Spring naar bijdragen

Vraag over Nicea


Aanbevolen berichten

Volgens mij duidt het 'geboren' op psalm 2:

7 Het besluit van de HEER wil ik bekendmaken.

Hij sprak tot mij:

‘Jij bent mijn zoon,

ik heb je vandaag verwekt.

8 Vraag het mij

en ik geef je de volken in bezit,

de einden der aarde in eigendom.

9 Jij kunt ze breken met een ijzeren staf,

ze stukslaan als een aarden pot.’

(NBV)

Volgens mij ligt de nadruk vooral op het feit dat Jezus niet geschapen is (zoals de Arianen beweerden) en eeuwig God, net als de Vader. Het 'geboren' aspect is dan vooral om de gezagsverhouding tussen de Vader en de Zoon aan te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De belijdenis van Nicea geeft onder andere het volgende aan dat Jezus 'geboren, niet geschapen' is. Is dat niet wat vreemd? Als er tegenwoordig een kind geboren word, geloven wij toch dat hij of zij geschapen is door God? Wat maakt het bij Jezus dan dat Hij wel geboren is, maar niet geschapen?

Hij is ook de Eniggeboren Zoon van God en tegelijk zou Hij de eerste zijn onder vele broederen en zijn we allemaal kinderen van God. Dan zou Hij niet de enige zijn. Hij is de Enige die vlees is geworden. Zijn Geest is niet geschapen, alleen Zijn lichaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De belijdenis van Nicea geeft onder andere het volgende aan dat Jezus 'geboren, niet geschapen' is. Is dat niet wat vreemd? Als er tegenwoordig een kind geboren word, geloven wij toch dat hij of zij geschapen is door God? Wat maakt het bij Jezus dan dat Hij wel geboren is, maar niet geschapen?

Hij is ook de Eniggeboren Zoon van God en tegelijk zou Hij de eerste zijn onder vele broederen en zijn we allemaal kinderen van God. Dan zou Hij niet de enige zijn. Hij is de Enige die vlees is geworden. Zijn Geest is niet geschapen, alleen Zijn lichaam.

"Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 1:14)."

Hij is dus de eniggeboren Zoon. Simple as that.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat betreft de geboorte van Christus:

Volgens mij gaat dat niet over zijn menswording. In Nicea staat het volgende:

"vóór alle tijden geboren uit de Vader."

2000 jaar geleden lijkt me daar niet aan te voldoen. Het gaat over iets nogal complex mbt de Drie Eenheid. Iets waar ik zelf ook niet echt een beeld bij kan vormen.

CS. Lewis vind ik trouwens nog wel een aardige poging doen: Hij vergelijkt het met een boekenstapel die er altijd geweest is. Het ene boek ligt op het ander. Ik zou zeggen dat het tweede op de eerste is gelegd, maar de crux is nu net dat die stapel er altijd geweest is, dus dat niet opgaat.

De Zoon is geboren uit de Vader. De Zoon is er altijd geweest. De Zoon is eeuwig, de zoon is God met hoofdletter G.

Lewis probeert volgens mij een causaliteit te laten zien die vervolgens geen betekenis meer heeft in een situatie van eeuwigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Ursa schreef op 3 augustus :

Volgens mij duidt het 'geboren' op psalm 2:

7 Het besluit van de HEER wil ik bekendmaken.

Hij sprak tot mij:

‘Jij bent mijn zoon,

ik heb je vandaag verwekt.

8 Vraag het mij

en ik geef je de volken in bezit,

de einden der aarde in eigendom.

9 Jij kunt ze breken met een ijzeren staf,

ze stukslaan als een aarden pot.’

(NBV)

Volgens mij ligt de nadruk vooral op het feit dat Jezus niet geschapen is (zoals de Arianen beweerden) en eeuwig God, net als de Vader. Het 'geboren' aspect is dan vooral om de gezagsverhouding tussen de Vader en de Zoon aan te geven.

Paulus legt vers 7 van psalm 2 uit in Handelingen 13 .

Vergelijk : Hand.13:30 tot 35 : 30 Maar God heeft Hem uit de doden opgewekt; 31 en Hij is gedurende vele dagen verschenen aan hen, die met Hem van Galilea naar Jeruzalem opgegaan waren, die [thans] getuigen van Hem zijn bij het volk.32 En wij verkondigen u, dat God de belofte, die aan de vaderen geschied is, 33 aan ons, hun kinderen, vervuld heeft door Jezus op te wekken, gelijk in de tweede psalm geschreven staat: Mijn zoon zijt Gij; Ik heb U heden verwekt. 34 En dat Hij Hem uit de doden heeft opgewekt, zonder dat Hij weer tot ontbinding zal wederkeren, heeft Hij aldus gezegd: Ik zal U het heilige van David geven, dat betrouwbaar is; 35 en daarom zegt Hij ook in een andere psalm: Gij zult uw Heilige geen ontbinding doen zien.

Een kleine studie over de Godheid .

DE MENS ALS GODS BEELD EN GELIJKENIS .

Eerst enkele teksten op een rijtje :

Genesis : 1:27 : 27 En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen.

Genesis :2: 21-23 : 21 Toen deed de Here God een diepe slaap op de mens vallen; en terwijl deze sliep, nam Hij een van zijn ribben en sloot haar plaats toe met vlees.

22 En de Here God bouwde de rib, die Hij uit de mens genomen had, tot een vrouw, en Hij bracht haar tot de mens.

23 Toen zeide de mens ( ADAM ): Dit is nu eindelijk been van mijn gebeente en vlees van mijn vlees; deze zal ‘mannin’( IESJAH ) heten, omdat zij uit de man ( IESJ ) genomen is.

24 Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot een vlees zijn. ( IEVASAR ECHAD )

Handelingen 17:26 : 26 Hij heeft uit een enkele het gehele menselijke geslacht gemaakt om op de ganse oppervlakte der aarde te wonen en Hij heeft de hun toegemeten tijden en de grenzen van hun woonplaatsen bepaald,

1Korinthe 11:8-9 / 11-12 : 8 Want de man is niet uit de vrouw, maar de vrouw uit de man.

9 De man is immers niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om de man.

11 En toch, in de Here is evenmin de vrouw zonder man iets, als de man zonder vrouw.

12 Want gelijk de vrouw uit de man is, zo is ook de man door de vrouw; alles is echter uit God.

1Korinthe 11:3 : 3 Ik wil echter, dat gij dit weet: het hoofd van iedere man is Christus, het hoofd der vrouw is de man, en het hoofd van Christus is God.

Wat leren ons deze teksten ?

1) God schiep de mens.( ADAM ) als één wezen

2) Dit wezen werd gesplitst in man en vrouw ( IESJ & IESJAH )

3) Man en vrouw zullen één vlees zijn . ( IEVASAR ECHAD ) letterlijk : één wezen .

4) Man en vrouw zijn niets zonder elkaar ( 1Korinthe 11:11 )

5) De man is het hoofd van de vrouw zoals God het hoofd van Christus is . (1Kor.11:3)

Als er nu staat dat man en vrouw één vlees (één wezen IEVASAR ECHAD ) zijn, dan betekent dit NIET dat man en vrouw één persoon zijn, ( mijn partner kan in Parijs zijn en ik in Brussel ) maar samen vormen we een (onafscheidelijke) eenheid .

Nu naar de Godheid :

Vooraf toch opmerken dat de mens een BEELD is, een GELIJKENIS van de Godheid .

Indien ik u een foto laat zien van iemand die u niet kent, dan gaat u zich een beeld vormen van die persoon . Indien u later die persoon in werkelijkheid leert kennen dan zal er waarschijnlijk een groot verschil zijn tussen die persoon en het beeld dat u zich van hem gevormd had .

Deuteronomium 6:4 : Hoor, Israel: de Here is onze God; de Here is een!

 shemo jisraëel adonaï elohenoe adonaï ECHAD

Waar we adonaï zeggen staat er in de tekst het tetragram : JHWH , maar dit wordt niet uitgesproken . Het gene wat ons echter interesseert is het laatste woordje : nl. ECHAD .

Nu zijn er in het Hebreeuws twee manieren om één te zeggen : “ ECHAD en YACHID “

Als men ECHAD zegt, dan gaat het altijd om een meervoudige eenheid, een samengestelde eenheid .

Als Christenen gaan we die eenheid in de Godheid gaan invullen als : de VADER, de ZOON en de HEILIGE GEEST .

Nu een andere tekst : deze van spreuken hoofdstuk 8 . Het thema van spreuken 8 is “de wijsheid†. Bijna alle theologen zijn het er echter over eens dat de verzen 22 tot 30 handelen over Christus .

Spreuken 8:22-30 : 22 De Here heeft mij tot aanzijn geroepen als het begin van zijn wegen, voor zijn werken van ouds af.

23 Van eeuwigheid aan ben ik geformeerd, van den beginne, eer de aarde bestond.

24 Toen er nog geen oceaan was, ben ik geboren, toen er nog geen bronnen waren, rijk aan water.

25 Eer de bergen omlaaggezonken waren, voor de heuvelen ben ik geboren;

26 toen Hij het aardrijk en de velden nog niet had gemaakt, noch de eerste stofdeeltjes der wereld.

27 Toen Hij de hemel bereidde, was ik daar; toen Hij een kring trok op het oppervlak van de oceaan,

28 toen Hij de wolken daarboven bevestigde, en de bronnen van de oceaan met kracht opborrelden,

29 toen Hij aan de zee haar perk stelde, opdat de wateren zijn gebod niet zouden overtreden, en Hij de grondslagen der aarde bepaalde,

30 toen was ik een troetelkind bij Hem, ik was een en al verrukking dag aan dag, te allen tijde mij verheugend voor zijn aangezicht,

31 mij verheugend in de wereld van zijn aardrijk, en mijn vreugde was met de mensenkinderen.

WAT LEERT DE BIJBEL OVER DE GODHEID ?

 Er wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de Vader, Zoon en Heilige Geest .

Bij de doop van Jezus vinden we Ze alle drie terug : Mattheus 3: 16-17 :

16 Terstond nadat Jezus gedoopt was, steeg Hij op uit het water. En zie, de hemelen openden zich, en hij zag de Geest Gods nederdalen als een duif en op Hem komen.

17 En zie, een stem uit de hemelen zeide: Deze is mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb.

 Er bestaat een duidelijk verschil in autoriteit tussen de Vader & de Zoon :

Johannes 14:28 Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb; Ik ga heen en kom tot u. Indien gij Mij liefhadt, zoudt gij u verblijd hebben, omdat Ik tot de Vader ga, want DE VADER IS MEER DAN IK .

Johannes 5:30 IK KAN VAN MIJZELF NIETS DOEN ; gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en mijn oordeel is rechtvaardig, want Ik zoek niet mijn wil, doch de wil van Hem, die Mij gezonden heeft.

Openbaring 4 & 5 : De Vader zit op de troon, het Lam ontvangt de verzegelde boekrol .

Johannes 1:18 Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen.

Spreuken 8:22-23 : 22 De Here heeft mij tot aanzijn geroepen als het begin van zijn wegen, voor zijn werken van ouds af.

23 Van eeuwigheid aan ben ik geformeerd, van den beginne, eer de aarde bestond.

Johannes 5:26 : Want gelijk de Vader leven heeft in Zichzelf, heeft Hij ook de Zoon GEGEVEN leven te hebben in Zichzelf.

Philippenzen 2:5 (Leidse vertaling) …..die, hoewel Hij GODS GESTALTE HAD, er niet aan dacht de gelijkheid met God door roof zich toe te eigenen

Openbaring 1:1 Openbaring van Jezus Christus, welke GOD HEM GEGEVEN HEEFT om zijn dienstknechten te tonen …..

1Korinthe 15:28 : 28 Wanneer alles Hem onderworpen is, zal ook de Zoon zelf Zich aan Hem onderwerpen, DIE HEM ALLES ONDERWORPEN HEEFT, opdat God zij alles in allen.

 De Zoon getuigt van de Vader, de Geest getuigt van de Zoon .

Johannes 5:36 Maar Ik heb een getuigenis, gewichtiger dan dat van Johannes; want de werken, die Mij de Vader gegeven heeft om te volbrengen, juist die werken, die Ik doe, getuigen van Mij, dat de Vader Mij gezonden heeft.

Johannes 17:3 : Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt.

Johannes 15:26 Wanneer de Trooster komt, die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest der Waarheid, die van de Vader uitgaat, zal deze van Mij getuigen;

Tot besluit : In de bijbel wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen de drie personen van de Godheid . Het is ook altijd heel duidelijk als het gaat over de Vader, de Zoon of de Heilige Geest .

Zoals in een gezin man, vrouw en kinderen één zijn, en elk een verschillende functie hebben, zo ook in de Godheid .

1Korinthe 8:6 : 6 voor ons nochtans is er maar een God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en een Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem.

1Timotheus 2:4 : 5 Want er is een God en ook een middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus,

Johannes 17:3 : 3 Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt.

Over de H.Geest wordt gezegd :

Johannes 16:8-11 : 8 En als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel; 9 van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; 10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet; 11 van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

------------------------

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je moet dit zien in de context van de tijd en van de afwijkende meningen die er waren, die worden bestreden in een belijdenisgeschrift. Arius zei bijvoorbeeld dat Jezus maar gewoon een schepsel was zoals iedereen en niet de Zoon van God (OK, misschien de geadopteerde zoon van God).

Het zinnetje 'Geboren, niet geschapen' staat dan ook niet alleen.

vóór alle tijden geboren uit de Vader.

God uit God, licht uit licht, ware God uit de ware God.

Geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader,

Het gaat dus niet zozeer om het moment waarop Jezus mens werd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid