Spring naar bijdragen

het is volbracht


Aanbevolen berichten

Onlangs hoorde ik de bewering dat Christus gestorven is voor al onze zonden omdat Christus aan het kruis zei : “Het is volbracht!.†(Joh 19:30)

Maar wat bedoelde Jezus eigenlijk met deze uitspraak “Het is volbrachtâ€.

Wat was er dan “volbracht†en wat moest er nog gedaan worden in overeenstemming met de tabernakel en zijn heiligdomsdienst(en) die God aan Mozes gaf in de woestijn, als voorbeeld en les hoe het verlossingsplan zou verlopen en wat het voor de mensheid inhield?

En wat is het onderscheid met de uitspraak Het is geschied uit openbaring16:17

En de zevende goot zijn schaal uit in de lucht en er kwam een luide stem uit de tempel, van de troon, zeggende:†Het is geschied[/i]â€

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 82
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Onlangs hoorde ik de bewering dat Christus gestorven is voor al onze zonden omdat Christus aan het kruis zei : “Het is volbracht!.†(Joh 19:30)

Maar wat bedoelde Jezus eigenlijk met deze uitspraak “Het is volbrachtâ€.

Wat was er dan “volbracht†en wat moest er nog gedaan worden in overeenstemming met de tabernakel en zijn heiligdomsdienst(en) die God aan Mozes gaf in de woestijn, als voorbeeld en les hoe het verlossingsplan zou verlopen en wat het voor de mensheid inhield?

Jezus is er Zich van bewust van wat het is dat zijn Vader wil:

Joh 18:11 Jezus dan zeide tot Petrus: Steek het zwaard in de schede; de beker, die de Vader Mij gegeven heeft, zou Ik die niet drinken?

Hij spreekt over zijn opdracht, zijn gehoorzaam zijn tot het einde, de dood aan het kruis, als over het "drinken van een beker".

Op eenzelfde manier (in termen van gehoorzaamheid) sprak Paulus over deze opdracht: Fil 2:7b En als mens verschenen, 8 heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis.

En: Hebr 5:7 Christus heeft tijdens zijn leven op aarde onder tranen en met luide stem gesmeekt en gebeden tot hem die hem kon redden van de dood, en werd verhoord vanwege zijn diep ontzag voor God. 8 Hoewel hij zijn Zoon was, heeft hij moeten lijden, en zo heeft hij gehoorzaamheid geleerd.

Zijn "vastgrijpen (εá½Î»Î±Î²Î®Ï‚ - εá½-λαμβάνω) aan de Vader" was hetgeen Hem door de dood heen naar het leven bracht: "Daarom heeft God hem hoog verheven..." En daarom staat geschreven dat Hij gehoorzaamheid "discipelde"... Hij dronk de beker van zijn Vader leeg...

Het einde is dus alleen dan een "gehoorzaam einde tot de dood" als tot op het einde duidelijk is dat die beker werd leeggedronken: "Ik heb dorst - toen Jezus dan de zure wijn genomen had, zei Hij: Het is volbracht!" - Τετέλεσται (tetelestai) - het is tot het τέλος (telos), het einde gebracht... En Hij boog het hoofd en gaf de geest.

De beker is hier m.i. dus een teken, een teken van "gehoorzaamheid tot de dood"... En de uitspraak "Het is volbracht!" het teken dat Hij Zich volledig bewust was van zijn opdracht (zoals ook al bleek uit Joh 18:11, maar misschien vooral ook uit Joh 10:18)...

Link naar bericht
Deel via andere websites
'Het is volbracht' betekent dat sinds die uitspraak de dood en de duivel zijn overwonnen, wat inhoudt dat sinds die tijd armoede, ziekte, ellende, verdriet, onrust, frictie, gevangenschap enz. geen vat meer heeft op de mens.

Τετέλεσται (tetelestai) - het is tot het τέλος (telos), het einde gebracht...

"tetelestai" betekent weliswaar het het "doel" bereikt is. Maar Jezus spreekt ook over andere "doelen", die nog voor ons liggen... Voorbij het moment van zijn dood en opstanding...

In Mat 24 zien we Hem met zijn leerlingen spreken over de συντέλεια (sunteleia):

3:Op de Olijfberg ging hij zitten met zijn leerlingen om zich heen, en nu ze onder elkaar waren vroegen ze: ‘Vertel ons, wanneer zal dat allemaal gebeuren en aan welk teken kunnen we uw komst en de voltooiing (συντέλεια) van deze wereld herkennen?

En het antwoord van Jezus:

4 Jezus antwoordde hun: ‘Pas op dat niemand jullie misleidt. 5 Want er zullen velen komen die mijn naam gebruiken en zeggen: “Ik ben de messias,†en ze zullen veel mensen misleiden. 6 Jullie zullen berichten horen over oorlogen en oorlogsdreiging. Laat dat je dan niet verontrusten, die dingen moeten namelijk gebeuren, al is daarmee het einde (τέλος) nog niet gekomen. 7 Het ene volk zal tegen het andere ten strijde trekken en het ene koninkrijk tegen het andere, en overal zullen er hongersnoden uitbreken en zal de aarde beven: 8 dat alles is het begin van de weeën. 9 Dan zal men jullie onderdrukken en doden, en jullie zullen door alle volken worden gehaat omwille van mijn naam. 10 Velen zullen dan ten val komen, ze zullen elkaar verraden en elkaar haten. 11 Er zullen talrijke valse profeten komen die velen zullen misleiden. 12 En doordat de wetteloosheid toeneemt, zal bij velen de liefde bekoelen. 13 Maar wie standhoudt tot het einde, zal worden gered. 14 Pas als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken, zal het einde (τέλος) komen.

τότε παÏαδώσουσιν ὑμᾶς εἰς θλίψιν - dan (voordat het doel - vers 14 bereikt is) zullen ze jullie blootstellen aan benauwenissen/angsten...

Voordat echt alles "volbracht" is stroomt er dus zeker nog wel wat water door de Rijn!!!

Dat "geen vat meer hebben van armoede, ziekte, ellende, verdriet, onrust, frictie, gevangenschap op de mens" behoeft dus nog wel enige uitleg. Want de uitdrukking "vat hebben op" is dubbelzinnig: Jezus maakt duidelijk dat al deze omstandigheden de mens nog steeds kunnen beinvloeden!!! Hij spreekt over "benauwenissen/angsten"... De omstandigheden DOEN wat met zijn leerlingen!! Ze grijpen hen diep van binnen aan...

Hetzelfde zegt Paulus:

Rom 8:22 Wij weten dat de hele schepping nog altijd als in barensweeën zucht en lijdt. 23 En dat niet alleen, ook wijzelf, die als voorschot de Geest hebben ontvangen, ook wij zuchten in onszelf in afwachting van de openbaring dat we kinderen van God zijn, de verlossing van ons sterfelijk bestaan. 24 In deze hoop zijn we gered.

Ook degenen die "de eerstelingen van de Geest" (het voorschot op de uiteindelijke oogst) al hebben mogen ontvangen, zullen in zichzelf zuchten (στενάζομεν - stenadzomen), samen met de schepping... stenadzomen - er zal zo veel druk worden uitgeoefend, dat ons inwendige aan alle kanten zal "kraken", zoals ook de aarde "kraakt" onder de last van de "zinloosheid". Alleen is ons kraken niet mede-zinloos, want wij hebben een hoop die ons redt. Niet een zichtbare hoop, want dan zou het geen hoop zijn...

24 Als we echter nu al zouden zien waarop we hopen, zou het geen hoop meer zijn. Wie hoopt er nog op wat hij al kan zien? 25 Maar als wij hopen op wat nog niet zichtbaar is, blijven we in afwachting daarvan volharden. 26 De Geest helpt ons in onze zwakheid.

Het zijn dus "de eerstelingen van de Geest" die ons zullen doen volharden als ons leven aan alle kanten "kraakt en schuurt"!!!

Maar als je (met dat "geen vat hebben op") bedoelt: ons einddoel ligt sinds Golgotha rotsvast verankert in onze Messias: houden we ons aan Hem vast, dan kan dat doel ons niet ontgaan, dan ben ik het met je eens! We kunnen Paulus naspreken, als hij zegt:

Rom 8:38 Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, 39 hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus, onze Heer.

Wat er ons ook gebeurd: God is daar!!! Ondanks "ziekte, ellende, verdriet, onrust, frictie"... En dat kan ik volmondig beamen...!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er zal inderdaad nog veel gebeuren.

Er zullen barensweeën zijn en er zullen christenen zijn die zullen worden vervolgd.

Vandaar mijn kanttekening bij je eerdere opmerking:

'Het is volbracht' betekent dat sinds die uitspraak de dood en de duivel zijn overwonnen, wat inhoudt dat sinds die tijd armoede, ziekte, ellende, verdriet, onrust, frictie, gevangenschap enz. geen vat meer heeft op de mens.

"Armoede, ziekte, ellende, verdriet, onrust, frictie, gevangenschap" grijpen mensen nog steeds aan...

Het "doel" waarover Jezus sprak toen Hij zei "Τετέλεσται" zal dan waarschijnlijk een ander doel zijn geweest dan het "de mensen niet meer zullen aangrijpen van armoede, ziekte, ellende, verdriet, onrust, frictie, gevangenschap"... Dat "aangrijpen" gaat namelijk door tot op heden. Maar Jezus zei ook dat die ellende niet het "doel" is... ἀλλ' οὔπω á¼ÏƒÏ„ὶν τὸ τέλος - Mat 24:6b - "maar het "τέλος" (= einde/doel) is het nog niet"... Jezus wijst voorbij alle "tegenwoordige ellende" (die er helaas onvermijdelijk is) naar het einde, het doel van "het huidige tijdperk - aioon" - en dat is "de komende tijd"... Die komt na de συντελείας τοῦ αἰῶνος - "voleinding van de tijd" (Mat 24:3)...

Let wel dat Jezus ook tegen enkele van zijn discipelen zei dat ze "ook uit zijn beker zouden drinken" (Mat 20)... De dood zou vat op hen krijgen... "armoede, ziekte, ellende, verdriet, onrust, frictie, gevangenschap"...

En toch kon Jezus zeggen: "het is volbracht"... Ook voor wat betreft ons heil geldt hier een "nu al" en een "nog niet"... Leven we in een "tussentijd"... Met, helaas, dood, armoede, ziekte, ellende, verdriet, onrust, frictie, gevangenschap...

Link naar bericht
Deel via andere websites
En: Hebr 5:7 Christus heeft tijdens zijn leven op aarde onder tranen en met luide stem gesmeekt en gebeden tot hem die hem kon redden van de dood, en werd verhoord vanwege zijn diep ontzag voor God. 8 Hoewel hij zijn Zoon was, heeft hij moeten lijden, en zo heeft hij gehoorzaamheid geleerd.

Waarom moest Jezus gehoorzaamheid leren? En wie moest hij dan gehoorzamen? En waarom moest hij zoveel lijden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
En: Hebr 5:7 Christus heeft tijdens zijn leven op aarde onder tranen en met luide stem gesmeekt en gebeden tot hem die hem kon redden van de dood, en werd verhoord vanwege zijn diep ontzag voor God. 8 Hoewel hij zijn Zoon was, heeft hij moeten lijden, en zo heeft hij gehoorzaamheid geleerd.

Waarom moest Jezus gehoorzaamheid leren? En wie moest hij dan gehoorzamen? En waarom moest hij zoveel lijden?

Hij moest gehoorzaam worden aan de Vader tot in de dood, omdat Hij onze Plaatsvervanger was en een Schuldoffer.

Jesaja 53:5 Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden. 6 Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons een iegelijk naar zijn weg; doch de HEERE heeft onzer aller ongerechtigheid op Hem doen aankomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En: Hebr 5:7 Christus heeft tijdens zijn leven op aarde onder tranen en met luide stem gesmeekt en gebeden tot hem die hem kon redden van de dood, en werd verhoord vanwege zijn diep ontzag voor God. 8 Hoewel hij zijn Zoon was, heeft hij moeten lijden, en zo heeft hij gehoorzaamheid geleerd.

Waarom moest Jezus gehoorzaamheid leren? En wie moest hij dan gehoorzamen?

Ik schreef het al met zoveel woorden:

Hij spreekt over zijn opdracht, zijn gehoorzaam zijn tot het einde, de dood aan het kruis, als over het "drinken van een beker".

Op eenzelfde manier (in termen van gehoorzaamheid) sprak Paulus over deze opdracht: Fil 2:7b En als mens verschenen, 8 heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis.

En: Hebr 5:7 Christus heeft tijdens zijn leven op aarde onder tranen en met luide stem gesmeekt en gebeden tot hem die hem kon redden van de dood, en werd verhoord vanwege zijn diep ontzag voor God. 8 Hoewel hij zijn Zoon was, heeft hij moeten lijden, en zo heeft hij gehoorzaamheid geleerd.

Zijn "vastgrijpen (εá½Î»Î±Î²Î®Ï‚ - εá½-λαμβάνω) aan de Vader" was hetgeen Hem door de dood heen naar het leven bracht: "Daarom heeft God hem hoog verheven..." En daarom staat geschreven dat Hij gehoorzaamheid "discipelde"... Hij dronk de beker van zijn Vader leeg...

Het einde is dus alleen dan een "gehoorzaam einde tot de dood" als tot op het einde duidelijk is dat die beker werd leeggedronken - Τετέλεσται (tetelestai) - het is tot het τέλος (telos), het einde gebracht... En Hij boog het hoofd en gaf de geest.

Misschien moet ik er nog wat meer woorden aan wijden?!

Hij Die leven heeft in Zichzelf (Joh 5:26) hoefde - als Zoon - niet gehoorzaam te zijn tot de dood... Dat sterven was een omstandigheid volkomen vreemd aan het Zoonschap van het Woord...

Maar de Zoon hield zijn gelijk zijn aan God niet vast (Fil 2) - Hij greep er niet naar terug (dat Hij dat kon, dat was de kerngedachte achter "de verzoekingen in de woestijn": als U de Zoon van God bent, spreek dan... doe dan...) maar bleef aan de mens gelijk... Gehoorzaam tot de dood aan het kruis... Hij Die leven had in Zichzelf legde zijn leven in handen van de Vader... En DAT was iets wat Hij als God de Zoon nooit had hoeven doen... Daar volgde Hij het pad van de leerling; á¼Î½ ταῖς ἡμέÏαις τῆς σαÏκὸς αá½Ï„οῦ = in de dagen Zijns vleses... Waarbij Hijalleen volkomen mens zou zijn als Hij dat leven tot het einde zou hebben geleefd: de Mensenzoon MOEST wel sterven... Als "leerling" lerend (ἔμαθεν - Hebr 5:8) het loslaten van het eigen leven en het terug ontvangen ervan van de Vader...

Opdat dan pas met recht gezegd zou kunnen worden:

Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medevoelen met onze zwakheden, maar een, die in alle dingen op gelijke wijze (als wij) is verzocht geweest, doch zonder te zondigen. (Heb 4,15 )

En omdat ook Johannes die gehoorzaamheid waarschijnlijk rechtsteeks koppelde aan de gedachte van een gehoorzaamheid tot de dood koppelde hij m.i. ook die uitspraak "het is volbracht" rechtstreeks aan het moment waarop Jezus de geest gaf...

εἶπεν Τετέλεσται καὶ παÏέδωκεν τὸ πνεῦμα - Hij zei "Τετέλεσται" en Hij gaf de geest...

En daar was zijn beker leeg...

Link naar bericht
Deel via andere websites

In een overvloed aan woorden is niet altijd een antwoord te lezen. Het gaat om de vraag waarom Jezus MOEST sterven. In Hebr.5 staat niet dat hij moest leren hoe het is om mens te zijn. Hij moest leren om gehoorzaam te zijn als mens.

In Jesaja 40:13 staat over God: "Wie heeft Hem als zijn raadsman onderwezen?" Jesaja geeft geen antwoord op die vraag, omdat het antwoord eenvoudig is. God zelf hoeft niets te leren!

Maar goed, ik ben het met je eens dat Jezus een hogepriester is die met ons kan meevoelen, omdat hij zelf ook alle beproevingen heeft meegemaakt die ook wij kunnen meemaken. Toch is ook dit niet een antwoord op de vraag waarom Jezus moest sterven en zoveel moest lijden.

Na de zonde van Adam rees de vraag of zelfs een volmaakt mens wel gehoorzaam kon en wilde zijn aan God.

Later in de dagen van Job lasterde Satan niet alleen Job, maar hij beschuldigde alle aanbidders van God dat ze God alleen uit zelfzuchtige motieven dienden. En als ze onder druk werden gezet en met moeilijkheden te maken zouden krijgen, zou niemand God trouw blijven. (Job 1:9-11; 2:4).

Door gehoorzaam te blijven onder alle mogelijke omstandigheden, bewees Jezus dat Satan een leugenaar is. Jezus liet zien dat hij als een volmaakt mens gehoorzaam wilde blijven aan zijn Vader, ook onder hele moeilijke omstandigheden. Het was volbracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is volbracht betekent dat Jezus in het vlees de werken had gedaan die hij moest doen en we zien ook duidelijk dat hij na de fysieke opstanding niet meer in het openbaar optrad maar uitsluitend verscheen aan de gelovigen. Daardoor bewees hij aan hen en door hun getuigenis aan alle generaties gelovigen daarna dat hij de Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods tot in eeuwigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Degenen die verwachten dat Jezus bij de wederkomst nog een aantal werken zal verrichten vergissen zich deerlijk want volbracht is volbracht en de wederkomst= het laatste aardse oordeel.

Hoi Ken. Met je vorige post kan ik het alleen maar eens zijn... Maar met deze toch niet helemaal. Je stelt "want volbracht is volbracht", en je zal dit ongetwijfeld doen met de tekst in het achterhoofd die we in dit topic aan het bespreken zijn: de uitspraak van Jezus "het is volbracht"...

Mijn kanttekening: je bent hier bezig deze uitspraak in je eigen theologische kader te plaatsen (waar op zich niets mis mee is - en ook ik doe dit: ook ik probeer deze uitspraak "te duiden" in een breder kader...) maar daar wringt hem wel een schoen. Want Jezus hield hier, aan het kruis, geen theologische verhandeling. Hij zei enkel "Τετέλεσται"... "Het" is volbracht...

Vervolgens kunnen we dat "het" wel gaan invullen: WAT Jezus hier nu precies mee heeft willen aanduiden. Zijn moment van sterven, lijkt de Evangelist te willen zeggen. Want er staat kortweg: "Jezus zei het is volbracht en Hij boog het hoofd en gaf de geest..."

Alle "theologische duiden" gaat dan dus over de vraag welk moment precies gemarkeerd werd met die dood van Jezus. Wat men nog meer zou kunnen zeggen over dat "het" van "het is volbracht"... Dan moeten we wel op zoek naar wat het NT verder zegt over dat moment van het sterven van Jezus... Want in de directe context staat hierover niet veel meer over vermeld... Wat eerder in het boek Johannes wel... En de andere Evangeliën... De brieven van Paulus...

Maar eenvoudigweg stellen: "het is volbracht = het is volbracht", met als conclusie dat Jezus na zijn dood en opstanding "niets" meer zal gaan doen gaat me wat ver... Jezus heeft b.v. nog beloofd dat hij een Parakletos zou gaan sturen als Hij was "heengegaan"... En zo is er nog wel wat meer te zeggen over het doorwerken van onze Koning Messias...

Maar kijken we puur naar de context waarin Jezus zijn uitspraak doet (zonder te "theologiseren" over dat moment van het sterven van Jezus), dan kan ik me vinden in je allereerste reactie:

Beste Bernard, ik denk dat Jezus daarmee bedoelde dat zijn werk als mens volbracht was op aarde.

Daar is, denk ik, geen spelt tussen te krijgen... ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Na de zonde van Adam rees de vraag of zelfs een volmaakt mens wel gehoorzaam kon en wilde zijn aan God.

Later in de dagen van Job lasterde Satan niet alleen Job, maar hij beschuldigde alle aanbidders van God dat ze God alleen uit zelfzuchtige motieven dienden. En als ze onder druk werden gezet en met moeilijkheden te maken zouden krijgen, zou niemand God trouw blijven. (Job 1:9-11; 2:4).

Door gehoorzaam te blijven onder alle mogelijke omstandigheden, bewees Jezus dat Satan een leugenaar is. Jezus liet zien dat hij als een volmaakt mens gehoorzaam wilde blijven aan zijn Vader, ook onder hele moeilijke omstandigheden. Het was volbracht.

Aan deze benadering van het lijden van Christus kleeft een heel groot gevaar: als men dat lijden gaat "kwantificeren", dan is het niet ondenkbaar dat er een groter lijden bestaat dan het lijden dat Jezus van Nazareth tijdens verhoor en executie heeft meegemaakt... Dat men dat lijden gaat "afwegen" tegenover het lijden van "een ander" in een Syrische martelkamer, Noord-Koreaans strafkamp of b.v. een Mauthausen...

Met als "geloofsondermijnende gedachte" (een duivelse gedachte, dus) dat Jezus wellicht niet gehoorzaam ZOU zijn geweest op een dergelijke plek...

De oplossing van "de gereformeerde theologie" (tussen aanhalingstekens, want ik denk a) dat het niet enkel de gereformeerde theologie is die deze oplossing zoekt en B) dat het niet het enige is wat men over de kwestie te melden heeft - ik generaliseer dus!) is, dat Christus aan het kruis de straf van alle zonden van de mensheid over Zich uitgestort kreeg, en dat DAT het zwaartepunt van zijn lijden inhield (de "vervloeking")...

Ik vind die oplossing op de een of andere manier wat "onbevredigend"... Maar hij heeft Oud-Testamentische raakvlakken (de "zondebokken"), ik verwerp hem dan ook niet...

Maar er is toch ook wel wat meer te zeggen over dat "lijden"... Wat hierin werkelijk onvergelijkbaar is, is dat Christus niet alleen er oprecht van overtuigd is dat Hij het gelijk aan zijn kant heeft, maar dit ook WEET. Hij wordt verworpen, terwijl Hij weet dat "de mensheid" hiermee God verwerpt, en dus feitelijk "het eigen doodsvonnis tekent": "Vader vergeef het hen want ze weten niet wat ze doen"...

God heeft enkel het goede voor met de mensheid, maar kan de mens niet dwingen om Hem te zoeken... Moet dus toelaten dat er mensen verloren gaan... Maar gaat wel tot het uiterste om "de mens" in staat te stellen Hem NIET te verwerpen... En doet dit, paradoxaal genoeg, door Zichzelf te laten verwerpen...

Ik denk dat het besef van het mogelijk verloren gaan van een groot deel van de mensheid nog het zwaarste gedrukt heeft op Christus, die (als Schepper van het al) WIST hoeveel het beter kon zijn...

En in dat kader plaats ik b.v. ook de diepe bewogenheid van Jezus die Johannes schetst bij het graf van Lazarus: Jezus WEET dat Lazarus binnen enkele momenten weer voor Hem zal staan. En TOCH was Hij op dat moment "diep bewogen en geërgerd", staat er (Joh 11). Dit zegt iets over God: Het ergert Hem als Hij, als Gever van het leven, wordt geconfronteerd met een situatie waarin de dood als een "vanzelfsprekende realiteit" wordt "geduld"... Want dat houdt een verwerpen van het leven, van de Gever van het leven in... Die dood is een vijand van het Leven...

En dan staat niet de mate van lijden centraal, maar is het de dood zelf die het zwaartepunt van dat lijden van Christus vormt...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Degenen die verwachten dat Jezus bij de wederkomst nog een aantal werken zal verrichten vergissen zich deerlijk want volbracht is volbracht en de wederkomst= het laatste aardse oordeel.

Het oordeel moet natuurlijk nog wel voltrokken worden. Dat zal onder leiding van Jezus gedaan worden. Dat werk moet nog wel gedaan worden. Dan komen we ook bij Openbaring 17:16: "Het is geschied".

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste Bernard, ik denk dat Jezus daarmee bedoelde dat zijn werk als mens volbracht was op aarde.

Daar is, denk ik, geen spelt tussen te krijgen... ;)

Dit is inderdaad wel heel kernachtig samengevat. Er kan natuurlijk wel wat meer over gezegd worden. In de Bijbel vinden we uitspraken van Jezus zelf en anderen over wat het doel was van zijn komst naar de aarde. Doelen die hij allemaal heeft "volbracht".

Hij kwam bijvoorbeeld om de waarheid over zijn Vader bekend te maken. Joh.18:37.

Hij kwam om Gods naam bekend te maken. Joh.17:6

Hij kwam ook om Gods Koninkrijk te verkondigen. Luk.4:43.

Hij heeft ons ook een voorbeeld gegeven hoe wij Gods wil kunnen doen. - 1 Petr.2:21

En zoals ik in mijn vorige post heb geschreven is door zijn getrouwheid en gehoorzaamheid tot de dood, bewezen dat de beweringen die Satan heeft gedaan, leugens waren.

En bovenal kwam Jezus om zijn volmaakte leven als "een losprijs" te geven. - Matth.20:28.

Dit laatste was nodig omdat Adam had gezondigd. Als hij dat niet had gedaan, dan leefde hij nog steeds en ook zijn nakomelingen. Maar nu heeft Adam zowel zonde als dood aan iedereen doorgegeven. Om eeuwig volmaakt leven voor mensen weer mogelijk te maken, was er een losprijs nodig. Want als we sterven, dan betalen we alleen de straf voor onze eigen zonden. Jezus kon de mens wel loskopen. Hij was volmaakt; hij stierf niet voor zijn eigen zonden, maar voor de zonden van anderen. - Rom.6:23

Wat een uiting van liefde!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste Bernard, ik denk dat Jezus daarmee bedoelde dat zijn werk als mens volbracht was op aarde.

Daar is, denk ik, geen spelt tussen te krijgen... ;)

Dit is inderdaad wel heel kernachtig samengevat. Er kan natuurlijk wel wat meer over gezegd worden. In de Bijbel vinden we uitspraken van Jezus zelf en anderen over wat het doel was van zijn komst naar de aarde. Doelen die hij allemaal heeft "volbracht".

Hij kwam bijvoorbeeld om de waarheid over zijn Vader bekend te maken. Joh.18:37.

Hij kwam om Gods naam bekend te maken. Joh.17:6

Hij kwam ook om Gods Koninkrijk te verkondigen. Luk.4:43.

Hij heeft ons ook een voorbeeld gegeven hoe wij Gods wil kunnen doen. - 1 Petr.2:21

En zoals ik in mijn vorige post heb geschreven is door zijn getrouwheid en gehoorzaamheid tot de dood, bewezen dat de beweringen die Satan heeft gedaan, leugens waren.

En bovenal kwam Jezus om zijn volmaakte leven als "een losprijs" te geven. - Matth.20:28.

Dit laatste was nodig omdat Adam had gezondigd. Als hij dat niet had gedaan, dan leefde hij nog steeds en ook zijn nakomelingen. Maar nu heeft Adam zowel zonde als dood aan iedereen doorgegeven. Om eeuwig volmaakt leven voor mensen weer mogelijk te maken, was er een losprijs nodig. Want als we sterven, dan betalen we alleen de straf voor onze eigen zonden. Jezus kon de mens wel loskopen. Hij was volmaakt; hij stierf niet voor zijn eigen zonden, maar voor de zonden van anderen. - Rom.6:23

Wat een uiting van liefde!

Ik ben het volledig eens met uw gedachtengang

hierbij nog wat verdere uitbreiding van dit onderwerp

In zijn afscheidsrede aan de apostelen Johannes hoofdstuk 14 tot en met hoofdstuk 17 verklaart Jezus wat Hij hier is komen doen namelijk:.

Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt. 4 Ik heb U verheerlijkt op de aarde door het werk te voleindigen, dat Gij Mij te doen gegeven hebt. 5 En nu, verheerlijk Gij Mij, Vader, bij Uzelf met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereldIk heb uw naam geopenbaard aan de mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt was. ………………. want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven en zij hebben ze aangenomen en in waarheid erkend, (Joh 17 : 3-8)

Bij het begin van zijn openbaar leven had Christus ook al nadruk gelegd dat het onderhouden van ( het gehoorzamen aan) het woord van God centraal stond in zijn bestaan.

Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen (Matt 5:17)

En daarom kon Hij ook op het eind van zijn openbaar leven zeggen “Wie van u overtuigt Mij van zondeâ€

anders gezegd “ Kan een van u mij van zonde beschuldigen†(Joh 8:46)

Uit de Bijbel blijkt dus dat het de basisopdracht van Christus was om, door een zondeloos leven te leiden, te bewijzen dat God de Vader zelf, zowel als zijn schepping, bestaande uit bepaalde wetmatigheden (wetten en geboden), rechtvaardig waren en zijn.

Ook toen Hij de mens schiep, die qua intelligentie, kennis en omgeving, zodanig geschapen was dat hij (de mens) alle mogelijkheden had om zondeloos te leven. Waardoor hij eeuwig leven zou bekomen en de dood, de consequentie van de opstand tegen Gods wetmatigheid, (( het loon van de zonde is de dood( Rom. 6:23)) nooit in deze wereld zou voorkomen.

Als “tweede Adam†heeft Christus hier op de aarde het bewijs geleverd dat dit kon, alsook dat Adams falen niet Gods schuld was ( en zeker niet door God vooraf gepland).

Waarbij Christus, door zijn plaatsvervangend sterven als onschuldige, het recht bekomen heeft ( aan de gerechtigheid heeft voldaan) om het gevolg van de vloek, (die Adam over zichzelf en al zijn nakomelingen gebracht heeft,) namelijk. de eeuwige dood ,te niet te doen en als de Middelaar tussen God de Vader en de mens(heid) op te treden

,

Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet ( de eeuwige dood)door voor ons een vloek te worden ( te sterven) ( Gal 3: 13)

Hij heeft dus niet,, zoals soms wordt beweerd, al de zonde(n) van de wereld op zich genomen, maar wel het gevolg van de zonde ,de eeuwige dood, overwonnen.

Of dit gevolg van de vloek (de eeuwige dood ) werkelijk te niet zal gedaan worden voor elk individu hangt nu volledig af van de vrije keuze van het individu zelf.

Het al of niet vrijgesproken worden van de consequentie der zonde is afhankelijk van het al of niet aanvaarden door het individu van Christus en zijn offer. Wat zich in de praktijk vertaald in het aanvaarden van hetgeen Christus onderwees , namelijk de trouw aan God en Zijn wetmatigheden. ( geboden en voorschriften)

Bij de dood van Christus was dus de opdracht; Het karakter van DE VADER aan de mensheid te tonen en te “ sterven als plaatsvervangend offer†Volbracht.

Maar volgens hetgeen aan Mozes werd getoond betreffende het totale verlossingsplan en wat uitgebeeld werd in de Tabernakel en heiligdomsdienst, had Christus daarin nog andere taken uit te voeren

.

want Ik ga heen om u plaats te bereiden; 3 en wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben (Joh 14: 2-3)

Het blijkt dus dat toen Jezus zei: “het is volbracht “dit niet betekende dat het verlossingsplan nu was beëindigd. Jezus had blijkbaar nog bepaalde zaken te doen vooraleer de verlossing en het herstel een feit is en er kan gezegd worden dat het “geschied†is:

(En Hij zei tegen mij: Het is geschied. Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde. Wie dorst heeft, zal Ik voor niets te drinken geven uit de bron van het water des levens. ( Openbaring 21:6-7).

En deze taken waren tweeërlei, namelijk:

1)Het uitvoeren van het “Hogepriesterschapâ€; het Middelaarschap tussen God de Vader en de mensheid

De hoofdzaak van ons onderwerp is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is ter rechterzijde van de troon der majesteit in de hemelen, 2 , die de Here opgericht hde dienst verrichtende in het heiligdom, in de ware tabernakeleeft, en niet een mens. Hebreeën 8:1-2

2) Het uitvoeren van de rechtspraak “het oordeel “ als Koning der Koningen en heerser der heersers van alle geschapen wezens

“ Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft het gehele oordeel aan de Zoon gegeven, opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet, die Hem gezonden heeft. Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven.

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, de ure komt en is nu, dat de doden naar de stem van de Zoon van God zullen horen, en die haar horen, zullen leven. Want gelijk de Vader leven heeft in Zichzelf, heeft Hij ook de Zoon gegeven, leven te hebben in Zichzelf. En Hij heeft Hem macht gegeven om gericht te houden, omdat Hij de Zoon des mensen is. Verwondert u hierover niet, want de ure komt, dat allen, die in de graven zijn, naar zijn stem zullen horen, en zij zullen uitgaan, wie het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, wie het kwade bedreven hebben, tot de opstanding ten oordeel. ( Joh 5: 22-29)

Wanneer deze taken een aanvang namen en hoe het verloop ervan wordt uitgelegd in Gods woord is

is voer voor een andere discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar is, denk ik, geen spelt tussen te krijgen... ;)

Dit is inderdaad wel heel kernachtig samengevat. Er kan natuurlijk wel wat meer over gezegd worden...

Ik ben het volledig eens met uw gedachtengang

hierbij nog wat verdere uitbreiding van dit onderwerp

Dat jullie het met elkaaar oneens zouden zijn zou me verbaasd hebben, want volgens mij blijkt uit meerdere posts van jullie beiden dat jullie allebei aanhangers zijn van het WTG... Het zou dus wat zijn voor een JG om de gedachtengang van dat WTG tegen te spreken... ;)

Maar serieus: ook dit alles is natuurlijk een "theologiserend invullen" van dat "het" in "Het is volbracht"...

Link naar bericht
Deel via andere websites
En welke leer hang jij aan Hendrik?

Ik ben een leerling van Christus - als in:

Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb.

Gedoopt ben ik en ik leer nog dagelijks bij... O.a. van/via mijn kerkeraad, die bovenstaande opdracht van Jezus gewetensvol uitvoert...

(O ja, mijn gemeente maakt onderdeel uit van de Nederlands Gereformeerde Kerken in Nederland - één van de ledematen van het "wereldwijde" Lichaam van Christus...)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is volbracht betekent dat Jezus in het vlees de werken had gedaan die hij moest doen en we zien ook duidelijk dat hij na de fysieke opstanding niet meer in het openbaar optrad maar uitsluitend verscheen aan de gelovigen. Daardoor bewees hij aan hen en door hun getuigenis aan alle generaties gelovigen daarna dat hij de Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods tot in eeuwigheid.

Paulus was geen gelovige. Jakobus (Jezus' broer) naar alle waarschijnlijkheid ook nog niet toen Jezus aan hem verscheen (1 Kor.15:7) aangezien de laatste keer dat we van Jakobus horen voor de kruisiging is (Luk.8:19-21 en Joh.7:5-10) dat hij niet gelooft in Jezus. Ook de mannen die op weg waren naar Emmaus, geloofden niet, en Thomas geloofde evenmin dat Jezus was opgestaan. Dus nee: Jezus verscheen niet slechts aan de gelovigen, maar ook aan diverse ongelovigen, waaronder Zijn broer Jacobus, Zijn discipel Thomas en Zijn latere apostel Paulus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid