Spring naar bijdragen

Gods plan & ruis op de lijn


Aanbevolen berichten

Er zijn zo veel verschillende wereldbeelden. Veel van de wereldbeelden sluiten elkaar uit. Er zijn natuurlijk verschillende religies, maar ook binnen het christendom vele duizendenden sub-christendommen. Vaak ieder weer op een bepaalde manier gebaseerd op dezelfde bijbel. Soms cruciale verschillen, soms kleine dingetjes. Daardoor lijkt de Communicator in mijn ogen soms gebrekkig in de manier waarop hij communiceert (de boodschap komt tenslotte zo verstoord aan). Het kan ook zijn dat Hij zijn boodschap met opzet multi-interpretabel maakt.

Hoe kunnen we er zeker van zijn dat we de boodschap goed begrijpen?

Waarom laat God zoveel ruis toe in het communiceren van zijn plan?

Of is de bijbel mensenwerk wat we proberen te begrijpen als "boodschap van God"?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe kunnen we er zeker van zijn dat we de boodschap goed begrijpen?

Wat voor zekerheid wil je?

Waarom laat God zoveel ruis toe in het communiceren van zijn plan?

Welke reden denk je zelf dat God daarvoor zou kunnen hebben?

Of is de bijbel mensenwerk wat we proberen te begrijpen als "boodschap van God"?

Ik kan je geen zekerheid geven dat het niet zo is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap je vraag wel, ik vraag mezelf dat ook heel vaak af. En ik ben er ook nog niet helemaal uit. Maar er zijn wel een paar dingen die het in ieder geval voor een klein beetje verklaren:

1. Er zijn veel verschillende denkrichtingen, ook binnen het christendom, maar over de belangrijkste boodschap zijn de meeste christenen het wel over eens. Dus dat is blijkbaar best wel duidelijk.

2. Misschien is God zelf wel heel duidelijk, maar veroorzaken we zelf de ruis. Mensen zijn erg geneigd de boodschap van God aan te passen aan wat ze zelf willen. Het probleem is dat God van ons geen robots heeft gemaakt en Hij ons dus vrij laat zijn boodschap te verstoren.

3. God wil dat we naar Hem op zoek gaan. Als Hij altijd heel duidelijk zich zou laten zien, zouden we geen vrijheid meer hebben. Dat zou ons zo overweldigen dat we geen andere keus hebben dan Hem te volgen. Dat wil Hij niet; Hij wil we zelf voor Hem kiezen en zelf op zoek gaan naar Hem. Dus misschien laat Hij daarom toe dat zijn boodschap wordt verstoord; zodat we echt een keuze moeten maken om te ontdekken wat Hij wel wil. En Hij heeft beloofd dat als we oprecht naar Hem zoeken, we Hem ook vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er zijn zo veel verschillende wereldbeelden. Veel van de wereldbeelden sluiten elkaar uit. Er zijn natuurlijk verschillende religies, maar ook binnen het christendom vele duizendenden sub-christendommen. Vaak ieder weer op een bepaalde manier gebaseerd op dezelfde bijbel. Soms cruciale verschillen, soms kleine dingetjes. Daardoor lijkt de Communicator in mijn ogen soms gebrekkig in de manier waarop hij communiceert (de boodschap komt tenslotte zo verstoord aan). Het kan ook zijn dat Hij zijn boodschap met opzet multi-interpretabel maakt.

Hoe kunnen we er zeker van zijn dat we de boodschap goed begrijpen?

Waarom laat God zoveel ruis toe in het communiceren van zijn plan?

Of is de bijbel mensenwerk wat we proberen te begrijpen als "boodschap van God"?

Ik denk dat er een natuurlijk evenwicht is: meer begrip vraagt ook meer begrip. Multi-interpretabel in jouw woorden. Waarbij treffend is dat veel kennis ook veel dwaling kan brengen. Het is de paradox van de wetenschap: Wie wetenschap vermeerdert, vermeerdert onverlet ook dwaasheid. Veel weten wekt de suggestie van veel begrijpen, maar wie veel begrijpt weet steeds minder. Minder begrip heeft een voordeel. Minder begrip werpt de mens terug op de meer elementaire zaken van het leven. Meer uitsluitingen van elkaar en minder zicht op het totaal-plaatje brengt automatisch meer van het begin: een wereld in zonde die niet kiest voor God, maar die kiest om te doen wat goed is in eigen ogen. Meer zicht doet ook gelijk meer beproeven, of het zicht ook leidt tot een louterende omgang met God en met de wereld. En het is afhankelijk van Gods zegen of elk mens daarin individueel wordt teruggeworpen op eigen geloof in eigen beproeving, of dat er hele volksstammen ontstaan van gelijkgezindheid. Een zegen kan een vloek zijn, wanneer die volksstammen vervolgens als geheel het zicht kwijtraken of dat door leiders verdraaid krijgen.

God is daarin niet een richtingloze wegwijzer, maar een juist heel precieze wegwijzer. Maar de mens heeft zich op vele manieren getracht aan Gods natuurlijke positie als schepper te ontworstelen. En een van de hedendaagse ontworstelingen van de mens, is door de huidige mens en het huidige godsbeeld te ontkoppelen van de geschiedenis van de mensheid. De mens wordt daarmee teruggeworpen tot het Noachitische tijdperk. De mens raakt daarmee zicht op zijn eigen God kwijt.

De plaats van de vrije mens in Christus zou echter niet een breuk met het verleden moeten brengen, maar het zou integendeel juist een bouwen op het verleden moeten zijn in een logisch met het verleden samenhangend verband. Inzicht is m.i. op dat punt heel belangrijk omdat heden ten dage de mens niet meer het verschil voelt tussen doen wat God behaagt, en doen wat in eigen ogen goed is. De mens neemt afstand van de fouten in het verleden, door te zeggen dat de mensen in het verleden geen goed deden, maar fout. Erg fout zelfs. Maar de realiteit leert dat wij niet in staat zijn onze eigen tijd normatief te duiden. En om te bewijzen dat wij het zelf echt niet zien uit onszelf, wijs ik op die foute mensen in het verleden: de bijbel zegt niet daarover dat een ieder deed wat slecht was in eigen ogen, maar de bijbel zegt: “Eenieder deed wat goed was in eigen ogen.“ Daar is dus de bijbelse klacht dat die mensen allemaal wel het goede deden of dachten te doen, maar niet de ogen op God gericht hadden. En kijk dan naar onze tijd: Wij doen wat goed is in onze eigen ogen, en de bijbel wensen wij dan ook niet te zien, als het niet is aangepast tot hetgeen onze ogen ervan gemaakt hebben.

Gods Plan

In de geschiedenis van de mensheid is een aantal periodes te onderscheiden:

1. Paradijs - Periode van vrijheid in heerlijkheid;

Dit is een leerschool van Gods heerlijkheid

2. Zonde - Periode van vrijheid in eigen verantwoordelijkheid -

Dit is een overwinningsbelofte en een leerschool van de eigen liefde van de mens;

3. Post-Noach - Periode van vrijheid in eigen verantwoordelijkheid, na een vernietigende tuchtigende scheiding met het verleden -

Dit is volksbelofte en een leerschool van leven in onderwerping na tuchtigende correctie;

4. Mozes - Periode van gebondenheid van een selecte groep mensen in tuchtigende heerlijkheid, door Gods wet -

Dit is een rustbelofte en een leerschool van de heiligende eisen van God voor het leven van de mens;

5. Koningsperiode - Koningsleerschool van Saul tot Salomo -

Dit is een koningsbelofte en een leerschool door profeten voor koning en volk, van een koningsheerschappij;

6. Christus – Verlossingsperiode -

Dit is de wereldwijde rustbelofte en een leerschool van het totaal vernieuwd (verlost) omgaan met de dood en zonde, gerekend vanuit een paradijselijke voedingsbron in een dood lichaam;

Met de kennis van de voorfasen als onderwijzing tot het leren omgaan met goed en kwaad, met het samenleven van God en de mens, en met het gezag van God.

7. Periode van vrijheid in heerlijkheid -

Dit is de beloning van de Rust onder het eeuwig Koningschap na de louterende leerschool van een of meer voorfasen van genade en onderwijzing tot kennis van het leren omgaan met goed en kwaad, onder de heerschappij van God.

Toegang tot God kan in de zesde periode waarin wij dus nu leven uitsluitend via de deur Jezus Christus plaatsvinden. Daarbij zij echter wel opgemerkt dat naar Gods genade die zichtbaar is in deze heilsgeschiedenis van de mens en God, er voorbeelden zijn dat God voor elk van de afzonderlijke fasen ook middelen had om Hem te leren kennen en onderdeel te worden van Zijn genade en toegenegenheid en ontferming. Voorzichtigheid past daarom bij het oordelen over die gevallen waarin mensen de deur gemist hebben, en zich normatief gedragen als deel uitmakende van een van de eerdere fasen onder heerschappij van God. Maar normatief blijft staan wat het gemeenschappelijke is dat door die fasen steeds als boodschap van God werd gecommuniceerd. Dat is wat de bijbel ons meegeeft. Alleen op die wijze leren wij God kennen zoals God zich ook heeft doen willen leren kennen. Maar ook zegt de Schrift: Wie méér kennis heeft, van die wordt ook meer verwacht.

Ik vat samen dat de geschiedenis van de mens geen geschiedenis is van breuken van God met Zijn eigen plan, maar een voortgaande lijn van Gods uitrollende genadeplan, waarbij God steeds een nieuw facet laat zien aan de mens van hoe Hij wil dat de mens met Hem om zal gaan. Het is een voortgaande ontwikkeling van de leerschool van God tot het heden waarin wij genaderd zijn tot dicht bij Sion. Christus kan niet goed worden begrepen, door wie Gods heilsplan met het volk Israël niet begrijpt. De wereld kan niet goed worden begrepen als er geen oog is voor de bijbelse geschiedenis. Ruis ontstaat aan de kant van de mens omdat de mens de richtingwijzers niet volgt, en zij ontstaat vanaf de kant van God, waar God niet wil dat Zijn plan beheersbaar wordt voor de machten van deze wereld. Denk aan de toren van babel. En bedenk daarbij dat alle wereldbeelden uitgaan van een begin met een schepping en de mens die het bedierf. Daarom is het zaak de zondige geaardheid van de mens te erkennen en de liefde van God te herkennen. Die liefde kennen wij uit de bijbel, en heel specifiek ook uit het oude testament. Wat ik hier schrijf had daarom in het onderwerp liefde en de wet ook gepast.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe kunnen we er zeker van zijn dat we de boodschap goed begrijpen?

Zeker ben je niet snel denk ik. Maar je kunt het wel toetsen.

Waarom laat God zoveel ruis toe in het communiceren van zijn plan?

Goede vraag. Ik vermoed dat het ook een stukje te maken heeft met de vrijheid die de mens gegeven is en de breuk die tussen God en de mens is ontstaan.

Of is de bijbel mensenwerk wat we proberen te begrijpen als "boodschap van God"?

Allebei. De Bijbel is mensenwerk en een boodschap van God. Je zou het als een dialoog kunnen zien tussen God en de mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vaak ieder weer op een bepaalde manier gebaseerd op dezelfde bijbel. Soms cruciale verschillen, soms kleine dingetjes. Daardoor lijkt de Communicator in mijn ogen soms gebrekkig in de manier waarop hij communiceert (de boodschap komt tenslotte zo verstoord aan).

Ligt dat aan God of aan hoe de mens met de Bijbel omspringt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik snap je vraag wel, ik vraag mezelf dat ook heel vaak af.

2. Mensen zijn erg geneigd de boodschap van God aan te passen aan wat ze zelf willen.

Goeie opmerking.

3. God wil dat we naar Hem op zoek gaan.

En dan gelijk een voorbeeld van het feit dat punt 2 juist is opgemerkt.

Als Hij altijd heel duidelijk zich zou laten zien, zouden we geen vrijheid meer hebben.Dat zou ons zo overweldigen dat we geen andere keus hebben dan Hem te volgen.

Wat is daar dan mis mee?

Hebben we dan ook geen vrije keuze meer om overdag in te sterren geloven, omdat we ze 's nachts in overweldigende hoeveelheden kunnen zien?

Dat wil Hij niet.....

Mijn vraag is dan natuurlijk direct weer:

Waarom zou Hij het op de moeilijke manier willen en het zo extra moeilijk maken in Hem te geloven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik snap je vraag wel, ik vraag mezelf dat ook heel vaak af.

2. Mensen zijn erg geneigd de boodschap van God aan te passen aan wat ze zelf willen.

Goeie opmerking.

3. God wil dat we naar Hem op zoek gaan.

En dan gelijk een voorbeeld van het feit dat punt 2 juist is opgemerkt.

Het zou fijn zijn als je dan ook uitlegt wat je bedoelt. :Z
Als Hij altijd heel duidelijk zich zou laten zien, zouden we geen vrijheid meer hebben.Dat zou ons zo overweldigen dat we geen andere keus hebben dan Hem te volgen.

Wat is daar dan mis mee?

Hebben we dan ook geen vrije keuze meer om overdag in te sterren geloven, omdat we ze 's nachts in overweldigende hoeveelheden kunnen zien?

Ik heb nog nooit iemand gezien die niet in sterren gelooft. Jij wel?

Dat wil Hij niet.....

Mijn vraag is dan natuurlijk direct weer:

Waarom zou Hij het op de moeilijke manier willen en het zo extra moeilijk maken in Hem te geloven?

Wat bedoel je met "zo extra moeilijk maken"?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3. God wil dat we naar Hem op zoek gaan. Als Hij altijd heel duidelijk zich zou laten zien, zouden we geen vrijheid meer hebben. Dat zou ons zo overweldigen dat we geen andere keus hebben dan Hem te volgen. Dat wil Hij niet; Hij wil we zelf voor Hem kiezen en zelf op zoek gaan naar Hem. Dus misschien laat Hij daarom toe dat zijn boodschap wordt verstoord; zodat we echt een keuze moeten maken om te ontdekken wat Hij wel wil. En Hij heeft beloofd dat als we oprecht naar Hem zoeken, we Hem ook vinden.

Ik denk eerder dat we zouden sterven van doodse angst, omdat we dan de werkelijkheid in al haar naaktheid en gruwelijkheid aanschouwen. Al sinds het begin van de mensheid is de schrikwekkende Waarheid, die van hartverscheurende liefde en gruwelijke zonde, voor ons verpakt in beschermende sluiers van gewijde woorden, rituelen, beelden en gezangen. Zelfs in de sacramenten handelt Christus in het verborgene, verschijnt Hij niet in zijn volle luister. Hij is enkel vindbaar voor hen die Hem zoeken en dat is met een reden.

Nu al kriebelt het en irriteert het ons als we zeer idealistische beelden zien, nu al schokt het ons als we zeer ellendige beelden zien. Het ene vinden we zoetsappig en niet reëel, het andere vinden we onmenselijk en ook niet reëel. Nu al kunnen we de overal aanwezige eenheid tussen passionele liefde en uitzinnige haat, tussen adembenemende schoonheid en afzichtelijke wreedheid, tussen uitzinnige vreugde en ondraaglijke pijn, niet begrijpen. Soms raken we eraan in verhalen, zoals in de verhalen uit de Schrift, soms zien we het terug in de schepping, maar we begrijpen en we vatten het niet.

Het belangrijkste beeld dat we van God hebben is die van een kapotgeslagen Man aan een kruis. En dat kunnen we al niet echt aanzien, waardoor we het beeld liever kuisen van alle bloed en opengereten wonden. En Hem volledig naakt afbeelden gaat ons vaak ook vele bruggen te ver. Ik denk dat we daarom ons niet eens in het minst beseffen hoe onvoorstelbaar diep het ons zal schokken als we God werkelijk zullen zien zoals Hij is, als alle beschermende sluiers worden weggerukt. Nee, dan is er geen sprake meer van keuze. De keuze is dan al gemaakt in het hart en die zal bepalen hoe je op Hem reageert.

De ruis waarover hier gesproken wordt is dan in feite ook geen ruis. Het is bescherming tegen de volle werkelijkheid. Al het gebabbel over wat Gods plan zou zijn is slechts onschuldige spielerij, een manier om in dialoog te gaan met God en de werkelijkheid. We hebben een Kerk die ons al het één en ander over God openbaart, maar die openbaringen vallen vaak al moeilijk in onze geest. Dus praten we erover, discussieren we erover in ons geweten en proberen we ze toch eigen te maken, in het besef dat er nog zo oneindig veel is wat we níét weten en waarover dus gediscussieerd kan worden. Zo ontstaat religie, zo ontstaat de relatie met God, in dialoog met Hem en met elkaar. We kunnen enkel Gods stem horen door menselijke gedachten, woorden, verhalen, rituelen en toedieningen van de sacramenten, al dan niet door God zelf ingefluisterd of geleid.

Pas als het hart onherstelbaar breekt, pas als de geest de natuurlijke driften steeds meer overwint, pas als we boven onszelf uitstijgen en de natuur onze wil opleggen, pas als we diep geraakt en bewogen worden door het lijden in de wereld en het goede dat we mogen ontvangen, dan zal de ruis steeds iets meer verdwijnen. Dan zullen we beseffen hoe dierlijk we al die tijd gehandeld hebben en hoeveel verschrikkelijke pijn en moeite ons nog te wachten staat als we onvoorwaardelijk (!) het echt goede willen zijn, ook aan onze ergste vijand. En dan zullen we daarin steeds meer vreugde vinden, ons daar steeds meer aan overgeven, omdat we God zullen vinden. God zoals Hij echt is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik snap je vraag wel, ik vraag mezelf dat ook heel vaak af.

2. Mensen zijn erg geneigd de boodschap van God aan te passen aan wat ze zelf willen.

Goeie opmerking.

3. God wil dat we naar Hem op zoek gaan.

En dan gelijk een voorbeeld van het feit dat punt 2 juist is opgemerkt.

Het zou fijn zijn als je dan ook uitlegt wat je bedoelt. :Z

Precies zoals er staat.

Jij schrijft te weten wat God wil.

En dat Hij het express zo moeilijk maakt, omdat....

Is dat wat God wil?

Of is dat wat jij denkt?

Als Hij altijd heel duidelijk zich zou laten zien, zouden we geen vrijheid meer hebben.Dat zou ons zo overweldigen dat we geen andere keus hebben dan Hem te volgen.

Wat is daar dan mis mee?

Hebben we dan ook geen vrije keuze meer om overdag in te sterren geloven, omdat we ze 's nachts in overweldigende hoeveelheden kunnen zien?

Ik heb nog nooit iemand gezien die niet in sterren gelooft. Jij wel?

Precies.

Dat wil Hij niet.....

Mijn vraag is dan natuurlijk direct weer:

Waarom zou Hij het op de moeilijke manier willen en het zo extra moeilijk maken in Hem te geloven?

Wat bedoel je met "zo extra moeilijk maken"?

Jij schreef:

Als Hij altijd heel duidelijk zich zou laten zien, zouden we geen vrijheid meer hebben

Heeft dus alle te maken met wel of niet willen raden naar dingen, die we niet zien.

Zou het voor God (en ons) niet heel wat plezieriger zijn, als we in Hem konden geloven zoals we ook overdag in de nachtelijke sterren geloven?

Maar dat is dan weer een invulling van mij. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik dacht dat dispensationalisme (sp?) alleen Amerikaans was. Een teleurstelling om te zien dat de Yankees het blijkbaar geëxporteerd hebben.

Als adeldom verplicht, is het aan jou om de grond en redengeving voor jouw teleurstelling toe te lichten. :D

Het is een Amerikaanse uitvinding uit de late 19e eeuw. Het Christendom kon het blijkbaar zo'n 1900 jaar stellen zonder die vreemde tabellen, grafieken en onderverdelingen, dan kan het de rest van de tijd ook nog wel zonder die dingen stellen.

Bovendien vind ik de mening van veel dispensationalisten over Israël en dat joden tot de dag van vandaag nog een ander verbond hebben gevaarlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Die "ruis" wordt veroorzaakt door niemand minder dan Satan de Duivel.

Het Goddelijke plan wordt progressief ten uitvooer gebracht op aarde, dat kan niemand tegenhouden. Mensen krijgen zo de gelegenheid om voor de ware God te kiezen(of Satan) en de echtheid van hun liefde en trouw jegens Hem te bewijzen.

Jezus vertelde eens een illustratie over ware en valse christenen(het werk van Satan):...

(Mattheüs 13:24, 25) . . .Hij hield hun nog een illustratie voor en zei: „Het koninkrijk der hemelen is gelijk geworden aan een mens die voortreffelijk zaad op zijn veld zaaide. 25 Terwijl de mensen sliepen, kwam zijn vijand en zaaide er onkruid overheen, midden tussen de tarwe, en ging weg. 

(Mattheüs 13:36-43) . . .En zijn discipelen kwamen tot hem en zeiden: „Verklaar ons de illustratie van het onkruid op het veld.â€â€ƒ37 Hij gaf ten antwoord: „De zaaier van het voortreffelijke zaad is de Zoon des mensen(=Jezus); 38 het veld is de wereld; het voortreffelijke zaad, dat zijn de zonen van het koninkrijk; maar het onkruid zijn de zonen van de goddeloze, 39 en de vijand die het zaaide, is de Duivel. De oogst is een besluit van een samenstel van dingen, en de oogsters zijn engelen. 40 Zoals daarom het onkruid wordt verzameld en met vuur wordt verbrand, zo zal het ook gaan in het besluit van het samenstel van dingen. 41 De Zoon des mensen zal zijn engelen uitzenden en zij zullen alle dingen die aanleiding tot struikelen geven en degenen die wetteloosheid bedrijven, uit zijn koninkrijk verzamelen, 42 en zij zullen hen in de vuuroven werpen. Daar zullen [zij] wenen en knarsetanden. 43 In die tijd zullen de rechtvaardigen zo helder schijnen als de zon in het koninkrijk van hun Vader. Wie oren heeft, hij luistere.

Beide, ware en valse christenen, komen tot volledige bloei in de eindtijd (dat is nu, de oogsttijd) en zijn dus duidelijk als waar of vals te herkennen.

Het is dan ook voor God de tijd om spoedig handelend op te treden door Zijn Koninkrijk over de aarde te laten regeren.

(Openbaring 22:20) . . .„Amen! Kom, Heer Jezus.â€

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik dacht dat dispensationalisme (sp?) alleen Amerikaans was. Een teleurstelling om te zien dat de Yankees het blijkbaar geëxporteerd hebben.

Als adeldom verplicht, is het aan jou om de grond en redengeving voor jouw teleurstelling toe te lichten. :D

Het is een Amerikaanse uitvinding uit de late 19e eeuw. Het Christendom kon het blijkbaar zo'n 1900 jaar stellen zonder die vreemde tabellen, grafieken en onderverdelingen, dan kan het de rest van de tijd ook nog wel zonder die dingen stellen.

Bovendien vind ik de mening van veel dispensationalisten over Israël en dat joden tot de dag van vandaag nog een ander verbond hebben gevaarlijk.

Je klinkt als een getraumatiseerde bombardementoverlever die een vliegtuig hoort overkomen.

Of ook: Is BINAS in jouw beleving ook een vorm van dispensationalisme?

Of on topic: Wat heeft jouw ongerichte emotionele uiting concreet met mijn bijdrage van doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Circle schreef : Circle » 06 okt 2013 20:53

Er zijn zo veel verschillende wereldbeelden. Veel van de wereldbeelden sluiten elkaar uit. Er zijn natuurlijk verschillende religies, maar ook binnen het christendom vele duizenden sub-christendommen. Vaak ieder weer op een bepaalde manier gebaseerd op dezelfde bijbel. Soms cruciale verschillen, soms kleine dingetjes. Daardoor lijkt de Communicator in mijn ogen soms gebrekkig in de manier waarop hij communiceert (de boodschap komt tenslotte zo verstoord aan). Het kan ook zijn dat Hij zijn boodschap met opzet multi-interpretabel maakt.
Hoe kunnen we er zeker van zijn dat we de boodschap goed begrijpen?

Willen we echt Gods boodschap goed begrijpen ? Of verschuilen we in “onze kerk†met de gedachte dat “onze kerk†het wel bij het rechte eind zal hebben ?

Waarom laat God zoveel ruis toe in het communiceren van zijn plan?

Willen we echt naar God luisteren ? of luisteren we liever naar …

1Tim.4:1 : Maar de Geest zegt nadrukkelijk, dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, doordat zij dwaalgeesten en leringen van boze geesten volgen, 2 door de huichelarij van leugensprekers, die in hun eigen geweten gebrandmerkt zijn,

Of is de bijbel mensenwerk wat we proberen te begrijpen als "boodschap van God"?

God’s boodschap : Joh 3:16-21 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God. 19 Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos. 20 Want een ieder, die kwaad bedrijft, haat het licht, en gaat niet tot het licht, opdat zijn werken niet aan de dag komen; 21 maar wie de waarheid doet, gaat tot het licht, opdat van zijn werken blijke, dat zij in God verricht zijn.

God’s plan met ONS ?

Openbaring :1:1-2 : 1 Openbaring van Jezus Christus, welke God Hem gegeven heeft om ZIJN DIENSTKNECHTEN te tonen hetgeen weldra moet geschieden, en welke Hij door de zending van zijn engel aan zijn dienstknecht Johannes heeft te kennen gegeven. 2 Deze heeft van het woord Gods getuigd en van het getuigenis van Jezus Christus, alles wat hij gezien heeft.

Het boek Openbaring verteld ons in profetische woorden het verhaal van “Gods gemeente†tot de wederkomst . Vandaar de noodzaak om het boek te bestuderen . Op.1:3 : 3 Zalig hij, die voorleest, en zij, die horen de woorden der profetie, EN BEWAREN, hetgeen daarin geschreven staat, want de tijd is nabij.

__________________________

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel is Gods geopenbaarde wil ten aanzien van de mensheid, daar hoeven we niet over te twijfelen.

(2 Timotheüs 3:16, 17) . . .De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen bekwaam zij, volledig toegerust voor ieder goed werk.

Maar de Bijbel zegt ook heel duidelijk dat de ware God, de Schepper, maar één stelsel van aanbidding heeft en niet tienduizenden, .......

(Efeziërs 4:5, 6) . . .één Heer, één geloof, één doop; 6 één God en Vader . . .

Dit is dus de ruis al die sub-christendommen (zoals Circle zegt).

Al deze vormen van aanbidding zijn door mensen gemaakt en in het leven geroepen, hierin worden mensen gevolgd en zelfs aanbeden.

Deze vormen van aanbidiing kunnen toch nooit door de ware God worden goedgekeurd.

Sterker nog zij zullen geen stand kunnen houden en uiteindelijk verdwijnen.

De Bijbel zegt het volgende van het wereldrijk van valse aanbidding, inclusief de valse christendommen:.......

(Openbaring 14:8) 8 En een andere, een tweede engel, volgde en zei: „Ze is gevallen! Babylon de Grote is gevallen, zij die alle natiën van de wijn van de toorn van haar hoererij heeft doen drinken!â€

(Openbaring 17:5) . . .En op haar voorhoofd was een naam geschreven, een mysterie: „Ba̱bylon de Grote, de moeder van de hoeren en van de walgelijkheden der aarde.â€â€ƒ

(Openbaring 18:2) . . .En hij riep met een krachtige stem en zei: „Ze is gevallen! Ba̱bylon de Grote is gevallen, en ze is een woonplaats geworden van demonen en een schuilplaats van elke onreine uitwaseming en een schuilplaats van elke onreine en gehate vogel! 

Het advies van de ware God is dan ook duidelijk:........

(Openbaring 18:4-8) . . .En ik hoorde een andere stem uit de hemel zeggen: „Gaat uit van haar, mijn volk, indien GIJ niet met haar in haar zonden wilt delen, en indien GIJ geen deel van haar plagen wilt ontvangen. 5 Want haar zonden hebben zich helemaal tot aan de hemel opgehoopt, en God heeft zich haar ongerechtigheden te binnen gebracht. 6 Vergeldt haar gelijk zijzelf vergolden heeft, en doet haar tweemaal zoveel, ja, tweemaal het aantal dingen die zij gedaan heeft; doet in de beker waarin zij een mengsel heeft gedaan, tweemaal zoveel van het mengsel voor haar. 7 In de mate dat ze zichzelf verheerlijkt en in schaamteloze weelde geleefd heeft, geeft haar in die mate pijniging en rouw. Want in haar hart blijft ze zeggen: ’Ik zit als koningin, en ik ben geen weduwe, en ik zal nooit rouw zien.’ 8 Daarom zullen op één dag haar plagen komen, dood en rouw en hongersnood, en ze zal geheel verbrand worden met vuur, want Jehovah God, die haar heeft geoordeeld, is sterk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Waarom laat God zoveel ruis toe in het communiceren van zijn plan?

Of is de bijbel mensenwerk wat we proberen te begrijpen als "boodschap van God"?

snapt hijzelf wel wat er gaande is?

Iets meer respect mag wel. Als God niet zou weten wat er gaande is zou Hij geen God zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen enkele christen werd geschoffeerd. God zelf wel enigszins, maar dat zou jullie niet moeten schelen. Als God bestaat kan Hij prima voor zichzelf opkomen (omnipotent, alwetend, enz.).. toch?

Verder: wat is er mis met argumenting by link? Moet ik de inhoud overtypen en hier posten ofzo? Enfin, voor degenen die het gemist hebben, zoek op youtube 'Nail in the coffin for christianity'. Gaat namelijk precies over de punten die in de OP worden benoemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid