Spring naar bijdragen

Schema van het Christendom


Aanbevolen berichten

Ik had eerst een schema van het Jodendom.

Eerst zal ik de schema's uitleggen.

De getallen staan voor een totaal verschillende vorm van een bepaald iets.

Stel ik neem voor het gemak de aarde.

De getallen geven de continenten aan.

1.Europa

3.Afrika

4.Azië

5.Oceanië

6.Zuid-Amerika

7.Noord-Amerika

Dan volgen de letters bijv. in Europa. (de landen)

1A.Verenigd Koninkrijk

1AA.Engeland

1AB.Wales

1AC.Schotland

1AD.Noord-Ierland

1B.Ierland

1C.Duitsland

1D.Spanje

1E.Portugal

1F. Frankrijk

Daarna volgen de letters

En dan zou je ook nog de provincies/counties/states binnen een land kunnen hebben bijv. in N-Ierland.

1ADA.Down

1ADB.Tyrone

1ADC.Antrim

Wat echt té klein is laat ik geheel buiten beschouwing.

Jodendom

1.- Rabbijns Jodendom

1A.-- Orthodox Jodendom

1AA.--- Modern-Orthodox Jodendom

1AB.--- Charedistisch Jodendom

1ABA.---- Chassidisch jodendom

1ABB.---- Mitnagdiem

1B.-- Masorti Jodendom

1C.-- Liberaal Jodendom

1CA.--- Reformjodendom

1CB.--- Reconstructionistisch jodendom

2.- Karaïtisch Jodendom

3.- Beta Israël

4.- Nazarener

Behoorlijk simpel toch? Ja jodendom is nog redelijk simpel. Maar nu komt de echte uitdaging een van het christendom. Ben alvast begonnen.. maar dit zal denk ik wel vier dagen kunnen duren.. (als ik dit elke dag eventjes doe natuurlijk)

Christendom

1.-Katholicisme

1A.--Katholieke kerk

1AA.--- Latijnse kerk

1AB. ---Oosterse kerk

1ABA. ----Alexandrijnse liturgie

1ABAA. -----Ethiopische katholieke kerk

1ABAB. -----Koptische katholieke kerk

1ABB. ----Antiochene liturgie

1ABBA. ----- Maronitische kerk

1ABBB. ----- Syro-Malankara –katholieke kerk

1ABBC. ----- Syrisch-katholieke kerk

1ABC. ----Armeense liturgie

1ABCA. ----- Armeense katholieke kerk

1ABD. ----Oost-Syrische liturgie

1ABDA. ----- Syro-Malabar-katholieke kerk

1ABDB. ----- Oost-Syrische-katholieke kerk

1ABE. ----Byzantijnse liturgie

1ABEA. ----- Oekraïense Grieks-katholieke kerk

1ABEB. ----- Melkitische Grieks-katholieke kerk

1ABEC. ----- Roemeense Grieks-katholieke kerk

1ABED. ----- Roetheense Grieks-katholieke kerk

1ABEE. ----- Hongaarse Grieks-katholieke kerk

1ABEF. ----- Slowaakse Grieks-katholieke kerk

1ABEG. ----- Italo-Albaanse Grieks-katholieke kerk

1ABEH. ----- Witrussische Grieks-katholieke kerk

1ABEI. ----- Albaanse Geogische Grieks-katholieke kerk

1ABEJ. ----- Bulgaarse Grieks-katholieke kerk

1ABEK. ----- Kroaatse Grieks-katholieke kerk

1ABEL. ----- Grieks-katholieke kerk

1ABEM. ----- Griekse Byzantijnse-katholieke kerk

1ABEN. ----- Macedonische Grieks-katholieke kerk

1ABEO. ----- Russische Grieks-katholieke kerk

1B. --Katholieke kerken zonder communie met de Katholieke kerk

1BA. --- Apostolistische katholieke kerk

1BB. --- Filipijnse onafhankelijke kerk

1BC. --- Chinese patriottische katholieke associatie

1BD. --- Braziliaanse katholieke apostolistische kerk

1BE. --- Oud-Katholieke kerk

1BF. --- Priesterbroederschap Sint Pius X

2. - Protestantisme

2A. –Historisch protestantisme

2AA. -- Anglicanisme

2AAA. ---- Anglicaanse kerk

2AAAA. --- Kerk van Engeland

2AAAB. --- Kerk van Nigeria

2AAAC. --- Kerk van Oeganda

2AAAD. --- Anglicaanse Kerk van Kenia

2AAAE. --- Episcopaalse Kerk van Soedan

2AAAF. --- Kerk van Zuid-India

2AAAG. --- Anglicaanse kerk van Australië

2AAAH. --- Anglicaanse kerk van Zuid-Afrika

2AAAI. --- Episcopaalse kerk in de Verenigde Staten

2AAAJ. --- Anglicaanse kerk van Tanzania

2AAAK. --- Anglicaanse kerk van Canada

2AAAL. --- Kerk van Noord-India

2AAAM. --- Anglicaanse kerk van Rwanda

2AAAN. --- Kerk van de provincie van Centraal Afrika

2AAAO. --- Anglicaanse kerk van Burundi

2AAAP. --- Kerk in de provincie van West-Indië

2AAAQ. --- Kerk in de provincie van de Indische Oceaan

2AAAR. --- Kerk van Christus in Congo

2AAAS. --- Kerk van Pakistan

2AAAT. --- Kerk van Ierland

2AAAU. --- Kerk van de provincie van West-Afrika

2AAAV. --- Kerk van de provincie van Malanesië

2AAB. --- Anglicaanse kerken zonder communie met de Anglicaanse kerk

2AABA. ---- Traditionalistische Anglicaanse communie

2AABB. ---- Kerk van Engeland in Zuid-Afrika

2AB. --- Baptisten

Wordt vervolgd.....

-------------------

Voel vrij om je eigen schema te maken xD

Ik snap zelf niet eens waarom ik het doe, maar nu ik begonnen ben wil ik het ook afmaken. :D

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ga je eens verdiepen in het chassidisch jodendom, elke rabbijn heeft praktisch zijn eigen stroming hoor ;) Het is niet zo makkelijk als je schemaatje is.

Het christendom is ook nog wat ingewikkelder dan je schema is, het roept om veralgemenisering en soms om meer specifiekere stromingen. Voordat ik daar aandacht aan wil besteden de grote vraag van de filosoof K. Wesley 'Wat is daar het praktisch nut van?'

Er zijn hier geen mensen die lid zij van de Oud-Gereformeerde Gemeenten buiten verband met kanselbrief in oprichting (in Nederland en Noord-Amerika).

Mocht je dan toch bezig zijn, maak ook even een schema met politieke overtuigingen ;) Van Anarcho-Syndicalisme tot Anarcho-Kapitalisme

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ga je eens verdiepen in het chassidisch jodendom, elke rabbijn heeft praktisch zijn eigen stroming hoor ;) Het is niet zo makkelijk als je schemaatje is.

Het christendom is ook nog wat ingewikkelder dan je schema is, het roept om veralgemenisering en soms om meer specifiekere stromingen. Voordat ik daar aandacht aan wil besteden de grote vraag van de filosoof K. Wesley 'Wat is daar het praktisch nut van?'

Er zijn hier geen mensen die lid zij van de Oud-Gereformeerde Gemeenten buiten verband met kanselbrief in oprichting (in Nederland en Noord-Amerika).

Mocht je dan toch bezig zijn, maak ook even een schema met politieke overtuigingen ;) Van Anarcho-Syndicalisme tot Anarcho-Kapitalisme

Natuurlijk is dit de algemene vorm. Het Jodendom is sowieso al klein en ik doe geen dingen die té klein zijn. Het Chassidistisch Jodendom is volgens mij ook net zo versplinderd als verschillende protestantse denominaties.

Maar je mag gerust beide schema's aanvullen en afmaken!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zie daar niet zo het praktisch nut van :)

Ik ook niet, verveelde me even stierlijk xD

Als je ergens aan begint moet je het als een echte man wel afmaken natuurlijk, nu wordt het zeker een principekwestie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het Chassidistisch Jodendom is volgens mij ook net zo versplinderd als verschillende protestantse denominaties.

In je lijst van katholieken en anglicanen zijn de verschillen vooral de locaties. Die Anglicaanse kerk van Ierland en die van Engeland zijn beide deel van de Anglicaanse wereldkerk, maar liggen gewoon in een verschillend land.

Voor de rest is voor het het grootste deel dat ze gewoon 'een kerk vormen' samen. Die Bulgaars katholieke kerk bijvoorbeeld erkent de paus als leider van de kerk, zal deelnemen aan concilies, erkennen al de dogma's, etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het Chassidistisch Jodendom is volgens mij ook net zo versplinderd als verschillende protestantse denominaties.

In je lijst van katholieken en anglicanen zijn de verschillen vooral de locaties. Die Anglicaanse kerk van Ierland en die van Engeland zijn beide deel van de Anglicaanse wereldkerk, maar liggen gewoon in een verschillend land.

Voor de rest is voor het het grootste deel dat ze gewoon 'een kerk vormen' samen. Die Bulgaars katholieke kerk bijvoorbeeld erkent de paus als leider van de kerk, zal deelnemen aan concilies, erkennen al de dogma's, etc.

De Anglicaanse kerk is 2AAA. de Kerk van Engeland en van Ierland zijn 2AAAA. en 2AAAT. Beiden vallen dus onder 2AAA.

1ABJ. valt onder 1A.

Weet ik. @ 'Die Bulgaars katholieke kerk bijvoorbeeld erkent de paus als leider van de kerk, zal deelnemen aan concilies, erkennen al de dogma's, etc.'. Het bestaat uit meer dan 100.000 mensen die er lid van zijn. Genoeg voor een vermelding en je ziet ook meteen aan de hand van het schema hoe de Byzantijns katholieke kerk in elkaar steekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(een semi-complete lijst, een paar autonome bisdommen zijn weggelaten)

3 - Orthodoxie

3A - Å’umenisch Patriarchaat van Constantinopel

  • 3Aa - Fins Orthodoxe Kerk
    3Ab - Ests Orthodoxe Kerk
    3Ac - Aartsbisdom der Russisch-Orthodoxe Kerken in West Europa - exarchaat van het oecumenisch Patriarchaat.
    3Ad - ACROD (Amerikaans Carpatho-Rusyn Orthodox Diocees)
    3Ae - Oekraïens Orthodoxe Kerk (in de diaspora)
    3Af - Albaans-Orthodox Diocees

3B - Patriarchaat van Alexandrië

3C - Patriarchaat van Antiochië

3D - Patriarchaat van Jeruzalem

  • (3Da - Kerk van Sinaï*)

3E - Patriarchaat van Moskou

  • 3Ea - ROCOR (Russian Orthodox Church Outside Russia)
    3Eb - Wit-Russisch Orthodoxe kerk
    (3Ec - Orthodoxe Kerk in Amerika*)
    3Ed - Orthodoxe Kerk van Japan
    3Ef - Orthodoxe Kerk van Oekraïene

3F - Patriarchaat van Georgië

3G - Patriarchaat van Servië

  • 3Ga - Aartsdiocees van Ohrid (in FYROM)

3H - Patriarchaat van Roemenië

3I - Patriarchaat van Bulgarije

3J - Kerk van Cyprus

3K - Kerk van Griekenland

3L - Kerk van Polen

3M - Kerk van Tsjechië en Slowakije

*door sommigen als autocephaal erkend

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap zelf niet eens waarom ik het doe, maar nu ik begonnen ben wil ik het ook afmaken. :D

Wel grappig om de verschillende inzichten te volgen.

Zie de schema's in het vorige berichtje.

Vergeet je niet de Nestorianen en de Orientaals Orthodoxe Kerken, die al voor het jaar 500 afgesplitst waren, mee te nemen in je lijstje?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap zelf niet eens waarom ik het doe, maar nu ik begonnen ben wil ik het ook afmaken. :D

Wel grappig om de verschillende inzichten te volgen.

Zie de schema's in het vorige berichtje.

Vergeet je niet de Nestorianen en de Orientaals Orthodoxe Kerken, die al voor het jaar 500 afgesplitst waren, mee te nemen in je lijstje?

Oriëntaals-Orthodox zal ik meenemen. Nestoriaanse kerk is te verwaarlozen en vind ik te klein.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap zelf niet eens waarom ik het doe, maar nu ik begonnen ben wil ik het ook afmaken. :D

Wel grappig om de verschillende inzichten te volgen.

Zie de schema's in het vorige berichtje.

Vergeet je niet de Nestorianen en de Orientaals Orthodoxe Kerken, die al voor het jaar 500 afgesplitst waren, mee te nemen in je lijstje?

Oriëntaals-Orthodox zal ik meenemen. Nestoriaanse kerk is te verwaarlozen en vind ik te klein.

Oké.

Het zal je wel niet meer verbazen, maar het gaat mij niet zozeer om de topografisch bepaalde groepen en organisaties, die feitelijk niet zo veel verschillen in geloof en sacramenten, als wel om de verschillen in leer, die door de betreffende groepen wel als essentieel worden gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals ook inderdaad door (ik dacht Olorin) aangegeven worden er veel kerken genoemd die nationale varianten zijn van een grotere stroming. Ik neem aan dat je bijvoorbeeld niet de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord Amerika noemt EN the Netherlands Reformed Congregations.

Het ligt er aan hoever je in wilt zoomen, ik zou geen geen schema maken van kerken, maar van stromingen. Dan kun je bij mij aankloppen voor wat kennis over bevindelijk en orthodox gereformeerd christendom en een klein beetje over presbyterianisme, puriteinen, pietisten en strict baptists.

church-history-image.jpg vind ik persoonlijk een goed uitgangspunt ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

De meest neutrale manier van het maken van zo'n schema, is als je de lijnen enkel laat splitsen of afscheiden bij naamsveranderingen. Stel, je hebt een ongedeelde kerk. Als er nu een scheuring ontstaat daar, kunnen er twee dingen gebeuren: beide kerken nemen ieder een eigen naam aan, of alleen de nieuwe kerk neemt een eigen naam aan. In het eerste geval krijg je een splitsing: beide kerken gaan een eigen weg. In het tweede geval laat je de lijn van de eerste kerk doorlopen en splitst de tweede kerk daar vanaf.

Een voorbeeld met verzonnen namen:

Eerst is er de Kerk van Johannes. Na een scheuring ontstaat er een nieuwe kerk, die zich de Kerk van Lucas noemt. De Kerk van Johannes blijft echter dezelfde naam houden. Johannes zet dan dus de lijn voort en Lucas splitst daarvan af. Als echter Johannes ook een andere naam aanneemt, bijvoorbeeld de Kerk van Alle Evangelisten, dan krijg je een T-splitsing. Er is dan geen ononderbroken lijn meer, omdat beide kerken anders zijn gaan heten. De Kerk van Johannes bestaat dan niet meer. Ook een naam als De Echte Kerk van Johannes is een eigennaam en dus reden om de lijn daarvan te splitsen.

Bij een dergelijk schema kijk je dus niet naar aantallen gelovigen of naar theologieën en overeenkomsten daarin, maar puur naar namen. Zolang een kerk dus dezelfde naam aanhoudt, al blijven daarvan misschien slechts twee gelovigen over, blijft zij dezelfde lijn voortzetten.

Wordt de ene kerk weer verenigd met een andere, dan gelden daarvoor ook dezelfde regels. Nemen beide kerken een eigen naam aan, dan vormt deze nieuwe naam een nieuwe lijn. Je krijgt dan dus een omgekeerde T-splitsing. Maar voegt de ene kerk zich bij de andere kerk en behoudt de andere kerk dus diens naam, dan wordt die ene kerk weer ingevoegd bij de voortgaande lijn van de andere kerk.

Als echter twee kerken twee verschillende namen hebben, maar wel gewoon deel van dezelfde kerk zijn, dan kun je de tweede naam onder de eerste naam zetten, dus op chronologische volgorde, of beide namen op alfabetische volgorde zetten als ze tegelijkertijd zijn ontstaan. Je kunt dan met een tekentje aangeven of de namen chronologisch zijn of alfabetisch. Als je bijvoorbeeld de Nederlandse Kerk van Johannes hebt, de Duitse Kerk van Johannes en de Israëlische Kerk van Johannes, en ze delen samen gewoon hetzelfde kerkwezen en dezelfde theologie, dan kun je ze gewoon alledrie op dezelfde lijn zetten. Als dan bijvoorbeeld de Duitse Kerk zich geheel zou afsplitsen, dan zal deze zich van de lijn afsplitsen, die dan nog twee namen heeft. Ook als de Duitse Kerk haar naam zou behouden, maar zich wel afsplitst, scheidt zij zich af van de lijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid