Spring naar bijdragen

Bewijzen evolutie overweldigend


Aanbevolen berichten

Maar je kan ook niet op basis van genen 100% bewijzen dat wij en apen een gemeenschappelijke voorouder hebben. Die verschillen zijn te verwachten op grond van omgeving en cultuur.

Eigenlijk snap ik je niet. Als je gaat kijken naar sporen van een gemeenschappelijke voorouder, ga je juist kijken naar overeenkomsten.DNA is een groot boek met veel overschrijffoutjes. Overeenkomstige foutjes zeggen juist heel veel.

En de invloed van omgeving en cultuur op dna kan ik niet plaatsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 1,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik heb nog nooit van iemand gehoord die eerst niet geloofde in de vloed, en na het overwegen van bewijs ervoor overtuigd werd. Men neemt de vloed aan, en gaat er daarna feiten bij zoeken. Het is dus het tegenovergestelde van wat je zegt.

Wat ik bedoelde is dat creationisten niet in een zondvloed geloven omdat er wereldwijd mythen over zijn. Ze hebben meer argumenten voor een zondvloed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo ziet de evolutie van vis naar amfibie eruit met hedendaagse tussenvormen:

Australian-Lungfish.jpg

Een longvis, een vis die boven water adem kan halen.

1054137.jpg

De wandelende meerval, een vis die af en toe op het land komt.

mudskipper.jpg

De slijkspringer, een vis die voor het grootste gedeelte in de modder leeft.

Axolotl.jpg

De axolotl, een amfibie met kieuwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom is het vinden van voetafdrukken van een amfibie vóór tiktaalik bewijs tegen de status van 'missing link' (tussen zee- en landdier) van tiktaalik?

Als aangenomen wordt dat meneer Q de zoon van meneer P is, maar we vinden sporen van Q uit de tijd dat P nog onmogelijk een zoon kon hebben, is P dus niet de vader van Q.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar dat Poolse fossiel (voetafdrukken) kan van een overgangsvorm zijn, net zoals tiktaalik een overgangsvorm kan zijn. We zien vaak genoeg dat verschillende eigenschappen meerdere keren evolueren (vleugels bij vogels en vleugels bij vleermuizen bijvoorbeeld). Oké, dit maakt tiktaalik niet de eerste, maar dat is ook nooit expliciet beweerd (voor zover ik weet. En het zou niet uitmaken als dat wel zo was). Attenborough sprak in zijn docu over tiktaalik (en Australische longvis) en noemde het al 'een van de eersten' die op land ging.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar dat Poolse fossiel (voetafdrukken) kan van een overgangsvorm zijn, net zoals tiktaalik een overgangsvorm kan zijn. We zien vaak genoeg dat verschillende eigenschappen meerdere keren evolueren (vleugels bij vogels en vleugels bij vleermuizen bijvoorbeeld). Oké, dit maakt tiktaalik niet de eerste, maar dat is ook nooit expliciet beweerd (voor zover ik weet. En het zou niet uitmaken als dat wel zo was). Attenborough sprak in zijn docu over tiktaalik (en Australische longvis) en noemde het al 'een van de eersten' die op land ging.

Daar heb je gelijk in, maar volgens mij was het poolse voetspoorfossiel duidelijk van een amfibie. Maar dat kan ik mishebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat bedoel je met 'niet heel bijzonder'? In het artikel staan trouwens aanvullingen op het filmpje, had ik er niet bijgezegd.

Dat de skeletten van dolfijn en narwal op elkaar lijken begrijp ik ook wel. Verschillende overgangsvormen hoeven helemaal geen overgangsvorm te zijn (hoewel ik het bij bijv. de basilosaurus het van harte eens ben).

Link naar bericht
Deel via andere websites

dolphin_embryo_01_labels.jpg

Hier een foto met een naald ernaast voor schaal, embryo ligt op een glazen "schoteltje" (weet ff niet meer hoe ze dat in het lab noemen), dus ik neem aan dat ze inderdaad gewoon zijn verwijderd uit de baarmoeder van de moederdolfijn (of misschien buitenbaarmoederlijk, maar ik weet niet of ze daaraan doen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Petrischaaltje. Ik ga er niet van uit dat ze een hele historie van embryostadia hebben kunnen opbouwen door natuurlijke miskramen, dus dan moet ik er maar van uit gaan dat mensen ontzettend empatische, intelligente en altruistische dieren (dolfijnen dus) opensijnden om hun ongeboren kind er uit te kunnen halen om eoa onbelangrijke theorie te staven. Ja, dat klinkt wel typisch als wat de mens zou dan ja :'(

Link naar bericht
Deel via andere websites
Petrischaaltje. Ik ga er niet van uit dat ze een hele historie van embryostadia hebben kunnen opbouwen door natuurlijke miskramen, dus dan moet ik er maar van uit gaan dat mensen ontzettend empatische, intelligente en altruistische dieren (dolfijnen dus) opensijnden om hun ongeboren kind er uit te kunnen halen om eoa onbelangrijke theorie te staven. Ja, dat klinkt wel typisch als wat de mens zou dan ja :'(

Mag ik je vragen of je wel is vlees eet? Dat is ook zielig......

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat, als ik er goed over na zou denken en de argumenten voor en tegen vegetarisme zou aanhoren en overwegen, ik waarschijnlijk vegetariër zou zijn. Dit is het gebied waar mijn cognitieve dissonantie het allergrootst is, ben ik bang. Maar misschien ook niet, aangezien ik de argumenten nog nooit echt heb overwogen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
[

Mag ik je vragen of je wel is vlees eet? Dat is ook zielig......

Mag ik je vragen of je t verschil kent tussen eten (direct jezelf in leven houden) danwel kennis over evolutie vergaren (wat meer ter bevrediging van nieuwsgierigheid is)? Dat gezegd hebbende, ik eet bijna nooit vlees (misschien 1x per 2 weken) en dan alleen Beyer Leven 3 sterren. Ben ik nu toegestaan om mijn eerdere bezordgheid over de 'zieligheid' (het kwam spottend over met al die puntjes erachter?) van de dolfijnen te laten staan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat, als ik er goed over na zou denken en de argumenten voor en tegen vegetarisme zou aanhoren en overwegen, ik waarschijnlijk vegetariër zou zijn. Dit is het gebied waar mijn cognitieve dissonantie het allergrootst is, ben ik bang. Maar misschien ook niet, aangezien ik de argumenten nog nooit echt heb overwogen.

Ik zou je willen aanraden eens 'Earthlings' te kijken:

http://youtu.be/ce4DJh-L7Ys

Een docu van hoog niveau over dieren in de diverse raakvlakken met mensen: entertainment, dierproeven, voedselindusttie etc.

Deze hele wereld, onze moderne maatschappij, is gebouwd op het onbeschrijflijke leed van miljarden en miljarden dieren. Als je om dieren geeft, en ze het ervaren van pijn toekent, moet je eigenlijk wel vegetariër of weini-vlees-eter-en-dan-biologisch worden. Ik kan t je van harte aanraden, niet in de laatste plaats omdat het gezonder is en je ook nog eens een heel scala aan nieuwe gerechten en kooktechnieken erbij krijgt ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik eet gematigd vlees van de slager en gebruik af en toe tofu. Ik vind koken ontzettend ingewikkeld met mijn piepkleine aanrecht, en ik ben ook al geen keukenprins. Dat zijn redenen waarom ik geen vegetariër ben, en ook omdat er in vlees gezonde voedingsstoffen zitten die je met mate nodig hebt. Neem goed vlees, althans probeer dat, en met mate!

Oh sorry, ik zie dat dat het onderwerp helemaal niet is... :$

Link naar bericht
Deel via andere websites
Voor iedereen die in zijn/haar kennissenkring een creationist heeft:

Ik heb een PowerPointpresentatie gemaakt die een creationist zou kunnen overtuigen van de evolutietheorie. Door die argumenten ben ik zelf ook overtuigd.

Als je me via een PB je e-mailadres geeft, stuur ik hem door.

Ben je nu helemaal om student? Of sta je er nog steeds neutraal in?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Voor iedereen die in zijn/haar kennissenkring een creationist heeft:

Ik heb een PowerPointpresentatie gemaakt die een creationist zou kunnen overtuigen van de evolutietheorie. Door die argumenten ben ik zelf ook overtuigd.

Als je me via een PB je e-mailadres geeft, stuur ik hem door.

Ben je nu helemaal om student? Of sta je er nog steeds neutraal in?

Nog steeds neutraal, maar mij lijkt het goed om creationisten van de evolutietheorie te overtuigen en andersom, want dan krijg je veel mensen met kennis van beide kanten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid