Spring naar bijdragen

Verschillende kerkverbanden een belediging voor God


Aanbevolen berichten

"Door alle verschillende kerkverbanden is het vaag als je zegt dat je 'christen' bent. Onze denominatie vertelt voor een deel wat voor christen we zijn. Wij hebben als christenen de kerk gefragmenteerd in verschillende divisies." En dat moet ophouden, betoogt Tyler Edwards. "Deze verschillende kerkverbanden zijn voor God een belediging. We creëren niet alleen afzonderlijke instellingen. We verontreinigen Zijn bruid."

In plaats van een genieten van alle verschillende smaken, signaleert de christelijke schrijver een dwangmatige verdeling. "De kerk werd opgericht om volgelingen van Christus te verenigen onder Zijn hoede. Van ons wordt verwacht dat we een van de vele delen van het Lichaam zijn. We zijn echter geworden tot een voorraad van verschillende onderdelen. We hebben kerken in plaats van de Kerk. Er is verdeeldheid in plaats van eenheid. Blijkbaar kunnen we niet functioneren als mensen die verschillend over Bijbelse onderwerpen denken en tegelijkertijd in hetzelfde gebouw samenkomen om de enige, ware God te aanbidden. En dat leidt 'gewoon' tot een chaos. We zijn meer geïnteresseerd in de dingen die wij willen in plaats van wat Hij wil."

Heilige Geest creëert eenheid
In het Bijbelboek Handelingen ziet Tyler de Heilige Geest voortdurend werken aan eenheid binnen Gods Gemeente. "Bij Jezus' doop illustreert de Heilige Geest Gods goedkeuring. En in Handelingen 2 duikt de Heilige Geest na Jezus' hemelvaart opnieuw op. De Geest ondersteunt het ontstaan van de Christus' kerk. In Handelingen 8 werden de Samaritanen (half-Joden) onderdeel van de Kerk en daalde de Heilige Geest neer als teken van Gods goedkeuring. De volgende keer duikt de Heilige Geest weer op, waardoor ook de heidenen (niet-Joden) aan Gods gemeente werden toegevoegd. Door het gehele Bijbelboek Handelingen heen werkt de Heilige Geest om eenheid te creëren in de kerk en sociale, culturele en economische barrières af te breken."

"Jezus riep verschillende type mensen op om Zijn discipel te zijn, omdat die diversiteit hoort binnen de Kerk. Zo riep hij een belastinginner en een religieuze fanatiekeling op om Hem te volgen. God heeft ons allemaal verschillend geschapen. Dat is het punt. Zonder die diversiteit worden we niet uitgedaagd om te groeien en ons te verdiepen in Zijn Woord. Als iedereen precies hetzelfde zou denken, zijn er geen 'gezonde conflicten'. In plaats van ijzer met ijzer scherpen (Spreuken 27:17, red.), krijgen we dan zelfgenoegzame, spirituele, sociale clubs. God heeft de Kerk niet in het leven geroepen zodat we ons als anderen zouden gaan gedragen. Hij schiep Zijn Gemeente zodat we ons zouden gaan gedragen als Zijn Zoon."

De Kerk als een leger
Tyler: "Zie de Kerk als een leger. We hebben boogschutters, zwaardvechters en verschillende soorten eenheden en specialiteiten. Een effectief leger beschikt over verschillende eenheden op basis van hun eigen sterke punten. Maar ze zijn allemaal onderdeel van hetzelfde leger. Jezus heeft ons niet verschillende kerken gegeven, maar één Kerk. We verliezen de focus op Jezus' missie als we te intern gericht zijn. Het is tijd om te stoppen met oorlog voeren binnen onze eigen grenzen en onze focus te weerleggen. In plaats van elkaar bevechten over de vraag welke denominatie de beste is, zullen we moeten samenwerken om het Evangelie te verspreiden tot de einden der aarde."

"Er zullen in de hemel geen denominaties zijn. Dus waarom zouden we er op aarde een groot probleem van maken?," vraagt Tyler zich af. "De Kerk gaat niet over de vraag hoe we de Bijbel moeten interpreteren. Daarmee wil ik niet zeggen dat theologie onbelangrijk is. Maar daar ligt niet onze primaire focus. De Kerk gaat over Jezus. En dus zouden we de mensen moeten laten zien waar de Kerk over gaat: de liefde van Jezus. Het wordt tijd dat de Kerk weer op missie gaat. De laatste opdracht van Jezus was niet: 'onderzoek welke theologie de juiste is', maar 'maak discipelen onder alle volken'."

Bron: Relevant Magazine/ CIP

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hij is van harte welkom om weer terug te keren naar de Moederkerk en om samen met al zijn katholieke broeders en zusters te delen in de eucharistie en zo in de eenheid van Gods Volk. Als hij dat niet wil, dan heeft hij gelijk het antwoord op zijn vraag waarom we er zo'n probleem van maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hij is van harte welkom om zich te bekeren naar de ware kerk en om samen met al zijn vrijgemaakte broeders en zusters te delen in het avondmaal en zo in de eenheid van Gods verbond. Als hij dat niet wil, dan heeft hij gelijk het antwoord op zijn vraag waarom we er zo'n probleem van maken.

:E

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een goed punt wat hij aanhaalt, maar moet je zien wat een Samen Op Weg proces, dat uitmondde in de PKN voor afscheiding teweeg gebracht heeft. Daarnaast is er ook binnen de GKv weer recentelijk een afscheiding geweest. Hoe kunnen we oecumene op wereldschaal toepassen als het lokaal al niet van de grond wil komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben daar wel cynisch over. Een verandering heeft kennelijk altijd tegenstanders. Ik denk dat je vanuit pastorale redenen en verantwoordelijkheid zeker heel veel rekening met die mensen moet houden. Maar uiteindelijk moeit je de koers varen waarvan je zelf vindt dat het ten diepste bij de essentie van het geloof ligt. En oecumene hoort daar (net zoals al die andere aspecten) ook zeker onder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is verscheidenheid zo erg, christenen beleven niet altijd op dezelfde manier het geloof. En persoonlijk vind ik het prima dat er keus is in kerkgenootschappen en groepen.

Als er maar de eucomene van het hart is zoals de E.O zo mooi beweerd. Persoonlijk heb ik dat niet meer zo. Vaak kan ik het beter vinden met niet gelovigen en wat voorgangers, dominee's priester etc daar van vinden, dat boeit me voor geen meter.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als er maar de eucomene van het hart is zoals de E.O zo mooi beweerd. Persoonlijk heb ik dat niet meer zo. Vaak kan ik het beter vinden met niet gelovigen en wat voorgangers, dominee's priester etc daar van vinden, dat boeit me voor geen meter.
Dat is dus nogal een individualistische kijk op geloof. Staat ver af van het bijbelse idee van een gemeente die één van hart was.
Link naar bericht
Deel via andere websites
en wat voorgangers, dominee's priester etc daar van vinden, dat boeit me voor geen meter.

Helpt ook niet echt als je op zoek bent naar eenheid inderdaad. :#

Waar je mee zou kunnen beginnen is om in eerste instantie van elkaar te erkennen dat we broeders en zusters in het geloof zijn, om het daarna pas over de eventuele verschillen te hebben. En verder om de eenheid méér te benadrukken dan de verschillen. Daarvoor hoef je nog niks met elkaar te doen, maar hoef je alleen zelf maar iets te zeggen.

In die geest maak ik ook altijd graag reclame voor de paus. :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is verscheidenheid zo erg, christenen beleven niet altijd op dezelfde manier het geloof. En persoonlijk vind ik het prima dat er keus is in kerkgenootschappen en groepen.

Klopt, maar dat is er ook wel. Binnen de evangelische beweging, binnen de PKN, binnen het katholicisme, etc. bestaat een enorme diversiteit. En over het algemeen vindt men dat ook prima. Een katholieke monnik in een Latijns gregoriaans koor, een katholieke gitarist met Taizé muziek of vage gothic neofolk, of een thomistische theoloog, iemand die met een grote groep de roze krans bid op weg naar de Maria Bedevaart naar Lourdes, iemand die graag in eenzaamheid in een eenvoudige lege ruimte de navolging van Christus bidt: Allemaal Katholiek.

In het protestantisme heb je dat ook bij de Anglicaanse en Lutherse kerk heb ik het idee. Maar bij Gereformeerd en evangelisch is dat al een heel slag minder, althans dat is mijn indruk. Qua geloofsbeleving. Daar is weer op andere punten een diversiteit.

Als er maar de eucomene van het hart is zoals de E.O zo mooi beweerd. Persoonlijk heb ik dat niet meer zo. Vaak kan ik het beter vinden met niet gelovigen en wat voorgangers, dominee's priester etc daar van vinden, dat boeit me voor geen meter.

Ik heb dat qua vinden heel sterk. De meeste van mijn vrienden zijn agnost of atheïst. Maar ik zou dat zelf helemaal los van oecumene willen noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat is dus nogal een individualistische kijk op geloof. Staat ver af van het bijbelse idee van een gemeente die één van hart was.

Zeker staat het er ver vanaf, ik sta er ver vanaf. Maar vertel me nu niet dat de moederkerk niet vindt dat we allen terug moeten keren, waar naar toe? Is dat de eucumene van het hart?

Is het geen wassen neus wat je schrijft, hoe is de praktijk? Eeen stel ego's die zich druk maken of je God met een kleine of hoofdletter schrijft.

Hoe het nu precies met de drieeenheid zit, of Maria altijd maagd is gebleven? En als iemand een psychische stoornis heeft kan hij verrekken?

Weet je ik ken God niet zo goed als jij maar dat is in ieder geval een belediging van Jezus, zoveel weet ik er nog wel van.

Het is niet persoonlijk Annatar, je bent geschikt. Maar ik word soms zo ziek van alleen maar theorie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik krijg het idee dat hij wat eenzijdig is. Een kerk vol van dwalingen is namelijk ook een belediging van God (sterker nog, tegen dwalingen wordt diverse malen gewaarschuwd: dwaalleer moet uit de kerk). Een leger kan best verschillende soorten soldaten hebben (diversiteit, culturen, vaardigheden, talenten, etc) maar het wordt wat lastiger als datzelfde leger wel heel erg verschillende noties heeft over wie er nu precies de bevelen geeft. Dus heel idealistisch, maar niet heel realistisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om de Kerk tot eenheid te willen brengen moet je ook wel een idealist zijn. Want zeg nu zelf, het is absoluut geen realistisch streven... Maar omdat God het toch wel belangrijk vindt dat Zijn Kerk één is, maakt Hij maar gebruik van het materiaal dat voor handen is en dat blijken dan voornamelijk idealisten te zijn, of mensen die gezegend zijn met te weinig kennis van zaken (die twee gaan overigens vaak samen). En dan ben ik toch wel benieuwd naar het werk dat God door deze mensen tot stand kan brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat is dus nogal een individualistische kijk op geloof. Staat ver af van het bijbelse idee van een gemeente die één van hart was.

Zeker staat het er ver vanaf, ik sta er ver vanaf. Maar vertel me nu niet dat de moederkerk niet vindt dat we allen terug moeten keren, waar naar toe? Is dat de eucumene van het hart?

Hetzelfde geloof belijden, maar belangrijker, als broeders en zusters samen leven als het Lichaam van Christus. In liefde en oprechtheid.
Is het geen wassen neus wat je schrijft, hoe is de praktijk? Eeen stel ego's die zich druk maken of je God met een kleine of hoofdletter schrijft.
De praktijk is denk ik minder negatief dan jij die beschrijft. Er gaan veel dingen mis maar er is denk ik een hoop eerlijkheid en veel mensen zoeken in oprechtheid God te dienen en de naaste te helpen. De meeste priesters en dominees die ik ken zijn zeer oprechte mensen. Geen ego's waar het alleen om macht gaat. Dat vind ik geen eerlijk oordeel over die groep.

Het idee dat kerken vol hypocrieten zitten en dat ongelovigen in feite veel beter zijn en meer begrijpen van het evangelie lijkt me ook nogal een eenzijdige karikatuur.

Hoe het nu precies met de drieeenheid zit, of Maria altijd maagd is gebleven? En als iemand een psychische stoornis heeft kan hij verrekken?
Heb je het nu over de Moederkerk of over Credible.nl?
Weet je ik ken God niet zo goed als jij maar dat is in ieder geval een belediging van Jezus, zoveel weet ik er nog wel van.

Het is niet persoonlijk Annatar, je bent geschikt. Maar ik word soms zo ziek van alleen maar theorie.

Twee vragen:

-Waar heb ik gezegd dat ik God goed ken?

-Hoe weet je dat ik alleen theorie zou hebben en niks zou leven. Wat weet je van mijn leven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid