Spring naar bijdragen

Waarom gaan jullie naar de mis?


Aanbevolen berichten

Richt je je vraag specifiek op mensen die naar een katholieke kerk gaan, of naar kerken die het begrip 'mis' gebruiken (waar in de eredienst de eucharistie centraal staat), of geldt je vraag voor de kerkdienst in het algemeen? :)

(Gereformeerde en evangelische kerken gebruiken namelijk niet de term 'mis' voor hun eredienst. 'mis' is van oorsprong een term voor de eucharistie viering, die kerken hebben dat niet elke week en hebben ook een wat andere visie op het Avondmaal.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom gaan jullie naar de mis? Uit traditie of uit echte overtuiging? Is dit het één van de velen of het enige contactmoment die je in de week met God hebt? In welke mate heeft het je daadwerkelijk veranderd en je leven levendiger gemaakt?

Ik ga niet wekelijks naar de mis maar als ik ga dan is het voornamelijk uit overtuiging. Toch is het ook wel een deel uit traditie. Het is een van meerdere contactmomenten in de week met God maar wel de meest intense ivm het sacrament van de eucharistie. Mijn leven is er door veranderd maar niet drastisch oid daarnaast is het natuurlijk wat moeilijker om verandering te zien als je er zelf middenin staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Richt je je vraag specifiek op mensen die naar een katholieke kerk gaan, of naar kerken die het begrip 'mis' gebruiken (waar in de eredienst de eucharistie centraal staat), of geldt je vraag voor de kerkdienst in het algemeen? :)

(Gereformeerde en evangelische kerken gebruiken namelijk niet de term 'mis' voor hun eredienst. 'mis' is van oorsprong een term voor de eucharistie viering, die kerken hebben dat niet elke week en hebben ook een wat andere visie op het Avondmaal.)

Uiteraard bedoel ik elke kerkdienst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zijn er nog mensen die het liefst zo vaak mogelijk naar de samenkomst of studie of gebed willen, omdat ze ernaar uitzien om God weer te ontmoeten, zodat het je relatie met Hem doordeweeks weer versterkt? Dat had ik vroeger. Mocht er nog zo iemand zijn, pm me even het adres van je kerk. Ik ga nu alleen maar omdat het moet en niet elke week.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Cobybryant,

Ik heb zo'n gemeente, velen hebben zo'n gemeente maar zou het aan mij en jou kunnen liggen dat we er ons niet meer thuis voelen?

Nou ik had zo'n gemeente, maar zit nu bij een andere wegens omstandigheden. Maar ik geloof dat ik toch weer terug moet naar die vorige. Kreeg net nog een bevestiging van iemand.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom gaan jullie naar de mis? Uit traditie of uit echte overtuiging?

Vroeger als jonge tiener en jonger was het wel gewoonte. Met ouders mee en vrienden ontmoeten uit de kerk. Heb er trouwens een paar hele toffe vriendschappen aan overhouden tot de dag van vandaag. Ironisch als je nagaat van wie van die vrienden nog gelooft. ;) (Dat zijn er minder dan toen.)

Maar op een gegeven moment is dat toch veranderd in overtuiging. Dat begon toen ik thuis was, bleef als ik wel eens niet thuis was en gebleven sinds ik uit huis ben.

Het motief wisselt. Het is voor mij soms ook wel een soort van 'sociale verplichting'. Zo van, je hebt geen zin, maar het is wel belangrijk voor je die relatie te onderhouden.

Maar, op andere dagen is het ook iets waar ik naar uit kan kijken.

Ik ga niet elke week. Deels heb ik daar vind ik ook wel redenen voor, soms ga ik niet door een stomme actie als een wekker uitzetten en in slaap vallen, maar soms deugt de reden ook niet. Ik denk dat het gemiddeld zo'n 3 keer per maand is of zo. Sommige maanden ietsje minder.

Momenten dat ik er naar uit zie komt ook omdat ik ervaar dat het je geloofsleven erg kan verrijken. Je wordt je enorm bewust van het evangelie. Ik ervaar persoonlijk de liturgie in de mis ook alsof de afstand tussen de hemel en de aarde vervaagt en we als het ware ook in het evangelie aanwezig zijn. Op een gegeven moment letterlijk zelf in de eucharistie. De gebeden kunnen heel puur zijn, een naïef verlangen naar Gods hand en die ook dan vinden. En de esthetiek die je omringt en zintuiglijk tastbaar is. Ergens is het enorm kwetsbaar allemaal. Het christendom heeft grote muren opgeworpen, maar het raakt me spiritueel pas echt als ze zich openstelt, breekbaar zoals ze is.

In de preek kan ik ook wel ervaren dat bepaalde zaken ik ervaar dat God letterlijk tot mij spreekt. Dat kan het centrale punt zijn van de preek, maar ook een zijstap en soms niet eens de preek maar enkel de bijbeltekst. Of dat nu een in een evangelische, gereformeerde, of katholieke kerk is: Ik heb het tijdens de preek wel regelmatig ervaren.

(Mja, ook vaak genoeg dat het niet zo is hoor. ;) )

Is dit het één van de velen of het enige contactmoment die je in de week met God hebt? In welke mate heeft het je daadwerkelijk veranderd en je leven levendiger gemaakt?

Ik bid wel elke dag, ook een vaak afgeraffeld gebed. Ik had het goede voornemen ook elke dag de bijbel te lezen en andere christelijke literatuur, maar dat is er de laatste tijd er bij ingeschoten. Ik merk dat de kerkdienst me er wel vaak weer even bij trekt dat ik wat mis. En ik ervaar ook dat wanneer ik een paar keer niet naar de kerk geweest ben er een leegte in mijn hart ontstaat, alsof er iets in mij aan het sterven is en het gevoel alsof iets wat mij enorm dierbaar is, ik aan het verliezen ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wekelijks, in principe naar de H. Mis en zo'n drie tot vier keer per maand naar de Vespers. Gewoon omdat ik Gregoriaans tof vind en de sfeer enorm is. Naar de H. Eucharistie, omdat ik het in die kapel gewoon fijn vind. En omdat er mensen zijn die elk met hun eigen verhaal lief hebbend voor God staan.

Ik moet wel enorm pijn in m'n sodemieter of vreselijk veel werk vlak voor een deadline hebben wil ik niet gaan. Op zondag ga ik niet, dat is mijn enige dag waarop ik redelijkerwijs kan uitslapen. Woensdag is mijn Kerkdag:)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid