Spring naar bijdragen

De nauwe poort en brede weg.


Aanbevolen berichten

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:13 Ga binnen door de nauwe poort, want wijd is de poort en breed is de weg die naar het verderf leidt, en velen zijn er die daardoor naar binnen gaan
14 maar de poort is nauw en de weg is smal die naar het leven leidt, en weinigen zijn er die hem vinden.

Bijna alle christenen kennen deze tekst wel. Voor mijzelf is dit een van de meest intrigerende teksten in de Bijbel. Dit is ook een tekst die mij soms bang maakt!
Binnengaan door de poort, dit gedeelte gaat duidelijk over Christus. Christus is "de Poort" door Wie wij binnen moeten gaan. Wat dit betreft leiden niet alle wegen naar Rome, Jezus is de Enige Weg tot de Vader!

Maar, de smalle weg. Wat wordt hiermee bedoelt? Als ik de tekst lees kom ik tot het volgende: Wanneer je door de nauwe poort gaat (door Christus) verandert je leven. Je gaat van de brede weg over op de smalle. Tot zover lijkt het makkelijk, maar wat houdt de "smalle weg" in? Aangezien deze tekst het heeft over 2 wegen die toch echt van elkaar verschillen, breed en smal, zijn ze dus niet hetzelfde. Suggereert deze tekst dat wanneer je op de smalle weg wandelt, dit totaal verschillend is dan wanneer je op de brede weg wandelt?
Onze voorvaderen beschreven het op de volgende manier: "HET bewijs dat iemand door de nauwe poort is gegaan, is dat hij vanaf dan op de smalle weg wandelt."

Het lijkt alsof, voornamelijk de laatste eeuw, de tekst is verandert naar: "De poort is nauw en de weg is breed die naar het leven leidt." Is het niet zo dat wanneer je om je heen kijkt in je gemeente of wanneer je op de Facebook pagina's kijkt van gelovige metgezellen, je voornamelijk ziet wat ze in dit leven zo leuk vinden? Welke tv programma's, films, muziek, sporten etc. ze zo bezig houdt?
Een boom herken je aan zijn vruchten. In vers 18 zegt Jezus: "Een goede boom kan geen slechte vruchten voortbrengen en een slechte boom kan geen goede vruchten voortbrengen."
Maken we ons nog echt druk van alle verloren zielen om ons heen, of leven we net zoals iedereen want iedereen doet het zo? Alle christenen om ons heen leven zo dus dan is het toch goed?

Voor de gelovigen: ik ben benieuwd hoe jullie hier mee omgaan. Hoe zien jullie deze tekst, hoe leven jullie hier naar?

Voor de mensen die enthousiaster zijn over de dingen in deze wereld, die niet duren maar tijdelijk zijn, dan dat ze over God en Zijn koninkrijk zijn: Ik bid je, bekeer je. Belijd je zonden bij God en zoek de nauwe Poort, want weinigen zullen hem vinden!
Link naar bericht
Deel via andere websites

De brede weg is denk ik de makkelijke keuzes en meewaaien met de rest. Dat kunnen trouwens ook patronen zijn in je leven, verkeerde gewoontes. Ik denk niet dat je als christen automatisch op een smalle weg wandelt. Ik denk dat er altijd stukjes van je leven zijn die op een brede weg wandelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met de smalle weg duidt Christus aan dat het christelijk leven niet gemakkelijk is, maar van je vraagt dat je je eigen geest, je eigen ego overwint en je enkel en alleen richt op Christus en je naasten. Zodat je een zachtmoedig, teder, vriendelijk, goedgelovig, geduldig, hulpvaardig, beleefd en nederig persoon wordt, dat blijmoedig zijn kruis draagt en opziet naar Jezus. Dat is niet gemakkelijk, want de mensen die op de brede weg lopen, minachten en misbruiken maar al te graag zulke zachte mensen. Ze lopen "graag over hen heen," door ze rotklusjes of te zwaar werk te geven, door ze te treiteren, door ze emotioneel te chanteren, door ze te mishandelen en door ze op te lichten.

Ook is het niet gemakkelijk, omdat het van je vraagt om alles wat die zachtheid verhardt weg te doen. Slechte gewoonten, verkeerde literatuur of muziek, verkeerde hobby's, misschien zelfs een verkeerde baan, dat alles moet wijken als ze je tot zonde verleiden en je geest verharden. Als je bijvoorbeeld merkt dat de ellende op televisie je niets meer doet, of dat je ongevoelig bent geraakt voor grove grappen, vloek- en scheldwoorden en schunnige opmerkingen, dan moet je in een gewetensonderzoek nagaan hoe dat zo komt en of en hoe je daarin verandering kunt brengen. Dat is niet gemakkelijk, want je moet dan regelmatig stilstaan bij je eigen gewoonten en niet meer bij die van de ander en je zult ook regelmatig echte zonden moeten belijden aan Hem.

Met de smalle weg wordt ook bedoeld dat je geheel op God vertrouwd in alles wat er gebeurt. Dat je er volop op vertrouwd dat alles wat je overkomt uiteindelijk goed voor je ziel zal zijn en dat God dus niets zal toestaan dat schade toebrengt aan je ziel. Ook dat is niet gemakkelijk, want we zijn zeer geneigd om alleen het aangename als goed te zien en het onaangename niet. Terwijl enkel de zonde kwaad verricht en de schepping niet. Maar zelfs de zonde weet God nog tot het goede te keren. Het betekent dan ook dat je je eigen kwetsbaarheid aanvaardt en zelfs ziet als iets heel goeds, omdat de liefde ook kwetsbaarheid en zachtheid vraagt. Waardoor we weer bij de eerste alinea belanden.

Om diepgaand in jou te kunnen werken en om je echt te kunnen onderrichten, vraagt Christus dan ook echte nederigheid en gehoorzaamheid aan Hem. Niet door enkel je gedachten over Hem te gehoorzamen, maar ook degenen die Hij over jou heeft aangesteld om jou te leiden en te helpen in het worden van een goede christen. Dus over je geestelijke leiders binnen je kerk. Ook al zijn deze mensen feilbaar en zullen ze ongetwijfeld ook verkeerde beslissingen nemen, toch dien je naar ze te luisteren, serieus in gesprek met hen te blijven en ze te gehoorzamen net zoals je de arts gehoorzaamd. En, zoals bij al je naasten, dien je ook bij hen altijd van het goede uit te gaan. Niet vanuit een slaafse, kritiekloze houding, maar wel vanuit een houding van respect en echte bereidwilligheid.

Kortom, Christus vraagt je om werkelijk jezelf te verloochenen, goed naar Hem te luisteren, ook als Hij door feilbare mensen spreekt, je zachtmoedig en behulpzaam op te stellen, ook als dat betekent dat je getreiterd, misbruikt en geminacht zou worden, en zowel je lijden als je zorgen in groot vertrouwen en in dankbaarheid aan God op te dragen. Dat vraagt veel bovennatuurlijke genade, omdat je eronderdoor gaat als je dit alles vanuit jezelf wil doen, maar God is bereid die rijkelijk te geven aan elk welwillend hart dat bereid is strijd te leveren en uiteindelijk door geduld en volharding met God te overwinnen. Dit is de smalle weg, die daadwerkelijk tot het eeuwig leven leidt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:13 Ga binnen door de nauwe poort, want wijd is de poort en breed is de weg die naar het verderf leidt, en velen zijn er die daardoor naar binnen gaan

14 maar de poort is nauw en de weg is smal die naar het leven leidt, en weinigen zijn er die hem vinden.

Bijna alle christenen kennen deze tekst wel. Voor mijzelf is dit een van de meest intrigerende teksten in de Bijbel. Dit is ook een tekst die mij soms bang maakt!

Binnengaan door de poort, dit gedeelte gaat duidelijk over Christus. Christus is "de Poort" door Wie wij binnen moeten gaan. Wat dit betreft leiden niet alle wegen naar Rome, Jezus is de Enige Weg tot de Vader!

Maar, de smalle weg. Wat wordt hiermee bedoelt? Als ik de tekst lees kom ik tot het volgende: Wanneer je door de nauwe poort gaat (door Christus) verandert je leven. Je gaat van de brede weg over op de smalle. Tot zover lijkt het makkelijk, maar wat houdt de "smalle weg" in? Aangezien deze tekst het heeft over 2 wegen die toch echt van elkaar verschillen, breed en smal, zijn ze dus niet hetzelfde. Suggereert deze tekst dat wanneer je op de smalle weg wandelt, dit totaal verschillend is dan wanneer je op de brede weg wandelt?

Onze voorvaderen beschreven het op de volgende manier: "HET bewijs dat iemand door de nauwe poort is gegaan, is dat hij vanaf dan op de smalle weg wandelt."

Het lijkt alsof, voornamelijk de laatste eeuw, de tekst is verandert naar: "De poort is nauw en de weg is breed die naar het leven leidt." Is het niet zo dat wanneer je om je heen kijkt in je gemeente of wanneer je op de Facebook pagina's kijkt van gelovige metgezellen, je voornamelijk ziet wat ze in dit leven zo leuk vinden? Welke tv programma's, films, muziek, sporten etc. ze zo bezig houdt?

Een boom herken je aan zijn vruchten. In vers 18 zegt Jezus: "Een goede boom kan geen slechte vruchten voortbrengen en een slechte boom kan geen goede vruchten voortbrengen."

Maken we ons nog echt druk van alle verloren zielen om ons heen, of leven we net zoals iedereen want iedereen doet het zo? Alle christenen om ons heen leven zo dus dan is het toch goed?

Voor de gelovigen: ik ben benieuwd hoe jullie hier mee omgaan. Hoe zien jullie deze tekst, hoe leven jullie hier naar?

Voor de mensen die enthousiaster zijn over de dingen in deze wereld, die niet duren maar tijdelijk zijn, dan dat ze over God en Zijn koninkrijk zijn: Ik bid je, bekeer je. Belijd je zonden bij God en zoek de nauwe Poort, want weinigen zullen hem vinden!

Wat u hier aanhaalt is een zinsnede uit de conclusie die Jezus maakte op het eind van zijn openingsrede ( “De Bergrede†;Mattheus 5,6 en 7) bij de aanvang van Zijn openbaar optreden .

Tijdens deze toespraak verklaarde Hij wat Hij de volgende drie jaar in praktijk zou brengen en legde Hij zijn discipelen uitgebreid uit wat het inhoud om een discipel of volgeling van Hem te zijn.

Hij duidde hen op hun verantwoordelijkheid als “zout der aarde†en “licht der wereld†met daarbij de noodzaak om in alle omstandigheden van het dagelijks leven, God op de eerste plaats te stellen in plaats van bezorgd te zijn voor de wereldse zaken die de mens meestal van God doen wegdrijven.

Een nauw contact met God door het gebed is hierbij onontbeerlijk en daarom legde Christus meermaals de nadruk op het bidden en gaf Hij hun een modelgebed .

In de eindconclusie benadrukte Christus dat het discipelschap niet zo maar een eenvoudige zaak is en dat de meerderheid van de mensheid Hem niet zal volgen.

“Eng is de poort en smal is de weg die ten leven leidtâ€

“Strijdt om in te gaan door de enge poortâ€

Want de grootste strijd die de mens te voeren heeft is in feite de overgave van de eigen –ik aan de wil van God; het overgeven van het hart aan God.

En dit is enkel mogelijk door veel en ernstig gebed en studie van Gods woord, zodat wij Zijn liefde voor, en handelen met, de mensheid meer en meer kunnen begrijpen en als gevolg daarvan uit dankbaarheid handelen naar Zijn wil wetende dat dit het beste is voor ons.

Christus waarschuwde bij zijn conclusie ook voor de gevaren van “Valse Profetenâ€. Zij die zich voordoen als “geestelijke leiders†en gehoorzaamheid opeisen, maar zelf Gods leer en geboden met de voeten treden.

Geloof , geloof zeggen zij , en u hoeft de wet niet te houden.

Maar een geloof dat niet tot gehoorzaamheid leidt is een leugen.

“Wie zegt: Ik ken Hem, en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid nietâ€

( 1Joh 2:4)

Christus toonde in zijn rede aan dat Gehoorzaamheid de toets is van het discipelschap en daarom concludeerde Christus:

Zo zult gij hen dan aan hun vruchten kennen.

Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is.

Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan

En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.

Een ieder nu, die deze mijn woorden hoort en ze doet, zal gelijken op een verstandig man, die zijn huis bouwde op de rots.

En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, en het viel niet in, want het was op de rots gegrondvest.

En een ieder, die deze mijn woorden hoort en ze niet doet, zal gelijken op een dwaas man, die zijn huis bouwde op het zand.

En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en sloegen tegen dat huis, en het viel in, en zijn val was groot.

(Matt 7:21-23)

Wat de smalle weg voor de hedendaagse Christen –gelovige betreft heeft Christus zijn discipelen gewaarschuwd met de woorden:

Indien de wereld u haat, weet dan, dat zij Mij eer dan u gehaat heeft.

Indien gij van de wereld waart, zou de wereld het hare liefhebben, doch omdat gij van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de wereld uitgekozen heb, daarom haat u de wereld.

Gedenkt het woord, dat Ik tot u gesproken heb: Een slaaf staat niet boven zijn heer. Indien zij Mij vervolgd hebben, zij zullen ook u vervolgen; indien zij mijn woord bewaard hebben, zij zullen ook het uwe bewaren.

Hij zeide tot allen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme dagelijks zijn kruis op en volge Mij…………. Want ieder, die zich voor Mij en voor mijn woorden zal schamen, voor hem zal de Zoon des mensen Zich schamen, wanneer Hij komt in zijn heerlijkheid en die van de Vader en de heilige engelen(Lucas 9:23-26 )

En hoe het met de smalle weg en de enge poort gesteld is betreffende het “schamen voor Zijn woorden†moge blijken uit het feit van hoeveel er op vandaag ,ook van diegenen die beweren God lief te hebben, zich nog storen aan het Tweede en het Vierde gebod uit Exodus 20!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
Weinigen gaan door de smalle poort...ik denk dat dat inhoudt dat de smalle poort de toegang tot Gods koninkrijk is,en de brede weg de hel.velen bevinden zich op de brede weg omdat zij niet naar de wil van God leefden,en zij die oprechte volgelingen van Jezus zijn bewandelen de smalle poort

En wat betekent het dan practisch voor u als je zegt " zij die oprechte volgelingern van Jezus zijn!?

Is iemand een "oprechte volgeling van Jezus" als hij moedwillig één of twee geboden van Jezus negeert of overtreedt ;namelijk het tweede gebod betreffende het verbod op beelden verering (aanbidding) en het vierde gebod betreffende het houden van de 7e dag (de Sabbat)!!?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hun die in Zijn Naam geloven heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden. Je behoudenis uitwerken met vrezen en beven. Weest heilig, want Ik ben heilig. Jaagt naar vrede met allen en naar de heiliging zonder welke niemand de Here zien zal. Wat betreft de zevende dag (zaterdag, niet zondag): Laat niemand u oordelen inzake nieuwe maan of sabbath, of je nou op zaterdag of zondag naar de gemeente gaat, wel of niet zoveel passen loopt. Ik vat het geestelijk op: Zijn rust ingaan, een tiende van je tijd minstens doorbrengen in Zijn Aanwezigheid. Ik geloof niet dat we wettisch moeten zijn, maar anderszijds ook niet dat alles maar genade is en dat God alles wel best vindt. Een ieder zij in zijn eigen gemoed volkomen overtuigd. Praktisch: geen aanstoot nemen, vergeven, niet oordelen, opletten wat voor woorden er uit je mond komen en je uitstrekken om heilig te leven. Bidden voor mensen die Hem niet kennen. God liefhebben en je naaste als jezelf. Afleggen alle last en de zonde die zo licht in de weg ligt. Bovendien is er deze tekst: Alles wat niet uit geloof is, is zonde. Ik heb nog een weg te gaan. Strijd om in te gaan door de enge poort. Ik geloof dat het ook betrekking heeft op de opname. Zorg ervoor dat je lamp brandend is en je olie hebt (vol bent van de Heilige Geest) en waakt, want je weet niet wanneer je Heer komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:13 Ga binnen door de nauwe poort, want wijd is de poort en breed is de weg die naar het verderf leidt, en velen zijn er die daardoor naar binnen gaan

14 maar de poort is nauw en de weg is smal die naar het leven leidt, en weinigen zijn er die hem vinden.

Bijna alle christenen kennen deze tekst wel. Voor mijzelf is dit een van de meest intrigerende teksten in de Bijbel. Dit is ook een tekst die mij soms bang maakt!

Binnengaan door de poort, dit gedeelte gaat duidelijk over Christus. Christus is "de Poort" door Wie wij binnen moeten gaan. Wat dit betreft leiden niet alle wegen naar Rome, Jezus is de Enige Weg tot de Vader!

Maar, de smalle weg. Wat wordt hiermee bedoelt?

Vanwege een "overeenkomst in beeld en klank" lees ik Mat 7:7-23 (dit hele gedeelte omdat het zowel over de ontvanger van het Evangelie gaat als over de brenger van het Evangelie) samen met Joh 10:1-18

Mat 7:7 Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden. 8 Want ieder die bidt, die ontvangt; wie zoekt, die vindt; en voor wie klopt zal opengedaan worden. 9 Of is er iemand onder u die zijn zoon een steen zal geven, als hij om brood vraagt? 10 Of als hij hem om een vis vraagt, zal hij hem een slang geven? 11 Als u, die slecht bent, uw kinderen dan goede gaven weet te geven, hoeveel te meer zal uw Vader, Die in de hemelen is, goede gaven geven aan hen die tot Hem bidden. 12 Alles dan wat u wilt dat de mensen u doen, doet u hun ook zo, want dat is de Wet en de Profeten.

13 Ga binnen door de nauwe poort, want wijd is de poort en breed is de weg die naar het verderf leidt, en velen zijn er die daardoor naar binnen gaan;

14 maar de poort is nauw en de weg is smal die naar het leven leidt, en weinigen zijn er die hem vinden.

15 Maar wees op uw hoede voor de valse profeten, die in schapenvacht naar u toe komen maar van binnen roofzuchtige wolven zijn. 16 Aan hun vruchten zult u hen herkennen. Men plukt toch geen druif van doornstruiken of vijgen van distels? 17 Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort en een slechte boom brengt slechte vruchten voort. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten voortbrengen en een slechte boom kan geen goede vruchten voortbrengen. 19 Iedere boom die geen goede vrucht voortbrengt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen. 20 Zo zult u hen dus aan hun vruchten herkennen.

21 Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is. 22 Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan? 23 Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!

De eerste verzen gaan over het ingaan via de poort: over de "zoekers die zullen vinden" want God geeft het de oprechte Godzoekers - en daarbij wijst Jezus de zoeker naar de kern van de Wet - Gods wederkerige Liefde.

Dan volgt het "scharnier": de waarschuwing: de weg naar het leven is smal: men kan maar één kant op wijzen...

En de Poort waarnaar gewezen wordt, de Deur, lijkt me inderdaad de Messias te zijn...

En de laatste verzen gaan over "de werkers der wetteloosheid": de valse profeten die (kijk naar de boom en haar vruchten!) naar alle kanten wijzen, behalve naar de Poort. Zij brengen dus alles behalve "de Goede Boodschap" - het Evangelie, dus. Want alleen het Evangelie (de Stem van de Roepende; Gods Woord) is de weg naar de Poort!

Joh 10:1 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie de schaapskooi niet door de deur binnengaat, maar van elders naar binnen klimt, die is een dief en een rover. 2 Maar wie door de deur naar binnen gaat, die is herder van de schapen. 3 Voor hem doet de deurwachter open en de schapen horen zijn stem, en hij roept zijn eigen schapen bij hun naam en leidt ze naar buiten.

4 En wanneer hij zijn eigen schapen naar buiten gedreven heeft, gaat hij voor hen uit, en de schapen volgen hem, omdat zij zijn stem kennen. 5 Maar een vreemde zullen zij beslist niet volgen, maar zij zullen van hem wegvluchten, omdat zij de stem van vreemden niet kennen. 6 Deze gelijkenis sprak Jezus tot hen, maar zij begrepen niet wat datgene wat Hij tot hen sprak, betekende.

7 Jezus dan zei opnieuw tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Ik ben de Deur voor de schapen. 8 Allen die vóór Mij gekomen zijn, zijn dieven en rovers, maar de schapen hebben niet naar hen geluisterd. 9 Ik ben de Deur; als iemand door Mij naar binnen gaat, zal hij behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan en weide vinden. 10 De dief komt alleen maar om te stelen, te slachten en verloren te laten gaan; Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed hebben.

11 Ik ben de goede Herder; de goede herder geeft zijn leven voor de schapen. 12 Maar de huurling en wie geen herder is, die de schapen niet tot eigendom heeft, ziet de wolf komen en laat de schapen in de steek en vlucht; en de wolf grijpt ze en drijft de schapen uiteen. 13 En de huurling vlucht, omdat hij een huurling is en zich niet om de schapen bekommert. 14 Ik ben de goede Herder en Ik ken de Mijnen en word door de Mijnen gekend.

Ook hier de tegenstelling "werkers der wetteloosheid" tegenover "Werker van het heil": de enige Deur naar de schaapskooi/"de weiden waar men rusten kan" is de Herder zelf...

En hier is het de Stem van de Roepende die de schapen naar de Deur leidt.

Die centrale tekst in Mattheus 7 (maar de poort is nauw en de weg is smal die naar het leven leidt, en weinigen zijn er die hem vinden) staat m.i. niet in de Schrift om mensen bang te maken "dat het heil er maar enkel is voor een kleine kudde". Gods deur staat wagenwijd open en de oprechte zoekers zullen ook vinden (en zo veel meer als God er tot Zich roepen wil!!!) - Mat 7:7-12 trekt vers 13-14 in de juiste "balans"!!

Maar wil je Hem vinden: luister dan niet naar "valse profeten" die je, al schreeuwende, van het enig juiste pad afbrengen... Het pad van je God die je Zelf al lang aan het roepen is via Woord en Evangelie...

Dus "arbeiders in de wijngaard": bezie vooral ook de vruchten van je eigen boom. En snoei. En schoffel ook de "eigen akker" van je leven... Want de weg is smal - hij kan alleen maar bij Christus uitkomen. Maar komt hij dat niet: zoek en vind... Maar het gaat hier wel om een biddend vinden (Mat 7:7!!). Een Godgericht zoeken...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Weinigen gaan door de smalle poort...ik denk dat dat inhoudt dat de smalle poort de toegang tot Gods koninkrijk is,en de brede weg de hel.velen bevinden zich op de brede weg omdat zij niet naar de wil van God leefden,en zij die oprechte volgelingen van Jezus zijn bewandelen de smalle poort

En wat betekent het dan practisch voor u als je zegt " zij die oprechte volgelingern van Jezus zijn!?

Is iemand een "oprechte volgeling van Jezus" als hij moedwillig één of twee geboden van Jezus negeert of overtreedt ;namelijk het tweede gebod betreffende het verbod op beelden verering (aanbidding) en het vierde gebod betreffende het houden van de 7e dag (de Sabbat)!!?

Ook die schriftwoorden vragen om een "biddend zoeken"!

Want heel de decaloog staat ingebed in het geheel van de Thora en het "smaldeel" waarin God zijn verbondsbepalingen heeft opgenomen tussen Hem en de Bnei Jisraël (de kinderen van Israël) en begint heel beslist met het "Ik ben de HEERE, uw God, Die u uit het land Egypte, uit het slavenhuis, geleid heeft".

En laat de "buitenstaander" nadenken op welke wijze hij zich kind van Jakob zou kunnen noemen: heeft God jou dan uit Egypte bevrijd???

En vat je die beginwoorden niet meteen al als allegorisch op, dan wordt de weg hierna, om je de resterende 9 of 10 woorden te verklaren smal. Heel smal. Kunnen ze enkel in slechts één Persoon voor jou vervuld worden!!

Dus ook die decaloog wijst voor de gojim slechts naar één Poort.

(Zoals die dat voor Israël ook doet, trouwens. Maar dat terzijde. Want hoe kan een gebod als "gij zult niet doden" nu voor de eeuwigheid een grondslag vormen voor Gods Koninkrijk? Het gebod gaat immers uit van een realiteit waarin men KAN doden... En die realiteit doet als het goed is verlangen naar een nieuwe Wetgever... Een "nog beter verbond"...)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid