Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Werken :(

Huh, het is toch een vrije dag?

Bij ons is er een kerkdienst om 9:00 u ;_;

Anyhow, ik vind Hemelvaart maar een wat abstract geloofsfeit. D.w.z. ik kan er niet zo veel mee in m'n dagelijks leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga morgenochtend naar de kerk en daarna zal de dag vrees ik toch vooral in het teken staan van het leren van examens. Er zijn hier tijdens het pinksternoveen wel extra momenten van gebed waar ik tussen mij examens door wel tijd voor hoop te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu Ik jullie dat alles gezegd heb, is jullie hart vol droefheid. En toch, om de waarheid te zeggen: voor jullie eigen bestwil moet Ik weggaan; doe Ik dat niet, dan zal de Helper niet komen; maar als Ik heenga, zal Ik Hem naar jullie toezenden.

Joh 16:6-7

Het is echt een feestdag, a.s. donderdag!! Wij vieren hem met een kerkdienst.

(En natuurlijk gebruik ik de dag ook heel "traditioneel" om wat familie te zien...!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik was net digitaal aanwezig bij een kerkdienst, met een wat rare preek. Graag jullie opinie. De preek zelf was wel mooi trouwens, het ging over Jezus die zegenend ten hemel steeg. De predikant lichtte dit element uit en gaf het belang van die zegen aan. Erg mooi.

Vervolgens kwam hij echter bij het punt: wat doet Jezus dan in de hemel? Antwoord: voor ons pleiten (net als in OT tempeldienst; bidden dat het offer aanvaard mag worden). Maar wat zegt de man vervolgens: natuurlijk neemt de Vader het offer aan! Ik zat met tuitende oren. Dus Jezus pleit voor ons in de hemel, maar dat hoeft eigenlijk niet want het offer is allang aanvaard? Leuk is dat. Ik begrijp best dat je het kerkvolk troost wilt bieden dat ze er van uit mogen gaan dat hun zonden vergeven zijn, maar dan stellen dat Jezus 'om de leuk' voor ons pleit komt op mij wat raar over. Of is dit een geval van dubbele heilsfeiten?

Wie helpt mij hier?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je het zo moet zien: God nam zeer graag het offer dat Jezus deed aan. Maar het is niet omdat Hij dat wou dat het dan voldoende was. Neen, Jezus moest wel degelijk aan het kruis gaan.

Net zoals bij de offering van Isaak door Abraham: God vroeg het hem, en hij zei van: als het echt moet... Abraham heeft echt wel moeten tonen dat hij het wou, zijn belofte enkel was niet genoeg.

Snap je mijn uitleg? En is het zo dat het bedoeld werd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat je het zo moet zien: God nam zeer graag het offer dat Jezus deed aan. Maar het is niet omdat Hij dat wou dat het dan voldoende was. Neen, Jezus moest wel degelijk aan het kruis gaan.

Het gaat niet om het offer aan het kruis. Dat was nodig. Het gaat om wat Jezus in feite nu doet: voor ons pleiten bij de Vader. De predikant suggereerde dat dat eigenlijk onnodig was, aangezien de Vader Zijn pleiten bij voorbaat aanneemt (ongeveer). Snap je? Ik vond het een wat rare gedachte dat wat Jezus sinds Zijn hemelvaart doet blijkbaar onnodig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat me misschien nog het meeste tegenstaat is dat het uiteindelijk een cirkeltje is: 'als je gelooft dan komt het goed'. Totaal geen uitdaging, alleen maar bevestiging. En de goegemeente kan gesterkt weer naar huis in hun onveranderde leventje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vervolgens kwam hij echter bij het punt: wat doet Jezus dan in de hemel? Antwoord: voor ons pleiten (net als in OT tempeldienst; bidden dat het offer aanvaard mag worden). Maar wat zegt de man vervolgens: natuurlijk neemt de Vader het offer aan! Ik zat met tuitende oren. Dus Jezus pleit voor ons in de hemel, maar dat hoeft eigenlijk niet want het offer is allang aanvaard? Leuk is dat. Ik begrijp best dat je het kerkvolk troost wilt bieden dat ze er van uit mogen gaan dat hun zonden vergeven zijn, maar dan stellen dat Jezus 'om de leuk' voor ons pleit komt op mij wat raar over. Of is dit een geval van dubbele heilsfeiten?

Wie helpt mij hier?

Ik denk dat wij te weinig meekrijgen om daar wat over te zeggen. Want in principe heeft hij gelijk dat God het offer van Christus aangenomen heeft, anders zou het offer geen zin hebben gehad. Dat neemt niet weg dat Christus onze pleitbezorger is voor onze daden en pleit om ons aan te nemen door het offer dat Hij gebracht heeft.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik doe vandaag niets speciaals. Het is voor mij een dag als een normale zaterdag.

Zaterdag?

Ja, gewoon een normale vrije dag, zonder extra godsdienstige activiteiten. Misschien ga ik vandaag wat meer tijd nemen om de Bijbel te lezen, maar dat is niet vanwege Hemelvaartsdag, maar omdat ik vandaag wat meer tijd heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Heilige Geest is de Parakletos, wat onder meer inhoudt dat Hij de Pleitbezorger is. Ik geloof in God als mijn Pleitbezorger. Als mij onrecht wordt aangedaan, geloof ik dat God voor mij zal opkomen en mij recht zal doen. Ik geloof dat -aangezien ik op God vertrouw in een situatie- Jezus voor mij naar de Vader zal gaan en mijn verzoek om rechtsverschaffing zal doen bij Hem. En ik geloof dan dat God daaraan verhoor zal geven en mij daadwerkelijk recht doet.

Ik heb ook meermalen meegemaakt dat God op die manier een negatieve situatie voor mij omdraaide ten positieve.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vervolgens kwam hij echter bij het punt: wat doet Jezus dan in de hemel? Antwoord: voor ons pleiten (net als in OT tempeldienst; bidden dat het offer aanvaard mag worden). Maar wat zegt de man vervolgens: natuurlijk neemt de Vader het offer aan! Ik zat met tuitende oren. Dus Jezus pleit voor ons in de hemel, maar dat hoeft eigenlijk niet want het offer is allang aanvaard? Leuk is dat. Ik begrijp best dat je het kerkvolk troost wilt bieden dat ze er van uit mogen gaan dat hun zonden vergeven zijn, maar dan stellen dat Jezus 'om de leuk' voor ons pleit komt op mij wat raar over. Of is dit een geval van dubbele heilsfeiten?

Wie helpt mij hier?

Ik denk dat wij te weinig meekrijgen om daar wat over te zeggen. Want in principe heeft hij gelijk dat God het offer van Christus aangenomen heeft, anders zou het offer geen zin hebben gehad.

Is het misschien van belang onderscheid te maken tussen het 'algemene' offer en de toekenning van verzoening voor de individuele gelovige? Misschien zeg ik nu iets slechts hoor. Maar in dat geval zou Jezus pleiten voor ons als gelovigen die nog wel door een proces van bekering en schuldbelijdenis heengaan, of God Zijn genade ook voor ons wil laten gelden. En-en, en vergeving, en bekering.

Dat neemt niet weg dat Christus onze pleitbezorger is voor onze daden en pleit om ons aan te nemen door het offer dat Hij gebracht heeft.

Zou dat ook steeds overnieuw moeten, als we weer in zonde vallen en ons bekeren?

@Eulogia: jij zet het in een iets ander licht geloof ik. Ook wel mooi, dat je ipp Jezus om voorbede kunt vragen.

@Mieke: daar dachten wij ook al aan. Maar bidden is een vorm van contact hebben, familair. Pleitbezorgen is meer echt een taak, een functie. Ik vind het dan raar dat die functie in principe onnodig zou zijn. Misschien moet ik die predikant maar mailen :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vervolgens kwam hij echter bij het punt: wat doet Jezus dan in de hemel? Antwoord: voor ons pleiten (net als in OT tempeldienst; bidden dat het offer aanvaard mag worden). Maar wat zegt de man vervolgens: natuurlijk neemt de Vader het offer aan! Ik zat met tuitende oren. Dus Jezus pleit voor ons in de hemel, maar dat hoeft eigenlijk niet want het offer is allang aanvaard? Leuk is dat. Ik begrijp best dat je het kerkvolk troost wilt bieden dat ze er van uit mogen gaan dat hun zonden vergeven zijn, maar dan stellen dat Jezus 'om de leuk' voor ons pleit komt op mij wat raar over. Of is dit een geval van dubbele heilsfeiten?

Wie helpt mij hier?

Ik denk dat wij te weinig meekrijgen om daar wat over te zeggen. Want in principe heeft hij gelijk dat God het offer van Christus aangenomen heeft, anders zou het offer geen zin hebben gehad.

Is het misschien van belang onderscheid te maken tussen het 'algemene' offer en de toekenning van verzoening voor de individuele gelovige? Misschien zeg ik nu iets slechts hoor. Maar in dat geval zou Jezus pleiten voor ons als gelovigen die nog wel door een proces van bekering en schuldbelijdenis heengaan, of God Zijn genade ook voor ons wil laten gelden. En-en, en vergeving, en bekering.

Bekering en vergeving gaan hand in hand.
Dat neemt niet weg dat Christus onze pleitbezorger is voor onze daden en pleit om ons aan te nemen door het offer dat Hij gebracht heeft.

Zou dat ook steeds overnieuw moeten, als we weer in zonde vallen en ons bekeren?

Weet ik niet op welke manier Christus voor ons pleit en of dat een doorgaand proces is of afhankelijk van je bekering. Het is toch ook zo dat we onze zonden moeten belijden alvorens we vergeving kunnen ontvangen?
Misschien moet ik die predikant maar mailen :P
Dat kan nooit geen kwaad. Misschien heeft de beste man het niet goed verwoord, waardoor het anders opgepakt zou kunnen worden, dan wat hij wilde uitdragen/ overbrengen.
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid