Spring naar bijdragen

Waarom ik nog gelovig ben


Aanbevolen berichten

@sytze: sprak je tegen iemand die zich ongeveer al 2x jouw levensduur met de wetenschap bezighoudt ;) Ik reageerde overigens op iemand anders.

@Ursa: ik heb de behoefte aan discussieren met mensen over dit soort zaken die drang heb ik heel erg, maar de vijandigheid van n aantal daar kan ik missen als kiespijn. Mijn klaagzang daarover is overigens inmiddels over. Als je dit poste als mod zal ik me hier verder ook niet inhoudelijk meer uiten, zo je wenst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 150
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Maar geld dat ook niet voor atheïsten? Ik zie dat er op freethinker heel wat zijn die het discussiëren met Christenen wel gezien hebben, ze krijgen steeds dezelfde verhalen te horen.

Kan me dat voorstellen. ;) Al hoewel, als ik zie hoeveel vooroordelen er nog bestaan. Hoe vaak zie ik atheïsten nog reageren op christenen alsof het een stel platte aarde creationisten zijn met een Amerikaans 'fundamentalism' geloof, zonder enige wetenschappelijke kennis en denken dat het christendom geen theologie heeft maar slechts een boek wat 2000 jaar geleden uit de hemel viel en je op een modernistisch-fundamentalistische manier moet lezen?

Hmm? Zijn het dan ook niet toevallig 'platte aarde creationisten'?

Er staan ook heel wat draadjes die de materie uitdiepen, dat er af en toe een schreeuwer voorbij komt is de aard van het beestje, namelijk 'open forum'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De beste stuurlui staan aan wal....

Zo'n Rereformed, die vaart tenminste rond. Hij zal vast hier en daar wel eens een navigatie foutje maken, maar ik heb toch het gevoel dat het veilig is om mee te varen.

NB, ik hoop dat het duidelijk is wat hier met 'varen' bedoeld wordt, en nee dat is hier niet een metafoor voor 'leven'

:) ik neem maar even aan dat ik me aangesproken moet voelen omdat ik een kritisch geluidje had?

wie ook rondvaart hoeft zich niet aangesproken te voelen..... Ik volg de boel de laatste tijd niet zo goed meer om specifiek naar individuen te wijzen, tenslotte sta ik zelf hier ook maar een beetje aan de kant te niksen........

Link naar bericht
Deel via andere websites

poging tot inhoudelijke bijdrage.

Ach ja, de eeuwenoude discussie tussen het ene en het andere kamp. Ik heb er nog nooit iets constructiefs uit zien komen. Wel heeft het me flink beïnvloed, ik signaleerde wel dingen die er toe bijgedragen hebben dat ik van het ene kamp naar het andere kamp overstapte. Maar deze terminologie doet het lijken alsof men met elkaar in oorlog is, laat ik er daarom nu meteen mee stoppen.

Toen bij mezelf de rook opgetrokken was... (daar ga ik weer, kappen nou) heb ik me in elk geval iets voorgenomen. Beschouw mensen als een black box. Wat ze van binnen denken kun je toch nooit te weten komen. Het is extreem moeilijk om goed uit te leggen aan een ander wat je precies denkt vaak weet je dat van jezelf niet eens goed.. Onze taal is slechts een beperkt gereedschap. Zelfs geliefden of naaste familieleden zijn deels een raadsel voor elkaar. Bij de mens als black box maakt het niet uit wat er van binnen gebeurt. Er komt iets uit en dat is veel belangrijker. Beoordeel iemand op zijn doen en laten. Vind ik zijn gedrag goed? Wat maakt het dan uit of dat gedrag tot stand kwam met een theïstische of een atheïstische levensovertuiging op de achtergrond? Helemaal niks.

Een van de achterliggende redenen van de internet discussies is volgens mij dat men denkt dat dat binnenste fundament de output van de blackbox sterk beïnvloedt. En dat de output beter zou zijn als dat fundament zou veranderen. "Gelovigen doen dingen die wij stom vinden of waar wij tegen zijn." vs " Ongelovigen doen dingen die wij stom vinden of waar wij tegen zijn.."

Als iedereen atheïst zou zijn, dan zou er eindelijk vrede en voorspoed kunnen komen voor de hele wereld....

Als iedereen het geloof zou hebben, dán zou het Koninkrijk eindelijk tot ons komen.....

Dit klopt niet, want ik ken gelovige blackboxen waar ik de output heel mooi van vind en ik ken ongelovige blackboxen waarvan ik de de output net zo mooi vind. Er zijn blijkbaar meerdere wegen naar Rome.

Terwijl ik dit typ komt er ineens een boel witte rook (stoom) uit het pijpje op het dak tegenover me. De verwarmingsketel van de overburen is blijkbaar net even aangeslagen... Hoe zou het daar bij de kardinalen gaan? Wat komt er uit hun blackbox? Machtsposities, eigenbelang, hebzucht en jaloezie? Of liefde, visie, betrokkenheid en dienstbaarheid. Hun gedachten kennen we niet, maar hun daden die kunnen we aanschouwen en beoordelen

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik geloof omdat ik ervaar. Ik geloof omdat ik heb doorgezet. Ik geloof ook omdat Jezus heeft laten zien dat hij de weg , de waarheid en het leven is. Geen Budha, Mohammed, Moslim voor mij... maar JEZUS!!

Ik ken moslima's die de zelfde ervaring zeggen te hebben. De wens is de vader van de gedachte zei mijn moeder al.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ken moslima's die de zelfde ervaring zeggen te hebben. De wens is de vader van de gedachte zei mijn moeder al.

Dat is waar een Moslima zal dat zeggen een Jodin zal zeggen dat de Messias nog komt. Maar als christen mag reporterdavid ook zeggen wat voor hem geldt, zeker op een christelijke site. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Jacobus,

volgens mij niet maar ik verwees naar de titel: alle goden op een stokje, JHWH is de beste. ;)

Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ik je een klein beetje "ken". Uit volle borst meezingen met het Kyrie of zo. :Y.

Ik hou ook nog steeds van het Gregoriaans. Jeugd sentiment. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 years later...
Freethinker is een zeer gelovige site. Ga er maar eens posten als gelovige, en je bent blij dat er een enkeling nog op je ingaat op een normale manier. De rest herhaalt verstokt de eigen dogma's, gesterkt door continue herhaling en echo (dan wordt het steeds meer waar immers). Want religie is fout en dom en wij zijn beter. Ik ben er een paar keer geweest en werd er nooit heel vrolijk van. Vrijdenkers zitten vast in hun eigen dogma's en wee degene die er ietsje anders over denkt.

Ik ben daar nu ook een paar dagen, man man man. Wat een respectloze, maar matig intelligente, in hun ex-geloof opgesloten stelletje arrogante kwasten zeg. Ik ben 100000000000000000000000000x zo vrijdenkend als de mensen die ik daar heb ontmoet. Maar omdat ik Christen ben (en er dus van alles ingevuld wordt over mijn persoon0 is dat natuuuuuuuuuuurlijk complete onzin.

Zo, dat moest ik ff kwijt.

Ja, dat ben je dan nu ook weer even kwijt! Voor nu dan. En hoe verklaar je je eigen binnendringen op wat voor manier dan ook en telkens weer? Ben benieuwd. Je kunt het hier teruglezen:

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 24&t=15965

Of hier:

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 13&t=15964

Wat probeer je eigenlijk? Ben je zo anti anti en anti Rereformed? Dat je jezelf aanmeld met een aan hem geduide nickname? Hoe zielig kun je zijn? Maar hier zal wel weer geen antwoord op komen schat ik zo in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben een ook een tijdje op Freethinker geweest. Ze wilden alleen niet geloven dat ik de waarheid sprak over wat ik geloofde. Ongeveer net zoiets als dat ik hier durf te beweren dat DBI niet echt atheïst is. Ik heb me afgevraagd of je dan nog normaal discussie kunt voeten en aangezien mijn conclusie 'nee' was, ben ik weer weggegaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben een ook een tijdje op Freethinker geweest. Ze wilden alleen niet geloven dat ik de waarheid sprak over wat ik geloofde. Ongeveer net zoiets als dat ik hier durf te beweren dat DBI niet echt atheïst is. Ik heb me afgevraagd of je dan nog normaal discussie kunt voeten en aangezien mijn conclusie 'nee' was, ben ik weer weggegaan.

Dat is je goed recht. Maar ik reageerde ook niet op jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben een ook een tijdje op Freethinker geweest. Ze wilden alleen niet geloven dat ik de waarheid sprak over wat ik geloofde. Ongeveer net zoiets als dat ik hier durf te beweren dat DBI niet echt atheïst is. Ik heb me afgevraagd of je dan nog normaal discussie kunt voeten en aangezien mijn conclusie 'nee' was, ben ik weer weggegaan.

Uhh, DBI?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben een ook een tijdje op Freethinker geweest. Ze wilden alleen niet geloven dat ik de waarheid sprak over wat ik geloofde. Ongeveer net zoiets als dat ik hier durf te beweren dat DBI niet echt atheïst is. Ik heb me afgevraagd of je dan nog normaal discussie kunt voeten en aangezien mijn conclusie 'nee' was, ben ik weer weggegaan.

Dat is je goed recht. Maar ik reageerde ook niet op jou.

Mooi, ik ook niet op jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben een ook een tijdje op Freethinker geweest. Ze wilden alleen niet geloven dat ik de waarheid sprak over wat ik geloofde. Ongeveer net zoiets als dat ik hier durf te beweren dat DBI niet echt atheïst is. Ik heb me afgevraagd of je dan nog normaal discussie kunt voeten en aangezien mijn conclusie 'nee' was, ben ik weer weggegaan.

Uhh, DBI?

Oja, die. Ik was hem bijna vergeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid