Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hi Hendrik-NG,

Dank voort je antwoord, ik ben het in grote lijnen met je eens hoor.

Maar de Bijbel spreekt toch anders over "het zich keren tot de ware God".

Je hebt gelijk wij mensen struikelen vele malen, maar als je je tot de ware God hebt gekeerd dan dien je behoedzaam met hem te wandelen (Mal.6:8) en niet opzettelijk tegen Hem en zijn geboden te zondigen. Wij willen God behagen en niet mishagen.

Wij dienen in het licht te wandelen en niet in de duisternis van deze wereld (1Joh1:5-8).

Christenen dienen ook de nieuwe persoonlijkheid aan te doen......

(Efeziërs 4:22-24) . . .dat GIJ de oude persoonlijkheid, die met UW vroegere levenswandel overeenkomt en die naar haar bedrieglijke begeerten wordt verdorven, dient weg te doen, 23 maar dat GIJ nieuw gemaakt dient te worden in de kracht die UW denken aandrijft, 24 en de nieuwe persoonlijkheid dient aan te doen, die naar Gods wil werd geschapen in ware rechtvaardigheid en loyaliteit. . .

Dat de Bijbel dit zegt tegen christenen laat wel duidelijk zien dat ook vele christenen dat in deze tijd ook moeten doen.

Want niet iedere christen wandelt recht in Gods ogen.

(Mattheüs 7:21) Niet een ieder die tot mij zegt: ’Heer, Heer’, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is.

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed punt Thor.

De reden is dat alleen de Bijbel de Waarheid in zich heeft omdat het geademd is door de enige levende God.

(Johannes 17:17) . . .Heilig hen door middel van de waarheid; uw woord is waarheid. . .

(2 Timotheüs 3:16, 17) 16 De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen bekwaam zij, volledig toegerust voor ieder goed werk.

Waarom twijfel je Thor, je kunt volledig op God vertrouwen.

(Spreuken 3:5, 6) . . .Vertrouw op Jehovah met heel uw hart en steun niet op uw eigen verstand. 6 Sla in al uw wegen acht op hem, en hÃ­È·Ì zal uw paden recht maken.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Goed punt Thor.

De reden is dat alleen de Bijbel de Waarheid in zich heeft omdat het geademd is door de enige levende God.

(Johannes 17:17) . . .Heilig hen door middel van de waarheid; uw woord is waarheid. . .

(2 Timotheüs 3:16, 17) 16 De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen bekwaam zij, volledig toegerust voor ieder goed werk.

Waarom twijfel je Thor, je kunt volledig op God vertrouwen.

(Spreuken 3:5, 6) . . .Vertrouw op Jehovah met heel uw hart en steun niet op uw eigen verstand. 6 Sla in al uw wegen acht op hem, en hÃ­È·Ì zal uw paden recht maken.

fijne dag,

Ed

Jij ook een fijne dag natuurlijk, maar de antwoorden zijn niet bevredigend.

Stel dat ik een niet gelovige ben met interesse in religie. Dan halen de antwoorden die je geeft vanuit de bijbel weinig uit. In de koran zullen bijvoorbeeld evengoed zulke dingen staan.

Dus nogmaals, waarom de bijbel en niet een van die andere?

(en ik twijfel niet, ik denk alleen dat het bijbelisme geen ondergrond heeft om op te staan)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt me helder, de Bijbel heeft zijn waarde binnen een bepaalde traditie, binnen een bepaalde religieuze groep.

Evengoed als de Koran dat heeft in een andere groep.

Wanneer je christen bent is dus de Bijbel een belangrijke bron. Niet omdat de Bijbel dat zelf zegt, maar omdat dat binnen jouw groep zo is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wanneer je christen bent is dus de Bijbel een belangrijke bron. Niet omdat de Bijbel dat zelf zegt, maar omdat dat binnen jouw groep zo is.

Helder.

Maar waarom zou een groep die ontstaan is ergens in de 19e eeuw waarde moeten hechten aan de bijbel en zelfs een extreme vorm van sola scriptura daarop moeten toepassen? Ze hadden mijn inziens net zo goed een van de nadere beschikbare werken kunnen pakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel, het Woord van de enige levende God, is een autoriteit dat op zichzelf staat.

Jezus, onze leider, leefde ernaar en verwees altijd naar Gods Woord als zijn bron van raad, wijsheid en verstand, Gods woord is zijn gids in zijn leven.

(2 Timotheüs 3:16, 17) . . . De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen bekwaam zij, volledig toegerust voor ieder goed werk.

Jezus zei:....

(Johannes 17:17) . . .Heilig hen door middel van de waarheid; uw woord is waarheid. 

Door Gods wil zijn wij mensen ontstaan en zijn woord blijft nooit onvervuld.....

(Jesaja 55:11) zo zal mijn woord dat uit mijn mond uitgaat, blijken te zijn. Het zal niet zonder resultaten tot mij terugkeren, maar het zal stellig datgene doen waarin ik behagen heb geschept, en het zal stellig succes hebben in dat waarvoor ik het heb gezonden.

De Bijbel is een brief van onze Schepper geen enkel andere boek kan er terecht aanspraak op maken.

Het is alleen maar wijsheid van onze zijde aandacht te schenken aan Gods Woord en ernaar te leven.

good day,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Bijbel, het Woord van de enige levende God, is een autoriteit dat op zichzelf staat.

Dat durf ik te betwijfelen. Hoe kan een boek van zichzelf autoriteit hebben? Niet. Dan kan slechts binnen een bepaald paradigma. Mijn vraag is vrij basaal. Waarom is de bijbel "het Woord van de enige levende God" (Zijn/waren er dan nog meer goden?) met een op zichzelf staande autoriteit? Binnen het paradigma van jouw groepering natuurlijk.

Jezus, onze leider, leefde ernaar en verwees altijd naar Gods Woord als zijn bron van raad, wijsheid en verstand, Gods woord is zijn gids in zijn leven.

Jezus Christus kan onmogelijk naar et nieuwe testament geleefd hebben, het was namelijk nog niet geschreven.

De Bijbel is een brief van onze Schepper geen enkel andere boek kan er terecht aanspraak op maken.

Het is alleen maar wijsheid van onze zijde aandacht te schenken aan Gods Woord en ernaar te leven.

Ook hier zit je al weer vast binnen een bepaald paradigma alvorens je zo'n uitspraak kan maken. Daarnaast is de bijbel niet uit de hemel komen pleuren. Het is gedurende eeuwen en eeuwen geschreven door vele schrijvers. Vervolgens is het eeuwen nadat Jezus Christus op aarde rondliep eens gebundeld. Wie deed dat? En waren er ook nog andere boeken, en waarom waren die niet gekozen om gebundeld te worden tot wat wij nu als bijbel kennen?

De bijbel is geen koran. Ik zie dat jij de islamitische visie op de koran gedeeltelijk wil overnemen voor de bijbel.

good day,

Ed

Jij ook een fijne dag. Morgen dan maar eens een echt antwoord?

Link naar bericht
Deel via andere websites
De gehele Schrift

Dat is natuurlijk een interessante vraag:

In elk geval niet het nieuwe testament, immers dat bestond nog niet.

Wel natuurlijk het oude testament en dan ook het gehele, dus niet het protestante en wellicht nog meer dan het katholieke, misschien zoiets als de orthodoxe of koptische canon. Inclusief 151 psalmen, Tobit en verschillende versies van Jesaja.

En dan die uitspraak over dat de hele Bijbel waar is. Waar haal je in dat idee vandaan? (Althans, waar buiten de kerk om)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid