Spring naar bijdragen

De ellende in de wereld en een almachtig God


Aanbevolen berichten

Als jij je gezond verstand gebruikte zou je inzien dat die hoge leeftijden niet staan voor het aantal jaren maar voor de kwaliteit van hun leven.

'Toen zei de HEERE: Mijn Geest zal niet voor eeuwig met de mens twisten, omdat ook hij vlees is, maar zijn dagen zullen honderdtwintig jaar zijn.' (Gen 6,3)

Dus Adam leefde eigenlijk maar 930/120 = 7-8 dagen? Of hoe moet ik die 120 jaar opvatten? Waarom gebruikt de schrijver een specifiek getal als het toch om een symbolisch punt gaat? Of heeft het getal 120 een bepaalde bijbelse literaire betekenis?

Er is nog nooit iemand geweest die ouder werd dan 120 jaar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jeanne_Calment 122 jaar :+

Maar inderdaad, ouder dan dat hebben we nog nooit gezien. Maar je gelooft dus in het letterlijke verhaal van Adam en Eva omdat de geslachtslijn richting Jezus anders niet zou bestaan, maar het geslachtsregister klopt toch niet als de leeftijden niet kloppen? Waarom zou je overigens symbolische leeftijden gaan gebruiken in zoiets feitelijks als een geslachtsregister...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 465
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Is er echt 'gedegen onderbouwing' nodig om een theorie onderuit te halen dat uitgaat van een letterlijke/historische lezing van een geslachtsregister waar mensen tot wel 1000 jaar oud werden..? Het is vreemd hoe men eerst 'vanwege gezond verstond' uitgaat van een symbolische slang en vrucht, maar zodra het hierop aankomt men het gezond verstand zonder problemen de deur uitgooit door te geloven dat mensen werkelijk 1000 jaar oud werden.

Als jij je gezond verstand gebruikte zou je inzien dat die hoge leeftijden niet staan voor het aantal jaren maar voor de kwaliteit van hun leven.

'Toen zei de HEERE: Mijn Geest zal niet voor eeuwig met de mens twisten, omdat ook hij vlees is, maar zijn dagen zullen honderdtwintig jaar zijn.' (Gen 6,3)

Er is nog nooit iemand geweest die ouder werd dan 120 jaar.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jeanne-Louise_Calment

Ziehier. Ik heb het nog nagecheckt, maar 122 is een hoger getal dan 120.

Wow you got me there! :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat werd na de zondvloed gezegd, voor de zondvloed werden ze ouder, want toen was er een andere atmosfeer.

Ow ja? Zoek maar op hoe oud Noach werd dan. ;)

Lees ook Genesis 11:

10 Dit zijn de afstammelingen van Sem: Sem was honderd jaar oud, toen hij Arfachsad verwekte, twee jaar na de vloed.

11 Sem leefde, nadat hij Arfachsad verwekt had, vijfhonderd jaar; en hij verwekte zonen en dochters.

12 Arfachsad had vijfendertig jaar geleefd, toen hij Selah verwekte.

13 Arfachsad leefde, nadat hij Selah verwekt had, vierhonderddrie jaar; en hij verwekte zonen en dochters.

14 Selah had dertig jaar geleefd, toen hij Heber verwekte.

15 Selah leefde, nadat hij Heber verwekt had, vierhonderddrie jaar, en hij verwekte zonen en dochters.

16 Heber had vierendertig jaar geleefd, toen hij Peleg verwekte.

17 Heber leefde, nadat hij Peleg verwekt had, vierhonderddertig jaar; en hij verwekte zonen en dochters.

18 Peleg had dertig jaar geleefd, toen hij Rehu verwekte.

19 Peleg leefde, nadat hij Rehu verwekt had, tweehonderdnegen jaar; en hij verwekte zonen en dochters.

20 Rehu had tweeëndertig jaar geleefd, toen hij Serug verwekte.

21 Rehu leefde, nadat hij Serug verwekt had, tweehonderdzeven jaar; en hij verwekte zonen en dochters.

22 Serug had dertig jaar geleefd, toen hij Nahor verwekte.

23 Serug leefde, nadat hij Nahor verwekt had, tweehonderd jaar; en hij verwekte zonen en dochters.

24 Nahor had negenentwintig jaar geleefd, toen hij Terah verwekte.

25 Nahor leefde, nadat hij Terah verwekt had, honderdnegentien jaar; en hij verwekte zonen en dochters.

26 Terah had zeventig jaar geleefd, toen hij Abram, Nahor en Haran verwekte.

Ja, langzaamaan zie ja dat ze steeds jonger sterven, nadat dat uitspansel vast als een gegoten spiegel kapot is gegaan met de zondvloed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat werd na de zondvloed gezegd, voor de zondvloed werden ze ouder, want toen was er een andere atmosfeer.

Ow ja? Zoek maar op hoe oud Noach werd dan. ;)

Lees ook Genesis 11:

10 Dit zijn de afstammelingen van Sem: Sem was honderd jaar oud, toen hij Arfachsad verwekte, twee jaar na de vloed.

11 Sem leefde, nadat hij Arfachsad verwekt had, vijfhonderd jaar; en hij verwekte zonen en dochters.

12 Arfachsad had vijfendertig jaar geleefd, toen hij Selah verwekte.

13 Arfachsad leefde, nadat hij Selah verwekt had, vierhonderddrie jaar; en hij verwekte zonen en dochters.

14 Selah had dertig jaar geleefd, toen hij Heber verwekte.

15 Selah leefde, nadat hij Heber verwekt had, vierhonderddrie jaar, en hij verwekte zonen en dochters.

16 Heber had vierendertig jaar geleefd, toen hij Peleg verwekte.

17 Heber leefde, nadat hij Peleg verwekt had, vierhonderddertig jaar; en hij verwekte zonen en dochters.

18 Peleg had dertig jaar geleefd, toen hij Rehu verwekte.

19 Peleg leefde, nadat hij Rehu verwekt had, tweehonderdnegen jaar; en hij verwekte zonen en dochters.

20 Rehu had tweeëndertig jaar geleefd, toen hij Serug verwekte.

21 Rehu leefde, nadat hij Serug verwekt had, tweehonderdzeven jaar; en hij verwekte zonen en dochters.

22 Serug had dertig jaar geleefd, toen hij Nahor verwekte.

23 Serug leefde, nadat hij Nahor verwekt had, tweehonderd jaar; en hij verwekte zonen en dochters.

24 Nahor had negenentwintig jaar geleefd, toen hij Terah verwekte.

25 Nahor leefde, nadat hij Terah verwekt had, honderdnegentien jaar; en hij verwekte zonen en dochters.

26 Terah had zeventig jaar geleefd, toen hij Abram, Nahor en Haran verwekte.

Ja, langzaamaan zie ja dat ze steeds jonger sterven, nadat dat uitspansel vast als een gegoten spiegel kapot is gegaan met de zondvloed.

Daar heb je een punt. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je iets gelooft, prima. Als je het niet (goed) kunt hardmaken of onderbouwen, zeg dan gewoon dat het puur geloof is.

Ik ben dan ook wel benieuwd wat een letterlijk Adam & Eva verhaal, voor Ken Y. en Cobybryant bijvoorbeeld, aannemelijker maakt dan een symbolisch verhaal.

Ik heb werkelijk geen idee wat ik me moet voorstellen bij een symbolisch verhaal. Het komt overal letterlijk terug, ook in het N.T. wordt er letterlijk naar verwezen. Jezus is de tweede Adam, de tweede symbolische figuur? Als de zondeval symbolisch was, waarom dan het offer van Jezus ineens niet? En als dat symbolisch is, kun je wat mij betreft wel ophouden. Jezus is God, dan is die ook symbolisch.

Bovendien, als God van die dingen op laat schrijven, want de hele Schrift is door God geinspireerd staat er en het is dan niet zo, vind ik raar.

Jullie mogen het groene kruid eten staat er en dan bedoelt Hij: laat de dino's elkaar opeten en ook wat groen kruid erbij wat ze niet kunnen verteren. Ja, dat is symbolisch. Hoe dan? Laat dat dan eens vers voor vers zien wat er symbolisch is en waarom en waar dat nog meer in de Bijbel staat. Ik moet er dan op z'n minst nog een tekst over hebben.

Dus het maakt het aannemelijker omdat het anders niet goed past als je naar de rest van de bijbel kijkt? Ik denk dat je Jezus wel letterlijk kan nemen en tegelijkertijd A&E niet. A&E die, zoals MysticNL zegt, voor de wereldse mens staan en God 'de rug toe keren' en zonden begaan. Dan heb je Jezus alsnog nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eigenlijk is de vraag, 'waarom schiep God het universum op precies deze manier, met precies deze natuurwetten met als uitkomst levende wezens die kunnen lijden omdat ze kwetsbaar zijn.

Waarom is er pijn en lijden?

Omdat een biologisch systeem vaak te gronde kan gaan als het niet geprikkeld wordt tot vlucht of verdediging en pijn en stress is de methode om te prikkelen.

Net zoals genot gemaakt is om bepaalde andere biologische functies te laten plaatsvinden.

Waarom heeft God leven gemaakt en waarom zitten biologische systemen nou net zó in elkaar?

Misschien is dat wel een heel brutale vraag als je zelf geen beter systeem kunt bedenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar je gelooft dus in het letterlijke verhaal van Adam en Eva omdat de geslachtslijn richting Jezus anders niet zou bestaan, maar het geslachtsregister klopt toch niet als de leeftijden niet kloppen? Waarom zou je overigens symbolische leeftijden gaan gebruiken in zoiets feitelijks als een geslachtsregister...

Nee ik baseer me zeker niet alleen op het geslachtsregister, want die leiden alleen maar tot speculaties (1 Tim 1,4) en ruzies. Om te bepalen dat het scheppingsverhaal historische elementen bevat hoef je het alleen maar te lezen.

Genesis 2

10 Er ontspringt in Eden een rivier die de tuin bevloeit. Verderop vertakt ze zich in vier grote stromen. 11 Een daarvan is de Pison; die stroomt om heel Chawila heen, het land waar goud gevonden wordt. 12 (Het goud van dat land is uitstekend, en er is daar ook balsemhars en onyx.) 13 De tweede rivier heet Gichon; die stroomt om heel Nubië heen. 14 De derde rivier heet Tigris; die loopt ten oosten van Assyrië. De vierde ten slotte is de Eufraat.

Hier heb je tevens het bewijs dat Mozes nooit heeft beweert dat er nog geen beschavingen waren ten tijde van Adam en Eva.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Om te bepalen dat het scheppingsverhaal historische elementen bevat hoef je het alleen maar te lezen.

Genesis 2

10 Er ontspringt in Eden een rivier die de tuin bevloeit. Verderop vertakt ze zich in vier grote stromen. 11 Een daarvan is de Pison; die stroomt om heel Chawila heen, het land waar goud gevonden wordt. 12 (Het goud van dat land is uitstekend, en er is daar ook balsemhars en onyx.) 13 De tweede rivier heet Gichon; die stroomt om heel Nubië heen. 14 De derde rivier heet Tigris; die loopt ten oosten van Assyrië. De vierde ten slotte is de Eufraat.

De schrijver van het scheppingsverhaal wist van die landen. Dat maakt het historische aspect van het scheppingsverhaal er niet aannemelijker op.

Hier heb je tevens het bewijs dat Mozes nooit heeft beweert dat er nog geen beschavingen waren ten tijde van Adam en Eva.

Maar in hoeverre geloof je dan dus werkelijk in het letterlijke verhaal van Adam en Eva? In het verhaal zijn ze de eerste mensen op aarde, maar dat geloof jij dus niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Om te bepalen dat het scheppingsverhaal historische elementen bevat hoef je het alleen maar te lezen.

Genesis 2

10 Er ontspringt in Eden een rivier die de tuin bevloeit. Verderop vertakt ze zich in vier grote stromen. 11 Een daarvan is de Pison; die stroomt om heel Chawila heen, het land waar goud gevonden wordt. 12 (Het goud van dat land is uitstekend, en er is daar ook balsemhars en onyx.) 13 De tweede rivier heet Gichon; die stroomt om heel Nubië heen. 14 De derde rivier heet Tigris; die loopt ten oosten van Assyrië. De vierde ten slotte is de Eufraat.

De schrijver van het scheppingsverhaal wist van die landen. Dat maakt het historische aspect van het scheppingsverhaal er niet aannemelijker op.

Waarom niet?

Hier heb je tevens het bewijs dat Mozes nooit heeft beweert dat er nog geen beschavingen waren ten tijde van Adam en Eva.

Maar in hoeverre geloof je dan dus werkelijk in het letterlijke verhaal van Adam en Eva? In het verhaal zijn ze de eerste mensen op aarde, maar dat geloof jij dus niet?

Klopt, ik geloof niet dat Adam en Eva de eerste mensen op aarde waren en ook niet dat alle aspecten uit het scheppingsverhaal letterlijk waren. Doch zou laatstgenoemde zomaar wel het geval kunnen zijn. Vaak wordt het scheppingsverhaal bevraagd maar wat te denken van de ezelin van Bileam?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Laten we het in deze discussie maar niet gaan richting missing links ;) Maar hoe maak jij nou onderscheid tussen dat Adam echt heeft bestaan en de symbolische stukken uit het verhaal? Waar trek je de grens en hoe?
In de meeste gevallen is het onderscheid tussen symbolieke en letterlijke betekenis uit de context op te maken, waarbij de leer van de gehele bijbel meegenomen dient te worden. Daarnaast zal ook de betekenis van de symbolen bekend moeten zijn.
Hm ik had gehoopt op een iets concreter antwoord. Nu moet ik de hele bijbel gaan lezen ook nog...

Toch even concreet dan. Waarom is een slang en een appel/vrucht symboliek, en adam en eva als eerste mensen realiteit?

De slang werd door satan gebruikt, zoals een poppenspeler een pop laat praten. De Bijbel heeft het niet over een appel, maar over een vrucht van de boom. Dit was een letterlijke vrucht. De Boom was Gods exclusieve eigendom.

Het geslachtsregister bewijst dat A&E letterlijk waren. Het is sluitend tot en met jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie weet bestonden Adam en Eva als persoon wel letterlijk? Maar waren ze niet per se de mensen direct in 1 dag geschapen uit stof?
Adam [de mens} bestaat uit aardse stoffen, zoals water , kalk, ijzer enzovoort. Eva werd uit een rib van Adam geschapen.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee, ik bedoel wel dat ze geestelijk stierven, maar dat Adam en Eva nu in de hemel zitten.
Lees nu eens wat de Bijbel leert?.

Johannes 3:13 Bovendien is geen mens tot in de hemel opgestegen, dan hij die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des mensen.

De enige die naar de hemel is opstegen, is dus Jezus!

God zei:

Gen 2:17 Maar wat de boom der kennis van goed en kwaad betreft, gij moogt daarvan niet eten, want op de dag dat gij daarvan eet, zult gij beslist sterven

Satan zei: „GIJ zult volstrekt niet sterven".

Uit de Bijbel lees ik dat Satan een leugenaar is. Moet ik dan geloven dat hij de waarheid sprak en dat zij als beloning voor hun opstand een hemelse beloning hebben gekregen?

Waarvoor heeft God dan het heelal, de aarde en zeer complexe ecologie geschapen? Zomaar, voor niets?

Ik lees dit:

Jes 45:18 Want dit heeft JHWHh gezegd, de Schepper van de hemelen, Hij, de ware God, de Formeerder van de aarde en de Maker ervan, Hij, die haar stevig heeft bevestigd, die haar niet louter voor niets heeft geschapen, die haar geformeerd heeft om ook bewoond te worden: „Ik ben JHWH, en er is geen ander. 

Na zijn ingrijpen belooft hij dit: Openb 21:

1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is niet meer.

2 Ik zag ook de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem, van God uit de hemel neerdalen, toebereid als een bruid die zich voor haar man versierd heeft.

3 Toen hoorde ik een luide stem, afkomstig van de troon, zeggen: „Zie! De tent van God is bij de mensen, en hij zal bij hen verblijven, en zij zullen zijn volken zijn. En God zelf zal bij hen zijn.

4 En hij zal elke traan uit hun ogen wegwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. De vroegere dingen zijn voorbijgegaan.â€

Er komt dus een hemelse regering over de aarde, die een theocratische maatschappij zal vormen en er geen opstandige mensen meer zullen zijn.

Gods "tent" zal bij de mensen op aarde zijn, er zal geen dood meer zijn.

Johannes 17:3 Dit betekent eeuwig leven, dat zij voortdurend kennis in zich opnemen van u, de enige ware God, en van hem die gij hebt uitgezonden, Jezus Christus.

Geloof je dan wel dat Adam en Eva straks weer leven met de opstanding der doden? Dan zijn ze toch niet eeuwig dood?

Ze krijgen geen hemelse beloning door hun opstand, maar door genade en het offer van Jezus.

Dus wanneer God zegt: "zult gij beslist sterven" is het niet waar?

Het offer van Jezus is bedoeld voor hun nakomelingen. Zij hebben de onvolmaaktheid geërfd en zijn niet verantwoordelijk voor de opzettelijke zonde van hun ouders.

Vandaar ook de eerste profetie in Gen 3:15. God laat zich niet door Satan dwarsbomen. Hij zal zijn plan doorvoeren: De aarde vullen met volmaakte mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee, ik bedoel wel dat ze geestelijk stierven, maar dat Adam en Eva nu in de hemel zitten.
Lees nu eens wat de Bijbel leert?.

Johannes 3:13 Bovendien is geen mens tot in de hemel opgestegen, dan hij die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des mensen.

De enige die naar de hemel is opstegen, is dus Jezus!

In de Statenvertaling staat Johannes 3,13 als volgt:

'En niemand is opgevaren naar de hemel dan Hij Die uit de hemel neergedaald is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is. .

' Bedankt voor je reactie.

Johannes 3:

13 Bovendien is geen mens tot in de hemel opgestegen, dan hij die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des mensen.NWV

13 Er is toch nooit iemand opgestegen naar de hemel behalve degene die uit de hemel is neergedaald: de Mensenzoon? NBV

13 En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen. NBG

13 Alleen Hij die uit de hemel is neergedaald, is naar de hemel opgestegen: de Mensenzoon. WV

13 No one has gone up to heaven except the Son of Man, who came down from there. CEV.

13 And no one has ever gone up to heaven except the Son of Man, who came down from heaven.†GNB

13 And no man hath ascended up to heaven, but he that came down from heaven, even the Son of man which is in heaven. KJJV

De Statenvertaling is afkomstig van Erasmus, net als de King James vertaling.

De TR werd door de Baselse boekdrukker Froben uitgegeven. Hij drong er bij Erasmusop aan haastig een Grieks „Nieuw Testament†gereed te maken. Erasmus deed dit in tien maanden, en het verscheen in 1516. Door de haast waarmee hij had gewerkt, stond de tekst ervan echter vol fouten. Vele hiervan werden in latere uitgaven, die in 1519, 1522, 1527 en 1535 verschenen, geleidelijk verwijderd.

Het bevreemdt me dat jij als JG zijnde gelooft dat Jezus reeds was neergedaald uit de hemel toen hij in het vlees was. Ja, dat verbaast me zelfs, vanwege het volgende.

'Wie is er naar de hemel opgestegen en vandaar neergedaald? Wie heeft de wind in zijn handen verzameld? Wie heeft de wateren in een kleed gebonden? Wie heeft alle einden der aarde vastgesteld? Hoe is Zijn Naam en hoe is de Naam van Zijn Zoon, u weet het immers?' (Spr 30,4)

Jezus zei dat niemand behalve hij uit de hemel is neergedaald en volgens het OT zijn de Vader en de Zoon beide uit de hemel neergedaald. Ik schrijf 'beide' omdat ik weet dat jij de Vader en de Zoon van elkaar scheidt.

De oplossing is zo simpel: Jezus is de Vader, lees Romeinen 7 maar eens aandachtig.

Dat kan ik mij goed voorstellen, dat je het vreemd vindt. Het is eigenlijk eenvoudig.

Maria werd door de kracht van de Hg bevrucht. Je zou dat ki kunnen noemen. Het hemelse leven werd naar Maria overgebracht. Jezus kreeg een opstanding en ging als enige weer terug naar de hemel. Hij werd aldus een levengevende geest.

Ik scheid niets, de Bijbel spreekt over een vader en zijn zoon. 2 personen die nauw met elkaar samenwerken. De NWV noemt dat in eendracht met elkaar. Net als zijn discipelen ook nauw met hem samenwerkten.

Johannes 10:38 Maar indien ik ze wel doe, gelooft dan de werken, ook al gelooft GIJ mij niet, opdat GIJ te weten moogt komen en moogt blijven weten dat de Vader in eendracht met mij is en ik in eendracht met de Vader ben.â€

Johannes 17:21 opdat zij allen één mogen zijn, evenals gij, Vader, in eendracht met mij zijt en ik in eendracht met u ben, dat ook zij in eendracht met ons mogen zijn, opdat de wereld moge geloven dat gij mij hebt uitgezonden.

JHWH sprak tot Jezus: „Ook kwam er een stem uit de hemelen, die zei: ’Dit is mijn Zoon, de geliefde, die ik heb goedgekeurd.’†— Mt 3:17.

Vervolgens werd hij met de Hg gezalfd, wat hier zichbaar werd d.m.v, de vorm van een duif.

Zijn discipelen werden met pinksteren gezalfd met de Hg, nu in de vorm van tongen van vuur.

Aldus werden zij mede regeerders met Jezus. Zij kregen regeringsmacht, gesymboliseerd door tronen.

Jezus zit op een troon aan de rechterzijde van zijn vader.

Openb 11:16 En de vierentwintig oudere personen,[de kleine kudde] die voor God op hun tronen zaten, vielen op hun aangezicht en aanbaden God.

Lukas 12:32 „Vreest niet, kleine kudde, want het heeft uw Vader goedgedacht u het koninkrijk te geven.â€

Handelingen 7:56 en hij zei: „Ziet! Ik zie de hemelen geopend en de Zoon des mensen aan Gods rechterhand staan.â€

Daniël 7:

13 Ik bleef aanschouwen in de nachtvisioenen, en ziedaar! met de wolken des hemels bleek iemand gelijk een mensenzoon te komen; en tot de Oude van Dagen verkreeg hij toegang, en men bracht hem dicht bij, ja vóór Deze.

14 En hem werd heerschappij en waardigheid en [een] koninkrijk gegeven, opdat de volken, nationale groepen en talen alle hém zouden dienen. Zijn heerschappij is een heerschappij van onbepaalde duur, die niet zal voorbijgaan, en zijn koninkrijk een dat niet te gronde gericht zal worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als jij je gezond verstand gebruikte zou je inzien dat die hoge leeftijden niet staan voor het aantal jaren maar voor de kwaliteit van hun leven.

'Toen zei de HEERE: Mijn Geest zal niet voor eeuwig met de mens twisten, omdat ook hij vlees is, maar zijn dagen zullen honderdtwintig jaar zijn.' (Gen 6,3)

Er is nog nooit iemand geweest die ouder werd dan 120 jaar.

Even een evangelische dooddoener: hang je gezonde verstand aan de kapstok als je de kerk binnenkomt. Geintje hoor.

Ha ha :+

Dat werd na de zondvloed gezegd, voor de zondvloed werden ze ouder, want toen was er een andere atmosfeer.

Ow ja? Zoek maar op hoe oud Noach werd dan. ;)

Lees ook Genesis 11:

10 Dit zijn de afstammelingen van Sem: Sem was honderd jaar oud, toen hij Arfachsad verwekte, twee jaar na de vloed.

11 Sem leefde, nadat hij Arfachsad verwekt had, vijfhonderd jaar; en hij verwekte zonen en dochters.

12 Arfachsad had vijfendertig jaar geleefd, toen hij Selah verwekte.

13 Arfachsad leefde, nadat hij Selah verwekt had, vierhonderddrie jaar; en hij verwekte zonen en dochters.

14 Selah had dertig jaar geleefd, toen hij Heber verwekte.

15 Selah leefde, nadat hij Heber verwekt had, vierhonderddrie jaar, en hij verwekte zonen en dochters.

16 Heber had vierendertig jaar geleefd, toen hij Peleg verwekte.

17 Heber leefde, nadat hij Peleg verwekt had, vierhonderddertig jaar; en hij verwekte zonen en dochters.

18 Peleg had dertig jaar geleefd, toen hij Rehu verwekte.

19 Peleg leefde, nadat hij Rehu verwekt had, tweehonderdnegen jaar; en hij verwekte zonen en dochters.

20 Rehu had tweeëndertig jaar geleefd, toen hij Serug verwekte.

21 Rehu leefde, nadat hij Serug verwekt had, tweehonderdzeven jaar; en hij verwekte zonen en dochters.

22 Serug had dertig jaar geleefd, toen hij Nahor verwekte.

23 Serug leefde, nadat hij Nahor verwekt had, tweehonderd jaar; en hij verwekte zonen en dochters.

24 Nahor had negenentwintig jaar geleefd, toen hij Terah verwekte.

25 Nahor leefde, nadat hij Terah verwekt had, honderdnegentien jaar; en hij verwekte zonen en dochters.

26 Terah had zeventig jaar geleefd, toen hij Abram, Nahor en Haran verwekte.

Voor de vloed werden mensen veel ouder. Metusalem werd 969 jaar

Naam Genesis Levensduur

Adam 5:5 930

Seth 5:8 912

Enos 5:11 905

Kenan 5:14 910

Mahalalel 5:17 895

Jered 5:20 962

Henoch 5:23 365

Methusalah 5:27 969

Lamech 5:31 777

Noach 9:29 950

Sem 11:10, 11 600

Na de vloed nam het duidelijk af

Arpachsad 11:12, 13 438

Selah 11:14, 15 433

Heber 11:16, 17 464

Peleg 11:18, 19 239

Rehu 11:20, 21 239

Serug 11:22, 23 230

Nahor 11:24, 25 148

Terah 11:32 205

Abraham 25:7 175

Isaäk 35:28 180

Jakob 47:28 147

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dus het maakt het aannemelijker omdat het anders niet goed past als je naar de rest van de bijbel kijkt? Ik denk dat je Jezus wel letterlijk kan nemen en tegelijkertijd A&E niet. A&E die, zoals MysticNL zegt, voor de wereldse mens staan en God 'de rug toe keren' en zonden begaan. Dan heb je Jezus alsnog nodig.

Dat maakt het voor veel christenen zo enorm lastig om te geloven in deze moderne tijd van nadruk op die kille en naakte historische betrouwbaarheid.

De Joodse religie en ook de christelijke hebben wortels die teruggaan tot in de steentijd, een tijd van shamanen die rond het kampvuur verhalen vertelden over hoe de mensheid was begonnen en welke relatie die mens had met de goden of met God. Diezelfde verhalen vind je trouwens in veel verschillende culturen in andere versies weer terug.

Je kunt het een beetje vergelijken met hoe de Australische aboriginals en de Amerikaanse indiaanse volkeren tegen het onstaan van de mens in een mythisch beleefde werkelijkheid aankeken en vaak nog steeds aankijken. Dezelfde manier van denken bestond ook bij de Joden toen Genesis tot stand kwam en zelfs in de tijd van Jezus was die nog niet verdwenen, al zie je dat bij de leringen van Jezus zelf niet echt terug. Al heeft Jezus het bijvoorbeeld nog wel over een "hel".

Die verhalen zijn niet "fout" of "leugenachtig", maar de mensen van die tijd konden nog niet anders, ze stonden heel anders in de wereld dan wij nu doen, minder rationeel nog.

Dat wil niet zeggen dat God daarmee uit de wereld zou zijn verdwenen.

Toen hadden wij enkel een wat andere bril op dan nu.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus wanneer God zegt: "zult gij beslist sterven" is het niet waar?

Het offer van Jezus is bedoeld voor hun nakomelingen. Zij hebben de onvolmaaktheid geërfd en zijn niet verantwoordelijk voor de opzettelijke zonde van hun ouders.

Vandaar ook de eerste profetie in Gen 3:15. God laat zich niet door Satan dwarsbomen. Hij zal zijn plan doorvoeren: De aarde vullen met volmaakte mensen.

God zei: Ten dage (op de dag) dat gij daarvan eet zult gij voorzeker sterven. Ze vielen niet direct dood neer, maar ze werden wel geestelijk gescheiden van God: geestelijk dood waren ze, terwijl ze nog natuurlijk leefden. En later stierven ze natuurlijk als gevolg daarvan.

1 Petrus 3:18-20

Want ook Christus is eenmaal om de zonden gestorven als rechtvaardige voor onrechtvaardigen, opdat Hij u tot God zou brengen: Hij, die gedood is naar het vlees, maar levend gemaakt naar de geest, 19 in welke Hij ook heengegaan is en gepredikt heeft aan de geesten in de gevangenis, 20 die eertijds ongehoorzaam geweest waren

Met hemelvaart: Efeze 4:8 opgevaren naar den hoge voerde Hij krijgsgevangenen mede

Matthéüs 27:52-53:

en de graven gingen open en vele lichamen der ontslapen heiligen werden opgewekt.

Het lijkt me erg vreemd dat God iedereen kan vergeven, behalve Adam en Eva.

Ze hebben niet de onvergevelijke zonde gedaan: lasteren tegen de Heilige Geest.

Marcus 3:28

Voorwaar, Ik zeg u, dat alle zonden aan de kinderen der mensen zullen vergeven worden, ook de godslasteringen, welke zij gesproken mogen hebben; 29 maar wie gelasterd heeft tegen de heilige Geest, heeft geen vergeving in eeuwigheid, maar staat schuldig aan eeuwige zonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even een evangelische dooddoener: hang je gezonde verstand aan de kapstok als je de kerk binnenkomt. Geintje hoor.

Ha ha :+

Dat werd na de zondvloed gezegd, voor de zondvloed werden ze ouder, want toen was er een andere atmosfeer.

Ow ja? Zoek maar op hoe oud Noach werd dan. ;)

Lees ook Genesis 11:

10 Dit zijn de afstammelingen van Sem: Sem was honderd jaar oud, toen hij Arfachsad verwekte, twee jaar na de vloed.

11 Sem leefde, nadat hij Arfachsad verwekt had, vijfhonderd jaar; en hij verwekte zonen en dochters.

12 Arfachsad had vijfendertig jaar geleefd, toen hij Selah verwekte.

13 Arfachsad leefde, nadat hij Selah verwekt had, vierhonderddrie jaar; en hij verwekte zonen en dochters.

14 Selah had dertig jaar geleefd, toen hij Heber verwekte.

15 Selah leefde, nadat hij Heber verwekt had, vierhonderddrie jaar, en hij verwekte zonen en dochters.

16 Heber had vierendertig jaar geleefd, toen hij Peleg verwekte.

17 Heber leefde, nadat hij Peleg verwekt had, vierhonderddertig jaar; en hij verwekte zonen en dochters.

18 Peleg had dertig jaar geleefd, toen hij Rehu verwekte.

19 Peleg leefde, nadat hij Rehu verwekt had, tweehonderdnegen jaar; en hij verwekte zonen en dochters.

20 Rehu had tweeëndertig jaar geleefd, toen hij Serug verwekte.

21 Rehu leefde, nadat hij Serug verwekt had, tweehonderdzeven jaar; en hij verwekte zonen en dochters.

22 Serug had dertig jaar geleefd, toen hij Nahor verwekte.

23 Serug leefde, nadat hij Nahor verwekt had, tweehonderd jaar; en hij verwekte zonen en dochters.

24 Nahor had negenentwintig jaar geleefd, toen hij Terah verwekte.

25 Nahor leefde, nadat hij Terah verwekt had, honderdnegentien jaar; en hij verwekte zonen en dochters.

26 Terah had zeventig jaar geleefd, toen hij Abram, Nahor en Haran verwekte.

Voor de vloed werden mensen veel ouder. Metusalem werd 969 jaar

Naam Genesis Levensduur

Adam 5:5 930

Seth 5:8 912

Enos 5:11 905

Kenan 5:14 910

Mahalalel 5:17 895

Jered 5:20 962

Henoch 5:23 365

Methusalah 5:27 969

Lamech 5:31 777

Noach 9:29 950

Sem 11:10, 11 600

Na de vloed nam het duidelijk af

Arpachsad 11:12, 13 438

Selah 11:14, 15 433

Heber 11:16, 17 464

Peleg 11:18, 19 239

Rehu 11:20, 21 239

Serug 11:22, 23 230

Nahor 11:24, 25 148

Terah 11:32 205

Abraham 25:7 175

Isaäk 35:28 180

Jakob 47:28 147

Ja daar kan je niet omheen, na de vloed werden mensen langzaam minder oud en gingen richting de 120. Het was een proces en gebeurde niet in eens. Dat de mensen voor de zondvloed zulke hoge leeftijden bereikten spreekt enorm tot mijn verbeelding. Zouden het de reuzen zijn geweest waarover we lezen in Genesis 6,4? Zouden Adam en Eva reuzen zijn geweest? Ik weet het niet, maar gezien hun hoge leeftijden lijkt het mij niet onwaarschijnlijk.

Toen Mozes de Israëlieten naar het beloofde land leidde, werden zij bang gepraat met verhalen over reuzen (Num 13,33) en dat zij die verhalen geloofden na het zien van vele wonderen en tekenen, nam God hen zeer kwalijk zodat zij de rust niet konden ingaan. Dat de reuzen heden al eeuwen niet meer bestaan is iets waar iemand die de rust is ingegaan dus niet aan twijfelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Adam overtrad de enige wet die hij had en als dat geen lastering van de heilige Geest was waarom werd hij dan niet vergeven? God had ook kunnen zeggen 'ga heen en zondig niet meer' tegen Adam en Eva. :)

Dat kon niet, want ze hadden nu een zondenatuur.

Ja en? Jezus vergaf vele mensen al voor de kruisiging hoor. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus wanneer God zegt: "zult gij beslist sterven" is het niet waar?

Het offer van Jezus is bedoeld voor hun nakomelingen. Zij hebben de onvolmaaktheid geërfd en zijn niet verantwoordelijk voor de opzettelijke zonde van hun ouders.

Vandaar ook de eerste profetie in Gen 3:15. God laat zich niet door Satan dwarsbomen. Hij zal zijn plan doorvoeren: De aarde vullen met volmaakte mensen.

God zei: Ten dage (op de dag) dat gij daarvan eet zult gij voorzeker sterven. Ze vielen niet direct dood neer, maar ze werden wel geestelijk gescheiden van God: geestelijk dood waren ze, terwijl ze nog natuurlijk leefden. En later stierven ze natuurlijk als gevolg daarvan. .

Bedankt voor je reactie.

Dus als God zegt: gij zult sterven is dat niet waar dan?

Hun eeuwig leven werd onmiddellijk beëindigd, zij begonnen te sterven, ze verouderden. Voor God is 1000 jaar als een dag. Geen enkel mens heeft de duizend jaar gehaald. Methusalem werd 969 jaar. Geen mens werd ouder.

1 Petrus 3:

18 Want ook Christus is eenmaal om de zonden gestorven als rechtvaardige voor onrechtvaardigen, opdat Hij u tot God zou brengen: Hij, die gedood is naar het vlees, maar levend gemaakt naar de geest,

19 in welke Hij ook heengegaan is en gepredikt heeft aan de geesten in de gevangenis,

20 namelijk aan hen die voorheen ongehoorzaam waren, toen God in Zijn geduld nog eenmaal wachtte in de dagen van Noach, terwijl de ark gebouwd werd, waarin weinige – dat is acht – mensen behouden werden door het water heen. HSV

18 Immers, ook Christus is eens voor altijd gestorven betreffende zonden, een rechtvaardige voor onrechtvaardigen, om U tot God te leiden, hij, die ter dood gebracht werd in het vlees, maar levend gemaakt in de geest.

19 In deze staat is hij ook heengegaan en heeft hij gepredikt [„heeft hij als heraut verkondigd.†Gr.: ekeruxen] tot de geesten in de gevangenis,

20 die eens ongehoorzaam waren geweest, toen het geduld van God wachtte in de dagen van Noach, terwijl de ark werd gebouwd, waarin weinigen, namelijk acht zielen, veilig door het water heen werden gevoerd. NWV

De geesten in vers 19 zijn opstandige engelen, demonen.

Mattheüs 7:

13 Gaat in door de nauwe poort; want breed en wijd is de weg die naar de vernietiging voert, en velen zijn er die daardoor ingaan;

14 maar nauw is de poort en smal de weg die naar het leven voert, en weinigen zijn er die hem vinden.

Met hemelvaart: Efeze 4:8 opgevaren naar den hoge voerde Hij krijgsgevangenen mede.
Paulus gebruikte een gewoonte die vroeger onder soldaten bestond, als illustratie van de manier waarop Jezus „gaven in mensen†heeft gegeven om de gemeente te helpen verenigd te zijn. Een soldaat van een overwinnend leger kon een krijgsgevangene als slaaf of slavin mee naar huis nemen zodat die zijn vrouw bij het huishouden kon helpen . Zo heeft ook Jezus’ overwinning op de wereld hem heel wat bereidwillige slaven opgeleverd. Hoe gebruikt hij die figuurlijke gevangenen? „Hij heeft sommigen gegeven als apostelen, sommigen als profeten, sommigen als evangeliepredikers, sommigen als herders en leraren, met het oog op het terechtbrengen van de heiligen, voor het werk der bediening, tot opbouw van het lichaam van de Christus, totdat wij allen geraken tot de eenheid in het geloofâ€

Matthéüs 27:52-53:

en de graven gingen open en vele lichamen der ontslapen heiligen werden opgewekt.

52 En de herinneringsgraven werden geopend en vele lichamen van de heiligen die ontslapen waren, werden opgericht

53 (en personen die nadat hij was opgewekt, uit het midden der herinneringsgraven vandaan kwamen, gingen de heilige stad binnen), en ze werden voor vele mensen zichtbaar.

Hier wordt gezegd dat ten tijde van Jezus’ dood „de herinneringsgraven†door een aardbeving „werden geopendâ€. Deze schriftplaats heeft tot heel wat discussies aanleiding gegeven, en sommigen zijn van mening dat hier sprake was van een opstanding. Uit een vergelijking met schriftplaatsen over de opstanding blijkt echter duidelijk dat deze verzen geen opstanding beschrijven, maar slechts vermelden dat lijken uit hun graven werden geworpen.

Er zijn recente voorbeelden, dat dat elders ook is gebeurd.

Het lijkt me erg vreemd dat God iedereen kan vergeven, behalve Adam en Eva.

Ze hebben niet de onvergevelijke zonde gedaan: lasteren tegen de Heilige Geest. .

Zij hebben als volmaakt mens opzettelijk Gods gebod (1!) overtreden. Jezus bewees dat hij, als volmaakt mens, Satan met gemak kon doorzien. A&E hadden dat OOK gekund. Zij waren in opstand tegen God gekomen, net als Satan. Ook Satan en zijn demonen komen niet in aanmerking voor vergiffenis.

Voor Satan en zijn demonen is Gehenna, eeuwige vernietiging, bereid.

Marcus 3:

28 Voorwaar, Ik zeg u, dat alle zonden aan de kinderen der mensen zullen vergeven worden, ook de godslasteringen, welke zij gesproken mogen hebben;

29 maar wie gelasterd heeft tegen de heilige Geest, heeft geen vergeving in eeuwigheid, maar staat schuldig aan eeuwige zonde.

28 Voorwaar, ik zeg U dat de zonen der mensen alles vergeven zal worden, welke zonden en lasteringen zij ook op lasterlijke wijze begaan.

29 Maar wie lastert tegen de heilige geest, krijgt in eeuwigheid geen vergiffenis, doch is schuldig aan eeuwige zonde.†NWV.

De Joodse religieuze leiders stonden Jezus Christus boosaardig tegen. Zij zondigden tegen de heilige geest. Door de profetieën wisten zij, dat Jezus de beloofde Messias was en zagen met eigen ogen zijn vele wonderen. Toch schreven deze vijanden van Christus die kracht aan Satan de Duivel toe. Zij beschuldigden Jezus van dingen die zijzelf deden. Dat was onvergefelijk.

Zij negeerden opzettelijk de waarschuwing van Gamaliël. Zie Hand 5 vanaf vers 33.

39 maar indien het uit God is, zult GIJ hen niet te gronde kunnen richten); anders zou misschien blijken dat GIJ in werkelijkheid tegen God strijdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja daar kan je niet omheen, na de vloed werden mensen langzaam minder oud en gingen richting de 120. Het was een proces en gebeurde niet in eens. Dat de mensen voor de zondvloed zulke hoge leeftijden bereikten spreekt enorm tot mijn verbeelding. Zouden het de reuzen zijn geweest waarover we lezen in Genesis 6,4? Zouden Adam en Eva reuzen zijn geweest? Ik weet het niet, maar gezien hun hoge leeftijden lijkt het mij niet onwaarschijnlijk.

Lijkt me ook niet onwaarschijnlijk. Dieren werden ook groter.

http://www.freechristianteaching.org/mo ... z2SmhNcl5v

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lees nu eens wat de Bijbel leert?.

Johannes 3:13 Bovendien is geen mens tot in de hemel opgestegen, dan hij die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des mensen.

De enige die naar de hemel is opstegen, is dus Jezus!

In de Statenvertaling staat Johannes 3,13 als volgt:

'En niemand is opgevaren naar de hemel dan Hij Die uit de hemel neergedaald is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is. .

' Bedankt voor je reactie.

Johannes 3:

13 Bovendien is geen mens tot in de hemel opgestegen, dan hij die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des mensen.NWV

13 Er is toch nooit iemand opgestegen naar de hemel behalve degene die uit de hemel is neergedaald: de Mensenzoon? NBV

13 En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen. NBG

13 Alleen Hij die uit de hemel is neergedaald, is naar de hemel opgestegen: de Mensenzoon. WV

13 No one has gone up to heaven except the Son of Man, who came down from there. CEV.

13 And no one has ever gone up to heaven except the Son of Man, who came down from heaven.†GNB

13 And no man hath ascended up to heaven, but he that came down from heaven, even the Son of man which is in heaven. KJJV

De Statenvertaling is afkomstig van Erasmus, net als de King James vertaling.

De TR werd door de Baselse boekdrukker Froben uitgegeven. Hij drong er bij Erasmusop aan haastig een Grieks „Nieuw Testament†gereed te maken. Erasmus deed dit in tien maanden, en het verscheen in 1516. Door de haast waarmee hij had gewerkt, stond de tekst ervan echter vol fouten. Vele hiervan werden in latere uitgaven, die in 1519, 1522, 1527 en 1535 verschenen, geleidelijk verwijderd.

Het bevreemdt me dat jij als JG zijnde gelooft dat Jezus reeds was neergedaald uit de hemel toen hij in het vlees was. Ja, dat verbaast me zelfs, vanwege het volgende.

'Wie is er naar de hemel opgestegen en vandaar neergedaald? Wie heeft de wind in zijn handen verzameld? Wie heeft de wateren in een kleed gebonden? Wie heeft alle einden der aarde vastgesteld? Hoe is Zijn Naam en hoe is de Naam van Zijn Zoon, u weet het immers?' (Spr 30,4)

Jezus zei dat niemand behalve hij uit de hemel is neergedaald en volgens het OT zijn de Vader en de Zoon beide uit de hemel neergedaald. Ik schrijf 'beide' omdat ik weet dat jij de Vader en de Zoon van elkaar scheidt.

De oplossing is zo simpel: Jezus is de Vader, lees Romeinen 7 maar eens aandachtig.

Dat kan ik mij goed voorstellen, dat je het vreemd vindt. Het is eigenlijk eenvoudig.

Maria werd door de kracht van de Hg bevrucht. Je zou dat ki kunnen noemen. Het hemelse leven werd naar Maria overgebracht. Jezus kreeg een opstanding en ging als enige weer terug naar de hemel. Hij werd aldus een levengevende geest.

Ik scheid niets, de Bijbel spreekt over een vader en zijn zoon. 2 personen die nauw met elkaar samenwerken. De NWV noemt dat in eendracht met elkaar. Net als zijn discipelen ook nauw met hem samenwerkten.

Johannes 10:38 Maar indien ik ze wel doe, gelooft dan de werken, ook al gelooft GIJ mij niet, opdat GIJ te weten moogt komen en moogt blijven weten dat de Vader in eendracht met mij is en ik in eendracht met de Vader ben.â€

Johannes 17:21 opdat zij allen één mogen zijn, evenals gij, Vader, in eendracht met mij zijt en ik in eendracht met u ben, dat ook zij in eendracht met ons mogen zijn, opdat de wereld moge geloven dat gij mij hebt uitgezonden.

JHWH sprak tot Jezus: „Ook kwam er een stem uit de hemelen, die zei: ’Dit is mijn Zoon, de geliefde, die ik heb goedgekeurd.’†— Mt 3:17.

Vervolgens werd hij met de Hg gezalfd, wat hier zichbaar werd d.m.v, de vorm van een duif.

Zijn discipelen werden met pinksteren gezalfd met de Hg, nu in de vorm van tongen van vuur.

Aldus werden zij mede regeerders met Jezus. Zij kregen regeringsmacht, gesymboliseerd door tronen.

Jezus zit op een troon aan de rechterzijde van zijn vader.

Openb 11:16 En de vierentwintig oudere personen,[de kleine kudde] die voor God op hun tronen zaten, vielen op hun aangezicht en aanbaden God.

Lukas 12:32 „Vreest niet, kleine kudde, want het heeft uw Vader goedgedacht u het koninkrijk te geven.â€

Handelingen 7:56 en hij zei: „Ziet! Ik zie de hemelen geopend en de Zoon des mensen aan Gods rechterhand staan.â€

Daniël 7:

13 Ik bleef aanschouwen in de nachtvisioenen, en ziedaar! met de wolken des hemels bleek iemand gelijk een mensenzoon te komen; en tot de Oude van Dagen verkreeg hij toegang, en men bracht hem dicht bij, ja vóór Deze.

14 En hem werd heerschappij en waardigheid en [een] koninkrijk gegeven, opdat de volken, nationale groepen en talen alle hém zouden dienen. Zijn heerschappij is een heerschappij van onbepaalde duur, die niet zal voorbijgaan, en zijn koninkrijk een dat niet te gronde gericht zal worden.

Wat een veelheid aan citaten, denk je soms dat ik de Bijbel nog nooit gelezen heb? Dat klopt deels, nog nooit in zijn geheel maar wel de citaten die jij hebt geciteerd. Of dacht je misschien dat in reactie op het vers waar we lezen dat Jezus aan de rechterhand van de Vader zit ik zou schrijven: 'wow, dat was me niet bekend, je hebt bewezen dat er twee in de hemel zijn?' Eerst een hele preek houden over dat er niemand is opgevaren naar de hemel (terecht overigens) en nu doodleuk stellen dat er twee zijn opgevaren! Door wat je nu allemaal schrijft verklaar je je voorgaande verhaal tot uiterst dubieus en twijfelachtig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid