Spring naar bijdragen

Hoort Tibet bij China?


Aanbevolen berichten

Maakt het uit of Tibet bij China hoort of niet?

We hebben het te doen met het gegeven dat Tibet bij China hoort. En geen enkel land die het ook maar in zijn hoofd haalt om zich er serieus mee te bemoeien. Zo heel veel beter was Tibet er volgens mij ook niet aan toe voordat de Chinezen langskwamen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 74
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb
Natuurlijk hoort Tibet bij China. Zoals Nederland bij Spanje hoort.

Waarom?

Dat zeg ik: zoals Nederland bij Spanje hoort. Snap je hoe Nederland bij Spanje hoort? Dan snap je hoe Tibet bij China hoort.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Maakt het uit of Tibet bij China hoort of niet?

We hebben het te doen met het gegeven dat Tibet bij China hoort. En geen enkel land die het ook maar in zijn hoofd haalt om zich er serieus mee te bemoeien.

Lijkt me ook. Een totaal irrelevante vraag of het "hoort". Het is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
De losse privincien/mini-staatjes die nu tezamen NL worden genoemd zijn n tijdje onder Spaans bewind geweest. En hebben zich onafhankelijk verklaard en zijn daarna, na wat omzwervingen, n internatiinaal erkend land geworden.

Een stuk anders en simpeler dan Tibet dunkt me.

Dunkt jou. Dunkt mij niet.

Maar goed, ik zie dat je nogal passievol bent als mensen beweren dat Tibet bezet wordt, en mij interesseert het te weinig om met die passie om te gaan. Dus ik bemoei me er niet te veel mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dus China bezet een land? Is dat wat jij vindt?

China onderdrukt een minderheidsgroepering. In dit geval de Tibetanen die in Tibet wonen. En ik snap ze volkomen als ze onafhankelijkheid willen.

Hoe onderdrukt China die groep dan? Het hangt et ervan af hoe je Tibet ziet denk ik. Als je ze als Chinese provincie ziet snap je veel van de regels (zo mogen Chineze ambtebaren nou eenmaal nooit oprnenlijk n reliie aanhangen). Als je ze als bezet land ziet lijken veel regels opeens nogaal onderdukkend. Ik heb me er nooit zo in verdiept eerlijk gezegd. Wel weet ik dat de Westerse opinie meeswingt met de mondiale politiek wind en dat veel mensen nauwelijks toegang hebben tot de Chinese kant van t vwrhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dunkt jou. Dunkt mij niet.

Ehm dat was toch duidelijk?
goed, ik zie dat je nogal passievol bent als mensen beweren dat Tibet bezet wordt, en mij interesseert het te weinig om met die passie om te gaan. Dus ik bemoei me er niet te veel mee.
passievol? Ik vraag alleen af waarom mensen dat beweren, op welke informatie ze zich baseren.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe onderdrukt China die groep dan?

Oa. door de Tibetaanse cultuur te onderdrukken en tegelijk migratie van han Chinezen te bevorderen. Dat laatste is trouwens een zeer succesvolle techniek om culturen te vernietigen, door een dominante lokale cultuur een stuk minder dominant te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe onderdrukt China die groep dan?

Oa. door de Tibetaanse cultuur te onderdrukken en tegelijk migratie van han Chinezen te bevorderen. Dat laatste is trouwens een zeer succesvolle techniek om culturen te vernietigen, door een dominante lokale cultuur een stuk minder dominant te maken.

Dat er veel Han naar Tibet trekken klopt ja. China is volop in ontwikkeling en de modernisering, welke logischerwijs door de grootste percentueel aanwezige (bijna 100%) bevolkingsgroep wordt getrokken, spreidt zich uit. Ook naar Tibet.

Dat Tibetaanse cultuur onderdukt wordt... tsja.. kom dan eens met voorbeelden en bronnen. Ik weet er misschien niet genoeg van? Ik weet dat ze Mandarijn moeten spreken ja (maar nog steeds Tibetaans mogen onderrichten en spreken), dat hun kloosters geregistreerd moeten zijn (zoals ieder religieus instituut), dat veel van hun kloosters en Buddhisten in de gaten worden gehouden omdat deze vaak protesten tegeb de regering organiseren etx. Wat nog meer dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

'De' geschiedenis nalezen is nogal naief. Hoe is je Chinees? En wie zegt dat als er een hongersnood is dat n provincie dan maar een land moet worden? Is dat n oplossing?

Je hoeft geen Chinees te kennen om een redelijk objectieve versie van de Tibetaanse geschiedenis te vernemen. Ook geen Tibetaans trouwens...

Precies, moet je een kip zijn om te weten wat een ei is? Natuurlijk niet. Je hoeft niet uitsluitend Chinese of Tibetaanse geschiedschrijving te lezen om relatief objectief inzicht in dit conflict te krijgen.

Er zijn bijv. uitstekende Britse onderzoeken die inzicht geven in het conflict tussen India en Pakistan, en de onderzoekers lezen of spreken geen woord Urdu of Hindi.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah dus als 2 partijen een conflict hebben, waarbij de een leider in ballingschap heeft en vele geexpatrieerde landgenoten die overal hun versie van t verhaal doen, en t verhaal van de wereld over dit conflict zon beetje alle kanten opwaait mettertijd, en t verhaal van t andere land op wat politieke statements na nauwelijks bekend is, hoef je van dat laatste land maar geen geschiedenisboeken, academische literatuur, opinies etc te lezen?

Ik snap echt waarom men zo denkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb geen bronnen voor je paraat.

Die migratie van Han Chinezen naar dat soort regio's gaat wel verder dan dat het nu eenmaal veel mensen zijn. Het is namelijk ook een bekende manier om te zorgen dat minderheidsculturen in je land blijven bestaan. (Een alternatief wat ze ook hadden kunnen doen was deportatie, zoals wat met Joden in het OT gebeurde.) Immers provincies met een eigen identiteit kunnen in opstand komen. China is er totaal niet uniek in hoor, je ziet het in verschillende landen door de geschiedenis heen. In Indonesië lijkt ook wel zoiets plaats gevonden te hebben (en nog steeds).

Voor een rijk biedt het veel voordeel als er uniformiteit is en er geen subgroepjes in je rijk ontstaan. Met China niet anders. Plus dat je daar nog de factor van het communisme hebt, (al vind ik het huidige China nou niet echt een communistisch schoolvoorbeeld...) In China zie je dat ook wel op meerdere treinen terug (denk bijv. aan het religieus beleid).(En in de wereld is China ook bepaald niet uniek hoor op dit vlak.)

Volgens mij best een redelijk succesvolle methode, alleen een beetje vervelend als jezelf waarde hecht aan je eigen culturele achtergrond en identiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens mij best een redelijk succesvolle methode, alleen een beetje vervelend als je zelf waarde hecht aan je eigen culturele achtergrond en identiteit.

Nog vervelender als wereldwijd waarde wordt gehecht aan de tibetaanse cultuur - zoals nu het geval is ...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb geen bronnen voor je paraat.

Die migratie van Han Chinezen naar dat soort regio's gaat wel verder dan dat het nu eenmaal veel mensen zijn. Het is namelijk ook een bekende manier om te zorgen dat minderheidsculturen in je land blijven bestaan. (Een alternatief wat ze ook hadden kunnen doen was deportatie, zoals wat met Joden in het OT gebeurde.) Immers provincies met een eigen identiteit kunnen in opstand komen. China is er totaal niet uniek in hoor, je ziet het in verschillende landen door de geschiedenis heen. In Indonesië lijkt ook wel zoiets plaats gevonden te hebben (en nog steeds).

Voor een rijk biedt het veel voordeel als er uniformiteit is en er geen subgroepjes in je rijk ontstaan. Met China niet anders. Plus dat je daar nog de factor van het communisme hebt, (al vind ik het huidige China nou niet echt een communistisch schoolvoorbeeld...) In China zie je dat ook wel op meerdere treinen terug (denk bijv. aan het religieus beleid).(En in de wereld is China ook bepaald niet uniek hoor op dit vlak.)

Volgens mij best een redelijk succesvolle methode, alleen een beetje vervelend als jezelf waarde hecht aan je eigen culturele achtergrond en identiteit.

Ja natuurlijk wil China uniformiteit, niet zo met t grootste land ter wereld. Maar behalve de Han immigratie en n gekleurde mijmering over deportaties, wat doet China nou daar precies dan om de Tibetanen te onderdrukken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het schijnt dat het Chinese leger aanwezig is in Tibet. Op zich niet zo hele vreemd, en al helemaal niet in China, maar als je denkt dat je een onafhankelijk land hebt wel een teken van onderdrukking. Voor zover ik weet zijn er geen vrije verkiezingen en kunnen Tibetanen niet stemmen voor/tegen onafhankelijkheid. De vrijheid van meningsuiting is erg beperkt, maar dat is het in heel China. Evenals vrije informatievoorziening.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vind je dat Friesland moet mogen stemmen om een apart land te mogen zijn? Zeker als je bedenkt dat Friesland belangrijk is voor de welvaart van NL?

Jazeker. Ik zou het geen verkeerd plan vinden als in alle 12 provincies voor onafhankelijkheid gestemd kan worden. En indien een bevolking met meerderheid voor onafhankelijkheid kiest er ook onafhankelijkheid gegeven wordt in een stappenplan van 4 jaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vrijheid van meningsuiting is in China beperkter dan hier in t Westen ja althans op politiek niveau. Is dat erg? Hoe ver gaat die beperking? Is dat raar met zo'n gigantisch groot en machtig maar verder relatief vreedzaam land, dat de laatste 10 jaar doet qua ontwikkeling waar wij de afgelopen 50;jaar over gedaan hebben, wat eigenlijk nooit andere landen heeft binnengevallen in de recente geschiedenis terwijl het zelf meerdere malen is binnengevallen, met meer dan 50 ethnische groeperingen etc. Kortom een uiterst moelijk te besturen land.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vind je dat Friesland moet mogen stemmen om een apart land te mogen zijn? Zeker als je bedenkt dat Friesland belangrijk is voor de welvaart van NL?

Jazeker. Ik zou het geen verkeerd plan vinden als in alle 12 provincies voor onafhankelijkheid gestemd kan worden. En indien een bevolking met meerderheid voor onafhankelijkheid kiest er ook onafhankelijkheid gegeven wordt in een stappenplan van 4 jaar.

Prima dat jij t leuk zou vinden, maar waarom denk je dat de NL regering er niet aan gaat?
Link naar bericht
Deel via andere websites
Vind je dat Friesland moet mogen stemmen om een apart land te mogen zijn? Zeker als je bedenkt dat Friesland belangrijk is voor de welvaart van NL?

Jazeker. Ik zou het geen verkeerd plan vinden als in alle 12 provincies voor onafhankelijkheid gestemd kan worden. En indien een bevolking met meerderheid voor onafhankelijkheid kiest er ook onafhankelijkheid gegeven wordt in een stappenplan van 4 jaar.

Prima dat jij t leuk zou vinden, maar waarom denk je dat de NL regering er niet aan gaat?

Ik zou het niet leuk vinden. Ik zou het inherent aan een democratisch systeem vinden dat de bevolking van verschillende delen van Nederland eens in de zoveel tijd kan reflecteren en zich af kan vragen via een referendum of ze nog deel wil uitmaken van Nederland.

De Nederlandse regering zal dit niet doen omdat ze belast is met het in stand houden van Nederland.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Vind je dat Friesland moet mogen stemmen om een apart land te mogen zijn? Zeker als je bedenkt dat Friesland belangrijk is voor de welvaart van NL?

Friesland is alleen belangrijk voor de welvaart van NL als het vriest. Maar los daarvan, ja, natuurlijk mogen de Friezen kiezen voor onafhankelijkheid. Zelfbeschikkingsrecht is een vrij elementair recht. Je kan je druk maken over het leed in de wereld, en tegelijk vinden dat mensen maar hun zelfbeschikkingsrecht mag worden ontnomen, kennelijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid