Spring naar bijdragen

Eindtijd, Mayakalender, 2012.. Waarom?


Aanbevolen berichten

Het is nogal een issue de laatste jaren. In allerlei vormen, en zowel bij christenen en andersgelovigen als bij atheïsten.

Het 2012 fenomeen, vergaat de wereld nu wel of niet?

De mayakalender, en de discussie wat het nu mag betekenen dat, als deze voor de verandering een keer goed berekend is, de mayakalender afloopt. Nieuwe "grote cyclus" of toch het einde van de wereld?

De eindtijd, terugkomst van Jezus, de nieuwe wereld..

Maar nu de vraag, wat hebben we er aan als we dit weten? Waarom?

Kunnen we er iets aan veranderen?

Moeten we ons er op voorbereiden? En waarom dan wel?

Ik las laatst al een krantenartikel dat er in de USA ondergrondse bunkers werden gebouwd. Voor wanneer de aarde zou vergaan. Ik vraag me dan echt af of de mensen die interesse hebben in zo'n bunker zich niet beseffen dat die ook in de aarde zit, en of ze nu echt alleen over willen blijven.

Kijk, ik geloof zelf niet. Als ik zou denken dat de aarde vergaat, wat kan ik er dan aan doen? Wat heb je er aan om het te weten? Waarom willen zo veel mensen weten of de aarde eventueel zou vergaan? Wat kun je met die wetenschap?

Waarom zijn er relatief veel christenen die zo met de eindtijd bezig zijn? Wat heb je er aan om het te weten? Kun je er iets aan veranderen? Wil je dat?

Moet je je er dan op voorbereiden? En waarom is dat nodig? Wat doe je dan nu niet goed, wat zou moeten veranderen voor Jezus terug op aarde zal komen?

En hoe zit dit bij de andersgelovigen op credible?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

[ik heb het topic in Levensbeschouwing geplaatst, omdat het niet alleen vanuit christelijk oogpunt wordt bekeken. Staat ie niet goed, verplaats 'm dan gerust]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verschillende redenen. Er zit zeker een vorm van wens-denken in, het solipsisme dat de mens speciaal is, en de mensen die toevallig nu leven nog een beetje specialer,

en ook de bij de mens van nature ingebakken zoektocht naar patronen en causale verbanden, waar die er niet persee zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar nu de vraag, wat hebben we er aan als we dit weten? Waarom?

Kunnen we er iets aan veranderen?

Moeten we ons er op voorbereiden? En waarom dan wel?

Weinig. Tja, je kunt voorbereidingen treffen, in zoverre ze nog kunnen helpen. Maar als de wereld er echt aangaat, zul je waarschijnlijk toch gewoon sterven.

Kijk, ik geloof zelf niet. Als ik zou denken dat de aarde vergaat, wat kan ik er dan aan doen? Wat heb je er aan om het te weten? Waarom willen zo veel mensen weten of de aarde eventueel zou vergaan? Wat kun je met die wetenschap?

Spanning en sensatie. Misschien is het gewone leven wel te saai, of zoeken ze een doel en willen ergens naar toe leven.

Ik vind het ergens ook wel aantrekkelijk, van die apocalyptische dystopische scenario's.

Waarom zijn er relatief veel christenen die zo met de eindtijd bezig zijn?

Het is best een prominent deel van het christelijk geloof. De wederkomst en het laatste oordeel staat zelfs in de oudste en prominentste geloofsbelijdenissen.

Wat heb je er aan om het te weten? Kun je er iets aan veranderen? Wil je dat?

Sommigen lijken dat wel te denken. Van die figuren die denken in van alles en nog wat het rijk van de antichrist te herkennen of het merkteken van het beest. En daar op reageren op een manier alsof ze het zouden kunnen voorkomen of uitstellen.

Moet je je er dan op voorbereiden? En waarom is dat nodig? Wat doe je dan nu niet goed, wat zou moeten veranderen voor Jezus terug op aarde zal komen?

Nou, het is wel handig om je geloofsleven een beetje op de rails te hebben en niet in een toestand dat je van alles doe wat God verbiedt en je relatie met God wat kapot is.

In feite geldt het zelfde van die wederkomst ook voor als je sterft. Maar de dood lijkt ver van je bed te zijn, terwijl de wederkomst komt op het moment dat je het niet verwacht. Ik zou zeggen, dat geldt voor de dood ook en ik acht de kans groot dat ik eerder sterf dan dat Jezus terug komt.

Tja, niet alle christenen leven voorbeeldig als het zou moeten. Als ik weet dat Jezus morgen op de stoep zou staan, zal ik denk ik ook de hele nacht bezig zijn met een gewetensonderzoek en constateren dat er een hoop niet deugt bij me (tja, dat weet ik ook wel zonder een onderzoek :#).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja..wat heb je eraan om het te weten.. Als het 100% zeker is dat de aarde vernietigd zal worden in de nabije toekomst, dan zou ik persoonlijk m'n laatste dagen door willen brengen om dingen te doen die ik nooit eerder heb gedaan en altijd al heb willen doen. Ik zou me geen zorgen meer hoeven maken om triviale dingen zoals m'n studie, werk, politiek, etc. Rondreizen, bungeejumpen, parachutespringen...zoveel geld lenen als mogelijk is en alles doen wat ik eerder nooit kon door geld/tijdgebrek. Je kan er niks aan veranderen, dus dan maar doen waar je zin in hebt!

De Maya's voorspellen overigens niet het einde. Het is simpelweg het einde van hun kalender. De kalender in m'n badkamer gaat ook maar tot 31 december 2012, dat wil nog niet zeggen dat het einde van de wereld dan zal plaatsvinden.

En waarom gelovigen het zo leuk vinden om eindtijdsvoorspellingen te doen...tja...het is waar hun hele leven om draait; het geloof, en dus ook de terugkeer van Jezus. Daar wacht men ondertussen al 2000 jaar op. Het lijstje van voorspellingen is overigens niet al te kort: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_da ... tic_events

De enige geloofwaardige voorspellingen die niet zijn gebaseerd op dromen, hallicunaties, en eeuwenoude geschriften uit een tijd waarin men nog dacht dat de aarde het middelpunt van alles was, zijn de voorspellingen van wetenschappers die de bewegingen volgen van zonnestelsels en het gedrag volgen van sterren zoals onze zon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is nogal een issue de laatste jaren. In allerlei vormen, en zowel bij christenen en andersgelovigen als bij atheïsten.

Het 2012 fenomeen, vergaat de wereld nu wel of niet?

De mayakalender, en de discussie wat het nu mag betekenen dat, als deze voor de verandering een keer goed berekend is, de mayakalender afloopt. Nieuwe "grote cyclus" of toch het einde van de wereld?

De eindtijd, terugkomst van Jezus, de nieuwe wereld..

Maar nu de vraag, wat hebben we er aan als we dit weten? Waarom?

Kunnen we er iets aan veranderen?

Moeten we ons er op voorbereiden? En waarom dan wel?

Ik las laatst al een krantenartikel dat er in de USA ondergrondse bunkers werden gebouwd. Voor wanneer de aarde zou vergaan. Ik vraag me dan echt af of de mensen die interesse hebben in zo'n bunker zich niet beseffen dat die ook in de aarde zit, en of ze nu echt alleen over willen blijven.

Kijk, ik geloof zelf niet. Als ik zou denken dat de aarde vergaat, wat kan ik er dan aan doen? Wat heb je er aan om het te weten? Waarom willen zo veel mensen weten of de aarde eventueel zou vergaan? Wat kun je met die wetenschap?

Waarom zijn er relatief veel christenen die zo met de eindtijd bezig zijn? Wat heb je er aan om het te weten? Kun je er iets aan veranderen? Wil je dat?

Moet je je er dan op voorbereiden? En waarom is dat nodig? Wat doe je dan nu niet goed, wat zou moeten veranderen voor Jezus terug op aarde zal komen?

En hoe zit dit bij de andersgelovigen op credible?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

[ik heb het topic in Levensbeschouwing geplaatst, omdat het niet alleen vanuit christelijk oogpunt wordt bekeken. Staat ie niet goed, verplaats 'm dan gerust]

de christenen leven in de hoop dat jezus een einde maakt aan de onzinnige dingen des levens zoals dood en verdriet.

vwb de eindtijd.

de aarde kan wel eens eerder vergaan dan men denkt

als de magnetische polen veanderen, dus plus wordt min, en min wordt plus, hebben we een gigantisch probleem. dat deze polen veranderen is al eens eerder gebeurt

als er een gigantische zonnewind onze kant op komt zijn de ook de sigaar, alsmede de inslag van een meteorie

allemaal aanememende zaken waar we niks tegen kunnen doen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik maak me er niet zo druk om.1000 jaar geleden dachten mensen al dat ze in de eindtijd leven, de eerste christenen hadden volgens mij ook wel een sterke eindtijdverwachting.De geschiedenis herhaalt zich keer op keer, wat oorlogen en onrecht betreft.Jezus zal komen als een dief in de nacht, en daar houd ik me dan maar aan vast, en niet aan allerlei voorspellingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Maya's voorspellen overigens niet het einde. Het is simpelweg het einde van hun kalender. De kalender in m'n badkamer gaat ook maar tot 31 december 2012, dat wil nog niet zeggen dat het einde van de wereld dan zal plaatsvinden.

Klopt, maar dan met het verschil dat de Maya kalender al 500 jaar lang niet verder gaat dan 2012 en ze toen al de kalender zover door ontwikkeld hadden. Volgens mij worden aan de Maya's teveel krachten en mysterieuze zaken toegekend, omdat we te weinig weten en de Spanjaarden alleen oog hadden voor goud en niet voor het volk/ cultuur.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Ik weet niet of Jezus terugkomt in 2012. Ik weet wel dat ik 2 jaar terug God los had gelaten en zo'n man op youtube zag met een berekening vanuit de Bijbel dat het ik geloof in 2012 zou zijn. Hij kon ook nog berekenen op 1 van 2 dagen. Ik schrok me rot en maakte mijn destijds vriend wakker: schiet op, we moeten ons bekeren, de wereld vergaat, Jezus komt terug!! vrij hysterisch zeg maar. De te verwachten reactie was: mens doe even normaal. Maar daarna dacht ik wel, ik weet niet wanneer Hij komt, maar ik ga wel gereed zijn in ieder geval en ik ga de opname niet missen en ik heb toen ook weer opnieuw de Heer gevraagd mijn zonden te vergeven en in mijn hart te komen en sindsdien doe ik ook weer moeite om te leven zoals God het wil. Ben ook erg snel getrouwd, want ik woonde samen en ik dacht straks komt de Heer terug. Volgens mij is de enige manier waarop je je voor kunt bereiden de Heer accepteren, niet in zonde leven en nog zoveel mogelijk mensen waarschuwen en een hoop bidden. Ik had vannacht weer een droom met 2 raketten. Ik snap niet dat de meeste christenen er totaal niet mee bezig zijn. Ik ga geen bunker bouwen, maar vind ook al die oorlogsdreiging wel serieus worden. Maar Maurice Sklar zei dat er eerst oorlog om Israel komt en dat de joden dan uit Amerika en Europa daarheen gaan. Ook op grond van Bijbelse profetieen. Weet ook niet, er zijn veel theorieen over en ook wel een hoop die erg doorslaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Al 2000 jaar lang zeggen ze elk jaar dat dit het jaar zal worden. Maar goed, je bent dus bekeerd en getrouwd uit angst? Ik zou dat niet hardop tegen je partner je zeggen :P

Hahaha dat weet ie wel. Hij gelooft zelf niet en vond samenwonen net zo goed, maar ja, hij wou me wel tegemoet komen. Eerst zei die familie van hem nog: kan het niet in juli? Dan hebben we wat meer tijd om voor te bereiden. Nee hoor, hup hup, nou zijn we een jaar verder overigens en de wereld is nog niet vergaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Binnen nu en zo'n tachtig jaar komt Hij. Gegarandeerd. Binnen die tijd zul je Hem ontmoeten en het Oordeel ontvangen. Wanneer precies, dat is niet bekend. Het kan morgen al gebeuren, of daadwerkelijk pas over tachtig jaar. Maar één ding is zeker: je zult erbij zijn en er niet aan kunnen ontkomen. Bereid je dáár maar op voor. Memento mori.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Binnen nu en zo'n tachtig jaar komt Hij. Gegarandeerd. Binnen die tijd zul je Hem ontmoeten en het Oordeel ontvangen. Wanneer precies, dat is niet bekend. Het kan morgen al gebeuren, of daadwerkelijk pas over tachtig jaar. Maar één ding is zeker: je zult erbij zijn en er niet aan kunnen ontkomen. Bereid je dáár maar op voor. Memento mori.

ja, die woorden komen me bekend voor - zo'n 2000 jaar geleden werden ze ook al uitgesproken.

--Matteüs16: 28. Ik verzeker jullie: er staan hier mensen die niet zullen sterven voordat ze de Mensenzoon als koning hebben zien komen.’

gemeente van Tessalonica werd ongeduldig.

de voorspelde wederkomst bleef uit, dus Paulus moest ze geruststellen:

--1 Tessalonicenzen 4:17-18. En daarna zullen wij, die nog in leven zijn, samen met hen op de wolken worden weggevoerd en gaan we in de lucht de Heer tegemoet.

Dan zullen we altijd bij hem zijn.

hoop doet leven...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het natuurlijk over het onvermijdelijke dat ieder mens treft, namelijk de dood. Ieder mens zal binnen nu en tachtig jaar of misschien meer worden weggevoerd, de Heer tegemoet. Ieder mens zal sowieso een persoonlijke "wederkomst" meemaken. Dus ook als je meent dat Hij nog láng niet komt, dan nog dien je je te beseffen dat Hij op een dag wel degelijk komt voor jou en dat je daarop voorbereid moet zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb het natuurlijk over het onvermijdelijke dat ieder mens treft, namelijk de dood. Ieder mens zal binnen nu en tachtig jaar of misschien meer worden weggevoerd, de Heer tegemoet. Ieder mens zal sowieso een persoonlijke "wederkomst" meemaken. Dus ook als je meent dat Hij nog láng niet komt, dan nog dien je je te beseffen dat Hij op een dag wel degelijk komt voor jou en dat je daarop voorbereid moet zijn.

oké, duidelijk Robert.

zo kun je het ook zien - een geestelijke wederkomst

zou het ook zo bedoeld zijn oorspronkelijk?

of denk of geloof je dat Jezus letterlijk terug komt op de wolken en bepaalde christenen letterlijk meevoert de lucht in?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb het natuurlijk over het onvermijdelijke dat ieder mens treft, namelijk de dood. Ieder mens zal binnen nu en tachtig jaar of misschien meer worden weggevoerd, de Heer tegemoet. Ieder mens zal sowieso een persoonlijke "wederkomst" meemaken. Dus ook als je meent dat Hij nog láng niet komt, dan nog dien je je te beseffen dat Hij op een dag wel degelijk komt voor jou en dat je daarop voorbereid moet zijn.

Nee hoor, misschien word ik wel honderd. :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb het natuurlijk over het onvermijdelijke dat ieder mens treft, namelijk de dood. Ieder mens zal binnen nu en tachtig jaar of misschien meer worden weggevoerd, de Heer tegemoet. Ieder mens zal sowieso een persoonlijke "wederkomst" meemaken. Dus ook als je meent dat Hij nog láng niet komt, dan nog dien je je te beseffen dat Hij op een dag wel degelijk komt voor jou en dat je daarop voorbereid moet zijn.

Nee hoor, misschien word ik wel honderd. :Y

er staat ook binnen nu en tachtig jaar of misschien meer. :P

dus als je nu 25 jaar bent zou je in het eerste geval [80 jaar] al 105 zijn.

dat is al een hele prestatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb het natuurlijk over het onvermijdelijke dat ieder mens treft, namelijk de dood. Ieder mens zal binnen nu en tachtig jaar of misschien meer worden weggevoerd, de Heer tegemoet. Ieder mens zal sowieso een persoonlijke "wederkomst" meemaken. Dus ook als je meent dat Hij nog láng niet komt, dan nog dien je je te beseffen dat Hij op een dag wel degelijk komt voor jou en dat je daarop voorbereid moet zijn.

oké, duidelijk Robert.

zo kun je het ook zien - een geestelijke wederkomst

zou het ook zo bedoeld zijn oorspronkelijk?

of denk of geloof je dat Jezus letterlijk terug komt op de wolken en bepaalde christenen letterlijk meevoert de lucht in?

Ik geloof dus beiden. Dat Jezus uiteindelijk voor iedereen een realiteit zal zijn als het laatste uur aanbreekt, en dat Hij daadwerkelijk eens zal wederkomen om de wereld te oordelen en alles nieuw te maken. En ál het kwaad zal dan vernietigd worden door een verterend vuur, ook het kwaad in jou en mij, zodat enkel en alleen het echt puur goede overblijft. Alleen zij die rechtvaardig geleefd hebben en door Christus gekend zijn, zullen standhouden in deze verschrikkingen en na het grote Oordeel met Hem verenigd worden op de nieuwe hemel en aarde.

Vergeet daarbij echter alle mooie of huiveringwekkende beelden die je daarbij hebt, want niemand weet hoe het eruit gaat zien als God definitief en geheel het gordijn van onze werkelijkheid openscheurt en zichzelf laat zien zoals Hij werkelijk is. Men zal sterven van doodsangst, of overweldigd worden door vurige liefde, afhankelijk van hoe men geleefd heeft en hoe men in dit leven tegenover Christus stond, bewust of onbewust.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

We leven in de tijd dat de Bijbel 'de laatste dagen' noemt (2Tim.3:1-5).

Als de wereld vergaat zal je het toch niet kunnen stoppen!

De wereld is niet de aarbol maar de van God vervreemde maatschappij die goddeloos is.

Maar God belooft redding uit de rampspoed die de ware God zelf zal brengen over de aarde (vanwege haar immoraliteit en bloedvergieten).

(Zefanja 2:1-3) . . .Verzamelt U, ja, komt bijeen, o natie die niet van schaamte verbleekt. 2 Voordat [de] inzetting [iets] het licht doet zien, [voordat de] dag is voorbijgegaan net als kaf, voordat over ulieden de brandende toorn van Jehovah komt, voordat over U de dag van Jehovah’s toorn komt, 3 zoekt Jehovah, al GIJ zachtmoedigen der aarde, die Zíjn rechterlijke beslissing hebt volbracht. Zoekt rechtvaardigheid, zoekt zachtmoedigheid. Wellicht zult GIJ verborgen worden op de dag van Jehovah’s toorn.

Word gered uit dit kromme en verdraaide geslacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
We leven in de tijd dat de Bijbel 'de laatste dagen' noemt (2Tim.3:1-5).

Als de wereld vergaat zal je het toch niet kunnen stoppen!

De wereld is niet de aarbol maar de van God vervreemde maatschappij die goddeloos is.

Maar God belooft redding uit de rampspoed die de ware God zelf zal brengen over de aarde (vanwege haar immoraliteit en bloedvergieten).

(Zefanja 2:1-3) . . .Verzamelt U, ja, komt bijeen, o natie die niet van schaamte verbleekt. 2 Voordat [de] inzetting [iets] het licht doet zien, [voordat de] dag is voorbijgegaan net als kaf, voordat over ulieden de brandende toorn van Jehovah komt, voordat over U de dag van Jehovah’s toorn komt, 3 zoekt Jehovah, al GIJ zachtmoedigen der aarde, die Zíjn rechterlijke beslissing hebt volbracht. Zoekt rechtvaardigheid, zoekt zachtmoedigheid. Wellicht zult GIJ verborgen worden op de dag van Jehovah’s toorn.

Word gered uit dit kromme en verdraaide geslacht.

Kan ik je inhuren voor feestjes?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Het einde van de wereld is niet in zicht, aldus de paus.

De paus roept op geen aandacht te schenken aan doemdenken.

Hij vindt het onbegrijpelijk, dat mensen anno 2012 nog waarde hechten aan 2000 jaar oude boeken vol bizarre verhalen, wonderen en voorspellingen en waarschuwt geen geloof aan degelijke geschriften vol mythes te schenken .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op die (ietwat in haar taal gekleurde) site lees ik niks over de claim die jij over de paus maakt, dus dacht dat je dat uit de Maya kalender dan wel zult hebben.

Wat ik zoal van de paus begreep is dat hij vooral aanhaalde dat het einde der wereld verhaal wat nu te ronde gaat bij bepaalde mensen over die Maya kalender, niet strookt met de christelijke eindtijdverwachting. Niet in de datum (in het christendom is die namelijk onbekend en zal dat ook zo blijven) en ook niet in het type scenario.

Daarentegen zegt hij nergens "Hij vindt het onbegrijpelijk, dat mensen anno 2012 nog waarde hechten aan 2000 jaar oude boeken vol bizarre verhalen, wonderen en voorspellingen en waarschuwt geen geloof aan degelijke geschriften vol mythes te schenken ."

Het zal wel grappig bedoeld zijn en ik moest er ook wel om glimlachen. Maar onder een nieuwsbericht zonder smiley is dat best verwarrend wat je nou zegt als grap of wat echt is.

Zou je post kloppen, dan nog zou ik het met wat je de paus laat zeggen eens zijn. Er is ook geen reden de bijbel te geloven om een enkel feit dat het 2000 jaar oud is. Overigens heb ik dat ook met alle literatuur. Ik geloof een wetenschappelijk journal ook niet omdat het 1 jaar oud is. Ook niet als het wetenschappelijke analyses zijn over mythes en de waarde en betekenis ervan in culturen. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid