Jin 0 Geplaatst 12 mei 2013 Rapport Share Geplaatst 12 mei 2013 Wil ik als admin van het betreffende forum toch even benadrukken dat de betreffende user op eigen initiatief op stap is gegaan en dat het beheer (en de andere users) hier niets mee te maken heeft. Ofwel, de kreet Een groepje nerds dat een atheïstische 'spion' heeft gestuurd en vervolgens zijn bijdragen en reacties daarop uitgebreid gaat analyseren. slaat totaal nergens op. Wij sturen niets..... Dit wou ik even gezegd hebben.... Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 12 mei 2013 Rapport Share Geplaatst 12 mei 2013 Vrijdenken... Het klinkt eigenlijk best hooghartig. Zoiets als dat ik mezelf moreel superieur ga noemen ofzo. Moet je mee opassen, vooral wanneer je zo'n claim vervolgens niet kunt waar maken. Sowieso een nogal onrealistische term, alsof iemand daar werkelijk toe in staat zou kunnen zijn. Of moet ik het vooral zien als een ideaal waar je dan naar streeft maar niet zult bereiken? Link naar bericht Deel via andere websites
Jin 0 Geplaatst 12 mei 2013 Rapport Share Geplaatst 12 mei 2013 Ik zal de laatste zijn die zich een vrijdenker noemt, maar ik ga wel uit van de rede en de logica, en vermijd dogma's. In die zin zou ik in de definitie kunnen passen. Religie gaat per definitie uit van in ieder geval 1 (één) dogma, god (goden) bestaat (bestaan). In die zin kan een 100% vrijdenker per definitie niet religieus zijn. Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 12 mei 2013 Rapport Share Geplaatst 12 mei 2013 Is het idee dat je geen dogma's mag aanhangen dan ook geen dogma? Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 12 mei 2013 Rapport Share Geplaatst 12 mei 2013 Dat is zeker een dogma. Ik ben bepaalde dogma's gaan aanhangen omdat ik de waarheid van ze inzie, of de waarheid van een systeem inzie waar die dogma's een herinnerend onderdeel van uitmaken. Ik zou het niet echt vrijdenken vinden als ik dat dan niet zou 'mogen' omdat ik anders geen 'vrijdenker' zou zijn. Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 12 mei 2013 Rapport Share Geplaatst 12 mei 2013 maar ik ga wel uit van de rede en de logica, Ook dat zijn in feite dogma's. Het is onmogelijk te bewijzen dat de rede en logica verband houden met de werkelijkheid of dat je als mens hoogstens een consistent werkbare fantasie aan het scheppen bent. Niet dat er wat mis is met logica en reden hoor. Als christen waardeer is ze natuurlijk ook enorm. Noem het een christelijk dogma van me. Link naar bericht Deel via andere websites
Cyrillisch 0 Geplaatst 12 mei 2013 Rapport Share Geplaatst 12 mei 2013 Religie gaat per definitie uit van in ieder geval 1 (één) dogma, god (goden) bestaat (bestaan). Je kan net zo goed zeggen dat atheïsme per definitie uitgaat van ieder geval 1 (één) dogma, God (goden) bestaat (bestaan) niet. In die zin kan een 100% vrijdenker per definitie niet athëist zijn. Link naar bericht Deel via andere websites
cobybryant 0 Geplaatst 12 mei 2013 Rapport Share Geplaatst 12 mei 2013 Vrijdenken: wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken: beseffen dat wie de Zoon heeft vrijgemaakt, werkelijk vrij is en waar de Geest des Heren is, is vrijheid. Link naar bericht Deel via andere websites
Jin 0 Geplaatst 12 mei 2013 Rapport Share Geplaatst 12 mei 2013 Hahaha, jij bent een vrolijke Frans...... Leer eerst maar eens wat rede en logica is, tot die tijd hebben jullie me weinig te zeggen..... Link naar bericht Deel via andere websites
Michiel 14 Geplaatst 12 mei 2013 Rapport Share Geplaatst 12 mei 2013 ik ga wel uit van de rede en de logicaDescarthes deed dat ook, zijn conclusie zal je wel bekend zijn. Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 12 mei 2013 Rapport Share Geplaatst 12 mei 2013 Ah, je denkt dat rede en logica op zichzelf staan? Dus dat het niet enkel middelen zijn om je antwoorden wat zorgvuldiger te onderbouwen? Maar goed, rede en logica dan maar: Dogma = eeuwige waarheid waaraan niet getwijfeld wordt of mag worden Vrijdenker = iemand die gelooft dat dogma's stout zijn Dat niet meer geloven = geen vrijdenker meer zijn Dogma's zijn stout = eeuwige waarheid voor de vrijdenker Eeuwige waarheid voor de vrijdenker = dogma voor de vrijdenker Dogma's zijn stout = dogma Zie je, niets onlogisch aan. Net zoals relativisten toch ook minimaal één dogma aanhangen, namelijk dat de waarheid subjectief is en dus niet te kennen. Zonder dat dogma ben je geen relativist, maar een absolutist. Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 12 mei 2013 Rapport Share Geplaatst 12 mei 2013 Leer eerst maar eens wat rede en logica is, tot die tijd hebben jullie me weinig te zeggen..... Ik hoef je vast niet te vertellen hoe je post op mij overkomt. Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 12 mei 2013 Rapport Share Geplaatst 12 mei 2013 Ah, je denkt dat rede en logica op zichzelf staan? Niet zo spoileren Robert. De leukste argumenten zijn juist die waarin je het omgekeerde bewijst van wat je wilt. Link naar bericht Deel via andere websites
Thorgrem 430 Geplaatst 12 mei 2013 Auteur Rapport Share Geplaatst 12 mei 2013 Aangezien de openingspost door de crew verwijderd is en het mij een officiële waarschuwing heeft opgeleverd lijkt het me dat het topic nu ook op slot moet. Link naar bericht Deel via andere websites
Thorgrem 430 Geplaatst 12 mei 2013 Auteur Rapport Share Geplaatst 12 mei 2013 Leer eerst maar eens wat rede en logica is, tot die tijd hebben jullie me weinig te zeggen..... Ik neem aan dat je zelf ook wel inziet, als je even een stapje terug neemt, dat je uitspraak omtrent vrijdenken en religieus zijn al ontkracht is. Religie gaat per definitie uit van in ieder geval 1 (één) dogma, god (goden) bestaat (bestaan). In die zin kan een 100% vrijdenker per definitie niet religieus zijn. Ontkracht door Robert Frans op 12 mei 2013, 18:29 en aangevuld door Cyrillisch op 12 mei 2013, 18:39. Nee tot op heden maak je geen beste indruk als vrijdenker als je al zo'n gapend gat qua logica in je betoog hebt zitten. Link naar bericht Deel via andere websites
Jin 0 Geplaatst 12 mei 2013 Rapport Share Geplaatst 12 mei 2013 Lieverd, je leest bar slecht, ik heb nooit gezegd dat ik een vrijdenker ben..... Link naar bericht Deel via andere websites
Thorgrem 430 Geplaatst 12 mei 2013 Auteur Rapport Share Geplaatst 12 mei 2013 Lieverd, je leest bar slecht, ik heb nooit gezegd dat ik een vrijdenker ben..... Ik ben je lieverd niet. En ten tweede maakt het geen drol uit of jij dan wel of geen vrijdenker zou zijn. Je betoog is niet logisch. Ik heb ook nog geen uitspraak gedaan of je wel of geen vrijdenker bent. Over bar slecht lezen gesproken. Link naar bericht Deel via andere websites
Jin 0 Geplaatst 12 mei 2013 Rapport Share Geplaatst 12 mei 2013 Nee tot op heden maak je geen beste indruk als vrijdenker Het logische gevolg uit je quote is dat je me langs de lat vd vrijdenkers legt...... Link naar bericht Deel via andere websites
Thorgrem 430 Geplaatst 12 mei 2013 Auteur Rapport Share Geplaatst 12 mei 2013 Nee tot op heden maak je geen beste indruk als vrijdenker Het logische gevolg uit je quote is dat je me langs de lat vd vrijdenkers legt...... Ik zeg dat je stelling niet deugd, dat blijft staan. Excuus dat ik je vrijdenker heb genoemd terwijl je expliciet had aangegeven dat niet te zijn. Link naar bericht Deel via andere websites
Humanist 0 Geplaatst 12 mei 2013 Rapport Share Geplaatst 12 mei 2013 .. Je zegt wel degelijk dat je hem onder de vrijdenkers schaart hoor @thorgrem. Link naar bericht Deel via andere websites
Thorgrem 430 Geplaatst 12 mei 2013 Auteur Rapport Share Geplaatst 12 mei 2013 .. Je zegt wel degelijk dat je hem onder de vrijdenkers schaart hoor @thorgrem. Citaat. Link naar bericht Deel via andere websites
Henriëtte 0 Geplaatst 12 mei 2013 Rapport Share Geplaatst 12 mei 2013 Zullen we daar nou niet een aparte discussie over beginnen? Dat wordt een welles-nietesspelletje. Link naar bericht Deel via andere websites
Humanist 0 Geplaatst 12 mei 2013 Rapport Share Geplaatst 12 mei 2013 Wat Jin citeerde. ('Nee tot op heden maak je geen beste indruk als vrijdenker') Obama maakt tot op heden geen beste indruk als president van de VS als hij zijn publiek zo toespreekt. Link naar bericht Deel via andere websites
Thorgrem 430 Geplaatst 12 mei 2013 Auteur Rapport Share Geplaatst 12 mei 2013 Hartelijk dank Humanist. Daar heb ik dus en fout gemaakt daar Jin reeds had aangegeven geen vrijdenker e zijn. Excuus. Dat maakt zijn betoog echter niet juist. Het blijft reeds ontkracht. Link naar bericht Deel via andere websites
MysticNetherlands 298 Geplaatst 12 mei 2013 Rapport Share Geplaatst 12 mei 2013 [quote="Bonjour" In deze context lijkt het er sterk op dat je geen idee hebt wat vrijdenken is. Geeft niet hoor. Vele bezoekers op freethinker hebben dat ook niet waardoor ze snel afhaken. Een groot aantal van de regulars overigens ook niet. Volgens mij zijn echte freethinkers zeldzaam... Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten