Spring naar bijdragen

Jongere verlaat kerk na breuk met Bijbel


Aanbevolen berichten

De Bijbel heeft weinig of geen betekenis meer. Dat is volgens ambtsdragers de meest voorkomende reden waarom jongeren de kerk verlaten.

Dat blijkt uit een enquête van het lectoraat â€identiteit†van het Hoornbeeck College onder 141 kerkenraadsleden in reformatorische kring. De resultaten staan in een dinsdag verstuurde nieuwsbrief van het lectoraat.

De afnemende betekenis van de Bijbel wordt door 76 van de 141 ambtsdragers als belangrijkste reden genoemd waarom jongeren de kerk vaarwel zeggen. Het hebben van verkeerde vrienden wordt 72 keer genoemd en staat daarmee op de tweede plaats. Weinig binding met de gemeente (53 keer) en kritiek op de preken en de catechisatie (45 keer) spelen een minder belangrijke rol. Wel signaleren 75 van de 141 ambtsdragers dat jongeren van kerk wisselen omdat ze verkering hebben met iemand van een andere kerk.

De meeste ambtsdragers (98 van de 141) gaan in gesprek met jongeren als ze merken dat deze niet meer in de kerk komen. Dat gesprek wordt niet altijd gewaardeerd. Zo kreeg een ambtsdrager te horen: „Waar bemoeien jullie je mee? Dit is een persoonlijke beslissing.†Een andere jongere zei: „Ik geloof wel, maar de kerk hoeft voor mij nu niet. Misschien later.â€
Belijdenis

De enquête meldt ook positieve reacties. Een ouderling sprak een jongen die op 14-jarige leeftijd kritisch was, maar enkele jaren later bewust belijdenis deed. Een andere ambtsdrager: „Jongeren zijn met het geloof bezig. Ze vertellen dingen die de Heere in hun leven doet.â€

Het lectoraat maakt een brochure voor kerkenraden met daarin de enquêteresultaten en citaten uit gesprekken met jongeren. „Op die manier krijgen ambtsdragers een beeld van wat er onder jongeren leeft en wat dit betekent voor hun omgang met henâ€, aldus lector dr. Wim Fieret.

Bron: RD

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat wordt er verstaan onder een breuk met de bijbel?

Je kan inderdaad meer kanten op met die uitspraak... Het zou kunnen betekenen dat men zich niet kan vinden in boodschap/uitleg van die bijbel. Het zou ook kunnen betekenen dat men "zich niet wil laten gezeggen" door die bijbel/die ambtsdragers.

Daar is het stuk in het RD niet duidelijk in / heeft de journalist mogelijk niet doorgevraagd.

Dat men reageert met het stellen van de vraag "hoe met jongeren om te gaan" is dan wel weer bemoedigend. Al kennen we de aanbevelingen uit de brochure helaas niet...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat over een onderzoek in reformatorische kringen. In dat geval durf ik wel te zeggen dat de jongeren niet zoveel meer hebben met de typisch reformatorisch/bevindelijke prediking, omdat ze daar in hun dagelijks (geloofs)leven niet zoveel mee kunnen. Datgene wat ze wordt geleerd over de kern van wat de Bijbel leert, sluit niet meer aan bij wat jongeren in hun eigen leven meemaken. En aangezien de leer in dergelijke kerken vrijwel geheel samenvalt met wat de Bijbel zegt, is afstand doen van de leer helaas vaak hetzelfde als afstand doen van de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het gaat over een onderzoek in reformatorische kringen. In dat geval durf ik wel te zeggen dat de jongeren niet zoveel meer hebben met de typisch reformatorisch/bevindelijke prediking, omdat ze daar in hun dagelijks (geloofs)leven niet zoveel mee kunnen. Datgene wat ze wordt geleerd over de kern van wat de Bijbel leert, sluit niet meer aan bij wat jongeren in hun eigen leven meemaken. En aangezien de leer in dergelijke kerken vrijwel geheel samenvalt met wat de kerk zegt, is afstand doen van de leer helaas vaak hetzelfde als afstand doen van de Bijbel.

Daarmee stip je nog een derde optie aan: men krijgt de ruimte niet om zich bijbel/belijdenis "toe te eigenen": zich eigen te maken door die Schrift "in eigen woorden te beamen".

Er niet het gesprek wordt aangegaan met die jongeren, erkennende dat ze enige "denk- en spreekruimte" nodig hebben.

(Hij hangt samen met "optie 2", als ik het nu zo overzie: jongeren zullen niet "kritiekloos overnemen wat de ambtsdragers hen voorhouden" en die ambtsdragers geven wellicht niet de nodige ruimte aan de jongeren "om in eigen woorden over die Schrift te zeggen wat gezegd kan worden"...

En ik projecteer hier natuurlijk ook "mijn eigen weg met Kerk en Schrift" op een niet geheel duidelijk artikel uit het RD...)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien komt het door mijn degelijke opvoeding, maar ik begrijp exact wat er wordt bedoeld. Die 'breuk met de Bijbel' is het 'moment' waarop een jongere niet meer zelfs, dagelijks zijn Bijbel leest, met of zonder leesrooster, of Bijbels dagboek. Dat zelf lezen van de Bijbel is namelijk de kern van je geloofsoefening.

Wanneer die breuk heeft plaats gevonden, dus wanneer je niet zoveel meer leest ga je misschien nog wel twee keer naar de kerk, je bid nog wel, voor je eten bijvoorbeeld, maar het bidden, het spreken tot God verslapt. De relatie met God loopt op de klippen en rond de tijd dat je belijdenis gaat doen (18 - 21) heb je nauwelijks nog binding met de God, de Bijbel en de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vergelijkbaar met de theorie dat de katholieke Kerk in verval is geraakt door zich teveel open te stellen voor de moderne wereld. Verandering van liturgie, meer rekkelijke (uitleg van de) moraal, sommige theologische theorieën die een tijdje populair waren. Het zou allemaal te relativistisch zijn geworden en daarom weinig overtuigend.

Ik geloof persoonlijk niet dat dit het hele verhaal is om de secularisatie in het Westen te verklaren. Maar ik denk dat er wel een zekere kern van waarheid in zit. Al denk ik dat deze ontwikkeling binnen kerken misschien eerder het gevolg is van iets anders dan een oorzaak op zichzelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vergelijkbaar met de theorie dat de katholieke Kerk in verval is geraakt door zich teveel open te stellen voor de moderne wereld. Verandering van liturgie, meer rekkelijke (uitleg van de) moraal, sommige theologische theorieën die een tijdje populair waren. Het zou allemaal te relativistisch zijn geworden en daarom weinig overtuigend.

Ik geloof persoonlijk niet dat dit het hele verhaal is om de secularisatie in het Westen te verklaren. Maar ik denk dat er wel een zekere kern van waarheid in zit. Al denk ik dat deze ontwikkeling binnen kerken misschien eerder het gevolg is van iets anders dan een oorzaak op zichzelf.

Ik ben het met je eens dat dit slechts één van de wellicht vele oorzaken is en dat die oorzaak op zichzelf ook nog weer een hoop dieper liggende oorzaken heeft. Toch is het goed om luchtverfrisser te gebruiken wanneer je de oorzaak van de stank nog niet gevonden hebt. Niet als oplossing, maar wel om het leefbaar te houden. En in de zoektocht naar de ultieme oorzaak van de stank (zal vast Adam en Eva wel zijn), is het goed om alles wat je ondertussen tegenkomt ook uit de weg te ruimen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat Annatar aanstipt heb ik ook wel eerder gehoord. Maar bij (iig) bepaalde elementen die genoemd worden vind ik het zelf nogal dubieus of die schuld hebben. 'Het ging slecht en toen was X er, dus...' Je kunt net zo goed ook stellen dat zonder X het nog erger geweest zou zijn. Of dat X een middel was om schoon schip te maken en slechts een katalysator was in plaats van een oorzaak. Of dat sowieso X niet het probleem was, maar er eerder wat mis zat in de uitvoering. (Vul voor mijn part op X het tweede Vaticaanse concilie in.)

Essentiëler is dat correlatie niet automatisch een causaal verband suggereert en dat ook bij een causaal verband iets ook wel eens het gevolg kan zijn, in plaats van de oorzaak. Of zelfs dat gevolg de schade van de oorzaak remt.

(Of in gewone mensentaal: Als er meer baby's geboren worden en het aantal zwanen ook toeneemt, betekent het niet automatisch dat zwanen de oorzaak zijn van de geboren baby's.

En dat er mensen zijn die polio krijgen komt niet door de inenting, maar het inenten voorkomt juist dat er nog meer mensen polio krijgen.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof persoonlijk niet dat dit het hele verhaal is om de secularisatie in het Westen te verklaren. Maar ik denk dat er wel een zekere kern van waarheid in zit. Al denk ik dat deze ontwikkeling binnen kerken misschien eerder het gevolg is van iets anders dan een oorzaak op zichzelf.

Is er wel een eenduidige verklaring van de secularisatie in de Westerse wereld te vinden? Zijn het niet factoren bij elkaar opgeteld, die leiden tot de kerkverlating. Wat je ook regelmatig tegenkomt tegenwoordig is dat mensen zich afscheiden van een gemeente, omdat ze zich niet kunnen vinden in de theologische uitleg. Dan stapt men over op eigen interpretatie en dat lijkt dan een uitwas van het individualisering van de maatschappij. Staat de kerk wel los van maatschappelijke stromingen en hebben de afkalvenden moraal binnen de maatschappijk niet haar weerslag op de kerk in het algemeen.

De breuk met de Bijbel is een insteek vanuit een reformatorisch oogpunt. Een begrijpelijk blikveld dat wordt gehanteerd, maar heeft de kerk dat inzicht wat nodig is om jongeren ook te prikkelen en betrekken. Jongeren die weggaan uit de kerk is kwalijk, omdat wie de jeugd heeft, de toekomst heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(Of in gewone mensentaal: Als er meer baby's geboren worden en het aantal zwanen ook toeneemt, betekent het niet automatisch dat zwanen de oorzaak zijn van de geboren baby's.

De geboorte afname en doe toenemende vergrijzing binnen de maatschappij heeft ook haar weerslag op de kerkelijke stand. Want een "vergrijsde" kerkganger kan zich wellicht minder identificeren met de jongeren en vise versa. Het speelt twee kanten uit, want jongeren zijn belangrijk, maar jongeren hechten ook minder waarde aan kerkgang. Een collega van mij, gaat gemiddeld genomen eens per maand naar de kerk en vind het vreemd dat hij weinig leeftijdsgenoten ziet. Maar als elke jongere deze frequentie heeft, dan brokkelt de gemeente af. Het is een vicuese cirkel waar we inzitten, waar oorzaak en gevolg bij elkaar liggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid