Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Interessant om te weten misschien, is dat binnen het christendom de vrije wil ook een punt van discussie is. Ook binnen de katholieke Kerk zijn er wel degelijk heiligen geweest, waaronder de H. Augustinus, die in de predestinatie geloofden, dus de leer dat krachtens Gods raadsbesluit op voorhand al vast staat of je naar de hemel gaat of naar de hel. Men meent dan dat de vrije wil na de zondeval flink beperkt tot geheel verdwenen is en dat elk mens daardoor standaard kiest voor het kwaad, tenzij uitverkoren.

De katholieke Kerk heeft die leer uiteindelijk (ik dacht deels) verworpen. De reformatie heeft die leer echter dankzij vooral Calvijn verder ontwikkeld en uitgediept, mede juist ook op basis van de H. Augustinus. Binnen het evangelisch spectrum van de protestanten is de vrije wil echter weer teruggekeerd, hoewel volgens mij wel iets minder absoluut dan binnen het katholicisme, waar men gelooft dat ook een christen alsnog tegen God kan kiezen en dus alsnog verloren kan gaan, zodat men in dit leven nooit heilszekerheid kan hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 76
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik had laatst met een paar vrienden een discussie over vrije wil, maar dat waren allemaal christenen en het ging er dan ook meer over in hoeverre God bepaalt wat je doet, dus niet je onderbewustzijn of omgeving of wat dan ook. Omdat God alwetend is en almachtig kon je niks zelf bepalen, zoiets was iemands stelling. God kan kiezen of hij in een situatie ingrijpt omdat hij almachtig is, en als God dan kiest om dat niet te doen is dat ook een keuze, en zo heeft God invloed in elke situatie. Dus heb je niets meer te kiezen.

Ik was het daar overigens niet mee eens, omdat dingen altijd tegenover elkaar worden gezet terwijl ze elkaar helemaal niet uitsluiten. Naar mijn mening heeft zowel je onderbewuste, als je omgeving, als God, invloed op de keuzes die je maakt, maar sluit dat niet uit dat je geen vrije wil hebt. Je hebt vrije wil binnen dat spectrum aan invloeden, net zoals je geen keuzes kan maken die buiten je vermogen liggen. De quote van iemands signature op dit forum vond ik wel mooi, dat je niet kan bewijzen dat de realiteit wel of niet bestaat, omdat je daar deel van uitmaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid