Spring naar bijdragen

Ongebruikte regels O.T.


Aanbevolen berichten

De Christenen worden nog regelmatig om de oren geslagen met het feit dat de bijbel (Oude Testament in ieder geval) meerdere, op z'n zachtst gezegd, curieuze wetten bevat.

Bijvoorbeeld het stenigen van ongehoorzame kinderen, het verbod op het dragen van kleren met twee verschillende stoffen, als iemand seks heeft met een dier moeten de persoon en het dier ter dood worden gebracht, enz enz enz.

Dit zijn enkele van de 613 mitzvot (geboden), net zoals de bekende 10 geboden (die Mozes persoonlijk van God ontving op de berg Sinaï).

Veel van de 613 geboden worden echter (gelukkig, anders was ik allang gestenigd aan de rand van het dorp/stad) niet meer nageleefd. Mijn vraag is: waarom? Wat is de (bijbelse) reden ervoor? Voor zover ik weet is alleen het offeren van dieren geen must meer volgens Jezus.

Bovendien zegt Jezus:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten op te heffen. Ik ben niet gekomen om ze op te heffen, maar om ze te vervullen.

18 Want Ik verzeker jullie; eer hemel en aarde vergaan, zal er niet één punt of komma van de wet afgaan voor het allemaal gebeurd zal zijn.

19 Wie één van die geringste geboden ontkracht en dat de mensen leert, zal de geringste genoemd worden in het koninkrijk der hemelen. Maar wie ze onderhoudt en leert, zal groot genoemd worden in het koninkrijk der hemelen.

Zit het hem in 'voor het allemaal gebeurd zal zijn.'? Maar wat wordt daarmee bedoeld? Zijn ze 'allemaal gebeurd (fulfilled)' en dus niet meer bindend?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 58
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Zit het hem in 'voor het allemaal gebeurd zal zijn.'? Maar wat wordt daarmee bedoeld? Zijn ze 'allemaal gebeurd (fulfilled)' en dus niet meer bindend?

Wat is 'de wet' denk je?

Je gaat ogenschijnlijk er klakkeloos vanuit dat Jezus met 'de wet' (onder andere?) die tekst bedoelt. Ik ben wel benieuwd waarom je dat denkt. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is 'de wet' denk je?

De 613 geboden.
Je gaat ogenschijnlijk er klakkeloos vanuit dat Jezus met 'de wet' (onder andere?) die tekst bedoelt. Ik ben wel benieuwd waarom je dat denkt. :)

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:Hij zei tegen hen: ‘Toen ik nog bij jullie was, heb ik tegen jullie gezegd dat alles wat in de Wet van Mozes, bij de Profeten en in de Psalmen over mij geschreven staat in vervulling moest gaan.’

Lijkt me niet toevallig dat ook deze Wetten in vervulling moeten gaan van Jezus (ja ik neem aan dat hij hier over dezelfde wetten praat.

Ik weet trouwens niet helemaal zeker wat je met 'die tekst' bedoelt.

Voor mezelf is het vrij simpel. Ik ben geen jood. Dus wat moet ik met de joodse wet?

Jezus was een Jood, wat moet je ermee? De 10 geboden vallen onder de Joodse wetten, wat moet je er mee?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Voor mezelf is het vrij simpel. Ik ben geen jood. Dus wat moet ik met de joodse wet?

Jezus was een Jood, wat moet je ermee? De 10 geboden vallen onder de Joodse wetten, wat moet je er mee?

Betrekkelijk weinig.

Maar nu graag antwoord op mijn vraag: wat moet ik als niet-jood met de joodse wet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:19 Wie één van die geringste geboden ontkracht en dat de mensen leert, zal de geringste genoemd worden in het koninkrijk der hemelen. Maar wie ze onderhoudt en leert, zal groot genoemd worden in het koninkrijk der hemelen.
20 Want Ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet méér betekent dan die van de schriftgeleerden en farizeeën, zul je het koninkrijk der hemelen zeker niet binnengaan.


Wat je ermee moet? Je moet van mij niets, maar als je niet de 'geringste' genoemd wil worden in het Koninkrijk der Hemelen en überhaupt het Koninkrijk der Hemelen binnen wilt gaan...

Zijn niet mijn woorden overigens, maar van Jezus Christus himself, die schijnen Christenen nogal hoog in het vaandel hebben te staan. :Y

edit: maar ik ben eigenlijk benieuwd (liefst met behulp van de bijbel) of deze wetten nog wel of niet meer geldig zijn (dus eigenlijk: zijn ze al wel of niet vervuld?).
Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik ontkracht toch niks? Maar tenzij je gewoon wat wil rellen of zeuren, zal je me niet kwalijk kunnen nemen dat ik het OT in haar geheel lees. Dus voor de derde keer de vraag: wat moet ik als niet-jood met de joodse wet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

edit: maar ik ben eigenlijk benieuwd (liefst met behulp van de bijbel) of deze wetten nog wel of niet meer geldig zijn (dus eigenlijk: zijn ze al wel of niet vervuld?).

Voor joden is de joodse wet natuurlijk nog geldig, waarom niet?

En als je de romeinenbrief leest, weet je dat voor een gedoopte jood de relevantie niet meer zo groot is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ontkracht toch niks? Maar tenzij je gewoon wat wil rellen of zeuren, zal je me niet kwalijk kunnen nemen dat ik het OT in haar geheel lees. Dus voor de derde keer de vraag: wat moet ik als niet-jood met de joodse wet?

Hoezo wil ik nu opeens rellen of zeuren?

Wat je ermee moet: gehoorzamen denk ik? Van mij moet je helemaal niks. Dat het joodse wetten zijn betekent toch niet dat ze niet voor Christenen gelden? Correct me if I'm wrong.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lijkt me niet toevallig dat ook deze Wetten in vervulling moeten gaan van Jezus (ja ik neem aan dat hij hier over dezelfde wetten praat.

Het was meer een vraag in hoeverre je alle wetten uit het OT er onder verstaat, of dat 'de wet' eigenlijk op de 10 geboden slaat.

Als ik in het NT naar 'de wet' gerefereerd zie worden zijn het vooral elementen die ik uit de tien geboden herken. Ik denk bijvoorbeeld aan wat Jezus zei over wat het grootste gebod uit de wet is. (De heer liefhebben en je naaste liefhebben als jezelf.) Paulus haalt die uitspraak ook aan als hij de tien geboden opsomt en noemt de uitspraak van Jezus een samenvatting daarvan. Hij zegt dat de wet vervulling vindt in de liefde. (Romeinen 13)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ik ontkracht toch niks? Maar tenzij je gewoon wat wil rellen of zeuren, zal je me niet kwalijk kunnen nemen dat ik het OT in haar geheel lees. Dus voor de derde keer de vraag: wat moet ik als niet-jood met de joodse wet?

Hoezo wil ik nu opeens rellen of zeuren?

ik dacht jist dat je dat niet wilde?

Wat je ermee moet: gehoorzamen denk ik? Van mij moet je helemaal niks. Dat het joodse wetten zijn betekent toch niet dat ze niet voor Christenen gelden? Correct me if I'm wrong.

You are wrong. Sorry. De joodse wet is aan de joden gegeven. Echt, de Bijbe lezen kan zo nuttig zijn als je met dit soort vragen zit :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat je ermee moet: gehoorzamen denk ik? Van mij moet je helemaal niks. Dat het joodse wetten zijn betekent toch niet dat ze niet voor Christenen gelden? Correct me if I'm wrong.

Het betekent ook niet dat ze wel voor christenen zouden gelden.

Als je de Bijbel leest staat er zelfs expliciet dat ze niet voor niet-Joodse christenen hoeven te gelden.

Zie: concilie van Jeruzalem in het Bijbelboek Handelingen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Concilie_van_Jeruzalem

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is 'de wet' denk je?

De 613 geboden.

Met 'de wet' wordt ook wel de hele Thora aangeduid. Oftewel: de eerste vijf boeken van Mozes. Die bevatten onder andere ook de wetten.

Je gaat ogenschijnlijk er klakkeloos vanuit dat Jezus met 'de wet' (onder andere?) die tekst bedoelt. Ik ben wel benieuwd waarom je dat denkt. :)

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:Hij zei tegen hen: ‘Toen ik nog bij jullie was, heb ik tegen jullie gezegd dat alles wat in de Wet van Mozes, bij de Profeten en in de Psalmen over mij geschreven staat in vervulling moest gaan.’

Lijkt me niet toevallig dat ook deze Wetten in vervulling moeten gaan van Jezus (ja ik neem aan dat hij hier over dezelfde wetten praat.

Goed lezen. Jezus heeft het over wat er over Hem geschreven staat wat in vervulling moest gaan. Deze tekst gaat over de messiaanse profetieën in het OT.

Voor mezelf is het vrij simpel. Ik ben geen jood. Dus wat moet ik met de joodse wet?

Jezus was een Jood, wat moet je ermee? De 10 geboden vallen onder de Joodse wetten, wat moet je er mee?

In onze kerk gebruiken we de 10 geboden nog wel als een 'leidraad voor het nieuwe leven'. Dit (denk ik) mede omdat de apostelen zelf in hun brieven sommige van de 10 geboden aanhalen als voorbeeld voor de gemeenten.

In principe zijn christenen niet gebonden aan de joodse wet (bepaalde groeperingen vinden van wel en zullen daar ook meer de nadruk op leggen). Vgl. de volgende citaten van de Paulus:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:6 Van Abraham wordt gezegd: ‘Hij vertrouwde op God, en dat werd hem als een daad van gerechtigheid toegerekend.’ 7 U ziet dus dat zij die geloven kinderen van Abraham zijn. 8 Nu heeft de Schrift voorzien dat God ook andere volken door geloof zou aannemen en daarom aan Abraham verkondigd: ‘In jou zullen alle volken gezegend worden.’ 9 En dus wordt iedereen die gelooft samen met Abraham, de gelovige, gezegend. 10 Maar iedereen die op de wet vertrouwt is vervloekt, want er staat geschreven: ‘Vervloekt is eenieder die niet alles doet wat het boek van de wet bepaalt.’ 11 Dat niemand door de wet voor God rechtvaardig wordt, is volkomen duidelijk, want er staat ook geschreven: ‘De rechtvaardige zal leven door geloof.’ 12 De wet daarentegen is niet gegrond op geloof, want er staat: ‘Wie doet wat de wet voorschrijft, zal leven.’ 13 Maar Christus Jezus heeft ons vrijgekocht van deze vloek door voor ons te worden vervloekt, want er staat geschreven: ‘Vervloekt is ieder mens die aan een paal hangt.’ 14 Zo zouden door hem alle volken delen in de zegen van Abraham en zouden wij, zoals ons is beloofd, door het geloof de Geest ontvangen.

en

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:13 Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde, 14 want de hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ 15 Maar wanneer u elkaar aanvliegt, pas dan maar op dat u niet door elkaar wordt verslonden. 16 Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten. 17 Wat wij uit onszelf najagen is in strijd met de Geest, en wat de Geest verlangt is in strijd met onszelf. Het een gaat in tegen het ander, dus u kunt niet doen wat u maar wilt. 18 Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet.

Als je meer inzicht wilt krijgen in hoe christenen tegen de wet aankijken is het hele boek Galaten wel eens goed om door te lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
.

Als je meer inzicht wilt krijgen in hoe christenen tegen de wet aankijken is het hele boek Galaten wel eens goed om door te lezen.

Goede tip. Ook in Galaten 3:24,25 wordt gewezen op de tijdelijke functie van de Wet van Mozes. De Wet diende als een "leermeester" of "tuchtmeester" die tot Christus leidde. En in 3:25 staat dan: "Maar nu het geloof gekomen is, staan wij niet meer onder een leermeester".

Kinderen stonden immers ook niet voor altijd onder het gezag van zo'n meester. Op een gegeven moment moesten ze op eigen benen staan.

Om een goede band met God te hebben, is het niet meer van belang om de Wet van Mozes te gehoorzamen, maar om Jezus te erkennen, geloof in hem te oefenen en zijn geboden en instructies op te volgen. Zie Galaten 2:16 en Galaten 6:2.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

De "wet" van Mozes betreft verbondsbepalingen. Dat isiets anders dan oe wij tegenwoordig het begrip "wet" verstaan. De wet van Mozes is GEEN universele wet. Je bereikt er als niet-jood niks mee je aan die wet te houden, echt he-le-maal niets. Niet voor Christus, niet na Christus.

Als je binnen het verbond valt, kortom, als jood, heeft het dan weer geen enkele zin allerlei dingen over Christus te geloven als je je niet aan de wet houdt. Alleen via de doop kom je daar ahw onder uit.

Het verbond kent verplichtingen in beide richtingen, voor beide verbondspartijen. Het is dus absoluut niet zonder meer te zeggen dat God vindt dat die 600+ bepalingen universeel voor iedereen en altijd zinvol zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:19 Wie één van die geringste geboden ontkracht en dat de mensen leert, zal de geringste genoemd worden in het koninkrijk der hemelen. Maar wie ze onderhoudt en leert, zal groot genoemd worden in het koninkrijk der hemelen.

20 Want Ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet méér betekent dan die van de schriftgeleerden en farizeeën, zul je het koninkrijk der hemelen zeker niet binnengaan.

Wat je ermee moet? Je moet van mij niets, maar als je niet de 'geringste' genoemd wil worden in het Koninkrijk der Hemelen en überhaupt het Koninkrijk der Hemelen binnen wilt gaan...

Zijn niet mijn woorden overigens, maar van Jezus Christus himself, die schijnen Christenen nogal hoog in het vaandel hebben te staan. :Y

edit: maar ik ben eigenlijk benieuwd (liefst met behulp van de bijbel) of deze wetten nog wel of niet meer geldig zijn (dus eigenlijk: zijn ze al wel of niet vervuld?).

Jezus heeft de wet vervuld. Die wetten over stenigen zijn niet afgeschaft en de doodstraf ook niet, maar Hij is daarvoor gestorven. Dus als ik iets doe waarop in de wet de doodstraf stond, belijd ik mijn zonden en vraag ik vergeving en omdat Hij gedood is en opgestaan, ga ik vrijuit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:19 Wie één van die geringste geboden ontkracht en dat de mensen leert, zal de geringste genoemd worden in het koninkrijk der hemelen. Maar wie ze onderhoudt en leert, zal groot genoemd worden in het koninkrijk der hemelen.

20 Want Ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet méér betekent dan die van de schriftgeleerden en farizeeën, zul je het koninkrijk der hemelen zeker niet binnengaan.

Wat je ermee moet? Je moet van mij niets, maar als je niet de 'geringste' genoemd wil worden in het Koninkrijk der Hemelen en überhaupt het Koninkrijk der Hemelen binnen wilt gaan...

Zijn niet mijn woorden overigens, maar van Jezus Christus himself, die schijnen Christenen nogal hoog in het vaandel hebben te staan. :Y

edit: maar ik ben eigenlijk benieuwd (liefst met behulp van de bijbel) of deze wetten nog wel of niet meer geldig zijn (dus eigenlijk: zijn ze al wel of niet vervuld?).

Jezus heeft de wet vervuld. Die wetten over stenigen zijn niet afgeschaft en de doodstraf ook niet, maar Hij is daarvoor gestorven. Dus als ik iets doe waarop in de wet de doodstraf stond, belijd ik mijn zonden en vraag ik vergeving en omdat Hij gedood is en opgestaan, ga ik vrijuit.

Tenzij je een joodse bent, is die doodstraf nooit op jou van toepassing geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:19 Wie één van die geringste geboden ontkracht en dat de mensen leert, zal de geringste genoemd worden in het koninkrijk der hemelen. Maar wie ze onderhoudt en leert, zal groot genoemd worden in het koninkrijk der hemelen.

20 Want Ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet méér betekent dan die van de schriftgeleerden en farizeeën, zul je het koninkrijk der hemelen zeker niet binnengaan.

Wat je ermee moet? Je moet van mij niets, maar als je niet de 'geringste' genoemd wil worden in het Koninkrijk der Hemelen en überhaupt het Koninkrijk der Hemelen binnen wilt gaan...

Zijn niet mijn woorden overigens, maar van Jezus Christus himself, die schijnen Christenen nogal hoog in het vaandel hebben te staan. :Y

edit: maar ik ben eigenlijk benieuwd (liefst met behulp van de bijbel) of deze wetten nog wel of niet meer geldig zijn (dus eigenlijk: zijn ze al wel of niet vervuld?).

Jezus heeft de wet vervuld. Die wetten over stenigen zijn niet afgeschaft en de doodstraf ook niet, maar Hij is daarvoor gestorven. Dus als ik iets doe waarop in de wet de doodstraf stond, belijd ik mijn zonden en vraag ik vergeving en omdat Hij gedood is en opgestaan, ga ik vrijuit.

Tenzij je een joodse bent, is die doodstraf nooit op jou van toepassing geweest.

Sja, lastig, maar de doodstraf was al bij Adam en Eva, dat waren geen joden. En heidenen konden jodengenoot worden of anders kwamen ze niet in het paradijs en die volken werden ook vaak gedood als straf voor hun zonden, hoewel ze niet de joodse wet hadden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De "wet" van Mozes betreft verbondsbepalingen. Dat isiets anders dan oe wij tegenwoordig het begrip "wet" verstaan. De wet van Mozes is GEEN universele wet. Je bereikt er als niet-jood niks mee je aan die wet te houden, echt he-le-maal niets. Niet voor Christus, niet na Christus.

Als je binnen het verbond valt, kortom, als jood, heeft het dan weer geen enkele zin allerlei dingen over Christus te geloven als je je niet aan de wet houdt. Alleen via de doop kom je daar ahw onder uit.

Het verbond kent verplichtingen in beide richtingen, voor beide verbondspartijen. Het is dus absoluut niet zonder meer te zeggen dat God vindt dat die 600+ bepalingen universeel voor iedereen en altijd zinvol zijn.

Begrijp ik het goed dat de 'wetten' van Mozes alleen voor joden gelden, en je daar als christen niets aan hebt en als jood alleen door je te laten dopen onderuit komt? Zo ja, waarop baseer je dat? Ik heb het namelijk nog niet eerder gehoord, maar het zou wel logisch zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het betekent ook niet dat ze wel voor christenen zouden gelden.

Als je de Bijbel leest staat er zelfs expliciet dat ze niet voor niet-Joodse christenen hoeven te gelden.

Zie: concilie van Jeruzalem in het Bijbelboek Handelingen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Concilie_van_Jeruzalem

Die concilie gaat maar over een paar dingen (afgoderij, ontucht, 'vlees waar nog bloed in zit', 'het bloed zelf' en vooral besnijdenis).

Met 'de wet' wordt ook wel de hele Thora aangeduid. Oftewel: de eerste vijf boeken van Mozes. Die bevatten onder andere ook de wetten.

Goed lezen. Jezus heeft het over wat er over Hem geschreven staat wat in vervulling moest gaan. Deze tekst gaat over de messiaanse profetieën in het OT.

Volgens mij gaat het om drie dingen: 1 Wet van Mozes 2 de Profeten 3 wat in de Psalmen over Jezus geschreven staat. Dus niet 'wat in de Wet over Jezus geschreven staat', maar enkel wat in de Wet staat.

bijbelpassages en tekst

Dank, dit is duidelijk. Ik heb me al een heel lange tijd afgevraagd of er nou iets achter zat in de bijbel dat het gebruik van die wetten niet nodig maakte, of dat het een staaltje van 'dit bevalt me niet, dus ik doe het niet' was.

Maar, zoals je zei, hoeven de 10 geboden eigenlijk ook niet worden gevolgd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Begrijp ik het goed dat de 'wetten' van Mozes alleen voor joden gelden, en je daar als christen niets aan hebt en als jood alleen door je te laten dopen onderuit komt? Zo ja, waarop baseer je dat? Ik heb het namelijk nog niet eerder gehoord, maar het zou wel logisch zijn.

Ik baseer dat op de verhalen uit de Thora over he verbond, op historische kennis over het verbondsdenken in die tijd, en op Paulus brieven, met name die aan de Romeinen. E ook wel op Handelingen, met name het eerste concilie.

Maar ik zeg er bij, ik heb me er niet zo heel erg in verdiept, aangezien het mij als niet-jood maar beperkt raakt.

Overigens, je kan dan natuurlijk vragen: waarom de tien geboden dan wel? Dat is feitelijk veel boeiender dan de vraag waarom de 600+ dan niet, imho.

Ik heb daar geen zinnig antwoord op paraat, anders dan: omdat de Kerk me dat nu eenmaal leert. Ik denk dat de Kerk daar prima argumenten voor heeft, maar ik heb ze niet paraat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid