Spring naar bijdragen

het is volbracht


Aanbevolen berichten

Dit is inderdaad wel heel kernachtig samengevat. Er kan natuurlijk wel wat meer over gezegd worden...

Ik ben het volledig eens met uw gedachtengang

hierbij nog wat verdere uitbreiding van dit onderwerp

Dat jullie het met elkaaar oneens zouden zijn zou me verbaasd hebben, want volgens mij blijkt uit meerdere posts van jullie beiden dat jullie allebei aanhangers zijn van het WTG... Het zou dus wat zijn voor een JG om de gedachtengang van dat WTG tegen te spreken... ;)

Maar serieus: ook dit alles is natuurlijk een "theologiserend invullen" van dat "het" in "Het is volbracht"...

Mag ik u beleefd vragen geen zaken over personen te zeggen of te insinueeren waarvan u niet op de hoogte bent.

Als u geen gefundeerd (bijbels) antwoord kan geven op iemand zijn schrijven zou het dan niet wijzer zijn niets te schrijven.

Maar om toch even op uw (misplaatste) reactie in te gaan wil ik u wel laten weten dat ik een Bijbegetrouw Christen ben.

En het is voor mij niet belangrijk of iemand bij deze of gene groepering behoort, want uit de mond van een "kind" kan soms meer wijsheid komen dan van velen die zich hoger verheven wanen.

Wat iemand zegt en of het in overeenstemming is met Gods woord is voor mij de maatstaf en niet het vooraf weten tot welke "denominatie" de persoon in kwestie behoort

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 82
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Degenen die verwachten dat Jezus bij de wederkomst nog een aantal werken zal verrichten vergissen zich deerlijk want volbracht is volbracht en de wederkomst= het laatste aardse oordeel.

Het oordeel moet natuurlijk nog wel voltrokken worden. Dat zal onder leiding van Jezus gedaan worden. Dat werk moet nog wel gedaan worden. Dan komen we ook bij Openbaring 17:16: "Het is geschied".

Hoezo 'natuurlijk' kun je dat Bijbels onderbouwen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Degenen die verwachten dat Jezus bij de wederkomst nog een aantal werken zal verrichten vergissen zich deerlijk want volbracht is volbracht en de wederkomst= het laatste aardse oordeel.

Hoi Ken. Met je vorige post kan ik het alleen maar eens zijn... Maar met deze toch niet helemaal. Je stelt "want volbracht is volbracht", en je zal dit ongetwijfeld doen met de tekst in het achterhoofd die we in dit topic aan het bespreken zijn: de uitspraak van Jezus "het is volbracht"...

Mijn kanttekening: je bent hier bezig deze uitspraak in je eigen theologische kader te plaatsen (waar op zich niets mis mee is - en ook ik doe dit: ook ik probeer deze uitspraak "te duiden" in een breder kader...) maar daar wringt hem wel een schoen. Want Jezus hield hier, aan het kruis, geen theologische verhandeling. Hij zei enkel "Τετέλεσται"... "Het" is volbracht...

Vervolgens kunnen we dat "het" wel gaan invullen: WAT Jezus hier nu precies mee heeft willen aanduiden. Zijn moment van sterven, lijkt de Evangelist te willen zeggen. Want er staat kortweg: "Jezus zei het is volbracht en Hij boog het hoofd en gaf de geest..."

Alle "theologische duiden" gaat dan dus over de vraag welk moment precies gemarkeerd werd met die dood van Jezus. Wat men nog meer zou kunnen zeggen over dat "het" van "het is volbracht"... Dan moeten we wel op zoek naar wat het NT verder zegt over dat moment van het sterven van Jezus... Want in de directe context staat hierover niet veel meer over vermeld... Wat eerder in het boek Johannes wel... En de andere Evangeliën... De brieven van Paulus...

Maar eenvoudigweg stellen: "het is volbracht = het is volbracht", met als conclusie dat Jezus na zijn dood en opstanding "niets" meer zal gaan doen gaat me wat ver... Jezus heeft b.v. nog beloofd dat hij een Parakletos zou gaan sturen als Hij was "heengegaan"... En zo is er nog wel wat meer te zeggen over het doorwerken van onze Koning Messias...

Maar kijken we puur naar de context waarin Jezus zijn uitspraak doet (zonder te "theologiseren" over dat moment van het sterven van Jezus), dan kan ik me vinden in je allereerste reactie:

Beste Bernard, ik denk dat Jezus daarmee bedoelde dat zijn werk als mens volbracht was op aarde.

Daar is, denk ik, geen spelt tussen te krijgen... ;)

Jezus heeft inderdaad een aantal beloftes gedaan die nog onvervuld waren toen hij zei dat het is volbracht, maar die beloften waren puur geestelijk en zijn niet veel later vervuld,te beginnen bij Handerlingen 2.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Degenen die verwachten dat Jezus bij de wederkomst nog een aantal werken zal verrichten vergissen zich deerlijk want volbracht is volbracht en de wederkomst= het laatste aardse oordeel.

Het oordeel moet natuurlijk nog wel voltrokken worden. Dat zal onder leiding van Jezus gedaan worden. Dat werk moet nog wel gedaan worden. Dan komen we ook bij Openbaring 17:16: "Het is geschied".

Hoezo 'natuurlijk' kun je dat Bijbels onderbouwen?

In 2 Petrus 3:3-7 lees je bijvoorbeeld dat de wereld iets te wachten staat wat vergelijkbaar is met wat er in de dagen van Noach gebeurde. Toen verging de wereld niet in de zin dat de hele aarbol werd vernietigd, maar de goddelozen werden vernietigd. En er zal weer zo'n dag komen, vertelt de Bijbel hier. In 3:7 wordt gesproken over "de dag van het oordeel en van de ondergang der goddeloze mensen".

En onder Jezus leiding zal dit oordeel worden voltrokken. In Openbaring 19:11-21 lees je over die strijd. Ik geloof dat dit in de toekomst zal gebeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het oordeel moet natuurlijk nog wel voltrokken worden. Dat zal onder leiding van Jezus gedaan worden. Dat werk moet nog wel gedaan worden. Dan komen we ook bij Openbaring 17:16: "Het is geschied".

Hoezo 'natuurlijk' kun je dat Bijbels onderbouwen?

In 2 Petrus 3:3-7 lees je bijvoorbeeld dat de wereld iets te wachten staat wat vergelijkbaar is met wat er in de dagen van Noach gebeurde. Toen verging de wereld niet in de zin dat de hele aarbol werd vernietigd, maar de goddelozen werden vernietigd. En er zal weer zo'n dag komen, vertelt de Bijbel hier. In 3:7 wordt gesproken over "de dag van het oordeel en van de ondergang der goddeloze mensen".

En onder Jezus leiding zal dit oordeel worden voltrokken. In Openbaring 19:11-21 lees je over die strijd. Ik geloof dat dit in de toekomst zal gebeuren.

Dat werpt een opmerkelijk licht op wat God aan Noach beloofde:

11 Deze belofte doe ik jullie: nooit weer zal alles wat leeft door het water van een vloed worden uitgeroeid, nooit weer zal er een zondvloed komen om de aarde te vernietigen.

Dus volgens jou bedoelde God dat hij de aarde in de toekomst op een andere manier zal vernietigen? Opmerkelijk, zeer opmerkelijk. Dat is als iemand die je belooft je niet weer te slaan vanwege je stommiteiten en je vervolgens doodschopt. Het zal wel aan mij liggen hoor, maar dan voel ik me besodemieterd en dat noem ik een belofte van niks. Handelt jouw God zo?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat werpt een opmerkelijk licht op wat God aan Noach beloofde:

11 Deze belofte doe ik jullie: nooit weer zal alles wat leeft door het water van een vloed worden uitgeroeid, nooit weer zal er een zondvloed komen om de aarde te vernietigen.

Dus volgens jou bedoelde God dat hij de aarde in de toekomst op een andere manier zal vernietigen? Opmerkelijk, zeer opmerkelijk. Dat is als iemand die je belooft je niet weer te slaan vanwege je stommiteiten en je vervolgens doodschopt. Het zal wel aan mij liggen hoor, maar dan voel ik me besodemieterd en dat noem ik een belofte van niks. Handelt jouw God zo?

Wat geloof je zelf wat "het laatste aardse oordeel" zal inhouden? En hoe lees jij dan het gedeelte uit 2 Petrus 3?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat werpt een opmerkelijk licht op wat God aan Noach beloofde:

11 Deze belofte doe ik jullie: nooit weer zal alles wat leeft door het water van een vloed worden uitgeroeid, nooit weer zal er een zondvloed komen om de aarde te vernietigen.

Dus volgens jou bedoelde God dat hij de aarde in de toekomst op een andere manier zal vernietigen? Opmerkelijk, zeer opmerkelijk. Dat is als iemand die je belooft je niet weer te slaan vanwege je stommiteiten en je vervolgens doodschopt. Het zal wel aan mij liggen hoor, maar dan voel ik me besodemieterd en dat noem ik een belofte van niks. Handelt jouw God zo?

Wat geloof je zelf wat "het laatste aardse oordeel" zal inhouden? En hoe lees jij dan het gedeelte uit 2 Petrus 3?

Wat hebben mijn vragen aan jou te maken met wat ik geloof en hoe ik Petrus lees?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je bent toch niet boos zeker, Ken yehuwdiy? Ik ben gewoon benieuwd wat jij gelooft.

Ik geloof niet in een wrede God. Ik geloof dat hij liefde is en als hij oordeelt dat dat oordeel ook rechtvaardig is. Wij als onvolmaakte mensen kunnen wellicht vragen stellen of Gods oordelen wel rechtvaardig zijn. Zo vroeg Abraham zich af of Gods oordeel over Sodom en Gomorra wel terecht was. En Jona ging juist zitten mokken omdat God had besloten de inwoners van Nineve niet te vernietigen. Hoe God met de mannen redeneerde en hoe hij vervolgens handelde, laat zien dat God niet oordeelt in een vlaag van blinde razernij. Alleen als mensen onverbeterlijk zijn, dan velt hij uiteindelijk een oordeel.

In 2 Petrus 3 lees je bijvoorbeeld ook over Gods belofte dat er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zal komen en daar zal "rechtvaardigheid" wonen (3:13).

Vind je nu ook niet dat er heel veel mensen lijden door toedoen van andere mensen? Ik lees niet in de Bijbel dat God in zijn handen zit te wrijven omdat hij heel graag een oordeel wil vellen over slechte mensen. In Ezechiël 33:11 staat bijvoorbeeld dat Hij "geen behagen heeft in de dood van de goddeloze". Hij ziet liever dat iemand zich omkeert en op het rechte pad gaat lopen. Een soortgelijke gedachte vind je in 2 Petrus 3:9.

God heeft inderdaad belooft dat er nooit meer een wereldomvattende vloed zal komen. Toch zal hij op een andere ingrijpende manier nog een keer een oordeel vellen. Omdat het in zijn ogen ook rechtvaardig is om verlichting te schenken aan degenen die nu lijden en onderdrukt worden. - Zie 2 Thessalonicenzen 1: 6,7.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Sanne69, ik ben niet boos op jou, maar ik ben teleurgesteld over wat je me vertelt, want kennelijk heeft God tegen Noach gelogen.

11 Deze belofte doe ik jullie: nooit weer zal alles wat leeft door het water van een vloed worden uitgeroeid, nooit weer zal er een zondvloed komen om de aarde te vernietigen.

Naar mijn volste overtuiging heeft God zijn belofte aan Noach verbroken indien hij de mensheid in de toekomst nogmaals zal uitroeien zoals jij beweert, alleen niet middels een vloed. Wat voor beeld heb je dan van God? Graag jouw reactie hierop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste Sanne69, ik ben niet boos op jou, maar ik ben teleurgesteld over wat je me vertelt, want kennelijk heeft God tegen Noach gelogen.

11 Deze belofte doe ik jullie: nooit weer zal alles wat leeft door het water van een vloed worden uitgeroeid, nooit weer zal er een zondvloed komen om de aarde te vernietigen.

Naar mijn volste overtuiging heeft God zijn belofte aan Noach verbroken indien hij de mensheid in de toekomst nogmaals zal uitroeien zoals jij beweert, alleen niet middels een vloed. Wat voor beeld heb je dan van God? Graag jouw reactie hierop.

Hoi Ken... Wat betreft "de mensheid" heeft God die belofte nooit gedaan. Er staat in Genesis:

8:21 De .. HEER .. zei bij zichzelf: Nooit weer zal ik de aarde vervloeken vanwege de mens, want alles wat de mens uitdenkt, van zijn jeugd af aan, is nu eenmaal slecht. Nooit weer zal ik alles wat leeft doden, zoals ik nu heb gedaan. 22 Zolang de aarde bestaat, zal er een tijd zijn om te zaaien en een tijd om te oogsten, zal er koude zijn en hitte, zomer en winter, dag en nacht – nooit komt daar een einde aan.

God zal zijn schepping niet vernietigen vanwege de mens, staat hier (in de tekst die je aanhaalt staat: "om de aarde te vernietigen")... Overigens houdt de opmerking "zolang de aarde bestaat" de mogelijkheid open dat er ooit een einde komt aan die aarde. Maar dat is dan niet vanwege de mens...

Wellicht zet God ooit een "punt" achter deze "aeoon", deze "tijd" vanwege sommige mensen... Vanwege "het Kwaad"... Opdat zijn andere belofte (dat God alles zal zijn in allen) ooit uit mag komen...

En die weg daar naartoe loopt blijkbaar via een "herschepping" van de mens, waarbij God "aan de harten gaat sleutelen":

Ezech 36:26 Ik zal jullie een nieuw hart en een nieuwe geest geven, ik zal je versteende hart uit je lichaam halen en je er een levend hart voor in de plaats geven.

Alleen lijkt het er op dat God hierbij de weg kiest van het "overtuigen" van de mens, want naast de belofte van een "herschepping" klinkt de oproep tot "ommekeer" (zie vooral ook 2 Petrus 3:9 in dit verband!!):

Ezech 18:31 Breek met het zondige leven dat jullie hebben geleid, en vernieuw je hart en je geest. Dan hoeven jullie niet te sterven, Israëlieten!

Met daarbij weer de kanttekening dat in heel de Schrift doorklinkt wat ook in Sirach kort en bondig staat samengevat: het onvermogen van "de mens alleen":

Sirach 17:16 Ze zijn van kinds af aan gericht op het kwaad

en kunnen van hun hart van steen geen hart van vlees maken.

Wat ons doet uitroepen: Heer, ik geloof. Maar kom mijn ongeloof te hulp!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste Sanne69, ik ben niet boos op jou, maar ik ben teleurgesteld over wat je me vertelt, want kennelijk heeft God tegen Noach gelogen.

11 Deze belofte doe ik jullie: nooit weer zal alles wat leeft door het water van een vloed worden uitgeroeid, nooit weer zal er een zondvloed komen om de aarde te vernietigen.

Naar mijn volste overtuiging heeft God zijn belofte aan Noach verbroken indien hij de mensheid in de toekomst nogmaals zal uitroeien zoals jij beweert, alleen niet middels een vloed. Wat voor beeld heb je dan van God? Graag jouw reactie hierop.

Hoi Ken... Wat betreft "de mensheid" heeft God die belofte nooit gedaan.

Een politiek correct antwoord, maar als het zo werkt, wat mogen wij dan van het hiernamaals verwachten? Ook een politiek correcte versie?

Er staat in Genesis:

8:21 De .. HEER .. zei bij zichzelf: Nooit weer zal ik de aarde vervloeken vanwege de mens, want alles wat de mens uitdenkt, van zijn jeugd af aan, is nu eenmaal slecht. Nooit weer zal ik alles wat leeft doden, zoals ik nu heb gedaan. 22 Zolang de aarde bestaat, zal er een tijd zijn om te zaaien en een tijd om te oogsten, zal er koude zijn en hitte, zomer en winter, dag en nacht – nooit komt daar een einde aan.

God zal zijn schepping niet vernietigen vanwege de mens, staat hier (in de tekst die je aanhaalt staat: "om de aarde te vernietigen")... Overigens houdt de opmerking "zolang de aarde bestaat" de mogelijkheid open dat er ooit een einde komt aan die aarde. Maar dat is dan niet vanwege de mens...

Prediker liet die mogelijkheid niet open.

Generaties gaan,

generaties komen,

maar de aarde blijft altijd bestaan.

Wellicht zet God ooit een "punt" achter deze "aeoon", deze "tijd" vanwege sommige mensen... Vanwege "het Kwaad"... Opdat zijn andere belofte (dat God alles zal zijn in allen) ooit uit mag komen...

En twee zinnen daarvoor schreef je nog:

Overigens houdt de opmerking "zolang de aarde bestaat" de mogelijkheid open dat er ooit een einde komt aan die aarde. Maar dat is dan niet vanwege de mens...

Hoe vaak moet God de aarde vernietigen voordat we het eindelijk snappen Hendrik-NG, drie keer, vier keer? _O-

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste Sanne69, ik ben niet boos op jou, maar ik ben teleurgesteld over wat je me vertelt, want kennelijk heeft God tegen Noach gelogen.

11 Deze belofte doe ik jullie: nooit weer zal alles wat leeft door het water van een vloed worden uitgeroeid, nooit weer zal er een zondvloed komen om de aarde te vernietigen.

Naar mijn volste overtuiging heeft God zijn belofte aan Noach verbroken indien hij de mensheid in de toekomst nogmaals zal uitroeien zoals jij beweert, alleen niet middels een vloed. Wat voor beeld heb je dan van God? Graag jouw reactie hierop.

Hoi Ken... Wat betreft "de mensheid" heeft God die belofte nooit gedaan.

Een politiek correct antwoord, maar als het zo werkt, wat mogen wij dan van het hiernamaals verwachten? Ook een politiek correcte versie?

Er staat in Genesis:

8:21 De .. HEER .. zei bij zichzelf: Nooit weer zal ik de aarde vervloeken vanwege de mens, want alles wat de mens uitdenkt, van zijn jeugd af aan, is nu eenmaal slecht. Nooit weer zal ik alles wat leeft doden, zoals ik nu heb gedaan. 22 Zolang de aarde bestaat, zal er een tijd zijn om te zaaien en een tijd om te oogsten, zal er koude zijn en hitte, zomer en winter, dag en nacht – nooit komt daar een einde aan.

God zal zijn schepping niet vernietigen vanwege de mens, staat hier (in de tekst die je aanhaalt staat: "om de aarde te vernietigen")... Overigens houdt de opmerking "zolang de aarde bestaat" de mogelijkheid open dat er ooit een einde komt aan die aarde. Maar dat is dan niet vanwege de mens...

Prediker liet die mogelijkheid niet open.

Generaties gaan,

generaties komen,

maar de aarde blijft altijd bestaan.

Wellicht zet God ooit een "punt" achter deze "aeoon", deze "tijd" vanwege sommige mensen... Vanwege "het Kwaad"... Opdat zijn andere belofte (dat God alles zal zijn in allen) ooit uit mag komen...

En twee zinnen daarvoor schreef je nog:

Overigens houdt de opmerking "zolang de aarde bestaat" de mogelijkheid open dat er ooit een einde komt aan die aarde. Maar dat is dan niet vanwege de mens...

Hoe vaak moet God de aarde vernietigen voordat we het eindelijk snappen Hendrik-NG, drie keer, vier keer? _O-

Het "sommige mensen" staat niet gelijk aan "de mens(heid)", Ken. Die twee opmerkingen van me kunnen prima naast elkaar bestaan...

En voor wat betreft je "one-liner" uit Prediker. Het woord dat in Pred 1:4 vertaald is met "eeuwig" (le-olam) kan naast "eeuwig" ook betekenen "een heel lange tijd"... Het enige wat Prediker feitelijk doet is het vluchtige van de enkele mens plaatsen in het bestendige geheel van Gods schepping... En dan is die mens "lucht en leegte"... Prediker stelt de aarde hier niet centraal, maar de nietige mens...

Hiernaast kan ook ik verzen citeren in "one-linerstijl":

Psalm 102:26 Vóór alle tijden hebt u de aarde gegrondvest,

de hemel is het werk van uw handen.

27 Zij zullen vergaan, maar u houdt stand,

zij zullen als kleren verslijten

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naar mijn volste overtuiging heeft God zijn belofte aan Noach verbroken indien hij de mensheid in de toekomst nogmaals zal uitroeien zoals jij beweert, alleen niet middels een vloed. Wat voor beeld heb je dan van God? Graag jouw reactie hierop.

De mensheid werd toch niet uitgeroeid in de dagen van Noach?! Ook de planeet ging niet verloren. Er was overleving mogelijk. Noach bouwde niet alleen een ark; hij waarschuwde de mensen ook. In 2 Petrus 2:5 wordt Noach namelijk "een prediker van rechtvaardigheid" genoemd. De mensen toen waren dus niet onwetend.

Niet alleen in de brief van Petrus vinden we de vergelijking met de dagen van Noach, ook Jezus zelf voorzei dat de eindtijd vergelijkbaar zou zijn met Noach's tijd. In Mattheus 24 lezen we daar o.a. over. In 24:21,22 voorzegt Jezus waar het uiteindelijk naar toegaat met deze wereld: "er zal dan een grote verdrukking zijn zoals er sedert het begin de wereld tot nu niet is voorgekomen, nee, en ook niet meer zal voorkomen. Indien die dagen trouwens niet werden verkort, zou geen vlees worden gered; maar ter wille van de uitverkorenen zullen die dagen worden verkort."

Ik neem aan dat je ook het nieuws volgt. Mensen zijn in staat zichzelf te vernietigen, is het niet door kernwapens dan misschien wel doordat het milieu verpest wordt. In ieder geval, Jezus voorzei dat als er niet ingegrepen wordt, helemaal niemand gered zou worden. Maar in die tijd zal God de rechtvaardigen redden. In Openbaring 7:9,14 lees je dat een grote groep mensen uit alle talen en volken uit die "grote verdrukking" komen. Zij hebben het offer van Jezus aanvaard en verrichten dienst voor God. En in 7:17 staat dan: "En God zal elke traan uit hun ogen wegwissen". Geweldig toch!

Jezus zal dan voor eeuwig gaan regeren over deze aarde. De aarde zal blijven bestaan. Hij wordt alleen nieuw in de zin dat het leven zal worden hersteld zoals bij Adam en Eva oorspronkelijk de bedoeling was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Sanne69, mag ik daaruit dan concluderen dat Gods belofte aan Noach van weinig betekenis was?

Ken Yehuwdiy... Zou het een idee zijn om bijdragen ook eerst eens te lezen voordat je ze afserveert met one-liners??

Wat was nu precies Gods belofte?

8 Ook zei God tegen Noach en zijn zonen: 9 ‘Hierbij sluit ik een verbond met jullie en met je nakomelingen, 10 en met alle levende wezens die bij jullie zijn: vogels, vee en wilde dieren, met alles wat uit de ark is gekomen, alle dieren op aarde. 11 Deze belofte doe ik jullie: nooit weer zal alles wat leeft door het water van een vloed worden uitgeroeid, nooit weer zal er een zondvloed komen om de aarde te vernietigen. 12 En dit,’ zei God, ‘zal voor alle komende generaties het teken zijn van het verbond tussen mij en jullie en alle levende wezens bij jullie: 13 ik plaats mijn boog in de wolken; die zal het teken zijn van het verbond tussen mij en de aarde. 14 Wanneer ik wolken samendrijf boven de aarde en in die wolken de boog zichtbaar wordt, 15 zal ik denken aan mijn verbond met jullie en met al wat leeft, en nooit weer zal het water aanzwellen tot een vloed die alles en iedereen vernietigt. 16 Als ik de boog in de wolken zie verschijnen, zal ik denken aan het eeuwigdurende verbond tussen God en al wat op aarde leeft. 17 Dit,’ zei God tegen Noach, ‘is het teken van het verbond dat ik met alle levende wezens op aarde gesloten heb.’

God deed de aarde en al haar bewoners een belofte. En Noach (er weliswaar bij inbegrepen...) was hier getuige van...

Link naar bericht
Deel via andere websites

11 Deze belofte doe ik jullie: nooit weer zal alles wat leeft door het water van een vloed worden uitgeroeid, nooit weer zal er een zondvloed komen om de aarde te vernietigen.

Naar mijn volste overtuiging heeft God zijn belofte aan Noach verbroken indien hij de mensheid in de toekomst nogmaals zal uitroeien zoals jij beweert, alleen niet middels een vloed.

God gaat de mensheid niet uitroeien. Dat gaan de mensen zelf wel doen, samen met de antichrist. Walid Shoebat denkt daar geloof ik weer anders over, maar goed. Er komt een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Vernieuwen is toch goed?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Hendrik,wat de belofte inhield? Nog één keer dan in hedendaags Nederlands:

'...nooit weer zal er een zondvloed komen om de aarde te vernietigen.'

Betekent het dat God de aarde in de toekomst op een andere manier vernietigt of dat God de aarde nooit weer zal vernietigen? Dat is een doodeenvoudige vraag, maar tot op heden heb ik er nog van niemand een antwoord op gekregen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Sanne69, mag ik daaruit dan concluderen dat Gods belofte aan Noach van weinig betekenis was?

Nee!

Er wordt nog wel een oordeel voltrokken, net zoals in de dagen van Noach een oordeel is voltrokken. Maar ik heb het al geschreven; toen ging de aardbol niet verloren en ook werd de mensheid niet uitgeroeid.

Ik ben het met Hendrik eens (jawel Hendrik |P ) dat de vloed nogal ingrijpend was. Ook heel wat dieren werden gedood. Dus de belofte is: geen watervloed meer en niet meer zo ingrijpend.

Dat wil niet zeggen dat het oordeel dat nog voltrokken moet worden, geen ernstige zaak is. Dat is het wel! Want voor alle vrede- en rustverstoorders is geen plaats meer en ook niet voor personen die "de rank" uitsteken naar Gods neus (- zie Ezechiel 8:17) Maar wees eerlijk: wat een rust!

Mag ik nu vragen wat jij gelooft over het laatste oordeel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste Hendrik,wat de belofte inhield? Nog één keer dan in hedendaags Nederlands:

'...nooit weer zal er een zondvloed komen om de aarde te vernietigen.'

Betekent het dat God de aarde in de toekomst op een andere manier vernietigt of dat God de aarde nooit weer zal vernietigen? Dat is een doodeenvoudige vraag, maar tot op heden heb ik er nog van niemand een antwoord op gekregen.

Ik spreek ook Nederlands, Ken.

Die uitspraak betekent m.i. dat God in de toekomst de aarde nooit meer zo massaal zal vernietigen, inclusief alle levende wezens, vanwege de mens (ha'adam).

Waar God aan toevoegde:

Gen 8:21 De .. HEER .. zei bij zichzelf: Nooit weer zal ik de aarde vervloeken vanwege de mens, want alles wat de mens uitdenkt, van zijn jeugd af aan, is nu eenmaal slecht.

Nooit weer: gaat het hier (waarbij het "le-olam" met zijn twee betekenissen opnieuw meegonst) om een eeuwigdurend "nooit", of een "nooit" dat heeeeeel lang duurt, Ken?

Want die mensen: die zijn slecht volgens God... Alles wat "de mens" uitdenkt, van zijn jeugd af, is slecht... Mooie toekomst hebben we dan, als God hier geen paal en perk aan zou stellen... Er is nota bene beloofd:

Gods woonplaats is onder de mensen, hij zal bij hen wonen. Zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal als hun God bij hen zijn. Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij.

Dat staat hier ook keurig in hedendaags Nederlands vertaald... Maar wil God wel wonen temidden van een mensheid die slechts kwaad uitbroedt??? Of komt daar ooit een einde aan?? Dat denk ik toch wel!

Vandaar mijn kanttekening bij Gen 8-9: God zal de aarde nooit meer volledig verwoesten vanwege DE mens(heid). Wellicht vanwege sommige mensen (maar hoe die "reiniging" van de schepping ooit zal plaatsvinden, met letterlijk vuur, of via een "vuur" van een meer "zinnebeeldig" karakter - dat is aan God...), maar niet vanwege DE mens...

NB: ik denk bij dat laatste oordeel toch vooral aan een "uitkloppen van alle matten/uitvegen van alle hoeken in het huis om het laatste restje zuurdeeg te verwijderen" - want onze God is een verterend vuur, Hij duldt geen kwaad!

En ik denk dat in eenzelfde beeldende vuurtaal gesproken wordt als er geschreven staat:

2 Petr 3:10 De dag van de Heer zal komen als een dief. De hemelsferen zullen die dag met luid gedreun vergaan, de elementen gaan in vlammen op, de aarde wordt blootgelegd en alles wat daarop gedaan is komt aan het licht.

Dat laatste: daar is dat Laatste Oordeel om te doen: alles op aarde wordt blootgelegd en alles wat daarop gedaan is komt aan het licht, opdat er geen spoor van "duisternis" meer zal zijn en niets God zal weerhouden om "alles te zijn in allen"...

Ik denk dat daar HEEEEEL veel mensen getuige van mogen zijn... Maar of het daarbij gaat om alle mensen, of God sommige mensen toch de wacht zal aanzeggen, dat is aan Hem... De bijbel gaat uit van de laatste optie als waarschijnlijke realiteit... Immers: "alles wat de mens uitdenkt, van zijn jeugd af aan, is nu eenmaal slecht"...

We zijn gewaarschuwd... Maar Gods weg schijnt mij bovenal een weg toe van het leren verafschuwen van "het Kwade"... Ooit willen we niets meer dan Hem!!! Ofwel: in Christus is er geen oordeel meer...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het lijkt mij duidelijk dat de belofte die God deed aan Noach een complete vernietiging van de mensheid volkomen uitsluit, hetgeen een heel ander licht op het einde der tijden werpt.

Misschien dat die belofte een ander licht werpt op jouw beeld van dat einde der tijden???

Want ik heb in dit topic niemand het over "een complete vernietiging van de mensheid aan het einde der tijden" horen hebben...!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Sanne69, mag ik daaruit dan concluderen dat Gods belofte aan Noach van weinig betekenis was?

Nee!

Er wordt nog wel een oordeel voltrokken, net zoals in de dagen van Noach een oordeel is voltrokken. Maar ik heb het al geschreven; toen ging de aardbol niet verloren en ook werd de mensheid niet uitgeroeid.

Ik ben het met Hendrik eens (jawel Hendrik |P ) dat de vloed nogal ingrijpend was. Ook heel wat dieren werden gedood. Dus de belofte is: geen watervloed meer en niet meer zo ingrijpend.

Jezus heeft ook nooit gezegd dat hij zou oordelen zoals in de dagen van Noach maar dat het zou zijn als in de dagen van Noach (Mat 24,37) voordat hij in de ark ging en het oordeel was daarna immers.

'Want gelijk zij waren in de dagen voor de zondvloed, etende en drinkende, trouwende en ten huwelijk uitgevende, tot de dag toe, waarin Noach in de ark ging' (Mat 24,38)

En iemand die verdronken is eet, drinkt, trouwt noch geeft uit ten huwelijk. Dus geen oordeel zoals in de dagen van Noach, want God beloofde dat zoiets niet weer zou gebeuren. Indien je dan toch nog een oordeel verwacht zoals tijdens de zondvloed, dan zeg je ook dat God heeft gelogen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het lijkt mij duidelijk dat de belofte die God deed aan Noach een complete vernietiging van de mensheid volkomen uitsluit, hetgeen een heel ander licht op het einde der tijden werpt.

Misschien dat die belofte een ander licht werpt op jouw beeld van dat einde der tijden???

Want ik heb in dit topic niemand het over "een complete vernietiging van de mensheid aan het einde der tijden" horen hebben...!!

Dan moet je zelf de bijdragen nog maar eens even goed doorlezen alvorens mij te betichten van het nalaten daarvan! :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het lijkt mij duidelijk dat de belofte die God deed aan Noach een complete vernietiging van de mensheid volkomen uitsluit, hetgeen een heel ander licht op het einde der tijden werpt.

Misschien dat die belofte een ander licht werpt op jouw beeld van dat einde der tijden???

Want ik heb in dit topic niemand het over "een complete vernietiging van de mensheid aan het einde der tijden" horen hebben...!!

Dan moet je zelf de bijdragen nog maar eens even goed doorlezen alvorens mij te betichten van het nalaten daarvan! :Y

Gedaan...

En ik zie (opnieuw...) dat jij de enige bent die suggereert dat dat Laatste Oordeel een "complete vernietiging van de mensheid" in zou houden...

Anderen hebben het wel over een "ondergang der goddeloze mensen" of iets van die strekking, maar niet over het einde van de gehele mensheid...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid