Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

nouja, een beetje wel.

Ik heb het altijd een interessante vraag gevonden:

vanuit mijn achtergrond leerde ik altijd: iedereen die gedoopt is, is sowieso een kind van God, al dan niet in dwalende toestand, en mensen die dat niet zijn...die moeten door speciale genade worden alsnog worden aangenomen.

Maar nu leer ik dat bij veel andere christenen het pas zo is dat je dat bent wanneer je gaat geloven. Dat lijkt me een lastig iets, immers, hoe zie je dan bijvoorbeeld schapen die wegdwalen bij de kudde? En hoe zie je dan kinderen/

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zover ik altijd begrepen heb moet je je dagelijks bekeren van je zonden en is het niet een eenmalige actie. De doop is wel voor altijd ook als je niet meer geloofd zal God zeggen je bent gedoopt en je hoort bij mij (of hoorde bij mij, als je je niet bekeerd). Kinderen zijn geheiligd in hun ouders tot het tijdstip dat ze zelf geloofskeuzes kunnen maken. En afgedwaalde schapen kunnen altijd terug naar hun herder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb geleerd dat de doop een gevolg is van het geloof. Kinderdopers vinden dan dat het geloof van de ouders voldoende is, in mijn visie gaat het om het geloof van degene die zich laat dopen. Maarja hier is al genoeg discussie over geweest.

Hebben christenen nog bekering nodig, of zijn ze dat al in hun doop?

Nodig waarvoor? Om christen te zijn moet je in Jezus geloven, dat word je niet door je opvoeding en ook niet door de doop. Hetzelfde geldt voor je redding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Lawrencelot,

Ik denk dat je argument over de kinder- volwassendoop hier niet perse relevant is. Bovendien erken je in wat je nu zegt alleen de geloofsdoop en niet de sacramentele- en de verbondsdoop. NAtuurlijk kom je zo op jouw mening uit.

Maar dan op het andere deel:

Je gelooft niet wat kinderen het geloof van hun ouders meekrijgen? Dat lijkt me een wat merkwaardige uitspraak. Ik denk dat 99 procent van de christenen ofzo, dat vooral van hun ouders of verzorgers hebben meegekregen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste Lawrencelot,

Ik denk dat je argument over de kinder- volwassendoop hier niet perse relevant is. Bovendien erken je in wat je nu zegt alleen de geloofsdoop en niet de sacramentele- en de verbondsdoop. NAtuurlijk kom je zo op jouw mening uit.

Maar dan op het andere deel:

Je gelooft niet wat kinderen het geloof van hun ouders meekrijgen? Dat lijkt me een wat merkwaardige uitspraak. Ik denk dat 99 procent van de christenen ofzo, dat vooral van hun ouders of verzorgers hebben meegekregen.

Ze krijgen het geloof wel mee, maar moeten uiteindelijk zelf een keus maken. Als je ouders je gelovig opvoeden maar je doet er niks mee of je wijst het af, ben je nog geen christen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zou kunnen. Naar mijn gevoel is 90% van de atheïsten ook ex-gereformeerd dus ik snap je punt niet helemaal. Maar ik ben het volledig met je eens dat veel christenen gelovig opgevoed zijn, en zonder hun christelijke opvoeding misschien geen christen zijn geworden. Ik ben er zelf een voorbeeld van. Maar wat ik dus wil zeggen is dat de opvoeding niet genoeg is om christen te worden. Het vereist een keus van de gelovige, inclusief bekering. Je ouders kunnen je toch niet dwingen een keuze voor Jezus te maken? In het ideale geval zal het kind daar zelf voor kiezen na het zien van het liefdevolle voorbeeld van zijn/haar ouders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo,

Hier kan heel veel over gezegd worden denk ik.

Ik denk hierbij aan het verhaal van de tien melaatsen. Ze kwamen alle tien bij Jezus en werden alle tien gered (van hun ziekte). Er kwam er echter maar één terug bij Jezus. Hij had niet alleen de genezing gezocht maar zag in Jezus zijn redder in alles. Zo komen wij ook tot Jezus, onze ouders brengen ons ten doop. In deze doop zegt Jezus eigenlijk dat we deel mogen hebben aan het verbond wat Hij heeft gesloten. Hiervoor is geen geloof nodig alleen het feit dat we tot Jezus komen (of worden gebracht) is al genoeg om 'genezen' te worden. Ik geloof echter niet dat de doop persé nodig is voor redding. Wij hebben ons ongeboren kindje moeten afstaan aan de dood en ik geloof zeker en vast dat het is opgenomen door zijn Here en Zaligmaker

Willen we echter gered worden dan moeten we ook wel terug komen, zoals de samaritaanse lepra-lijder. Hoe iemand zijn/haar bekering ervaart is voor ieder weer anders, daar zijn vele boeken over geschreven. Met Bunyan wil ik zeggen dat het niet uitmaakt hoe je tot Jezus komt, als je maar komt.

Groeten, kees

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Lawrence

Van de Atheisten is uiteindelijk de meerderheid van oorsprong (wellicht een aantal generaties terug) hervormd, een kleiner deel katholiek en nog een kleiner deel gereformeerd.

Dat is logisch, in de 19e viel de hervormde kerk uiteen in een deel dat vrijzinnig werd en later ontkerkelijkte, een deel dat hervormd bleef en een deel dat juist strenger werd en gereformeerd. Dit laatste deel is waar vandaag de dag bijna alle evangelsche, bevindelijk gereformeerde en orthodox gerefrormeerden uit voortkomen.

Dus in op zicht, speelt de ontwikkeling van de opvoeding een belangrijkere rol dan bijvoorbeeld een soort persoonlijke bekering.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wikipedia: Bekering is het overgaan of doen overgaan tot een (andere) godsdienst. Dit overgaan kan vanuit een vorige religie of vanuit agnosticisme of een atheïstische overtuiging.

Aangezien de Bijbel zegt dat er maar 1 God, 1 heer en 1 geloof is, moet bekering inhouden dat men zich tot de ware God keert d.m.v. Jezus Christus - Dus bekering tot het ware christendom.

(Efeziërs 4:4-6) . . .Eén lichaam is er en één geest, zoals GIJ ook werdt geroepen in de ene hoop waartoe GIJ werdt geroepen; 5één Heer, één geloof, één doop; 6één God en Vader. . .

groet,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wikipedia: Bekering is het overgaan of doen overgaan tot een (andere) godsdienst. Dit overgaan kan vanuit een vorige religie of vanuit agnosticisme of een atheïstische overtuiging.

Aangezien de Bijbel zegt dat er maar 1 God, 1 heer en 1 geloof is, moet bekering inhouden dat men zich tot de ware God keert d.m.v. Jezus Christus - Dus bekering tot het ware christendom.

Je "logische" redenatie is gebaseerd op een onjuiste veronderstelling, Ed.

Als de Schrift spreekt over "bekering", dan wordt daar niet bedoeld een "overgaan tot een andere godsdienst", maar "tesjoeva":

"verandering en terugkeer"...

De bekering waar Jezus ook over spreekt, als Hij de opdracht geeft:

"Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is." (Mat 5:48)

God is wat de mens moet worden; Hij stelt het doel (τέλος) voor de mens opdat deze τέλειός (volmaakt, "aan het doel beantwoordend") zal zijn.

Natuurlijk heeft ook een gedoopt mens "bekering" nodig. Ook voor een gedoopte leerling van Christus geldt dat deze "moet leren te onderhouden al wat Hij ons bevolen heeft" (Mat 28:19)...

En dat maakt van ons leven een weg van verandering en terugkeer, verandering en terugkeer, verandering en terugkeer, verandering en terugkeer, etc etc etc...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid