Spring naar bijdragen

Kain's volk


Aanbevolen berichten

Dan komt het er dus op neer, dat Kaïn, zoals vaker aangegeven hier, met een zijner zussen gemeenschap heeft gehad.

Neen, want Kain en Abel waren de eerste kinderen van Adam en Eva en Kain vond zijn vrouw in het land Nod* direct nadat God hem verstoten had vanwege de moord op zijn enige broer Abel. Kain had geen zussen, dus zijn vrouw was niet zijn zus. Bovendien was het in die tijd absoluut not done om te huwen met je zus (Gen 12,13-19) i.t.t. wat Hendrik-NG beweert.

* Nod kan worden vertaald als ‘dwaling’

Tot welk volk behoorde de vrouw van Kain? Een zeer terechte vraag me dunkt. Lees ook de volgende passage die zich afspeelt net nadat Kain zijn enige broer heeft gedood.

14 Zie, U verdrijft mij heden van het aangezicht van de aardbodem en ik zal voor Uw aangezicht verborgen zijn en dolend en dwalend over de aarde gaan; en het zal zo zijn dat al wie mij tegenkomt, mij zal doden.

15 Maar de HEERE zei tegen hem: Daarom zal al wie Kaïn doodt zevenvoudig gewroken worden! En de HEERE merkte Kaïn met een teken, zodat niemand die hem tegenkwam, hem zou doden.

16 Toen ging Kaïn weg van het aangezicht van de HEERE; en hij woonde in het land Nod, ten oosten van Eden.

Wie zoud Kain moeten tegenkomen? Adam, Eva? Als we de traditionele interpretatie hanteren was er op dat moment verder niemand op aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dan komt het er dus op neer, dat Kaïn, zoals vaker aangegeven hier, met een zijner zussen gemeenschap heeft gehad.

Dat zou dan een hele "logische" conclusie zijn. Die volledig overeenkomt met de gedachte van Eva als "moeder van alle levenden"...

Het laat alleen de vraag wel onbeantwoord wie de moeder was van Kain zijn vrouw.

Nee... Dat was dan ook Eva... Die in Gen 3 (dus voor Gen 4...!!) al "moeder van alle levenden" werd genoemd...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dan komt het er dus op neer, dat Kaïn, zoals vaker aangegeven hier, met een zijner zussen gemeenschap heeft gehad.

Neen, want Kain en Abel waren de eerste kinderen van Adam en Eva en Kain vond zijn vrouw in het land Nod* direct nadat God hem verstoten had vanwege de moord op zijn enige broer Abel. Er waren dus nog geen zussen.

* Nod kan worden vertaald als ‘dwaling’

Waar staat dat dan Kain en Abel hun eerste kinderen waren??? Ik maak uit Genesis 4 enkel op dat ze beiden kinderen waren van Adam en Eva, en dat Kain de oudste van de twee was... ("Later bracht ze zijn broer ter wereld, Abel.")

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dan komt het er dus op neer, dat Kaïn, zoals vaker aangegeven hier, met een zijner zussen gemeenschap heeft gehad.

Neen, want Kain en Abel waren de eerste kinderen van Adam en Eva en Kain vond zijn vrouw in het land Nod* direct nadat God hem verstoten had vanwege de moord op zijn enige broer Abel. Er waren dus nog geen zussen.

* Nod kan worden vertaald als ‘dwaling’

Waar staat dat dan Kain en Abel hun eerste kinderen waren??? Ik maak uit Genesis 4 enkel op dat ze beiden kinderen waren van Adam en Eva, en dat Kain de oudste van de twee was... ("Later bracht ze zijn broer ter wereld, Abel.")

Nee, waar staat dat zij NIET de enige kinderen waren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Neen, want Kain en Abel waren de eerste kinderen van Adam en Eva en Kain vond zijn vrouw in het land Nod* direct nadat God hem verstoten had vanwege de moord op zijn enige broer Abel. Er waren dus nog geen zussen.

* Nod kan worden vertaald als ‘dwaling’

Waar staat dat dan Kain en Abel hun eerste kinderen waren??? Ik maak uit Genesis 4 enkel op dat ze beiden kinderen waren van Adam en Eva, en dat Kain de oudste van de twee was... ("Later bracht ze zijn broer ter wereld, Abel.")

Nee, waar staat dat zij NIET de enige kinderen waren?

Waarom kost het je nu zo veel moeite om de argumenten van een ander eens te laten bezinken in plaats van er "onbeargumenteerd overheen te walsen"??? :@

...Eva... Die in Gen 3 (dus voor Gen 4...!!) al "moeder van alle levenden" werd genoemd...

Al voor Kain en Abel werd Eva al "moeder van alle levenden" genoemd...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar staat dat dan Kain en Abel hun eerste kinderen waren??? Ik maak uit Genesis 4 enkel op dat ze beiden kinderen waren van Adam en Eva, en dat Kain de oudste van de twee was... ("Later bracht ze zijn broer ter wereld, Abel.")

Nee, waar staat dat zij NIET de enige kinderen waren?

Waarom kost het je nu zo veel moeite om de argumenten van een ander eens te laten bezinken in plaats van er "onbeargumenteerd overheen te walsen"??? :@

...Eva... Die in Gen 3 (dus voor Gen 4...!!) al "moeder van alle levenden" werd genoemd...

Al voor Kain en Abel werd Eva al "moeder van alle levenden" genoemd...

Zoals ik gewoon schreef aan Paul:

Bovendien was het in die tijd absoluut not done om te huwen met je zus (Gen 12,13-19) i.t.t. wat Hendrik-NG beweert.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoals ik gewoon schreef aan Paul:
Bovendien was het in die tijd absoluut not done om te huwen met je zus (Gen 12,13-19) i.t.t. wat Hendrik-NG beweert.

Gen 12:11 Toen hij op het punt stond Egypte binnen te trekken, zei hij tegen zijn vrouw Sarai: ‘Luister, ik weet heel goed dat jij een mooie vrouw bent. 12 Als de Egyptenaren je zien, zullen ze denken: Dat is zijn vrouw, en dan zullen ze jou in leven laten, maar mij zullen ze doden. 13 Zeg daarom dat je mijn zuster bent, dan kom ik er dankzij jou misschien goed vanaf en loopt mijn leven geen gevaar.’

De kern van Abrams vrees, zijn overwegingen, staan vermeld in vers 12: als Egypte hem zal zien als de echtgenoot van Sarai, zal men hem willen doden opdat Sarai weer een "vrije huwelijkskandidaat" zal zijn...

Dit gedeelte vertelt dus wellicht iets over de "eerbied" die Egypte had voor het huwelijk (hoewel ze dan de man niet zouden moeten doden om de echtgenote in te pikken...) of waarschijnlijk vooral hun vrees voor "eerwraak" (ligt meer voor de hand...), maar ik zie hier in het geheel geen "afschuw" verwoord t.a.v. een huwelijk tussen broer en zus...

Abram ging er gewoon van uit dat men zou denken "dat hij zijn zus nog niet uitgehuwelijkt had omdat hij de hoofdprijs wilde vangen voor het uithuwelijken van zo'n mooie vrouw" o.i.d. en hij het er met deze leugen waarschijnlijk levend van af zou brengen (zegt ook iets over de fraaie reputatie van Egypte)...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Neen, want Kain en Abel waren de eerste kinderen van Adam en Eva en Kain vond zijn vrouw in het land Nod* direct nadat God hem verstoten had vanwege de moord op zijn enige broer Abel. Kain had geen zussen, dus zijn vrouw was niet zijn zus. Bovendien was het in die tijd absoluut not done om te huwen met je zus (Gen 12,13-19) i.t.t. wat Hendrik-NG beweert.

Ik lees in Gen.4:16,17 niet dat Kaïn zijn vrouw vond in het land Nod. Het kan dus heel goed zijn dat hij daar samen met zijn vrouw naartoe gevlucht is.

En verder haal je het voorbeeld aan van Abraham en Sara. Nu was Sara echter wel een halfzus van Abraham. Dat staat in Gen. 20:12.

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik zie hier in het geheel geen "afschuw" verwoord t.a.v. een huwelijk tussen broer en zus...

Volgens het orthodoxe jodendom is de Thora de openbaring van de joodse wet, zou jij me dan kunnen uitleggen beste Hendrik waarom er binnen de joodse traditie niet gehuwd wordt tussen broer en zus?

Wat jij beweert vind ik nogal wat, incest met de Bijbel in de hand proberen te rechtvaardigen. Incest is verkeerd, het is een vergrijp wat niet verjaard, dus wanneer het ook plaatsvond, het is en blijft incest. Hoe ver jij het ook van je bed situeert, ik denk er nog precies hetzelfde over. Misschien moet je eens wat minder beweren en wat meer leren.

'De schaamte van de dochter van de vrouw van uw vader, die aan uw vader geboren is (zij is uw zuster), haar schaamte zult gij niet ontbloten.' (Lev 18,11)

Dit is hoe de Onveranderlijke er over denkt.

Hij heeft de meesterwerken van zijn wijsheid geordend,

hij is onveranderlijk, van vóór het begin tot in eeuwigheid.

Aan hem wordt niets toegevoegd of afgedaan,

hij heeft van niemand raad nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Neen, want Kain en Abel waren de eerste kinderen van Adam en Eva en Kain vond zijn vrouw in het land Nod* direct nadat God hem verstoten had vanwege de moord op zijn enige broer Abel. Kain had geen zussen, dus zijn vrouw was niet zijn zus. Bovendien was het in die tijd absoluut not done om te huwen met je zus (Gen 12,13-19) i.t.t. wat Hendrik-NG beweert.

Ik lees in Gen.4:16,17 niet dat Kaïn zijn vrouw vond in het land Nod. Het kan dus heel goed zijn dat hij daar samen met zijn vrouw naartoe gevlucht is.

En verder haal je het voorbeeld aan van Abraham en Sara. Nu was Sara echter wel een halfzus van Abraham. Dat staat in Gen. 20:12.

Abraham zijn vader is God beste Sanne69, zo is de vader van mijn vrouw eveneens de mijne. Het jodendom verbiedt echter het huwelijk tussen broer en zus van dezelfde biologische ouders en Abraham zou een doodzonde hebben begaan, maar geloof wat je wilt geloven.

9 De schaamte van uw zuster, de dochter van uw vader, of de dochter van uw moeder, in huis geboren of daarbuiten geboren, haar schaamte zult gij niet ontbloten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Neen, want Kain en Abel waren de eerste kinderen van Adam en Eva en Kain vond zijn vrouw in het land Nod* direct nadat God hem verstoten had vanwege de moord op zijn enige broer Abel. Kain had geen zussen, dus zijn vrouw was niet zijn zus. Bovendien was het in die tijd absoluut not done om te huwen met je zus (Gen 12,13-19) i.t.t. wat Hendrik-NG beweert.

Ik lees in Gen.4:16,17 niet dat Kaïn zijn vrouw vond in het land Nod. Het kan dus heel goed zijn dat hij daar samen met zijn vrouw naartoe gevlucht is.

En verder haal je het voorbeeld aan van Abraham en Sara. Nu was Sara echter wel een halfzus van Abraham. Dat staat in Gen. 20:12.

Wat me hiernaast ook nog opviel is de blije uitroep van Adam:

‘Eindelijk een gelijk aan mij,

mijn eigen gebeente,

mijn eigen vlees,

een die zal heten: vrouw,

een uit een man gebouwd.’

Hij bezingt hier nu juist de nauwe relatie tussen hem en Eva: mijn eigen gebeente, mijn eigen vlees...

En gezien de voorgaande verzen (Gen 2:21-22) zal hij dit ook letterlijk bedoeld hebben... Eva WORDT daar ook beschreven als "zijn eigen gebeente, zijn eigen vlees"...

Al is de les die Mozes er uit trekt niet een: "het is dus bij uitstek wenselijk om met verwanten in de 1e graad te huwen"

maar een:

"Zo komt het dat een man zich losmaakt van zijn vader en moeder en zich hecht aan zijn vrouw, met wie hij één van lichaam wordt."

Dit is een "ingelast commentaar in het commentaar", want van Adam kan men niet zeggen dat hij zich losmaakte van zijn vader en moeder om zich te hechten aan Eva...

De les voor mij: verlies vooral de boodschap van de Schrift niet uit het oog als je probeert die Schrift te lezen als natuurhistorisch boek... Sterker: dat laatste moet ik niet willen doen en dat eerste vooral wel...!! In de Schrift staat geschiedenis beschreven, maar dan wel verkondigende geschiedenis...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Neen, want Kain en Abel waren de eerste kinderen van Adam en Eva en Kain vond zijn vrouw in het land Nod* direct nadat God hem verstoten had vanwege de moord op zijn enige broer Abel. Kain had geen zussen, dus zijn vrouw was niet zijn zus. Bovendien was het in die tijd absoluut not done om te huwen met je zus (Gen 12,13-19) i.t.t. wat Hendrik-NG beweert.

Ik lees in Gen.4:16,17 niet dat Kaïn zijn vrouw vond in het land Nod. Het kan dus heel goed zijn dat hij daar samen met zijn vrouw naartoe gevlucht is.

En verder haal je het voorbeeld aan van Abraham en Sara. Nu was Sara echter wel een halfzus van Abraham. Dat staat in Gen. 20:12.

Abraham zijn vader is God beste Sanne69, zo is de vader van mijn vrouw eveneens de mijne. Het jodendom verbiedt echter het huwelijk tussen broer en zus van dezelfde biologische ouders en Abraham zou een doodzonde hebben begaan, maar geloof wat je wilt geloven.

9 De schaamte van uw zuster, de dochter van uw vader, of de dochter van uw moeder, in huis geboren of daarbuiten geboren, haar schaamte zult gij niet ontbloten.

Abraham was geen Judeeër, Ken... Dat was één van zijn achterkleinkinderen pas... ;)

Het is als met de schoffel en de emmer van gisteren (zie http://forum.credible.nl/viewtopic.php?f=13&t=27727&start=40)

God stelt, als het "ongezond" wordt voor zijn schepping, op een zeker moment paal en perk aan ongelimiteerd schoffelen, aan het ongelimiteerd huwen met broers, zussen etc etc etc...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Persoonlijk zie ik verhaal trouwens niet als letterlijk historisch, dus voor mij staat Adam (= mens) (of voor mijn part Adam en Eva) toch al symbool voor 'de mens'.

Waarom zou Jezus in Mattheus 19:4,5 naar het scheppingsverslag verwijzen als hij wist dat het verhaal niet waar was?

Waarom zou "niet letterlijk historisch" gelijk moeten staan aan "niet waar"???

Jezus gaat uit van de waarheid, zoals verkondigd in Gen 1-3: over God die schiep, vanaf het begin mannelijk en vrouwelijk, en hen een éénheid maakte... Jezus spreekt niet over Adam en Eva... Hij spreekt over "man en vrouw"... Door God geschapen en verenigd...

En Hij deed ook niet "moeilijk" over de kwestie Gen 1 vs. Gen 2 (man en vrouw vanaf het begin vs. eerst Adam, dan Eva)... Alsof dat helemaal de kwestie niet is (is het ook niet... m.u.v. de periode "Gen 3 tot Christus"... met uitzondering van het leven buiten en niet in Christus...)

Terwijl men tegen "grote problemen" aanloopt als men Genesis 1-3 e.v. strikt "chronologisch historisch letterlijk" wil lezen... Als enkel historie, en niet als verkondigende historie...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat zou dan een hele "logische" conclusie zijn. Die volledig overeenkomt met de gedachte van Eva als "moeder van alle levenden"...

Het laat alleen de vraag wel onbeantwoord wie de moeder was van Kain zijn vrouw.

Nee... Dat was dan ook Eva... Die in Gen 3 (dus voor Gen 4...!!) al "moeder van alle levenden" werd genoemd...

Niet vergeten dat Adam degene was die die naam "Moeder van alle levenden" gaf aan Eva. Adam was ongetwijfeld niet op de hoogte van de mensen die er al leefden, buiten de tuin aangezien hij nog nooit buiten de tuin was geweest. Logisch dat je dan die naam geeft aan je vrouw net dat zij te horen had gekregen dat ze met smart kinderen zou baren..

Aangezien er volgens iemand hier alleen vrouwen rondliepen die mogelijk zusters van Kain waren, aangezien jongens wel genoemd worden bij naam in de bijbel volgens de persoon, moeten we dus concluderen dat Kain bang was door 1 van zijn zussen doodgeslagen te worden.. (H)

En wie bouwt er nou een stad voor alleen zijn vrouw en zoon?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het laat alleen de vraag wel onbeantwoord wie de moeder was van Kain zijn vrouw.

Nee... Dat was dan ook Eva... Die in Gen 3 (dus voor Gen 4...!!) al "moeder van alle levenden" werd genoemd...

Niet vergeten dat Adam degene was die die naam "Moeder van alle levenden" gaf aan Eva. Adam was ongetwijfeld niet op de hoogte van de mensen die er al leefden, buiten de tuin aangezien hij nog nooit buiten de tuin was geweest. Logisch dat je dan die naam geeft aan je vrouw net dat zij te horen had gekregen dat ze met smart kinderen zou baren..

Dan zou de kans groter dat hij zou vrezen dat haar de lust zou vergaan om nog al te veel nageslacht op de wereld te zetten...

Aangezien er volgens iemand hier alleen vrouwen rondliepen die mogelijk zusters van Kain waren, aangezien jongens wel genoemd worden bij naam in de bijbel volgens de persoon, moeten we dus concluderen dat Kain bang was door 1 van zijn zussen doodgeslagen te worden.. (H)

Die iemand, dat was ik niet....

En wie bouwt er nou een stad voor alleen zijn vrouw en zoon?

Tja... Iemand die wilde beesten buiten de deur wil houden? Waarom zouden we hier niet aan een hut met omheining = primitief soort burcht kunnen denken??

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 6 months later...
Dan komt het er dus op neer, dat Kaïn, zoals vaker aangegeven hier, met een zijner zussen gemeenschap heeft gehad.

Enkele mensen hebben hier nee op gezegd. Ik heb vandaag de volgende link gekregen: http://www.christiananswers.net/dutch/q ... 04-nl.html Die beweerd echter dat het wel logisch is. Ik heb het globaal over zitten lezen, en dat is toch wat ik eruit haal. Iemand die op wat in deze link staat, commentaren heeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid