Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Een tijdje geleden heb ik 'De grote scheiding' gelezen. Die was mooi, en het zet je op een fijne manier aan het denken over het geloof, het hiernamaals en de manier waarop je met je medemens om moet gaan.

Dat boek heeft mij meer doen begrijpen van de grote vergevingsgezindheid van God, waar ik nog vaak dankbaar voor ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja, ik heb 2 boeken van hem; Onversneden christendom en Het probleem van het lijden.

Ik heb wat moeite met zijn kijk op vrij wil: het graag of niet. Hij schrijft wel over moeilijk te bespreken onderwerpen dat spreekt me aan.

Ook al zijn zijn antwoorden minder de mijne, de vragen wel.

vind het probleem van het lijden best pittig, die ben ik nu aan het lezen.. hoe bedoel je dat van die vrije wil trouwens?

Link naar bericht
Deel via andere websites

C.S. Lewis for the win! Ik heb hem op Facebook!

En ik heb een paar boeken van hem in de kast staan, waaronder een boekje over de psalmen dat me erg aansprak. (Ik ben fan van psalmen) En ik heb drie boeken in de kast staan die ik nog best wel lastig vindt bij tijd en wijlen: Onversneden Christendom, Varensporen en olifanten en de moeilijkste: de afschaffing van de mens (het gaat met name over de 'tao' en ik snap nog steeds niet precies wat hij nou wil aantonen in dat boek).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het leuke van zijn fictie vind ik dat hij in verhaalvorm veel thema's weet te bespreken. Eigenlijk 'gebruikt' hij in veel van die boeken het verhaal om die thema's te bespreken, onder woorden te brengen en inzichtelijk te maken. Brieven uit de hel, de grote scheiding en zijn ruimte triologie bijvoorbeeld. Eigenlijk is het derde deel van de ruimte triologie een soort 'afschaffing van de mens' in roman vorm.

Link naar bericht
Deel via andere websites

mijn ma heeft een kast vol van hem (ze heeft namelijk een aantal titels van hem vertaald in het Nederlands) dus ik heb wel het nodige van Lewis gelezen. Te beginnen met als kind uiteraard de Narnia klassiekers en als volwassene nog wel een aantal boeken. Wat ik goed vind aan Lewis is dat hij een poging doet om zijn geloof te verenigen met rationeel denken (ik ben van nature, voor zover een mens dat kan, erg rationeel denkend aangelegd)

Een goed boek daarover is 'Miracles' (Wonderen)

Uiteindelijk heeft Lewis mij niet kunnen overtuigen van zijn denkbeelden, maar ik blijf het een interessant onderwerp vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Brieven uit de hel vind ik zelf zeer geschikt voor een langduriger gewetensonderzoek. Ook zijn boek over de psalmen levert hier en daar interessante inzichten op. Het boek Onversneden christendom kan vrij overtuigend en verhelderend zijn voor hen die al christen zijn, maar zal andersgelovigen denk ik minder overtuigen. Verder vind ik het wel mooi dat hij behoorlijk oecumenisch schrijft en zo probeert aan alle kerken en kerkgemeenschappen recht te doen. Mijns inziens slaagt hij daar vrij aardig in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Heb de Narnia serie tijd geleden gelezen. (voor Engels op de middelbare school, je moest toch wat kiezen) Meeste vond ik wel genieten, gewoon echt leuke verhalen met nog een mooie dubbele laag er soms in.

Brieven uit de hel gelezen, ook wel een keer aanrader.

Gods megafoon (problem of pain) vind ik zelf ook een mooi boekje.

Heb daarnaast wel is wat van hem gehoord(van die radio-uitzendingen) of van die korte lezingen. Ik heb persoonlijk ontzettend veel gehad aan zijn uitleg van wat 'aanbidding' nu eigenlijk is, maar heb geen idee waar dat precies staat. Ik heb het namelijk iemand anders horen uitleggen aan de hand van wat citaten van Lewis...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid