Spring naar bijdragen

Daniël en de profetie


Aanbevolen berichten

Het gaat erom of de uitlegging overeenstemd met de bijbel, daarom verwijs ik niet naar een religie, Want daardoor zou het kunnen lijken dat ik een geloof propageer.

Ik geef rechtstreeks uitleggingen uit de bijbel laat ook zien dat veel van de chronologie exact uitkomt, als dat niet genoeg is en men liever van menselijke redeneringen uitgaat, respecteer ik dat, maar is voor mij geen reden om van de bijbelse leringen af te stappen.

Ik ben nu met een tablet, in de loop van de week zal ik er dieper opingaan

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 151
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

de site gaat misschien verdwijnen. heel veel animo heb ik niet, maar ik zal stapsgewijs enkele punten noemen

de Chronologie die ik voorsta past met oa. jaarweken goed aan de werkelijkheid, zoals de verdeling van de laatste jaarweek, precies in de helft tot bijna op de dag past het

Kan je dat van Antiochus zeggen, de tempel werd 3 jaar ontluisterd, dat is geen halve jaarweek, daarom vraag ik mij af welke details er van de voorgeschotelde chronologie precies in 7 jaar gebeuren met precies in de helft een bijzondere gebeurtenis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

A 4026 Schepping van Adam Genesis 2:7

B 2370 Vloed Genesis 7:11

C 2018 Geboorte van Abraham Genesis 11:26

D 1943 Abrahahitisch verbond. Genesis15: 13

E 1918 Geboorte van Isaäk, Abraham is 100 jaar Genesis 21:5

F 1913 Begin van kwelling. Galaten 4:29

G 1858 Jakob en Esau geboren, Isaäk is 60 jaar Genesis 25:26

H 1843 Dood van Abraham, hij is 175 jaar geworden Genesis 25:07

I 1767 Geboorte van Jozef, broer van Benjamin, moeder is Rachel Genesis 30:24

J 1738 Dood van Isaäk, hij is 180 jaar geworden Genesis 35:28

K 1737 Josef voor Farao Genesis 41:44

L 1728 Jacob in Egypte Genesis 47:9,10

M 1711 Dood van Jakob, hij is 147 jaar geworden en woonde 17 jaar in Egypte Genesis 47:28

N 1657 Dood van Jozef, hij is 110 jaar geworden Genesis 50:22

O 1593 Geboorte van Mozes Exodus 2:2

P 1553 Mozes vlucht naar Midian Handelingen 7:23

Q 1513 Uittocht Exodus 12:40

R 1473 Intocht Jozua 6:20

S 1463 Begin van rechters met Othniël Rechters 1:11-15 Jozua 15:16-19 Handelingen 13:19-22

T 1034 Tempelbouw koningen 6:1

U 0997 Afscheiding noordelijk rijk 1 Koningen 14:20

V 0607 Ballingschap Jeremia 37:7-10 en 2Kon 25:1-8

W 0455 Begin van de 70 jaarweken Nehemia 2

X 0029 Doop Jezus Marcus 1:9

Y 0033 Dood Jezus Johannes 19:28-30

Z 0036 Doop Cornelius Handelingen 10:34

De meeste van deze jaartallen worden door de schrift, geschiedenis en oude kerkvaders bevestigd

vind jij dat ik nog ergens antwoord op moet geven, wees dan speciviek

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Wat ik heb laten zien klopt met de historie en de bijbel, ook met de theologie

Wat jij in commissie van bepaalde theologen aanrijkt zijn gebeurtenissen die wel hebben plaatsgevonden maar onmogelijk met de bijbel in verband gebracht kunnen worden.

Tot vers 17 a 18 klopt het wel maar dan maak je een zijsprong die niet te onderbouwen is, ik heb tot in finesse laten zien dat het een met het ander verband houdt, neemt niet weg dat ik waardeer dat jij zo diep over dingen nadenkt, dat zouden meer mensen moeten doen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Student het nooit mijn bedoeling om iemand te kwetsen, en zeker niet als het gaat om waarheden uit de bijbel, ik heb het al tersprake gebracht , jij gaat diep op dingen in zoals evolutie, dat waardeer ik.

Mocht je echter van mening zijn dat je harde argumentatie bezit om de voorgeschotelde chronologie te verdedigen en ook in verband kan brengen met de andere gedeelten uit het hoofdstuk, (boek) ook met theologie, dan ben ik benieuwd.

Let wel het moet dan een sluitend geheel zijn.

ik heb in ieder geval weer nieuw materiaal opgedaan om enkele van mijn punten kracht bij te zetten, ik kom erop terug

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok, zou je alsjeblieft hier op willen reageren?

Als blijkt dat ik in die post gelijk heb, zijn al jouw chronologieën nutteloos.

Verder geloof ik in de gangbare chronologie omdat die bevestigd is door:

- koningslijsten

- C14-datering

- Dendrochronologie

- Overeenstemmende chronologieën

- Thermolumniscentie

En er zullen nog wel meer methodes zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zou met je eigen woorden kunnen onderbouwen, alleen afgaan op een aantal lijsten is niet voldoende, al die tegenstrijdigheden met de bijbel zal je op moeten lossen, en dat zijn er nogal wat.

Ik van mijn kant heb je de bijbelse chronologie en zienswijze gegeven, daar vertrouw ik meer op dan wat mensen allemaal bedenken, temeer ook omdat het met hedendaags onderzoek meermalen bevestigd wordt.

Die koningslijst die je gaf wordt door de bijbelse chronologie aan alle kanten aan flarden geschoten, wil je daarin blijven geloven, oke maar dan kun je niet zeggen dat je de bijbel vertegenwoordigd, het is een keus die je maakt, ik respecteer dat maar in discussie zal ik de hiaten blijven aangeven, dat kun je mij ook niet ontzeggen.

Overeenstemmende chronologieën, dat zeg je

dat is wel het geval met de zuivere bijbelse chronologie maar niet met de kunstige lijsten

nee student er wordt niets bevestigd dan de materie die je geeft, hoeveel voorbeelden heb ik al gegeven en er is nog veel meer in petto.

maar genoeg, ik zal in vervolg post mijn argumenten aanscherpen en nieuwe geven, er is genoeg belangstelling het aantal bezoeken van dit topic is almaar stijgende

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je zou met je eigen woorden kunnen onderbouwen, alleen afgaan op een aantal lijsten is niet voldoende,

Dat is goed. Met de sothiskalender (zie Wiki voor een zeer overzichtelijke uitleg) kunnen we terugrekenen dat het 9de jaar van Amenhotep I 1541 v. Chr. was. Met koningslijsten kunnen we dan de andere farao's inpassen. C14-datering plaatst Toetanchamon rond 1300 v. Chr., wat ook in die chronologie past (by the way: met dezelfde C14-datering worden gebouwen uit de tijd van Salomo in de 10de eeuw v. Chr. geplaatst). Amenhotep II komt rond 1400 v. Chr. en de Amarnabrieven rond 1360, wat overeenkomt met de Bijbelse chronlogie. Met astronomische gegevens kunnen we ook nog een Babylonische koning plaatsen, waarop we ook weer een chronologie voor Babylon kunnen maken die dan weer overeenstemt met de Egyptische.

al die tegenstrijdigheden met de bijbel zal je op moeten lossen, en dat zijn er nogal wat.

Ik heb in meerdere posts duidelijk gemaakt dat die chronologie niet tegenstrijdig is met de Bijbel.

Ik van mijn kant heb je de bijbelse chronologie en zienswijze gegeven, daar vertrouw ik meer op dan wat mensen allemaal bedenken, temeer ook omdat het met hedendaags onderzoek meermalen bevestigd wordt.

Zie het eerste deel van mijn vorige post.

Die koningslijst die je gaf wordt door de bijbelse chronologie aan alle kanten aan flarden geschoten,

Hoe dan?

maar genoeg, ik zal in vervolg post mijn argumenten aanscherpen en nieuwe geven, er is genoeg belangstelling het aantal bezoeken van dit topic is almaar stijgende

Tja, het kan lastig dalende zijn. :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb in meerdere posts duidelijk gemaakt dat die chronologie niet tegenstrijdig is met de Bijbel.
Dat is niet waar, tot nu toe heb je met enkel punt van de bijbel (ik bedoel de zuivere bijbelse chronologie verwoord in het boek) kunnen weerleggen.

Ik heb je de volgorde gegeven Flavius en andere historici aangehaald, historische gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden ingelast, enz enz. wat wil je nu nog meer?

Dit schiet ook helemaal niet op, op deze manier komen we er niet uit, alleen maar roepen of nazeggen van lijsten voegt helemaal niets toe, we hadden het trouwens over koningslijsten en nu begin je over Egypte, je word warrig.

Ik stel voor dat we ons dus voorlopig toeleggen op de koningslijsten.

Egypte kan nog komen daar is ook een topic over.trouwens dat Sothis verhaal vraag je af of je dat moet geloven.

Nogmaals ik wil de discussie best gaande houden maar niet op deze manier, ook een beetje dom lachen over iets wat je schijnbaar niet begrijpt doet de progressie geen goed, ik bedoel duidelijk dat de belangstelling voor het topic groter is dan bij de meeste anderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Een terugkerend punt van met name student is: dat de profetie van Daniel hoofdstuk 11 welliswaar sprongsgewijs door de Seleuciden dynastie gaat met kernpunten zoals huwelijken en doen en laten van zonen en dochters zoals ik laat zien ,maar waarom dan ineens naar de Romijnen.

Het antwoord is even duidelijk als dat het simpel is, de dynastie hield op, de Syrische kwam in 64 in Romeinse handen, de Egyptische in 31.

Vanaf toen was Rome de gebieder der volkeren, ook wel logisch dat de profetie met die natie verderging.

Ok de nevenstaande profetie over het beeld en de beesten gaat na het hoofd (Babylon) de buik (Medo Perzie) verder (Griekenland) verder met Rome (benen) en daarna de voeten (eindtijd)

2724324-0fbfcb12b0d2870cbc9f90aa7ff9f631.png

Babylon ______ Perzie_________Griekenland___Rome

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Afsplitsing van rationaliteit en bijbelisme

maar hier het laatste stukje van Rereformed :

"De laatste jaarweek slaat duidelijk op de laatste 7 jaar van de regeringstijd van Antiochus IV"

Stel je nu eens voor dat hij gelijk heeft, dan nog zitten atheisten met een probleem

dan nog is het een profetie die later uitkwam.

Maar stel je nu eens voor dat Freeethinkers gelijk hebben en dat het boek in de tijd van de Seleuciden geschreven is (164bc)na https://nl.wikipedia.org/wiki/Antiochus_IV, dan nog zijn ze niet van hun kwaal verlost, de kwaal dat profetie niet kan, het boek gaat ook over de Romeinse tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 Makkabeeën 1:10 Een van hun afstammelingen was de schurk Antiochus Epifanes, de zoon van koning Antiochus, die gijzelaar geweest was in Rome. Hij werd koning in het jaar 137 van de Griekse overheersing.

We gaan Antiochus namelijk eens uitspitten

[151.2] Antiochus Epiphanes [became king] of Syria and Asia, for 11 years

Antiochus werd koning in het 2e jaar van de 151e olympiade

579e rome jaar

3586 joodsjaar

137e Seleuciden jaar

175 bc.

1842 jaar na Abraham maakt 2018

(2018 Geboorte van Abraham Genesis 11:26)

http://www.attalus.org/translate/jerome2.html

Onderstaande met veel nuttige info

https://books.google.nl/books?pg=PA474&lpg=PA474&dq=olympiade+antiochus&sig=R9wBJorXToTpLL4PlfKUHp43nLU&ei=PRNCVbn1CYGrUqafhJAC&id=_AM_AAAAcAAJ&hl=nl&ots=HSnGjJMnhc&output=text

1 Makkabeeën 6:16 Koning Antiochus stierf in Perzië, in het jaar 149 .

[154.1] Antiochus Eupator [became king] of Syria and Asia, for 2 years. Sabbatsjaar

in het 1e jaar van de 154e olympiade werd zijn zoon koning, terwijl Antiochus IV stervende was, we traceren voor zijn dood

149e Seleucidenjaar

154e olympiade jaar 1

165 bc

3596 Joods jaar

590 Rome jaar

De laatste 7 jaar van Antiochus IV zijn dan, want daar gaat het om

1 171

2 170

3 169

4 168

5 167

6 166

7 165

In het midden van jaar 168, maar dan ook precies in het midden, want de uitleg met Jezus komt ook precies in het midden, moet het offer ophouden.

In 171 moet de persoon verschijnen in het najaar

In 165 moet er een afsluiting zijn die het geheel completeerd

Indien iemand mij kan overtuigen, prima

Link naar bericht
Deel via andere websites

om het overzichtelijk te houden een nieuwe pagina

Verontreiniging tempel inderdaad in 145e Seleucidenjaar maar in december

Reiniging tempel inderdaad in 148e Seleucidenjaar maar in ook in december op dezelfde dag

Dat zijn 3 complete jaren.

Makkabeeën 4:52 Op de vijfentwintigste van de negende maand, te weten de maand kislew, van het jaar 148.

[152. 1] installed Jesus, also called Jason, the brother of Onias, as high priest. Then when Jason had been forced out he installed Onias, called Menelaus,

Als dat de Messias zou zijn dan kwam hij in het 1e jaar van de 152e olympiade aan bod

152e olympiade

172 bc

3589 Joods jaar

582 Rome jaar

142e Seleucidenjaar.

1845 jaar na Abraham

2018 - 1845= 173

Ik zal verder denken dat dit de juiste uitleg is, met andere woorden ik verplaats mij in de geest van de tegenstander, en zal onbevooroordeeld oorzakelijke verbanden proberen te vinden, maar even geduld.

Alvast wel even het beginpunt van deze uitlegging traceren

69 jaarweken x7= 483 (483 +172= 655 het mag van mij ook 656, 654 of 653 zijn maar wie kan mij uitleggen hoe het beginpunt ontstond, of wat er gebeurede om deze hypothese te rechtvaardigen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit was de laatste reactie bij FT die beschouw ik dus als geldend voor critici of apologeten die het boek Daniel, met name de profetie over de 70 jaarweken in de tijd van Antiochus plaatsen.

...the last period of seven units must include the seven years 170-164. This week of years began with the "cutting off of an anointed one" (9:26)— referring to the murder of the legitimate high priest Onias III (compare Lev. iv. 3 et seq. on the anointing of the priest) in 170 BC; the "destruction of the city" (9:26) refers to the destruction of Jerusalem and the desolation of the Temple in 168 BC by the forces of Antiochus (1 Macc 1:29-39); the "unto the end of the war" (9:26) refers to the end of the Sixth Syrian War when Antiochus vented his anger on Jerusalem after suffering a humiliating defeat against Egypt (cf Daniel 11:30); the "strong covenant" (9:27) refers to a treaty between apostate Jews and Antiochus; the "cessation of sacrifice and offering" (9:27) refers to the decree of Antiochus suspending temple offerings in 167 BC; the "abomination that causes desolation" (9:27) refers to the altar of Zeus which Antiochus set up in the temple; and the anointing of the Holy of Holies (9:24) refers to the reconsecration of the Temple

Te beginnen met de dood van de gezalfde, althans in hun ogen de gezalfde van de profetie

Onias III, die zij in 170bc plaatsen.

Met jaartallen wat ik opgezocht en uitgediept heb zal ik eventuele verbanden opzoeken, het hoeft ook geen verbazing te wekken als die er niet zijn

wordt vervolgd

Link naar bericht
Deel via andere websites
h, met wie ben je eigenlijk aan het discussiëren? De laatste 7 berichten zijn van jezelf.

klopt, maar met name student hangt de theorie van Antiochus aan, kom aan student laat je niet uit het veld slaan en kom eventueel met argumenten voor Antiochus

\\Bonjour stelt de profetie in diskrediet en brengt de inbreng van FT tersprake .

ook voor Bonjour reageren is niet verboden.

In algemene zin probeer ik de Bijbelgelovigen hier een hart onder de riem te steken en laten zien dat de zgn. theologen en deskundigen weinig in te brengen hebben tegen de schrift, vergeet niet het is hier een bijbels forum

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kan hier niet reageren, dit is bijbelstudie. Ik heb elders een vraag aan jou uitstaan.
Uitleg van een profetie valt m.i. niet onder de beperkingen van het forumonderdeel. Je kan prima uit gaan "van de Schrifttekst zoals hij is" om duidelijk te maken dat een uitleg (b.v. die van Antoon) in jouw ogen apekool, onwaar, is...

Je kan hier dus een heleboel...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid