Spring naar bijdragen

Leidt zelfmoord tot de hel?


Aanbevolen berichten

Gaat iemand die zelfmoord pleegt naar de hel? Hij heeft de verlossing door middel van Christus afgewezen. Je gaat ondankbaar om met het leven wat de Heer je heeft gegeven. Maar wat als iemand een zware psychiatrische aandoening heeft en niet normaal kan nadenken?

Wat is de mening van credible users hierover?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 73
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Zwaar onderwerp kaart je hier aan. Ik denk niet dat je kunt stellen: 'zelfmoord = hel'. Ik vraag me ook af of zelfmoord 1 op 1 betekent dat je 'de verlossing door middel van Christus' afgewezen hebt. Ik denk dat elke zelfmoord unieke omstandigheden met zich meebrengt. Mede daarom is het niet aan ons daarover te oordelen.

En inderdaad, als je leven een zwart dal is en je weet niet meer wat je doet, dan denk ik juist dat God je opneemt in Zijn heerlijkheid en je lijden tot een einde brengt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We weten niet in hoeverre de persoon in kwestie bewust handelde, en ook niet hoe het proces van leven naar hiernamaals gaat. Misschien gebeurt er vanalles onderweg waar wij geen weet van hebben. Sowieso hou ik er niet van om van het geloof een soort exacte wetenschap te maken. Zelfs het idee dat één geïsoleerde zonde een enkeltje hel i.p.v. hemel betekent, staat me gruwelijk tegen. God zal vast niet zo onredelijk zijn als wij met ons liefdeloze verstand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf een poging gedaan toen ik in een psychose was gekomen van de prozac die ze me gegeven hadden. Ik was in the middle of nowhere bij een slootkant en had een liter port op met een paar dozen van die pillen. Ik werd daarvan zo suf dat ik maar snel het zondaarsgebed bad, dan kon ik lekker naar de hemel gaan. En toen ontmoette ik de Heer die me overtuigde dat ik heel slecht bezig was en als ik nog meer pillen naar binnen werkte, dit gebed erg hypocriet zou zijn en ik heb iemand gebeld en is het goed gekomen. Hadden ze me niet gevonden, dan was ik wel vergeven geweest. Dus ja, ik geloof dat God mensen, al zijn ze ver heen, nog in hun laatste ademzucht kan overtuigen. Ik had een collega die zelfmoord had gepleegd en hij geloofde niet in God. Twee jaar erna droomde ik van hem en hij zei in mijn droom dat hij al twee jaar christen was. De avond voordat ie stierf heb ik uren moeten bidden en ik wist niet voor wie, maar iemand van m'n werk, zei de Heer. Voor wie het geloven wil, ik maak er geen dogma van, maar geloof zelf dat ie in de hemel zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Valt dit dan niet onder gij zult niet moorden?

Daarover zijn de meningen verdeeld en medeafhankelijk van de kerkelijke traditie waar je in staat. Er zijn natuurlijk ook veel nuances: is iemand die voor de trein springt meer zelfmoordenaar dan iemand die zich dooddrinkt? Toch wordt daar onderscheid in gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn antwoord is 'nee'. Als iedere zonde je vergeven kan worden, waarom dan niet zelfmoord? Bovendien geloof ik, zoals al wordt aangegeven, dat zelfmoord vaak het gevolg is van psychische ziektes. Ik erger me soms erg aan de manier waarop geoordeeld wordt over mensen die zelfmoord hebben gepleegd. Het toppunt is hoe er wordt gescholden als mensen treinvertraging oplopen door iemand die voor de trein is gesprongen.

Natuurlijk is zelfmoord fout en verschrikkelijk. Maar ik denk dat mensen die nu met die veroordelende praatjes komen wel hun kop zouden houden als ze zouden zien wat er in het hoofd omgaat van mensen die voor zelfmoord kiezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lovato,

Geloof je nog in de hel? Ik heb geleerd dat "hel" één van de vertalingen is voor het Hebreeuwse woord "sjeool" (graf) en dat het volgens de Bijbel het gemeenschappelijke graf is van de mensheid. Het is zeker geen plaats van pijniging, een on-Bijbelse gedachte.

Zelfmoord is heel ernstig en God betreurt het dat iemand tot zo'n daad komt.

De ware God wil heel graag helpen en kan dat ook.

(Psalm 145:19) 19 Aan de begeerte van hen die hem vrezen, zal hij voldoen, En hun hulpgeschreeuw zal hij horen, en hij zal hen redden.

(Psalm 34:18) . . . Jehovah is nabij de gebrokenen van hart; En de verbrijzelden van geest redt hij.

(Psalm 147:3) . . .Hij geneest de gebrokenen van hart, En verbindt hun pijnlijke plekken.

Vaak is ook professionele medische/geestelijke hulp nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is de hel een plaats zonder God? Wanneer iemand zelfdoding "pleegt" is er meestal al veel aan de hand, zoals Dubito schrijft. Velen leven al in een aardse hel. Ze zijn depressief of hebben andere psychische/lichamelijke problemen en weten soms al jarenlang niet hoe ze de dag en nacht door moeten komen.

Ik zie Jezus als iemand die met ontferming bewogen is over allen die pijn lijden, die angst en depressies kennen. Dus nee, zelfdoding alleen is m.i niet iets wat tot een "hel" leidt .

Link naar bericht
Deel via andere websites

* dwarrel vind dit persoonlijk een moeilijk topic, maar de discussie verloopt erg mooi.

gevonden tijdens zoektocht op internet over dit onderwerp:

Wat is de Christelijke kijk op zelfmoord? Wat zegt de Bijbel over zelfmoord?

Wanneer iemand zelfmoord pleegt, dan is dit volgens de Bijbel niet datgene wat bepaalt of hij of zij toegang tot de hemel zal hebben.

[...]

Zelfmoord zou voor een Christen hetzelfde zijn als je een weg naar binnen te forceren om de Koning te zien in plaats van te wachten tot Hij je zou laten oproepen. Hij zal Zijn scepter naar je uitstrekken en je eeuwige leven redden, maar dat betekent niet dat Hij blij met je is. Hoewel dit niet zelfmoord beschrijft, is Bijbelvers 1 Korintiërs 3:15 waarschijnlijk wel een goede manier om te beschrijven wat er met een Christen gebeurt die zelfmoord pleegt: “Wanneer het verbrandt, zal hij daarvoor de prijs betalen; hijzelf zal echter worden gered, maar door het vuur heen.â€

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoewel de pastorale praktijk soms wel eens wat hardvochtig is geweest, is de mening van de Kerk altijd erg genuanceerd geweest: http://www.newadvent.org/cathen/14326b.htm

Het komt er eigenlijk gewoon op neer in hoeverre degene die zelfmoord heeft gepleegd, na zijn/haar dood hierop terug kan kijken, het aan wil zien. Als hij/zij dat in het geval niet wil, dan betekend dat in praktijk de de hel. Maar het is maar de vraag of mensen daar uiteindelijk voor kiezen. Misschien sommigen wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 Kor. 3:16 Weet u niet dat u een tempel van God bent en dat de Geest van God in uw midden woont? 17 Indien iemand Gods tempel vernietigt, zal God hem vernietigen, want Gods tempel is heilig – en die tempel bent u zelf.

Deut. 30:19 Ik roep vandaag hemel en aarde als getuigen op: u staat voor de keuze tussen leven en dood, tussen zegen en vloek. Kies voor het leven, voor uw eigen toekomst en die van uw nakomelingen,

En natuurlijk:

Exodus 20:13 Pleeg geen moord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

*niet vergeten dat mensen die zelfmoord plegen vaak niet erg helder zijn en verder geen uitweg meer zien... ondanks wat er allemaal gezegd word weten zij op een helder moment ook wel dat dit niet de goede weg is, maar zien in hun diepste nood simpelweg geen andere optie. hun blik is troebel...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hmmm ik denk niet dat je blik perse 'troebel' moet zijn om zelfmoord te (kunnen) plegen. Sommigen zien gewoon geen uitweg meer, moet je je voorstellen hoe diep je in de put zit als je in staat bent om een eind aan je leven te maken.

Ik denk niet dat een "normaal" zorgeloos mens er toe in staat is een zelfmoord te bedenken, te plannen en daadwerkelijk succesvol uit te voeren. Dat wat jij "gewoon geen uitweg" meer noemt valt bij mij onder "troebele blik". Als er nog een greintje hoop is op een uitweg slaagt de poging meestal niet, is er niet genoeg doorzettingsvermogen of motivatie.

Die weg succesvol bewandelen lukt niet als je rationeel en gezond kan denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben ervan overtuigd dat zelfdoding een zware zonde is. Een zonde waar je in ieder geval op aarde geen vergeving meer voor kan vragen, en dus niet ontvangen. Ik kan slechts hopen dat Gods oordeel dan barmhartig is.

Dit roept wat vragen bij me op. Wat moet ik me voorstellen bij een zware zonde? Zijn er zonden die niet zwaar zijn? Is zelfmoord erger dan sommige andere zonden?

En iets anders: moet je tijdens je leven voor iedere zonde afzonderlijk vergeving vragen om het te kunnen ontvangen? Want dan hebben de meeste mensen een probleem: volgens mij zondigen we allemaal met regelmaat zonder dat we er bij stil staan, en zijn we het al weer vergeten voor we vergeving hebben kunnen vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 Kor. 3:16 Weet u niet dat u een tempel van God bent en dat de Geest van God in uw midden woont? 17 Indien iemand Gods tempel vernietigt, zal God hem vernietigen, want Gods tempel is heilig – en die tempel bent u zelf.

Deut. 30:19 Ik roep vandaag hemel en aarde als getuigen op: u staat voor de keuze tussen leven en dood, tussen zegen en vloek. Kies voor het leven, voor uw eigen toekomst en die van uw nakomelingen,

En natuurlijk:

Exodus 20:13 Pleeg geen moord.

Ik snap niet waarom je deze Bijbelteksten op die manier aanhaalt. Als je een beetje verstand hebt van de Bijbel, weet je wel dat je niet een vraagstuk kunt oplossen door lukraak een paar teksten uit de Bijbel te vissen en ze op een specifieke situatie te betrekken. Sterker nog, op die manier kun je zo'n beetje iedere mening met de Bijbel onderbouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gaat iemand die zelfmoord pleegt naar de hel? Hij heeft de verlossing door middel van Christus afgewezen.
In welke zin wijst iemand die zelfmoord pleegt de verlossing van Christus af?

Ik snap oprecht niet waarom God zelfmoord anders zou behandelen dan welke zonde dan ook. Het enige wezenlijke verschil dat ik zie tussen iemand die zelfmoord pleegt en een gemiddeld iemand die een andere zonde begaat, is dat de eerste ernstig ziek is. En dat we dus nog voorzichtiger moeten zijn met oordelen over zelfmoord, dan over de meeste andere zonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid