Spring naar bijdragen

Seks om voortplanting


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 80
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Voor hen gelden dezelfde geboden als voor hetero's, namelijk dat seksualiteit enkel binnen het kerkelijk huwelijk mag worden bedreven en dat het kerkelijk huwelijk enkel tussen man en vrouw kan worden gesloten. En seksualiteit daardoor dus enkel tussen man en vrouw mag plaatsvinden.

Dus feitelijk leert de kerk dat er van elke seksuele daad een kind moet komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Of er kinderen van komen, dat is aan God. Maar men mag het niet blokkeren, zeg maar.

Als de kerk zich hier enigszins in nuanceren zou ik me er in kunnen vinden. Ik ben zelf namelijk ook een voorstander van een huwelijk tussen man en vrouw die twee of meer kinderen grootbrengen zonder te scheiden. Echter in de realiteit lopen de dingen soms zo niet, want mensen blijven mensen en zijn geen robots die te programmeren zijn naar voorkeur. Ik ben zelf gescheiden en had er niet aan moeten denken dat mijn ex tegen haar zij bij me was gebleven. Ons beider leven zou dan een hel geweest zijn en ik kan niet geloven in een kerk die geen barmhartigheid heeft voor zulke situaties en daarom ben ik niet katholiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mjah, daar zijn dus eigenlijk twee dingen over te zeggen. Namelijk dat in theorie de Kerk mijns inziens ook wat genuanceerder zou mogen zijn en dat in de praktijk zij dat eigenlijk ook gewoon is. In het pastorale gesprek (wat ons dus niets aangaat) zal hoogst waarschijnlijk al wel heel anders worden gesproken en katholieken hebben nog altijd hun geweten als hoogste primaat. De Kerk houdt uitsluitend een ideaal voor, die inderdaad heel hard kan overkomen op de menselijke geest, en het is aan jouzelf hoe je daarop moet antwoorden. In samenspraak met je geweten, die steeds gescherpt mag worden aan het Evangelie en dus ook aan de leer van de Kerk, maar wel het laatste woord heeft.

Overigens is anticonceptie in de vorm van NFP dus wel in zekere mate toegestaan, zo had ik begrepen, maar dan dus wel met dat ideaal in gedachten. Er is dus al enige nuance in de theorie, hoewel sommige katholieke gelovigen die nuance wat vreemd en gekunsteld vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid