Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

ondergetekende heeft zijn aankomende vrouw ontmoet op een datingsite. Het kan dus absoluut wel, het helpt denk ik wel als je een beetje vlot kan schrijven en mooie foto's van jezelf hebt; oppervlakkig als dat ook is.

En je moet een beetje lol hebben in het flirten...daten op internet is gewoon flink minder serieus dan in het echt...je kunt rustig een vrouw of 20 spreken en dan aan het einde van de avond concluderen dat je eigenlijk het wel gezellig had, maar bij niemand echt die klik voelt. Ik denk dat je er dus gewoon lol in moet hebben, genieten van het sjansen en niet te hoge verwachtingen ervan moet hebben. Juist dan kan je de juiste tegenkomen met wie het echt super klikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 70
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

vraag eerst aan God of Hij wel wil dat je erop gaat en zo ja, bid voor de ware.

Ik denk dat dit ook een erg zeldzame is hoor. Ik geloof dat er in de hele bijbel één dergelijk geval voorkomt waarin een huwelijk 'door God geleid' is en er 'een ware' was (Isaak en Rebekka) en voor de rest wordt er niks over in de Bijbel gezegd. Over het algemeen betekent dat dan dat je er zelf een keuze in mag maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik denk dat dit ook een erg zeldzame is hoor. Ik geloof dat er in de hele bijbel één dergelijk geval voorkomt waarin een huwelijk 'door God geleid' is en er 'een ware' was (Isaak en Rebekka) en voor de rest wordt er niks over in de Bijbel gezegd. Over het algemeen betekent dat dan dat je er zelf een keuze in mag maken.
Als "de ware" bestaat, wil dat niet zeggen dat je geen vrije wil hebt. En als hij niet bestaat wil dat niet zeggen dat God je er niet in wil leiden.

Ik vind die hele discussie over wel of geen "ware" altijd een beetje een non-discussie. Wat boeit het. Volgens mij is het punt waar het om gaat dat er voor heel veel mensen echt wel iemand rondloopt waar ze hun leven mee kunnen en willen delen. En dat God je vast wel wil helpen zo iemand te vinden, als je Hem dat vraagt.

En voor de ene persoon werkt het beter om er niet zo actief mee bezig te zijn; die focust zich op de dingen die hij leuk vindt en komt wellicht vanzelf iemand tegen. En de ander vindt een actieve zoektocht dmv datingsite fijner. Volgens mij is met allebei niets mis. Zolang het maar niet extreem wordt. Jezelf opsluiten als een kluizenaar en nooit initiatief nemen werkt niet. En wanhopig op zoek gaan en je hele leven laten domineren door een zoektocht naar de ware liefde werkt ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waar maak je dat uit op?

Hetgeen Paulus meerde keren zegt. 1 Korinthiërs 7 bijvoorbeeld.

'Wat nu de dingen betreft waarover u mij geschreven hebt: het is goed voor een mens om geen vrouw aan te raken.'

En:

'Want ik zou wel willen dat alle mensen waren zoals ikzelf, maar ieder heeft zijn eigen genadegave van God, de één op deze wijze, de ander op die wijze.'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier staat wel dat de mens gemaakt is om te trouwen: Genesis 2: 18 +24: "God, de HEER, dacht: Het is niet goed dat de mens alleen is, ik zal een helper voor hem maken die bij hem past. [..] Zo komt het dat een man zich losmaakt van zijn vader en moeder en zich hecht aan zijn vrouw, met wie hij één van lichaam wordt."

Als je lukraak teksten uit de Bijbel pakt om je punt te bewijzen, kun je alles beweren. Dat het goed is om alleen te zijn en dat het goed is om te trouwen. Dat God bestaat en dat God niet bestaat. Dat er een hemel is en dat er geen hemel is.

Lijkt me niet verstandig om op die manier te argumenteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mij wel, Paulus zegt het niet één keer waardoor je deze misschien 'uit zn verband kan rukken'. Hij zegt het best vaak, maar geeft ook aan dat dat zijn mening is.

Precies, een mening. Ik heb een andere mening, die weegt net zo zwaar.

Je weet wat ervan is gekomen he, dat heilige celibaat van priesters met een "brandende begeerte".

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Mij wel, Paulus zegt het niet één keer waardoor je deze misschien 'uit zn verband kan rukken'. Hij zegt het best vaak, maar geeft ook aan dat dat zijn mening is.

Precies, een mening. Ik heb een andere mening, die weegt net zo zwaar.

Je weet wat ervan is gekomen he, dat heilige celibaat van priesters met een "brandende begeerte".

Je bent dus ook al apostel? Net zoals Paulus? Schrijf ook effe een paar brieven zou ik zeggen.

Jezus kun je dan ook wel in de prullenbak gooien, kijk wat de bijbel allemaal wel niet te weeg heeft gebracht in het verleden. Veel mensen om zeep gebracht met de bijbel in de hand.

Denk dat Paulus wel degelijk gelijk had, een partner leidt een man van God (of vrouw van God) af van de zuivere weg. Dit is iets waar vele voorgangers natuurlijk nooit over praten want tja velen zijn getrouwd en zien zichzelf o zo als een man van God (of vrouw van God).

Dat genoeg priesters de fout ingegaan zijn, helemaal mee eens, geeft al aan dat het aangeven dat iemand man van God of vrouw van God is, eigenlijk heel weinig voorstelt. Maar dat geldt dus ook voor vele dominees en voorgangers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jezus kun je dan ook wel in de prullenbak gooien, kijk wat de bijbel allemaal wel niet te weeg heeft gebracht in het verleden. Veel mensen om zeep gebracht met de bijbel in de hand.

Was Jezus dan ook een apostel?

Volgens mij staat hij toch wel op een andere treetje op de ladder dan Paulus.

Denk dat Paulus wel degelijk gelijk had, een partner leidt een man van God (of vrouw van God) af van de zuivere weg. Dit is iets waar vele voorgangers natuurlijk nooit over praten want tja velen zijn getrouwd en zien zichzelf o zo als een man van God (of vrouw van God).

En waarom denk je dat, ervaring?

Ik denk dat, als je een goede match hebt, je partner juist een enorme steun en inspiratie zou kunnen zijn voor jou en je ambt. Maar dat is een goede relatie sowieso, je zou het beste bij elkaar naar boven moeten brengen, toch?

Dat genoeg priesters de fout ingegaan zijn, helemaal mee eens, geeft al aan dat het aangeven dat iemand man van God of vrouw van God is, eigenlijk heel weinig voorstelt. Maar dat geldt dus ook voor vele dominees en voorgangers.

Precies. Ik denk dat die wanpraktijken meer afleiden van je heilige roeping dan een huwelijk, dus houdt het dan alsjeblieft gezellig en trouw een leuke man/vrouw.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Denk dat Paulus wel degelijk gelijk had, een partner leidt een man van God (of vrouw van God) af van de zuivere weg. Dit is iets waar vele voorgangers natuurlijk nooit over praten want tja velen zijn getrouwd en zien zichzelf o zo als een man van God (of vrouw van God).

En waarom denk je dat, ervaring?

Ik denk dat, als je een goede match hebt, je partner juist een enorme steun en inspiratie zou kunnen zijn voor jou en je ambt. Maar dat is een goede relatie sowieso, je zou het beste bij elkaar naar boven moeten brengen, toch?

Denk dat Paulus ook daar echt wel over nagedacht heeft, denk je niet?

Je laat je persoonlijke voorkeur spreken, en dat is niet erg, zelfs dat geeft Paulus aan.

Dat een goede relatie het beste bij elkaar boven brengt is een drogreden, dat is nooit het geval, het gaat altijd naar een gemiddelde toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Denk dat Paulus ook daar echt wel over nagedacht heeft, denk je niet?

Ja, dat weet ik wel zeker. Hij dacht als een evangelist, als iemand met een specifieke roeping met bepaalde consequenties. Ik snap dat hij in zijn situatie en met zijn levensstijl, altijd onderweg en in continu levensgevaar, deze mening heeft en dan ben ik het ook met hem eens. Maar hij kon het blijkbaar ook opbrengen (tenminste, daar ga ik even vanuit), en dat is iets heel persoonlijks.

Ik vraag me wel af of hij, toen hij die adviezen schreef, zich wel realiseerde dat het voor anderen misschien niet zo eenvoudig was als voor hem?

Waar ik dan moeite mee heb is dat deze mening van Paulus vervolgens wordt gestigmatiseerd en gekortwiekt tot een goede raad voor elke gelovige: het is beter om alleen te blijven. Nee, dat staat er niet en bovendien bedoelt hij dat ook helemaal niet zo.

Dat een goede relatie het beste bij elkaar boven brengt is een drogreden, dat is nooit het geval, het gaat altijd naar een gemiddelde toe.
Nee geen drogreden, al hoewel het natuurlijk wel een 'ideaal geval' is. Maar is het erg om als dominee/priester gemiddeld te zijn? Hoe kan hij/zij een inspiratie en een bron van advies zijn voor zijn gemeenteleden die allemaal wel een relatie hebben, als hij daar zelf geen enkele ervaring mee heeft? Ik denk dat het voor dit ambt alleen maar voordelen heeft.

En ik denk dat als je een priester/dominee trouwt je ook wel weet dat het zijn leven is en dat je daar als partner volledig achter moet staan. Het is even iets anders dan een 9-5 kantoorbaantje en vereist van de partner ook een zekere toewijding.

Maar ook dat is weer een specifiek geval, niet iedereen wordt dominee of priester. Maar wat ik bedoel te zeggen: zoiets valt niet te generaliseren, het is voor iedereen een persoonlijke afweging.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Denk dat Paulus ook daar echt wel over nagedacht heeft, denk je niet?

Ja, dat weet ik wel zeker. Hij dacht als een evangelist, als iemand met een specifieke roeping met bepaalde consequenties. Ik snap dat hij in zijn situatie en met zijn levensstijl, altijd onderweg en in continu levensgevaar, deze mening heeft en dan ben ik het ook met hem eens. Maar hij kon het blijkbaar ook opbrengen (tenminste, daar ga ik even vanuit), en dat is iets heel persoonlijks.

Waar ik dan moeite mee heb is dat deze mening van Paulus vervolgens wordt gestigmatiseerd en gekortwiekt tot een goede raad voor elke gelovige: het is beter om alleen te blijven. Nee, dat staat er niet en bovendien bedoelt hij dat ook helemaal niet zo.

Dat een goede relatie het beste bij elkaar boven brengt is een drogreden, dat is nooit het geval, het gaat altijd naar een gemiddelde toe.
Nee geen drogreden, al hoewel het natuurlijk wel een 'ideaal geval' is. Maar is het erg om als dominee/priester gemiddeld te zijn? Hoe kan hij/zij een inspiratie en een bron van advies zijn voor zijn gemeenteleden die allemaal wel een relatie hebben, als hij daar zelf geen enkele ervaring mee heeft? Ik denk dat het voor dit ambt alleen maar voordelen heeft.

En ik denk dat als je een priester/dominee trouwt je ook wel weet dat het zijn leven is en dat je daar als partner volledig achter moet staan. Het is even iets anders dan een 9-5 kantoorbaantje en vereist van de partner ook een zekere toewijding.

Maar ook dat is weer een specifiek geval, niet iedereen wordt dominee of priester. Maar wat ik bedoel te zeggen: zoiets valt niet te generaliseren, het is voor iedereen een persoonlijke afweging.

Dat geeft Paulus toch ook aan, waarom zeuren mensen dan altijd erover?

Reden is vrij simpel, men wil zichzelf toch zien als die geweldige man of vrouw van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Dat geeft Paulus toch ook aan, waarom zeuren mensen dan altijd erover?

Omdat er een bepaalde groep gelovigen is die het hardnekkig volhoudt en daar anderen het graag onnodig moeilijk mee maakt. En daar hou ik niet zo van... ;)

Snap ik, velen willen slechts de boodschap lezen waarbij ze o zo verheerlijkt bij voelen.

Ik zie mezelf helemaal niet als een man van God in de vorm zoals Paulus bedoeld, maar begrijp heel goed wat Paulus bedoeld. En kan dus heel slecht tegen huichelaars die vinden dat ze o zo geweldig zijn, maar wel alles uit de bijbel halen wat rooskleurig voor hen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid