboorte veroorzaakte, en degene die haar in [die] tijden sterk maakte

het klopt wat je zegt, ook in het verloop van vers 5 naar 6, toch staat hier (zullen zij) wat gelezen zou kunnen worden alsof het om dezelfde personen gaat, maar toch ging de profetie voorbij aan de zoon en opvolger van Seleucus I Nicator, Antiochus I, ook een tijdsprong, ik ben van mening dat de profetie gelezen moet worden in verband met andere schriftplaatsen waar Rome als de voorlaatste en Amerika als de laatste wereldmacht is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp heel goed je bedenkingen, zelf was het voor mij ook een harde pil bij het bestuderen van de profetie, toch als je ziet hoe dingen toch behoorlijk op hun plaats vallen in de uitleg die ik volg, een uitleg die overigens door veel stromingen ook in grote lijnen gebezigd wordt, ook in verband met openbaring en het genoemde aantal koningen, ook in verband met het plaatsen van nog een walgelijk ding, waar ik op terug wil komen.

met dit alles en nog meer vind ik het plausibel dat de sprong vaar de Romeinse macht gemaakt wordt

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vers 21: Antiochus IV Epiphanes wordt koning door vleierij.

Vers 22: Hij zet de hogepriester in Jeruzalem af. (Zie Groot Nieuws Bijbel.)

Vers 25: De Egyptenaren lijden en overweldigende nederlaag door Antiochus IV.

Vers 29: Antiochus onderneemt een nieuwe veldtocht naar Egypte.

Vers 30: Ingrijpen van de Romeinen, die met hun vloot naar Alexandrië waren overgestoken, dwong Antiochus echter onverrichter zake terug te keren naar Syrië

Vers 32-34: De opstandelingen krijgen “kleine hulp†van de Maccabeeën.

Vers 36: Epifanes betekent “de verschenen god.â€

Vers 37: Epifanes wil Zeus vereren, in plaats van andere goden.

Vers 44: Aan het eind van zijn leven moet Antiochus IV nog vechten tegen de Parthen en Armeniërs in het noorden en westen.

Vers 45: Antiochus IV sterft plotseling aan een ziekte.

de uitleg die je geeft

Daniël 11:21 En in zijn positie moet er een opstaan die te verachten is, en men zal hem stellig niet de waardigheid van [het] koninkrijk verlenen en hij zal werkelijk binnenkomen gedurende [een tijd van] onbezorgdheid en door middel van geslepen gladheid [het] koninkrijk bemachtigen.

Antiochus IV Epiphanes wordt koning door vleierij.

ik vraag mij af of die tijd echt zo onbezorgdheid was, en trouwens vers 20

Daniël 11:20 En in zijn positie moet er een opstaan die een afperser door het prachtige koninkrijk laat trekken, en in enkele dagen zal hij verbroken worden, maar niet in toorn, noch in oorlogvoering

Vers 21: Antiochus IV Epiphanes wordt koning door vleierij.

Werden Seleucus IV en Heliodorus niet in toorn gehuld.

om kort te gaan, zoals jij het zegt

Vers 20: Zijn zoon Seleucus IV zendt Heliodorus om hoge belastingen te innen, maar wordt door hem vermoord.

Vers 21: Antiochus IV Epiphanes wordt koning door vleierij.

Vers 22: Hij zet de hogepriester in Jeruzalem af. (Zie Groot Nieuws Bijbel.)

Overigens ontbreken in je uitlegging vers 23 en 24, teksten die veel details over Tiberius vermelden

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vers 23: Hoewel Syrië maar een klein land was, kon Epifanes Egypte onder bedwang houden.

Vers 24: Epifanes stroopte de rijkste gebieden van Israël af. De opbrengsten deelde hij rijkelijk uit op overdadige feesten.

Het verslag volgend krijg je allerminst de indruk dat ANTIOCHUS IV iets af te stropen had, ik denk dat het eerder andersom was, hij incasseerde nederlaag na nederlaag, zijn tegenstanders waaronder Judas plunderde BIJNA de ene dag na de ander, Antiochus IV kwam berooid en ziek aan zijn einde.

Het is dus de Joodse uitleg, gevolgd ook door critici die Daniel in de tijd van de Makkabeen plaatsen, het komt bij mij als gezocht en gekunsteld over, en buiten dat is het niet zo de manier waarop de bijbel profetien uitzet, in de Bijbelse wijze zit er meer diepgang in en een duidelijk opmaat naar iets belangrijks.

Enkele overeenkomsten zijn er wel, dat geef ik toe, maar nogmaals de profeet gaat in deze uitleg vrijwel gelijk na Antiochus IV en zijn beslommeringen over naar de tijd van het einde, hoofdstuk 12 dat is nog een groter gat dan 150 jaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vers 23: Hoewel Syrië maar een klein land was, kon Epifanes Egypte onder bedwang houden.

Vers 24: Epifanes stroopte de rijkste gebieden van Israël af. De opbrengsten deelde hij rijkelijk uit op overdadige feesten.

Het verslag volgend krijg je allerminst de indruk dat ANTIOCHUS IV iets af te stropen had, ik denk dat het eerder andersom was, hij incasseerde nederlaag na nederlaag, zijn tegenstanders waaronder Judas plunderde BIJNA de ene dag na de ander, Antiochus IV kwam berooid en ziek aan zijn einde.

1 Makkabeeën 1:20-25:

"Na zijn overwinning op Egypte trok Antiochus in het jaar 143 met een groot leger naar Israël, naar Jeruzalem. In zijn hoogmoed drong hij de tempel binnen, roofde het gouden altaar, de lampenstandaard met alle toebehoren,de tafel van het toonbrood, de plengschalen, de offerschalen, de gouden wierookschalen, het voorhangsel en de kransen, en haalde de gouden versieringen van de voorgevel. Hij roofde het zilver, het goud, de kostbare voorwerpen en de verborgen schatten die hij er vond en liet alles naar zijn land voeren. Hij richtte een bloedbad aan en liet zich daar schaamteloos op voorstaan. Heel Israël was in rouw gedompeld."

Het is dus de Joodse uitleg, gevolgd ook door critici die Daniel in de tijd van de Makkabeen plaatsen,

Het is de uitleg van de kanttekenaren (statenvertalers).

Het is de uitleg van Matthew Henry en ik vermoed van iedere andere Bijbelverklaarder.

Het is alleen niet de uitleg van de Jehovah's Getuigen en daar ligt waarschijnlijk het punt.

het komt bij mij als gezocht en gekunsteld over,

Dus de meest letterlijke uitleg komt gezocht en gekunsteld over, en een vreemde uitleg met allemaal niet-verklaarde tijdsintervallen is de juiste?

en buiten dat is het niet zo de manier waarop de bijbel profetien uitzet, in de Bijbelse wijze zit er meer diepgang in en een duidelijk opmaat naar iets belangrijks.

Wij zijn het eens over de uitleg van Daniël 11, de eerste helft. Daar zit toch ook niet meer diepgang in? Geldt ook voor Daniël 8.

Enkele overeenkomsten zijn er wel, dat geef ik toe, maar nogmaals de profeet gaat in deze uitleg vrijwel gelijk na Antiochus IV en zijn beslommeringen over naar de tijd van het einde, hoofdstuk 12 dat is nog een groter gat dan 150 jaar.

Hoofdstuk 12 is een zogenaamd komst-van-Christus/Wederkomst-profetie. Elementen van zowel de wederkomst als de komst van Christus op aarde zitten erin. Dat geldt bijv. ook voor Maleachi 4 en hoofdstukken uit Jesaja.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid