Spring naar bijdragen

De ellende in de wereld en een almachtig God


Aanbevolen berichten

Die laatste zin als conclusie snap ik dan niet.

Het is eigenlijk best simpel.

De stelling is dat al het goede van God komt, en al het slechte van de duivel, of van de zondeval, toch? Dus alles wat gebeurt op aarde is een direct gevolg van 1 van deze invloeden. Wij zijn zelf dus nergens verantwoordelijk voor, het komt allemaal door God, de duivel, of de zondeval.

Dat Hitler door de duivel werd geinspireerd, daar koos hij toch echt zelf voor.

Volgens mij geloofde Hitler niet in God, en dus ook niet in de duivel. Hoe kan hij dan voor de duivel kiezen? Zoiets kies je niet, het gebeurt gewoon. Daarnaast geloofde Hitler werkelijk dat hij de wereld een genoegen deed door de Joden op te ruimen; hij geloofde dat hij het goede deed.

God kan iemand willen inspireren om een nieuw medicijn te ontwikkelen, maar als hij te lui is om wat te doen, wordt het medicijn nooit ontwikkeld.

Waar komt die luiheid dan door? Als God iemand inspireert om een medicijn te ontwikkelen, maar diegene doet dat niet omdat hij te lui is, waardoor komt dat dan? Luiheid is toch een zonde? Dat komt dan door de zondeval. Als hij dus niet het medicijn ontwikkelt dan komt dat door de duivel/zondeval, als hij het wel doet komt dat door God. Hij is er zelf niet verantwoordelijk voor. Hij is slechts een pion in het schaakspelletje tussen God en de duivel of de zondeval. Als hij ervoor kiest om uit z'n luie stoel op te staan en dat medicijn te ontwikkelen dan komt dat door God. Dit is allemaal een direct gevolg van de stelling dat al het goede van God komt en al het slechte van de duivel/zondeval.

En op die manier zijn wij zelf dus nergens meer verantwoordelijk voor.

Voorbeeld uit het O.T.: als iemand geen afrastering of zo bij zijn dak deed en een ander viel er dan af, was het de schuld van degene die dat niet had geplaatst.

Juist, en waarom had diegene geen afrastering gemaakt? Te lui? Geen zin om daar geld aan te besteden, ook al is het de wet? Misschien wilde hij wel dat er mensen van af zouden vallen? Dat komt dan toch door de duivel/zondeval? Dus wiens schuld was het uiteindelijk? Was het de schuld van de man die te lui was om dat neer te zetten? Of was het de schuld van de duivel of de zondeval die hem lui maakte? Als hij wel die afrastering had neergezet en dat redde die persoon die er anders vanaf was gevallen, dan zou je zeggen dat het door God komt, dat hij door die man heen werkte, toch? Dan werkt het ook zo in tegengestelde richting. En zo zijn wij zelf nergens meer verantwoordelijk voor. Als je iets goeds doet dan heb je dat aan God te danken, dus als je iets slechts doet dan heb je dat aan de duivel/zondeval te danken. Wijzelf zijn dan niet meer verantwoordelijk voor de goede of slechte dingen die we doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 465
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hitler en Himmler waren hartstikke religieus.

Volgens mij is daar nog best veel onenigheid over, maar het verandert niks aan het punt dat ik wil maken. Als Hitler dus slechte dingen deed dan kwam dat omdat hij door de duivel werd beïnvloed, of hij daar nou voor koos of niet. Zelfs als je voor de duivel kan kiezen, dan nog moet je van tevoren al behoorlijk slecht zijn om daarvoor te kiezen; hij zou dus al beïnvloed zijn door de duivel/zondeval nog voordat hij voor de duivel koos. Oftewel, als je zegt dat al het goede van God komt en al het slechte van de duivel, dan zeg je in feite dat de daden van Hitler niet zijn schuld waren, maar dat van de duivel/zondeval. Hitler kon er zelf helemaal niks aan doen, en was niks meer dan een onschuldige, willoze pion in het schaakspelletje van de duivel en God.

We kunnen ook deze gedachtegang compleet laten varen en stellen dat de duivel, de zondeval, en God helemaal niks te maken hebben met ons dagelijks leven. Dat als ik iets goeds doe dat dat komt omdat ik dat doe en ik daar dus verantwoordelijk voor ben. Dat als ik een medicijn tegen AIDS zou ontwikkelen dat dat komt door mijn jarenlange onderzoek naar de ziekte, en niet omdat God mij een zetje gaf. Dat als ik iemand vermoord dat dat volledig mijn schuld is en dat dat niet komt omdat de duivel mij een zetje gaf. Dat als ik de dood van 6 miljoen joden beveel dat dat mijn schuld is; dat ik een volledig verrot beeld heb van de wereld dat ver van de realiteit ligt, en dat dat niet komt omdat de duivel mij een zetje gaf. Dat als er een tsunami is dat dat niets meer is dan het gevolg van een aardbeving op zee dat op zichzelf niets meer is dan het gevolg van de altijd in beweging-zijnde aardkorst, en dat het een ongelukkig toeval was dat er een dichtbevolkt gebied op het pad van de tsunami lag; dat het dus geen gevolg is van de zondeval waardoor wij nog steeds gestraft zouden worden. Of ben ik nu te logisch aan het redeneren en is het makkelijker om alles maar gewoon als zwart-wit te zien? God-duivel, goed-kwaad, etc? Prima hoor, maar dan moet je dus ook stellen dat onze vrije wil compleet betekenisloos is omdat onze daden worden veroorzaakt door God, de duivel, of de zondeval.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Die laatste zin als conclusie snap ik dan niet.

Het is eigenlijk best simpel.

De stelling is dat al het goede van God komt, en al het slechte van de duivel, of van de zondeval, toch?

Wiens stelling?

'Ziet nu, dat Ik, Ik DIE ben, en geen God met Mij, Ik dood en maak levend; Ik versla en Ik heel; en er is niemand, die uit Mijn hand redt!' (Deut 32,39)

'Geniet op de dag van voorspoed van het goede, maar bedenk op de dag van tegenspoed dat God zowel de ene als de andere gemaakt heeft, zodat de mens niet kan doorgronden iets wat na hem zijn zal.' (Pred 7,14)

'Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak de vrede, en schep het kwaad; Ik, de HEERE, doe al deze dingen.' (Jes 45,7 vgl. Gen 1,4-5)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het nooit zo logisch gevonden dat men denkt dat de mensen geen verantwoordelijkheidsgevoel meer over houden als ze vanalles wijten aan God of juist de duivel. Je kunt beïnvloed worden door zowel God als de duivel, en de zonde is in de wereld gekomen door de zondeval, maar dat betekent niet direct dat je dus geen verantwoordelijkheid meer hebt voor je daden. Het is niet zo zwart-wit volgens mij, dat mensen stoppen met denken als ze bovenstaande geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
We kunnen ook deze gedachtegang compleet laten varen en stellen dat de duivel, de zondeval, en God helemaal niks te maken hebben met ons dagelijks leven. Dat als ik iets goeds doe dat dat komt omdat ik dat doe en ik daar dus verantwoordelijk voor ben. Dat als ik een medicijn tegen AIDS zou ontwikkelen dat dat komt door mijn jarenlange onderzoek naar de ziekte, en niet omdat God mij een zetje gaf.

Hoe lijkt je dit? Alles wat je goed doet komt uit God en alles wat je verkeerd doet is je eigen schuld. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wiens stelling?

Ik borduurde even voort uit dit gesprek:

Hoezo? Hebben wij bijvoorbeeld de tsunami in 2004 veroorzaakt? Niet alle ellende in de wereld word veroorzaakt door de mens.

Nee, maar ik geloof weer dat dat een gevolg is van de zondeval. Om uwentwil (omdat Adam wilde zondigen) is de aardbodem vervloekt. Oorspronkelijk was alles in balans.

Oftewel, al het goede dat gebeurt kunnen we danken aan God, al het slechte dat gebeurt komt of door de duivel of door de zondeval? Mocht ik ziek worden dan komt door de duivel/zondeval, als ik vervolgens weer beter wordt dan heb ik daar God voor te danken. Als duizenden mensen hun leven verliezen door een aardbeving dan komt dat door de duivel/zondeval, en als we een paar mensen levend onder het puin vandaan halen dan komt dat door God?

Op mijn laatste reactie werd met instemming gereageerd "klopt helemaal", dus ging ik daar even op door.

Link naar bericht
Deel via andere websites
We kunnen ook deze gedachtegang compleet laten varen en stellen dat de duivel, de zondeval, en God helemaal niks te maken hebben met ons dagelijks leven. Dat als ik iets goeds doe dat dat komt omdat ik dat doe en ik daar dus verantwoordelijk voor ben. Dat als ik een medicijn tegen AIDS zou ontwikkelen dat dat komt door mijn jarenlange onderzoek naar de ziekte, en niet omdat God mij een zetje gaf.

Hoe lijkt je dit? Alles wat je goed doet komt uit God en alles wat je verkeerd doet is je eigen schuld. :)

Jaha dan wordt ie helemaal mooi :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er lopen meer Hitler achtige geesteszieken rond, zo byzonder is dit fenomeen niet. Wat ik erger vind, is dat zulke mensen complete mensenmassa,s achter zich aan krijgen om mee te "strijden".

Mensen laten zich makkelijk misleiden. Het is tenslotte een collectief die een oorlog en genocide uitvoeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
We kunnen ook deze gedachtegang compleet laten varen en stellen dat de duivel, de zondeval, en God helemaal niks te maken hebben met ons dagelijks leven. Dat als ik iets goeds doe dat dat komt omdat ik dat doe en ik daar dus verantwoordelijk voor ben. Dat als ik een medicijn tegen AIDS zou ontwikkelen dat dat komt door mijn jarenlange onderzoek naar de ziekte, en niet omdat God mij een zetje gaf.

Hoe lijkt je dit? Alles wat je goed doet komt uit God en alles wat je verkeerd doet is je eigen schuld. :)

Jaha dan wordt ie helemaal mooi :P

Dat is exact wat ik geloof en het houdt me met beide benen op de grond.

'Want van binnenuit, uit het hart van de mensen, komen voort kwade overwegingen....' (Mar 7,21)

'Elke goede gave en elk volmaakt geschenk is van boven...' (Jak 1,17)

'...wat hebt u dat u niet hebt ontvangen? En als u het ook ontvangen hebt, waarom roemt u alsof u het niet ontvangen had?' (1 Kor 4,7)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe lijkt je dit? Alles wat je goed doet komt uit God en alles wat je verkeerd doet is je eigen schuld. :)

Jaha dan wordt ie helemaal mooi :P

Dat is exact wat ik geloof en het houdt me met beide benen op de grond.

Ja? Ik zou er gek van worden. Alle goede dingen die ik doe en mij overkomen zijn allemaal te danken aan God, en zodra het wat minder gaat heb ik het ineens wel aan mijzelf te danken. Je bent nooit verantwoordelijk voor je goede daden, alleen voor je slechte daden. Ik kan jarenlang elke dag 4 uur piano leren spelen om na een voorstelling te horen "wat heb jij een geluk dat God je dit talent gegeven heeft", en God strijkt alle eer op voor al het harde werk dat ik heb gedaan. Ik zou het denk ik zelfs opvatten als een belediging. Maarja, als jij daar geen problemen mee hebt, wie ben ik dan om te zeggen dat je dat niet mag denken? :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je bent nooit verantwoordelijk voor je goede daden, alleen voor je slechte daden.

Exact! Wat is het toch een opluchting als iemand je begrijpt! :)

Ik kan jarenlang elke dag 4 uur piano leren spelen om na een voorstelling te horen "wat heb jij een geluk dat God je dit talent gegeven heeft", en God strijkt alle eer op voor al het harde werk dat ik heb gedaan. Ik zou het denk ik zelfs opvatten als een belediging. Maarja, als jij daar geen problemen mee hebt, wie ben ik dan om te zeggen dat je dat niet mag denken? :P

Dus als jij een zaadje in de grond stopt en water geeft, dan ben jij het die de plant laat groeien? Interessante logica. :+

Soms heb ik er best wel eens problemen mee om te weten dat mijn talenten in de eeuwigheid bekeken niets voorstellen, maar ik ben liever realist dan utopist!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kan jarenlang elke dag 4 uur piano leren spelen om na een voorstelling te horen "wat heb jij een geluk dat God je dit talent gegeven heeft", en God strijkt alle eer op voor al het harde werk dat ik heb gedaan. Ik zou het denk ik zelfs opvatten als een belediging. Maarja, als jij daar geen problemen mee hebt, wie ben ik dan om te zeggen dat je dat niet mag denken? :P

Dus als jij een zaadje in de grond stopt en water geeft, dan ben jij het die de plant laat groeien? Interessante logica. :+

Water speelt inderdaad een essentieel onderdeel in het groeiproces van een plant. Maar goed, ik speel wel even mee ;) Als ik dus na een tijdje besluit om deze plant geen water meer te geven, is het dan de schuld van de plant zelf dat het uitdroogt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kan jarenlang elke dag 4 uur piano leren spelen om na een voorstelling te horen "wat heb jij een geluk dat God je dit talent gegeven heeft", en God strijkt alle eer op voor al het harde werk dat ik heb gedaan. Ik zou het denk ik zelfs opvatten als een belediging. Maarja, als jij daar geen problemen mee hebt, wie ben ik dan om te zeggen dat je dat niet mag denken? :P

Dus als jij een zaadje in de grond stopt en water geeft, dan ben jij het die de plant laat groeien? Interessante logica. :+

Water speelt inderdaad een essentieel onderdeel in het groeiproces van een plant. Maar goed, ik speel wel even mee ;) Als ik dus na een tijdje besluit om deze plant geen water meer te geven, is het dan de schuld van de plant zelf dat het uitdroogt?

De vraag stellen is hem beantwoorden, maar ik speel ook wel even mee: dat is dan jouw schuld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even voor de duidelijkheid; God is hier degene die de plant water geeft, en wij zijn de planten, toch? En als God jou dan als het ware water geeft en je begint te bloeien en je leven wordt mooi en je ontwikkelt je talenten enzo, dan heb je dat allemaal aan God te danken, ja? Tot zover volg ik je nog wel. Maar als het slecht gaat met een plant dan ligt de schuld niet bij die plant zelf. De schuld ligt dan of bij God die je vergeet water te geven, of bij de duivel die de zon blokkeert of al het water opvangt zodat je niet meer groeit. Deze analogie past dus beter bij de stelling dat al het goede van God komt, en al het slechte van de duivel, in plaats van dat al het goede van God komt, en al het slechte je eigen schuld is :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Even voor de duidelijkheid; God is hier degene die de plant water geeft, en wij zijn de planten, toch?

Nee, zowel de plant als degene door wie hij begoten wordt zijn beide mensen en degene die de plant laat groeien is God.

En als God jou dan als het ware water geeft en je begint te bloeien en je leven wordt mooi en je ontwikkelt je talenten enzo, dan heb je dat allemaal aan God te danken, ja? Tot zover volg ik je nog wel. Maar als het slecht gaat met een plant dan ligt de schuld niet bij die plant zelf. De schuld ligt dan of bij God die je vergeet water te geven, of bij de duivel die de zon blokkeert of al het water opvangt zodat je niet meer groeit. Deze analogie past dus beter bij de stelling dat al het goede van God komt, en al het slechte van de duivel, in plaats van dat al het goede van God komt, en al het slechte je eigen schuld is :P

Als jij een glas kattenpis tot aan de laatste druppel leegdrinkt is dat dus de schuld van de duivel? Nou, ik heb vandaag in elk geval weer gelachen en volgens het gezegde heb ik dan ook geleefd. Om bij de analogie te blijven: degene die water geeft is een mens en het is inderdaad je eigen schuld als jij niet in staat bent de kwaliteit van het water te bepalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aha, dan had ik je analogie even verkeerd begrepen. Maar stel nou dat jij die plant bent, dan is het nog steeds niet je eigen schuld als het slecht met je gaat, het is de schuld van iemand anders; diegene die jou water zou moeten geven :P Of zijn zowel de plant als degene die het water geven 1 en dezelfde persoon??? Ik vind het een vreemde analogie :P

Ik blijf het een vreemde gedachte vinden dat God verantwoordelijk is voor je goede daden, en jijzelf verantwoordelijk bent voor je slechte. Waarom kan je zelf niet verantwoordelijk zijn voor je goede daden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De aarde wordt wel eens "een tranendal" genoemd en daar ben ik het wel mee eens want er is zo veel menselijk leed. Dat komt natuurlijk groetendeels van Satan de heerser van deze wereld afkostig, maar toch ook wel een groot deel van menselijke onvolmaaktheid.

Menselijke onvolmaaktheid deed zijn intrede in de hof van Ede waar Adam en Eva zondigden toen ze toegaven aan Satan's opstandige misleidingen.

Zonde (= het doel missen) verspreidde zich toen over het hele mensenras......

(Romeinen 5:12) Daarom, zoals door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, en aldus de dood zich tot alle mensen heeft uitgebreid omdat zij allen gezondigd hadden.

De Duivel heeft 2 strijdvragen opgeworpen één betreffende de rechmatighied van JHWH's soevereiniteit, heeft Hij het recht over zijn schepselen te regeren. En één vraag over de motivatie van mensen die zeggen God te dienen, liefde of eigenbelang.

Om een goed antwoord te krijgen op beide vragen heeft God het Satan toegestaan om zijn "experiment" te volvoeren.

Wat hij in het geval van Job en zijn gezin heeft gedaan heeft hij ook over de gehele menseid gebracht, dood, verderf, verlies van bezit en gezondheid, oorlogen, materialisme, etc etc.

Dit doet hij allemaal om onze aandacht af te wenden van het dienen van God en het onderstenen van Zijn Koninkrijk onder Christus.

Christenen dienen nog steeds weerstand te bieden tegen Satan en hun loyale liefde te tonen t.a.v. de ware God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Aha, dan had ik je analogie even verkeerd begrepen. Maar stel nou dat jij die plant bent, dan is het nog steeds niet je eigen schuld als het slecht met je gaat, het is de schuld van iemand anders; diegene die jou water zou moeten geven :P Of zijn zowel de plant als degene die het water geven 1 en dezelfde persoon??? Ik vind het een vreemde analogie :P

Ik blijf het een vreemde gedachte vinden dat God verantwoordelijk is voor je goede daden, en jijzelf verantwoordelijk bent voor je slechte. Waarom kan je zelf niet verantwoordelijk zijn voor je goede daden?

Omdat God ons geschapen heeft om er hier n paradijs van te maken. Dus als wij goed doen (en dus Zijn wil doen, geven wij Hem de eer, is onze wil in lijn met de Zijne). Als we kwaad doen is dat niet Zijn wil maar louter de onze.

Ober tsunamis etc. Ik zie t ongeveer zo: wij hebben de macht, de kennis, se intelligentie en de resources hier om er een paradijs van te maken. Ik geloof dat als wij al onze tijd en energie die we nu steken in onderzoek naar remedies tegen de door onze eigen levensstijl getriggerde ziekten, in het voor elkaar (landen, coorporaties etc) verborgen houden van kennis, in oorlogvoering, oorlogwapens, bizar extreme luxe voor de helft van de wereldbevolking tot ongekende hoogte gedreven door n kapitalistische instelling, de vele chemicalien die ons milieu langzaam maar zeker slopen etc steken in werken aan een paradijs (en nog belangrijker: dat vanaf t begin hadden gedaan) we hier n paradijs hadden gehad. Stel je voor als we ALLE kennis, intelligentie, resorces, tijd en energie vanaf t begin compleet hadden gestoken in het welzijn van alle mensen en dieren, in het milieu. Dan hadden we in een wereld geleefd zo ver van onze huidge vandaan dat je m niet eens zou herkennen denk ik. Alle focus had gelegen op een gezonde levensstijl, verdeling van resources, bestrijden/voorkomen van natuurrampen, duurzame veeteelt, landbouw en techniek, beter gecontroleerde bevolkingsgroei, geen opwarming van de aarde, geen bevolking in gevaarlijke gebieden etc. Ik kan t me wel voorstellen ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kan jarenlang elke dag 4 uur piano leren spelen om na een voorstelling te horen "wat heb jij een geluk dat God je dit talent gegeven heeft", en God strijkt alle eer op voor al het harde werk dat ik heb gedaan.

Nee, God heeft jou het talent gegeven en als jij dat talent ontplooit is dat jouw verdienste. Echter zonder enig muzikaal talent zul je nooit leren pianospelen al oefen je de hele dag. Daarom citeer ik nogmaals:

'...En wat hebt u dat u niet hebt ontvangen? En als u het ook ontvangen hebt, waarom roemt u alsof u het niet ontvangen had?' (1 Kor 7,4)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Aha, dan had ik je analogie even verkeerd begrepen. Maar stel nou dat jij die plant bent, dan is het nog steeds niet je eigen schuld als het slecht met je gaat, het is de schuld van iemand anders; diegene die jou water zou moeten geven :P Of zijn zowel de plant als degene die het water geven 1 en dezelfde persoon??? Ik vind het een vreemde analogie :P

Degene die is aangesteld om de planten water te geven is verantwoordelijk als hij dat nalaat ja en als hij de plant zuur water geeft treft hem eveneens de blaam. Maar wat als er meerdere mensen zijn aangesteld om de planten te bewateren en de plant kiest zelf voor het zure water i.p.v. het zuivere, wiens schuld is het dan? De plant waar we het over hebben is mondig genoeg om te protesteren als iemand hem tegen de voeten plast en zegt dit is schoon kraanwater. Ik heb gezegd dat alles wat goed is van boven komt en alles wat fout gaat eigen schuld is, maar laat ik me herdefiniëren: alles wat goed is komt van boven en alles wat nu fout gaat is de schuld van de mens. Niet alles wat misloopt is inderdaad jou of mijn schuld, want een ander kan je ook een kogel door het hoofd jagen. De zondeval daarentegen, was niet de schuld van God maar zijn WIL. Dat Adam en Eva van de verboden boom aten was Gods plan. Vandaar dat de boom der kennis in het MIDDEN van de hof stond (Gen 2,9) hetgeen behoorlijk onorthodox schijnt om te geloven.

Ik blijf het een vreemde gedachte vinden dat God verantwoordelijk is voor je goede daden, en jijzelf verantwoordelijk bent voor je slechte. Waarom kan je zelf niet verantwoordelijk zijn voor je goede daden?

Laat ik mezelf wat nuanceren want ik denk dat je me niet helemaal begrijpt.

Wat ik geloof is dat alle talenten die jij ontwikkelt (en/of niet ontwikkelt) daar door God zijn geplant. Door het ontwikkelen van je talenten draag je bij aan het doen van goede dingen en het leren bespelen van een instrument is daar een mooi voorbeeld van. Het kost tijd, moeite en inspanning om goed gitaar te leren spelen, maar het wordt niks als God niet in beginsel jou muzikaal talent had gegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het individu Lucifer werd geschapen en zijn persoonlijkheid werd omschreven als zijnde de lichtdrager, maar hij heeft zijn vrije keuzemogelijkheid misbruikt en is verworden tot de tegenstander van God en de moordenaar van de mensen; daardoor werd hij een andere persoonlijkheid en verkreeg hij de naam Satan en duivel.
Satan wordt in de Bijbel geen lucifer genoemd! Het is een verkeerde interpretatie.

Het hebreeuwse woord helel betekent schijnende en wordt ook vertaalt met morgenster, dagster en de KJV met lucifer. Lucifer is overgenomen uit de vulgaat.

Lees je de tekst, dan zie je dat de term "helel" betrekking heeft op de koning van Babylon.

Jesaja 14:4 dat gij deze spreuk moet aanheffen tegen de koning van Babylon en moet zeggen: „Hoe heeft degene die anderen tot werken aandreef opgehouden, hoe is de onderdrukking opgehouden!

Jesaja 14:

15 Maar in Sjeool [het graf] zult gij worden neergeworpen, in de meest afgelegen delen van de kuil.

16 Die u zien, zullen u zelfs aanstaren; zij zullen u zelfs goed bekijken en zeggen: ’Is dit de man die de aarde in beroering bracht, die koninkrijken deed schudden,

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid