Spring naar bijdragen

Wat is het tijdperk van de duivel?


Aanbevolen berichten

warningM.pngAdmod note:
Discussie over tijdperken en de macht van de duivel afgesplitst van dit topic. Hier verder over het tijdperk en de macht van de duivel.


De duivel, die de god van deze wereld genoemd wordt. Hij was de aanleiding voor het vuur waar Job door moest en ook voor het vuur waar wij door moeten, maar God gebruikt hem om ons juist te lauteren, om ons zo puur als gelauterd goud te krijgen.

De duivel wordt niet de god van deze wereld genoemd, maar de god van deze eeuw (2 Kor 4,4) waarbij opgemerkt dient te worden dat een eeuw een bepaalde tijd van honderd jaar is en dat Paulus dit tweeduizend jaar geleden schreef. Het betekent dus dat dit betrekking heeft op zijn lezers, de eerste christenen en dat de duivel de heerser van hun wereld was voor een bepaalde periode en niet voor altijd.

De macht die de duivel bezit is hem door God gegeven (Job 1,12; 2,6) wat dus zeggen wil dat God zijn kwade daden mogelijk maakt en in feite de schepper daarvan is. Die gedachte komt ook overeen met wat we lezen in Klaaglied 3,38: Komt niet uit de mond van de Allerhoogste voort mem het kwade en het goede?

Het antwoord op die vraag is dus ja.

Aangezien God de enige Heerser is (Judas 1,4) dienen we de macht van de duivel altijd te relativeren. Immers, God is onze vader en zou jouw vader er niet voor zorgen dat het schepsel wat hij zelf geschapen heeft alleen datgene bederft waarvoor hij gemaakt is? Wie de duivel vreest vertrouw onvoldoende op God. De duivel was slechts de koning van het tijdelijke, van de wijsheid die uit de aarde is, zoals bijvoorbeeld het jodendom.

Dat is niet de wijsheid die van boven komt, maar ze is aards, natuurlijk, duivels. (Jak 3,15)
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 50
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ken, 'eeuw' is een foute vertaling. Aionos betekent zoiets als tijdperk. Je redenering over eeuw versus 2 millenia is compleet onjuist.

Ook een tijdperk is tijdelijk en hoewel ik je als gitarist hoog heb zitten wil ik wel een wat steviger pleidooi van je tegemoet zien en jouw uitleg van 1 Joh 3,8. Zomaar wat roepen hebben we niet zoveel aan. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een tijdperk is eindig ja. Dat staat toch niet ter disussie? Wat verwacht je nog meer van me? Je schrijft dat er staat 'van de eeuw' en hangt daarop iets van 2000 jaar tov 100 jaar. Ik zeg alleen maar dat 'van de eeuw' er NIET staat.

Meer heb ik niet te melden, al helemaal geen pleidooi over wat ik denk dat er allemaal bedoelt wordt. Mag dat? :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een tijdperk is eindig ja. Dat staat toch niet ter disussie? Wat verwacht je nog meer van me? Je schrijft dat er staat 'van de eeuw' en hangt daarop iets van 2000 jaar tov 100 jaar. Ik zeg alleen maar dat 'van de eeuw' er NIET staat.

Meer heb ik niet te melden, al helemaal geen pleidooi over wat ik denk dat er allemaal bedoelt wordt. Mag dat? :)

Nee natuurlijk mag dat niet, want jij claimt dat mijn pleidooi van eeuw versus tweeduizend jaar compleet onjuist is. Daaruit concludeer ik dat volgens jou het tijdperk waarover de duivel heerst tweeduizend jaar of langer is en dat wil ik zien. Als je daarin gelijk zou hebben klopt 1 Joh 3,8 niet, dus nee, zo makkelijk kom je niet van me af!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een tijdperk is eindig ja. Dat staat toch niet ter disussie? Wat verwacht je nog meer van me? Je schrijft dat er staat 'van de eeuw' en hangt daarop iets van 2000 jaar tov 100 jaar. Ik zeg alleen maar dat 'van de eeuw' er NIET staat.

Meer heb ik niet te melden, al helemaal geen pleidooi over wat ik denk dat er allemaal bedoelt wordt. Mag dat? :)

Nee natuurlijk mag dat niet, want jij claimt dat mijn pleidooi van eeuw versus tweeduizend jaar compleet onjuist is. Daaruit concludeer ik dat volgens jou het tijdperk waarover de duivel heerst tweeduizend jaar of langer is en dat wil ik zien. Als je daarin gelijk zou hebben klopt 1 Joh 3,8 niet, dus nee, zo makkelijk kom je niet van me af!

Hoezo klopt die tekst dan niet? De satan zei zelf tegen Jezus dat de koninkrijken der wereld hem overgegeven waren op dat moment, dus zo'n 4000 jaar, lijkt me, als futurist zijnde. En het aangename jaar des Heren is dan deze 2000 jaar.

aioon: http://www.biblestudytools.com/lexicons ... /aion.html

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een tijdperk is eindig ja. Dat staat toch niet ter disussie? Wat verwacht je nog meer van me? Je schrijft dat er staat 'van de eeuw' en hangt daarop iets van 2000 jaar tov 100 jaar. Ik zeg alleen maar dat 'van de eeuw' er NIET staat.

Meer heb ik niet te melden, al helemaal geen pleidooi over wat ik denk dat er allemaal bedoelt wordt. Mag dat? :)

Nee natuurlijk mag dat niet, want jij claimt dat mijn pleidooi van eeuw versus tweeduizend jaar compleet onjuist is. Daaruit concludeer ik dat volgens jou het tijdperk waarover de duivel heerst tweeduizend jaar of langer is en dat wil ik zien. Als je daarin gelijk zou hebben klopt 1 Joh 3,8 niet, dus nee, zo makkelijk kom je niet van me af!

Hoezo klopt die tekst dan niet? De satan zei zelf tegen Jezus dat de koninkrijken der wereld hem overgegeven waren op dat moment, dus zo'n 4000 jaar, lijkt me, als futurist zijnde. En het aangename jaar des Heren is dan deze 2000 jaar.

aioon: http://www.biblestudytools.com/lexicons ... /aion.html

Ik mag het in een ander topic uitleggen of vanavond onder het eten, aan jou de keus. :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
De duivel, die de god van deze wereld genoemd wordt. Hij was de aanleiding voor het vuur waar Job door moest en ook voor het vuur waar wij door moeten, maar God gebruikt hem om ons juist te lauteren, om ons zo puur als gelauterd goud te krijgen.

De duivel wordt niet de god van deze wereld genoemd, maar de god van deze eeuw (2 Kor 4,4) waarbij opgemerkt dient te worden dat een eeuw een bepaalde tijd van honderd jaar is en dat Paulus dit tweeduizend jaar geleden schreef. Het betekent dus dat dit betrekking heeft op zijn lezers, de eerste christenen en dat de duivel de heerser van hun wereld was voor een bepaalde periode en niet voor altijd.

De macht die de duivel bezit is hem door God gegeven (Job 1,12; 2,6) wat dus zeggen wil dat God zijn kwade daden mogelijk maakt en in feite de schepper daarvan is. Die gedachte komt ook overeen met wat we lezen in Klaaglied 3,38: Komt niet uit de mond van de Allerhoogste voort mem het kwade en het goede?

Het antwoord op die vraag is dus ja.

Aangezien God de enige Heerser is (Judas 1,4) dienen we de macht van de duivel altijd te relativeren. Immers, God is onze vader en zou jouw vader er niet voor zorgen dat het schepsel wat hij zelf geschapen heeft alleen datgene bederft waarvoor hij gemaakt is? Wie de duivel vreest vertrouw onvoldoende op God. De duivel was slechts de koning van het tijdelijke, van de wijsheid die uit de aarde is, zoals bijvoorbeeld het jodendom.

Dat is niet de wijsheid die van boven komt, maar ze is aards, natuurlijk, duivels. (Jak 3,15)

Ik vraag me ter plekke af wat precies het punt is waar je naar toe wilt Ken :D , maar om in deze redenering door te gaan zal ik daar gewoon in mee gaan:

Johannes 14:30

30 Niet veel zal Ik meer met u spreken, want de overste der wereld komt en heeft aan Mij niets,

Uit: NBG-vertaling 1951

© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap

De Aeoon ben ik het trouwens mee eens.

De duivel staat onder leiding van God, dat zagen we ook bij Job. Hij maakt deel uit van Gods plan. Dat doet hij nog steeds.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee natuurlijk mag dat niet, want jij claimt dat mijn pleidooi van eeuw versus tweeduizend jaar compleet onjuist is. Daaruit concludeer ik dat volgens jou het tijdperk waarover de duivel heerst tweeduizend jaar of langer is en dat wil ik zien. Als je daarin gelijk zou hebben klopt 1 Joh 3,8 niet, dus nee, zo makkelijk kom je niet van me af!

Hoezo klopt die tekst dan niet? De satan zei zelf tegen Jezus dat de koninkrijken der wereld hem overgegeven waren op dat moment, dus zo'n 4000 jaar, lijkt me, als futurist zijnde. En het aangename jaar des Heren is dan deze 2000 jaar.

aioon: http://www.biblestudytools.com/lexicons ... /aion.html

Ik mag het in een ander topic uitleggen of vanavond onder het eten, aan jou de keus. :+

viewtopic.php?t=28172&p=1087606#p1087601 Oh, daar was al een topic over zag ik. Ik zal even goede wijn inslaan, anders snap ik het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vraag me ter plekke af wat precies het punt is waar je naar toe wilt Ken :D

Dat de heerschappij van de duivel tijdelijk van aard was en in Jezus' tijd nagenoeg was afgelopen.

maar om in deze redenering door te gaan zal ik daar gewoon in mee gaan:

Johannes 14:30

30 Niet veel zal Ik meer met u spreken, want de overste der wereld komt en heeft aan Mij niets,

Uit: NBG-vertaling 1951

© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap

De Aeoon ben ik het trouwens mee eens.

De duivel staat onder leiding van God, dat zagen we ook bij Job. Hij maakt deel uit van Gods plan. Dat doet hij nog steeds.

Daar ben ik het ook mee eens alleen niet dat het staat voor tweeduizend jaar, maar ik mocht... :X

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een tijdperk is eindig ja. Dat staat toch niet ter disussie? Wat verwacht je nog meer van me? Je schrijft dat er staat 'van de eeuw' en hangt daarop iets van 2000 jaar tov 100 jaar. Ik zeg alleen maar dat 'van de eeuw' er NIET staat.

Meer heb ik niet te melden, al helemaal geen pleidooi over wat ik denk dat er allemaal bedoelt wordt. Mag dat? :)

Nee natuurlijk mag dat niet, want jij claimt dat mijn pleidooi van eeuw versus tweeduizend jaar compleet onjuist is. Daaruit concludeer ik dat volgens jou het tijdperk waarover de duivel heerst tweeduizend jaar of langer is en dat wil ik zien. Als je daarin gelijk zou hebben klopt 1 Joh 3,8 niet, dus nee, zo makkelijk kom je niet van me af!

Eigenlijk las ik het vanuit een andere context.

Ter vergelijking als ik jou zou zeggen: "in deze tijd is iedereen bezig met zijn huisje boompje beestje." Dat sluit niet uit dat dit vroeger of later ook zo is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vraag me ter plekke af wat precies het punt is waar je naar toe wilt Ken :D

Dat de heerschappij van de duivel tijdelijk van aard was en in Jezus' tijd nagenoeg was afgelopen.

maar om in deze redenering door te gaan zal ik daar gewoon in mee gaan:

Johannes 14:30

30 Niet veel zal Ik meer met u spreken, want de overste der wereld komt en heeft aan Mij niets,

Uit: NBG-vertaling 1951

© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap

De Aeoon ben ik het trouwens mee eens.

De duivel staat onder leiding van God, dat zagen we ook bij Job. Hij maakt deel uit van Gods plan. Dat doet hij nog steeds.

Daar ben ik het ook mee eens alleen niet dat het staat voor tweeduizend jaar, maar ik mocht... :X

:#

wachten op een andere topic dan maar :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat de heerschappij van de duivel tijdelijk van aard was en in Jezus' tijd nagenoeg was afgelopen.

Maar daarna kwam hij blijkbaar terug als nooit tevoren, of misschien net als tevoren..

Het pad van de slang is razend populair.

M.i. gaat hij rond als een briesende leeuw, maar dan als sluwe meesterverelider, een ante-Christos, een verleidelijk alternatief voor God, alleen is er geen waarheid bij.

De vader van de leugen, in een wereld waar de leugen regeert.

Misschien wel meer dan ooit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar om de topickwestie te beantwoorden:

ik denk dat het beeld van satans invloed in deze wereld gezien moet worden als het beeld dat Openbaring schetst. Hij is uit de hemel gegooid, op de aarde gekwakt en daar gaat hij nu dodelijk gewond tekeer als een briezende leeuw, slachtend en verdelgend rond, omdat zijn laatste uur geslagen is. Vooral heeft hij het op de gemeente van Jezus Christus gemunt, omdat zij binnen zijn. In het koninkrijk van God. Daar waar hij niet bij kan.

Het enige waar hij bij kan is dat wat nog onder zijn invloed staat: ons lichaam en onze ziel. In het beeld van lichaam, ziel en geest. Onze geest is van God en die is via onze ziel verbonden met ons aardse lichaam.

Alles staat echter onder Gods heerschappij. Hij staat boven alle machten, krachten en overheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm.. Maar de val van de serpent was tegelijk met de val van de mens en diens domein.

De ver- / misleiding is waar de 'het kwaad in hem werd gevonden' in de serpent.

Op dat moment heeft God de vijandschap gezet tussen het zaad van Eva (de moeder van alle levenden) en het zaad van de serpent.

U weet wel, die kwade man die onkruid tussen Gods Zaad plantte.

Tot aan de oogst zullen ze samen opgroeien.

De Oogst is waar de 2e dood, de terminale dood relevant wordt, dat is aan het einde van het verhaal.

Wat ik alleen niet zo goed kan plaatsen is de periode dat de duivel gebonden is, met kettingen..

Misschien iets te maken met de toegang van het occulte tot ons?

Het is nu zo dat je zelf de deur moet open doen voor het occulte, als je er iets mee zou willen, waar dat voor Christus wellicht niet zo was.

Of misschien geldt het specifiek voor de gelovigen, die bescherming tegen de duvel.

Of voor de hele wereld, en dat de ketting de Gemeente is, die op een gegeven moment weg zal vallen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien wel "god van de tijd", omdat tijd een kenmerk is van de vergankelijkheid.

De wereld is afhankelijk van tijd, omdat alles zich binnen een tijdspanne afspeelt.

God daarentegen, Hij is, was en komt.

God kan voorzeggingen doen over punten / gebieden op de tijdlijn: via de profetieën.

YHWH is God van de eeuwigheid (oneindigheid).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij gaat dit heerlijk meerdere onderwerpen door elkaar heen worden :+

Eerste reactie:

De duivel. De term serpent is nieuw voor me. Ik gebruik gewoon de woorden die mij bekend zijn.

De val van satan uit de hemel met de zondeval, ja dat klopt eigenlijk ook wel en wij werden er met de gevallen engelen eigenlijk in mee naar beneden getrokken. Dat is wat je ziet met Adam en Eva. In het hof van Eden, mee de diepte in met de slang.

Goed.

Maar hoe zit het op dit moment met deze machten?

Als ik Openbaring lees en daar doel ik op, dan zie je een draak met een gewonde kop opduiken. In eerste plaats herkenden de christenen van klein Azie waaraan het geschreven is hierin het beeld van de vervolging door Keizer Nero. Toen was bekend dat keizer Nero door een zwaard zich heeft laten doden. Een knecht van hem heeft hem er in zijn opdracht in laten storten. Echter ging de vervolging tegen de christenen met de dood van de keizer gewoon door. Geruchten gingen daarom de ronde dat de keizer het toch overleeft zou hebben en nu dodelijk gewond slachtend en verdelgend achter de christenen aan joeg.

Jezus geeft echter deze christenen die door het zwaard onthoofd worden mede de koningschap over het duizend jarige koninkrijk dat zal komen, waarin Jezus aan het hoofd zal regeren. Deze gesneuvelden vanwege de naam van Jezus die zij uitdroegen, zullen met Jezus medekoningen zijn in dat rijk van vrede dat komt.

Dat zal plaats hebben na het oordeel over wie daarin zullen mogen leven en wie zullen sterven. Dat sterven is het geketend worden. De duivel en diens gevolg zal voor duizend jaar niet meer de heiligen kunnen vervolgen. aan het einde van deze periode van duizend jaar krijgen satan en diens gevolg weer de kans om op deze nieuwe aarde eigenlijk zich van hun beste kanten te laten zien. Ook dan echter zullen ze hardleers blijken en juist weer met het bekende materialisme, individualisme, oorlog en geweld de wereld weer kapot maken. Het hele liedje gaat eigenlijk weer opnieuw beginnen. Boeken worden opengeslagen. Het boek van het leven, waarin de namen staan van de genen die leven wordt voorgelezen. Wie daar in staan zullen leven. Wie daar niet in staan zullen de tweede dood mee maken.

Het bijzondere dus. Eigenlijk zijn er 2 oordelen.

Voor het duizendjarige vredesrijk en er na.

Ten minste, zo begrijp ik het er van, maar het is één van de lastigste onderwerpen van de bijbel. Hoe het precies zit, voor mij is het zo ongeveer zoals ik het hier beschreven heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

2 oordelen? Dat wil er bij mij niet in.

Maar misschien komt dat omdat het idee van nog een traject me al moe maakt als ik er aan denk...

Maar hier eindigt ook mijn kennis van zaken.

En er zijn veel verschillende verklaringen in omloop.

Maargoed, het beest met de dodelijk verwonde kop..

Men speculeert er lustig op los, sommige verklaringen zijn best goed.

Maar misschien is het nog niet de tijd dat het echt duidelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien wel "god van de tijd", omdat tijd een kenmerk is van de vergankelijkheid.

De wereld is afhankelijk van tijd, omdat alles zich binnen een tijdspanne afspeelt.

God daarentegen, Hij is, was en komt.

God kan voorzeggingen doen over punten / gebieden op de tijdlijn: via de profetieën.

YHWH is God van de eeuwigheid (oneindigheid).

Naar wat ik er van begrijp, gaat het over opéénvolgende tijden.

Nu is satan de overste van de wereld.

Jezus heeft met zijn kruisdood de sleutels van de dodenrijk in Zijn handen gekregen.

Daarmee is satan al verslagen. Maar dodelijk getroffen dat satan is, laat hij de wereld niet zomaar los. In deze eindtijdsstrijd zitten we nu. Het is eigenlijk net als de economie: vlak voor het compleet in elkaar pleurde was het op zijn top. Zo zal de macht van satan vlak voor dat Jezus hem volledig uit het veld geslagen heeft juist sterker lijken als ooit te voren. Zelfs een antichrist zal regeren. Dan echter grijpt God in, omdat anders niemand het er levend af brengt.

Het duizend jarige vredesrijk komt. Een volgende tijdperk. Hierin is satan gebonden en niet meer de overste van de wereld, maar Jezus de nieuwe overste van de wereld. Logisch dat het dan een duizend jarige vredesrijk zal zijn, tot satan en zijn volgelingen nog één keer hun tijd krijgen om zich gewoon van hun beste kanten te laten zien, waarvan we al weten dat ze onveranderd blijken te zijn. Weer een nieuwe tijd breekt aan. Satans invloed is volledig te niet gedaan. Een tijd komt waarin Jezus zich onderwerpt aan Zijn Vader en we allen één zullen zijn. Dan zal het zijn, zoals het ook eens was. Volmaakt.

Dan kan God weer volmondig zeggen: Ik zie, het is goed!

Dan heeft God eindelijk rust van Zijn scheppingswerken.

Zijn droom is werkelijkheid geworden.

Tijden heeft het geduurd, maar die tijd is eindelijk gekomen :|:|

Zo ongeveer, in grove lijnen, zoals ik dat zie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Andere vertaalmogelijkheid ipv god van deze eeuw, zou kunnen zijn God van deze wereld

Het griekse woord wat hier staat: aion kan zowel: eeuw, als: wereld betekenen.

αἰῶνος betekent 'tijdperk'. Het wordt soms vertaald met 'wereld' zoals in 'de wereld van dit tijdperk'. Het betekent voor zover ik weet NOOIT 'eeuw'.
Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid