Spring naar bijdragen

(Jesaja) Scheren van baard etc?


Aanbevolen berichten

Hallo,

Kan iemand mij uitleggen wat ik bij het volgende moet voorstellen:

Op die dag zal de HEER de vliegen van de verste waterstromen van Egypte bijeenfluiten, en uit Assyrië een zwerm bijen. 19 Ze zullen allemaal komen en neerstrijken in steile rivierdalen en in rotsspleten, bij iedere drinkplaats en op elke doornstruik. 20 Op die dag zal de Heer met een aan de overkant van de Eufraat gehuurd scheermes – de koning van Assyrië – alle haren van hoofd en baard en zelfs het schaamhaar afscheren. 21 Op die dag zal men een jonge koe houden, een geit en een schaap. 22 Door de overvloed aan melk die ze geven, heeft iedereen ruimschoots boter te eten. Boter en honing is er voor wie in het land zijn achtergebleven. 23 Op die dag zal elk stuk grond waar duizend wijnstokken staan ter waarde van duizend sjekel zilver, door dorens en distels overwoekerd worden. 24 Alleen met pijl en boog dringt men er door; dorens en distels versperren de weg. 25 Hellingen die met de hak zijn bewerkt, zullen onbereikbaar worden door vervaarlijke dorens en distels. Men kan er slechts de runderen heen drijven, het door de schapen laten vertrappen.

Het komt uit Jesaja hoofdstuk 7

Wat moet ik me hierbij voorstellen en waarom moet God een scheermes HUREN?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het afscheren van het haar was in die tijd een grote schande, je kon iemand vernederen door zijn baard af te scheren. Het vers wil dus zeggen dat God Assyrië zal gebruiken om Israël te vernederen. Waarom huren? Assyrië is zelf niet het volk van God, de Assyriërs hadden een andere god. Deze god van de Assyriërs is kennelijk bereid om dit klusje voor de God van Israël op te knappen en wordt op die manier dus door de God van Israël ingehuurd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het afscheren van het haar was in die tijd een grote schande, je kon iemand vernederen door zijn baard af te scheren. Het vers wil dus zeggen dat God Assyrië zal gebruiken om Israël te vernederen. Waarom huren? Assyrië is zelf niet het volk van God, de Assyriërs hadden een andere god. Deze god van de Assyriërs is kennelijk bereid om dit klusje voor de God van Israël op te knappen en wordt op die manier dus door de God van Israël ingehuurd.

Waar heeft u de informatie vandaan? Graag een bron :D

Een andere God? Waarom wordt er gesproken over een andere God?

Iedereen is toch van God, niet een bepaald volk niet?

En waarom schaamhaar afscheren? Was dat ook een grote schande?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha, die heb ik al eerder voorbij zien komen. God maakt wel vaker gebruik van andere volken, denk ook aan Cyrus die in de profeten geprezen wordt als 'knecht van God': hij was het die Babylon innam en de Joden hun vrijheid teruggaf.

Het gaat hier om complete vernedering, zoals Eli7 al zegt. God geeft Israel in de macht van Assyriers, zodanig dat ze poedelnaakt zullen zijn. Voor de rest is het vooral beeldspraak, dat 'huren' moet je niet al te letterlijk nemen. :)

En waarom schaamhaar afscheren? Was dat ook een grote schande?

Hoe zou jij je voelen als een ander bij machte is te bepalen of hij alles met je kan doen, zelfs je schaamhaar afscheren? Je intieme delen zijn niet veilig voor je vijand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is waarschijnlijk ook een grote schande. God lijkt af en toe nogal geobsedeerd door haar, zie ook 2kon.2:23 Van Jericho ging Elisa naar Betel. Toen hij naar de stad omhoog liep, rende een troep kinderen op hem af die hem uitlachten en schreeuwden: ‘Kaalkop, kaalkop! [destijds grove belediging] Zet ’m op, zet ’m op!’ 24 Elisa keek om, en toen hij de kinderen zag, vervloekte hij ze in de naam van de HEER. Meteen kwamen er twee berinnen uit het bos, die tweeënveertig van de kinderen verscheurden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het afscheren van het haar was in die tijd een grote schande, je kon iemand vernederen door zijn baard af te scheren. Het vers wil dus zeggen dat God Assyrië zal gebruiken om Israël te vernederen. Waarom huren? Assyrië is zelf niet het volk van God, de Assyriërs hadden een andere god. Deze god van de Assyriërs is kennelijk bereid om dit klusje voor de God van Israël op te knappen en wordt op die manier dus door de God van Israël ingehuurd.

Waar heeft u de informatie vandaan? Graag een bron :D

Toen koning David dit hoorde, liet hij aan de diep vernederde mannen de volgende boodschap overbrengen: ‘Blijf in Jericho en kom pas terug wanneer uw baard is aangegroeid.’ 2 Samuël 10: 5

Een andere God? Waarom wordt er gesproken over een andere God?

Iedereen is toch van God, niet een bepaald volk niet?

Elk volk had ook weer zijn eigen god en een volk behoorde in zekere zin toe aan de god die het diende.

En waarom schaamhaar afscheren? Was dat ook een grote schande?

Leef je eens in. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een andere God? Waarom wordt er gesproken over een andere God?

Iedereen is toch van God, niet een bepaald volk niet?

Elk volk had ook weer zijn eigen god en een volk behoorde in zekere zin toe aan de god die het diende.

Zou je dit nader kunnen toelichten? Over welke goden heb je het?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit vind ik ook wel vreemd. Zie ook het eerste gebod. Ba'al (http://nl.wikipedia.org/wiki/Ba%C3%A4l) komt ook een aantal keren voor, er heerste nogal wat concurrentie, zie onder andere:

Jer 23:13 Bij Samaria’s profeten zag ik ongehoorde dingen:

ze lieten zich door Baäl leiden

en misleidden Israël, mijn volk.

Wist je dat wanneer er God staat in het OT, het meestal een vertaling is van het Hebreeuwse woord 'elohiem' en elohiem is een meervoudsvorm. ;)

Er wordt meer dan genoeg gesproken over allerlei andere goden in de Bijbel. Duidelijk is wel dat JHWH veruit de grootste is van hen allemaal. Je zou het kunnen vergelijken met het idee dat er allemaal mensen zijn die zich koning noemen, zich zo gedragen en op die manier veel volgelingen hebben, terwijl er maar één echte koning is. Zo is JHWH ook de enige ware God, ondanks alle andere godheidjes.

Je haalt trouwens ook het eerste gebod aan dat zegt, Hoor Israël, JHWH is onze Elohiem, JHWH is één. Dat is wat anders dan de enige. Verder wordt nog gezegd dat ze geen andere goden mogen dienen. Dus inderdaad, er is sprake van concurrentie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja dat wist ik, 'In den beginne schiepen de goden...'.

Er komt ook een 'Jah/Yah' voor in een polytheïstische religie vóór het jodendom in de regio waar het jodendom ontstond. En de vroegere scheppings- en zondvloedverhalen die verdacht veel op de bijbelse verhalen lijken, zijn ook allemaal polytheïstisch en komen ook uit die regio.

Wat een toeval.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja dat wist ik, 'In den beginne schiepen de goden...'.

Er komt ook een 'Jah/Yah' voor in een polytheïstische religie vóór het jodendom in de regio waar het jodendom ontstond. En de vroegere scheppings- en zondvloedverhalen die verdacht veel op de bijbelse verhalen lijken, zijn ook allemaal polytheïstisch en komen ook uit die regio.

Wat een toeval.

Je zou bijna denken dat het een wonder is. :E

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij is het Eli7 die met ingehuurde goden komt, en staat dat niet in de tekst zelf. Daar gaat het over de koning van Assyria:

" Op die dag zal de Heer met een aan de overkant van de Eufraat gehuurd scheermes – de koning van Assyrië – alle haren van hoofd en baard en zelfs het schaamhaar afscheren"

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens mij is het Eli7 die met ingehuurde goden komt, en staat dat niet in de tekst zelf. Daar gaat het over de koning van Assyria:

" Op die dag zal de Heer met een aan de overkant van de Eufraat gehuurd scheermes – de koning van Assyrië – alle haren van hoofd en baard en zelfs het schaamhaar afscheren"

Ach, met de vorst van Perzië wordt in Daniël ook een geestelijke macht bedoeld waar de engel Michaël nog voor nodig is om te verslaan. De menselijke koning en de geestelijke vorst van een land willen in de Bijbel nog wel eens door elkaar heen lopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om het even uit te leggen want ik snap er oprecht niks meer van :(

Gaat het in de bijbel over meerdere goden? Zijn er dan meerdere goden?

Er zijn genoeg geesten die zich als goden gedragen, er is maar één God boven alles.

Als ik zeg dat Thor één van de goden van de Vikingen is/was, dan bedoel ik daarmee niet te zeggen dat Thor voor mij op hetzelfde niveau staat als JHWH. JHWH is de enige echte God, heel veel andere geesten oid worden ook god genoemd en voor het gemak hebben we het dan maar over de goden van de Vikingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gaat het in de bijbel over meerdere goden? Zijn er dan meerdere goden?

Je kunt in bepaalde bijbelboeken wel argumenten vinden dat de Joden in bepaalde tijden geloofden dat er meer goden waren. Maar hun god is de grootste en met die anderen mogen ze vooral niet gaan aanbidden en moeten ze niks mee te maken hebben.

Een bepaalde religie in die tijd was ook veel meer aan een volk verbonden.

In latere tijd verdwijnt dat idee langzaam uit de gedachten. In bijvoorbeeld het nieuwe testamenten bijvoorbeeld wordt wel heel duidelijk gesteld dat er slechts maar één god bestaat. Voor de joden in die tijd was dat al geen nieuws meer.

Eigenlijk zegt de apostel Paulus het wel helder vind ik:

Wat nu het eten van offervlees betreft: wij weten dat er in de hele wereld niet één afgod echt bestaat en dat er maar één God is. 5 Ook al zijn er zogenaamde goden in de hemel of op aarde – en zo zijn er immers heel wat goden en heren –, 6 wij weten: er is één God, de Vader, uit wie alles is ontstaan en voor wie wij zijn bestemd, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles bestaat en door wie wij leven. 7 Maar niet iedereen bezit deze kennis. Sommigen van u zijn zo aan hun afgod gewend dat ze het offervlees nog altijd als een offer aan die afgod zien. (1Kor.8)

Vanuit christelijk oogpunt noemen we dat Heilspedagogie. God voedt als ware het Joodse volk op en leert gaandeweg steeds meer over Hem en de religie ontwikkeld zich verder door.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om het even uit te leggen want ik snap er oprecht niks meer van :(

Gaat het in de bijbel over meerdere goden? Zijn er dan meerdere goden?

Er zijn genoeg geesten die zich als goden gedragen, er is maar één God boven alles.

Als ik zeg dat Thor één van de goden van de Vikingen is/was, dan bedoel ik daarmee niet te zeggen dat Thor voor mij op hetzelfde niveau staat als JHWH. JHWH is de enige echte God, heel veel andere geesten oid worden ook god genoemd en voor het gemak hebben we het dan maar over de goden van de Vikingen.

Met alle respect.. Ik kom hier om wat over de bijbel te leren en het zou fijn zijn als je dingen wat beter toelicht. Wie is JHWH bijvoorbeeld?

Waarom worden ze ook god genoemd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om het even uit te leggen want ik snap er oprecht niks meer van :(

Gaat het in de bijbel over meerdere goden? Zijn er dan meerdere goden?

Er zijn genoeg geesten die zich als goden gedragen, er is maar één God boven alles.

Als ik zeg dat Thor één van de goden van de Vikingen is/was, dan bedoel ik daarmee niet te zeggen dat Thor voor mij op hetzelfde niveau staat als JHWH. JHWH is de enige echte God, heel veel andere geesten oid worden ook god genoemd en voor het gemak hebben we het dan maar over de goden van de Vikingen.

Met alle respect.. Ik kom hier om wat over de bijbel te leren en het zou fijn zijn als je dingen wat beter toelicht. Wie is JHWH bijvoorbeeld?

Waarom worden ze ook god genoemd?

JHWH is de godsnaam. Mozes vraagt op een gegeven moment aan God wat Zijn naam is en dan antwoordt Hij met JHWH, waarschijnlijk valt dat uit te spreken als Jahweh. De betekenis is iets als 'Ik ben', 'Ik ben er', 'Ik ben die ik ben', de exacte betekenis kennen we echter niet. Maar alle mogelijke vertaalopties zijn wat mij betreft goed te noemen. Als je de Bijbel in het Hebreeuws zou lezen zou je daar nog heel vaak JHWH tegenkomen. De Joden spraken deze naam echter nooit uit, uit eerbied voor God. Daarom zeggen ze nog tot op de dag van vandaag 'Adonai' als er JHWH staat. Adonai betekent Heer. In de Nederlandse vertalingen hebben ze dat overgenomen. Overal waar er in het Hebreeuws JHWH staat wordt dat vertaald met HEER. Ze doen dit dan met hoofdletters, om het onderscheid te maken met wanneer er Adonai staat. Overal waar je in de Bijbel dus HEER ziet staan, staat er in het Hebreeuws JHWH, de naam van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kan ik hier uit opmaken dat de bijbel zegt dat jezus God is?

Sorry voor de vele vragen.. Ik probeer alleen erachter te komen wat er nou staat

Neem bijvoorbeeld de volgende tekst uit Johannes:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen. 5 Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen.

6 Er kwam iemand die door God was gezonden; hij heette Johannes. 7 Hij kwam als getuige, om van het licht te getuigen, opdat iedereen door hem zou geloven. 8 Hij was niet zelf het licht, maar hij was er om te getuigen van het licht: 9 het ware licht, dat ieder mens verlicht en naar de wereld kwam. 10 Het Woord was in de wereld, de wereld is door hem ontstaan en toch kende de wereld hem niet. 11 Hij kwam naar wat van hem was, maar wie van hem waren hebben hem niet ontvangen. 12 Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. 13 Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.

14 Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader. 15 Van hem getuigde Johannes toen hij uitriep: ‘Hij is het over wie ik zei: “Die na mij komt is meer dan ik, want hij was er vóór mij!â€â€™ 16 Uit zijn overvloed zijn wij allen met goedheid overstelpt. 17 De wet is door Mozes gegeven, maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen. 18 Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.

Het is een beetje een mystieke tekst zou je kunnen zeggen, maar ik heb drie verzen dik gemaakt voor een antwoord op je vraag. In het eerste vers zie je dat er wordt gesproken over het Woord en dat Woord is God. In vers 14 zie je vervolgens dat het Woord mens is geworden en de enige Zoon van de Vader wordt genoemd. Dit gaat inderdaad over Jezus, die de Zoon van God wordt genoemd, die mens is geworden en die God is. Het laatste vers zegt weer dat de enige Zoon, zelf God is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Wat moet ik me hierbij voorstellen en waarom moet God een scheermes HUREN?

Assyrie deed wat God wist namelijk het verbondsvolk elimineren op een overblijfsel na

Deze hele schepping staat in dienst van zijn maker, in die zin zegt de bijbel huren om het aan ons duidelijk te maken, want het wat natuurlijk heen huur overeenkomst zoals wij dat ons voorstellen.

God liet ASSYRIE zijn gang gaan, mede door de zonde van zijn verbondsvolk.

Tot op een zeker punt dan, hij laat niet toe dat zijn voornemen gedwarsboomd wordt en zeker niet in het geval van Hizkia die oprecht was ten opziochte van hem, toen moest Sanherib ervaren wat het is om de baard af te scheren,hij verloor 80000 man

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 6 months later...
Hallo,

Kan iemand mij uitleggen wat ik bij het volgende moet voorstellen:

Op die dag zal de HEER de vliegen van de verste waterstromen van Egypte bijeenfluiten, en uit Assyrië een zwerm bijen. 19 Ze zullen allemaal komen en neerstrijken in steile rivierdalen en in rotsspleten, bij iedere drinkplaats en op elke doornstruik. 20 Op die dag zal de Heer met een aan de overkant van de Eufraat gehuurd scheermes – de koning van Assyrië – alle haren van hoofd en baard en zelfs het schaamhaar afscheren. 21 Op die dag zal men een jonge koe houden, een geit en een schaap. 22 Door de overvloed aan melk die ze geven, heeft iedereen ruimschoots boter te eten. Boter en honing is er voor wie in het land zijn achtergebleven. 23 Op die dag zal elk stuk grond waar duizend wijnstokken staan ter waarde van duizend sjekel zilver, door dorens en distels overwoekerd worden. 24 Alleen met pijl en boog dringt men er door; dorens en distels versperren de weg. 25 Hellingen die met de hak zijn bewerkt, zullen onbereikbaar worden door vervaarlijke dorens en distels. Men kan er slechts de runderen heen drijven, het door de schapen laten vertrappen.

Het komt uit Jesaja hoofdstuk 7

Wat moet ik me hierbij voorstellen en waarom moet God een scheermes HUREN?

De assyrische koning wordt vergeleken met een scheermes dat gehuurd is. dit refereert naar Ahaz die de Assyrische koning huurde om Syrie en Efraim te vernietigen. ( 2kon 16 vers 7+8/ 2 kronieken 28 vers21)

( bron: dake's annotaded refference bible/ 1 print 2011/ page 686 note:l)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid