Spring naar bijdragen

De ellende in de wereld en een almachtig God


Aanbevolen berichten

Ik begrijp werkelijk niet hoe iemand kan denken dat God de zondeval niet gewild heeft. De verboden boom stond nota bene in het MIDDEN van de hof en de satan was daar ook vast niet om een potje te voetballen.

Wat satan deed in de hof was de boel verstoren nietwaar?

'Zie, Ik heb de smid geschapen, die de kolen in het vuur opblaast, en die het instrument voortbrengt tot zijn werk; ook heb Ik de verderver geschapen, om te vernielen.' (Jes 54,16)

Ja, die was er al, daar kon je niet omheen.

Maar als God het echt had gewild, had Hij het beter aan kunnen moedigen en niet zo zeuren dat ze er niet van mochten eten. Dat Hij wist dat het zou gebeuren, geloof ik wel en Hij had al voordat Hij begon met scheppen een plan B.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 465
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Kanker wordt meestal door omgevingsinvloeden veroorzaakt. Wanneer iemand sterft als gevolg van roken, toch maar God de schuld geven?.

Wat als je niet weet dat roken schadelijk voor je is? Dit gaat nu niet meer op maar 50 jaar terug wel. Daarnaast is het betekend dat sommige mensen door hun genetica gevoeliger zijn voor verslaving dan andere mensen. De vraag is dan, heb je dan vrije wil om te stoppen met roken of niet?

Interessant dat je mensen probeert vrij te pleiten middels onwetendheid. Dit is ook waar de levitische priesters voor offerden (Ez 45,20) op de zevende dag van de maand, om verzoening te bewerken. Maar dat is verder terug dan vijftig jaar en nog immer relevant.

Wat betreft stoppen met roken? Meerdere users van dit forum hebben aangegeven uit vrije wil te zijn gestopt, waaronder ik. Het is gewoon slap als je niet kunt stoppen met roken en nog slapper als je dat niet gewoon toegeeft en jezelf probeert vrij te pleiten. Er wordt altijd gezegd dat gelovigen bang zijn, maar wij zijn tenminste wél gestopt met roken en wat jouw drijfveer ook zijn moge, de onze is bewezen sterker. Mindpower like the brother said. :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het punt is denk ik dat je moet weten wat 'afwezigheid van kennis van goed en kwaad' nou precies inhoudt.

Het woord kennis in de grondtekst betekende geloof ik ervaringskennis. God had dat wel (ze zijn geworden als een Onzer, kennende goed en kwaad). God had ervaring met de satan, omdat hij tegen Hem in opstand was gekomen. Maar God is goed en Licht en in Hem is in het geheel geen duisternis, dus Hij kende het niet door Zelf te doen.

Het is zoiets als dat je tegen een kind zegt dat ie niet met een kinderlokker mee moet gaan om snoepjes te eten, ze kunnen zich geen voorstelling maken waarom niet. Alleen waren ze geen kinderen en er staat alleen dat Eva verleid is en Adam koos er bewust voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@coby: dan hadden ze toch eerst van de Boom des Levens moeten eten? En dat hadden ze toch nog niet gedaan?

Dat weet ik eigenlijk niet, het staat er niet, maar of ze het dan ook niet hadden gedaan..

Maar dat maakt toch niet uit, dood kwam pas binnen na het eten van de vrucht van de boom der kennis van goed en kwaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik begrijp werkelijk niet hoe iemand kan denken dat God de zondeval niet gewild heeft. De verboden boom stond nota bene in het MIDDEN van de hof en de satan was daar ook vast niet om een potje te voetballen.

Wat satan deed in de hof was de boel verstoren nietwaar?

'Zie, Ik heb de smid geschapen, die de kolen in het vuur opblaast, en die het instrument voortbrengt tot zijn werk; ook heb Ik de verderver geschapen, om te vernielen.' (Jes 54,16)

Ja, die was er al, daar kon je niet omheen.

Maar als God het echt had gewild, had Hij het beter aan kunnen moedigen en niet zo zeuren dat ze er niet van mochten eten. Dat Hij wist dat het zou gebeuren, geloof ik wel en Hij had al voordat Hij begon met scheppen een plan B.

Nee er is geen plan B dat is de grote denkfout, bestudeer het vers wat ik citeerde a.u.b. goed en pas het toe op het scheppingsverhaal. Lees ook Romeinen hieromtrent wat mij veel heeft verduidelijkt, Ja, het is de brief aan de Romeinen van Paulus waardoor ik tot de mening ben gekomen dat alles precies zo is gegaan als God heeft gepland.

Zolang wij echter denken dat de zondeval tot ons verderf is, lijkt het een zieke grap van de Vader, maar Jezus heeft geopenbaard dat de dood noodzaak is om het eeuwige leven te beërven.

'Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als de tarwekorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft hij alleen, maar als hij sterft, draagt hij veel vrucht.' (Joh 12,24)

Link naar bericht
Deel via andere websites
@coby: dan hadden ze toch eerst van de Boom des Levens moeten eten? En dat hadden ze toch nog niet gedaan?

Dat weet ik eigenlijk niet, het staat er niet, maar of ze het dan ook niet hadden gedaan..

Maar dat maakt toch niet uit, dood kwam pas binnen na het eten van de vrucht van de boom der kennis van goed en kwaad.

Het maakt wel uit. Er staat enerzijds dat ze zouden sterven als de Boom van Kennis van Goed en Kwaad zouden aanraken/ervan zouden eten ze zouden sterven, er staat vlgs mij NERGENS dat zie niet uberhaupt een natuurlijke dood zouden sterven. Er staat WEL expliciet dat als ze ook van de Boom des Levens zouden eten, ze DAN onsterfelijk zouden worden. Dus ik denk dat je er naast zit?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat satan deed in de hof was de boel verstoren nietwaar?

'Zie, Ik heb de smid geschapen, die de kolen in het vuur opblaast, en die het instrument voortbrengt tot zijn werk; ook heb Ik de verderver geschapen, om te vernielen.' (Jes 54,16)

Ja, die was er al, daar kon je niet omheen.

Maar als God het echt had gewild, had Hij het beter aan kunnen moedigen en niet zo zeuren dat ze er niet van mochten eten. Dat Hij wist dat het zou gebeuren, geloof ik wel en Hij had al voordat Hij begon met scheppen een plan B.

Nee er is geen plan B dat is de grote denkfout, bestudeer het vers wat ik citeerde a.u.b. goed en pas het toe op het scheppingsverhaal. Lees ook Romeinen hieromtrent wat mij veel heeft verduidelijkt, Ja, het is de brief aan de Romeinen van Paulus waardoor ik tot de mening ben gekomen dat alles precies zo is gegaan als God heeft gepland.

Zolang wij echter denken dat de zondeval tot ons verderf is, lijkt het een zieke grap van de Vader, maar Jezus heeft geopenbaard dat de dood noodzaak is om het eeuwige leven te beërven.

'Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als de tarwekorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft hij alleen, maar als hij sterft, draagt hij veel vrucht.' (Joh 12,24)

De zondeval is niet tot ons verderf, want Jezus zorgde voor een uitkomst.

Het plan dat Jezus zou sterven en opstaan was er al.

Ik vind het eerder een zieke grap als Hij het wel had gewild, gezien alle ellende die er uit voort is gekomen.

En dat vers in Jesaja van die verderver gaat over Sions heerlijke toekomst en die verderver beschermt Zijn volk door tegenstanders te verdelgen in dit geval.

Maar ik heb die uitleg weleens vaker gehoord, zal het eens lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ook interessant om over na te denken. Wat zou er zijn gebeurd als God de duivel wel gewoon uit het paradijs had gehouden en Adam en Eva nooit werden verleid?

Ik vermoed dat het dan ook wel mis gegaan zou zijn. Dan hadden ze zichzelf wellicht verleid.

Het zou in elk geval een duidelijker geval van hoogmoed zijn geweest dan nu. Als ze uit zichzelf van de boom gingen eten uit nieuwsgierigheid of een verlangen naar kennis, dan zou het moraal van het verhaal goed naar voren zijn gekomen. Nu was God het hek achter zich vergeten dicht te doen waardoor Satan naar binnen slipte; Adam en Eva hadden geen schijn van kans, de uitkomst van de 'keuze' die ze maakten stond al vast vanaf het moment dat God Satan toeliet in het paradijs. En ik blijf erbij dat ze goed niet van slecht (minder goed) hadden kunnen onderscheiden zonder eerst van de boom van Goed en Kwaad gegeten te hebben :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan iemand mij in normale bewoordingen uitleggen wat er nou zo vreselijk is aan twee mensen die van een appel eten tegen de gemaakte afspraken in? Waarom wordt dat zo zwaar opgevat? Ik snap het vertrouwensbreukje wel, maar niet de buitenproportionele reactie. Ik kom niet verder dan een naïeve actie van twee jonge honden die net zijn losgelaten het paradijs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kan iemand mij in normale bewoordingen uitleggen wat er nou zo vreselijk is aan twee mensen die van een appel eten tegen de gemaakte afspraken in? Waarom wordt dat zo zwaar opgevat? Ik snap het vertrouwensbreukje wel, maar niet de buitenproportionele reactie. Ik kom niet verder dan een naïeve actie van twee jonge honden die net zijn losgelaten het paradijs.

lees het artikel eens waar Coby de link van heeft gepost. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
En als je t verhaal nou compleet, 100% symbolisch leest?

Dan sterven wij allen door de zonde van een symbolisch figuur.

Geloof jij dat het letterlijk is gebeurd?

Ik geloof dat Adam en Eva echt hebben bestaan, want ik kan niet geloven dat wij allemaal afstammen van een fictief figuur en sterven omdat hij een fictieve vijg at. Dat er symbolische elementen in het verhaal zitten sluit ik niet uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan sterven wij allen door de zonde van een symbolisch figuur.

Geloof jij dat het letterlijk is gebeurd?

Ik geloof dat Adam en Eva echt hebben bestaan, want ik kan niet geloven dat wij allemaal afstammen van een fictief figuur en sterven omdat hij een fictieve vijg at. Dat er symbolische elementen in het verhaal zitten sluit ik niet uit.

Hoe maak je dan onderscheid tussen de symbolische elementen en het waargebeurde? Overigens er is nóg een ander alternatief naast een afstamming van een symbolische figuur... :B

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geloof jij dat het letterlijk is gebeurd?

Ik geloof dat Adam en Eva echt hebben bestaan, want ik kan niet geloven dat wij allemaal afstammen van een fictief figuur en sterven omdat hij een fictieve vijg at. Dat er symbolische elementen in het verhaal zitten sluit ik niet uit.

Hoe maak je dan onderscheid tussen de symbolische elementen en het waargebeurde? Overigens er is nóg een ander alternatief naast een afstamming van een symbolische figuur... :B

Nou, ik geloof nog eerder dat mijn betovergrootvader zijn betovergrootvader zijn betovergrootvader een aapje was dan dat die nooit heeft bestaan. Alhoewel bij beide opties sprake is van een missing link, dus ik blijf maar bij mijn geloof! :+

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid